Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення.

Про матеріал

Ознайомити учнів з літературою українського романтизму, її ідейно-художніми особливостями; охарактеризувати життя і творчість поета-романтика, проаналізувати його поезію; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати любов до літератури, поетичного слова, почуття поваги до митців-романтиків, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Перегляд файлу

Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення.

 Мета: ознайомити учнів з літературою українського романтизму, її ідейно-художніми особливостями; охарактеризувати життя і творчість  поета-романтика, проаналізувати його поезію;  розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати любов до літератури, поетичного слова, почуття поваги до митців-романтиків, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. 

Теорія літератури: романтизм 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. 

Обладнання: портрет поета-романтика (П. Гулака-Артемовського), бібліотечка його  творів, ілюстрації до змісту програмових поезій, матеріал про романтизм в українській літературі, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д/З.

                                                   Експрес-опитування
1. Романтизм – як  художній напрям у літературі й мистецтві к.XVIII ст.- поч.XIX ст. став цілковитим запереченням …  ( класицизму)

2. На ранньому етапі український романтизм утвердився як…  ( фольклорний або народний)

3.Найчисленнішою була школа романтиків з центром у …  (Харкові)

4.Український романтизм виник під впливом творчості європейських письменників – романтиків…( В.Скотта, Байрона, Г.Гейне,О.Пушкіна)

 5.Романтизм утвердив у літературі лірику особистої журби, розвинув нові поетичні жанри:... (Романс, елегію, послання, посвяту, медитацію 0

6.Назвіть представників нової української літератури.. ( Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький)

7.Що відомо вам із творчості Віктора Забіла   ( повідомлення)

8.Що відомо вам із творчості Михайла Петренка.( повідомлення) + прослуховування пісні « Дивлюсь я на небо»

ІІІ. Основний зміст уроку 

1. Ідейно-художні особливості романтизму 

1.1. Поняття про романтизм. 
Романтизм — один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві, що виник наприкінці ХVІІІ ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки в першій половині ХІХ ст.

         Романтики виступали проти нормативності класицистичного мистецтва, проти його канонів та обмежень. У художній творчості романтизм виявився в показі ідеального героя, його духовного світу та його ідеалів, заради яких він вступає в боротьбу.

        Основною рисою романтизму є трагічне двоєсвіття: герой усвідомлює недосконалість світу і людей, страждає від спілкування з ними і водночас бажає жити в цьому світі з цими недосконалими людьми, мріє бути ними зрозумілим і прийнятим. + Повідомлення про український романтизм Ст.377Довідник.

 1.2. Ознаки напряму:

· зображення виняткових людей у незвичайних обставинах;

· показ непересічних подій, найчастіше трагічних (таємничі вбивства, викрадання, чаклування, зрада, розлука тощо);

· наявність фантастики (фантастичні події, казкові герої, чудодійні предмети, надприродні обставини та ситуації);

· ліричний герой перебуває в гармонії з природою і природним життям;

· велика роль в усіх родах літератури національно-історичної тематики. 

1.3. Тематична спрямованість: 
історичне минуле України з її демократичним укладом, козацькою вольницею; 
звитяжна боротьба проти зовнішніх ворогів; 
викриття й засудження пороків суспільного ладу (захист скривдженого люду, вираження глибокого співчуття йому). 

1.4. Основні герої романтичних творів — козаки, зокрема запорожці, самовіддані захисники Батьківщини та народні співці (кобзарі, лірники, бандуристи) — виразники дум і сподівань українського народу, творці й хранителі національної культури.

Поряд з образами реальних людей (козаків, гетьманів, селян, ремісників та інших) нерідко діяли міфічні — русалки, відьми, вовкулаки, упирі тощо. Усі романтичні герої високоморальні або ниці духом, надзвичайно вродливі або дуже потворні.

1.5. Романтичні пейзажі також незвичайні, нерідко страшні: дикі гори, глибокі ущелини, страхітливі хащі, безкрайні пустелі, , розбурхане море, циганський табір, бушування стихій .

2. Опрацювання життєвого і творчого шляху  поета романтика.

 2.1. Петро Петрович Гулак-Артемовський. (27.01.1790–13.10.1865). Життя і творчість. (Повідомлення учня)

   2.2. Гулак-Артемовський «Рибалка». Читання твору. Ст. 147- 148

   2.3. Виразне читання поетичного твору в ролях. 

   2.4. Бесіда за змістом прочитаного.

- Що таке балада?

- Доведіть, що твір « Рибалка» відноситься до балади?

- Яка тема твору?  (розповідь про те, як молодий Рибалка за наполегливими вмовляннями Дівчини-русалки пірнув у воду, намагаючись там продовжити своє життя. )

- Яка ідея твору? (уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого можна звабити людину, змінити умови її життя. )

- Із якою метою, Гулак – Артемовський вводить у свою баладу епіграф із Гете?

- Із якою промовою звертався головний герой до рибок?Про що це свідчить?

- Чому рибалка пірнає у воду?

- Чому, на ваш погляд рибалка був сумний?

- Жанр твору , за визначенням автора ? ( Малоросійська балада0

-  Розкажіть сюжет балади?   Молодий парубок ловив рибку, увесь час сумуючи і спостерігаючи за поплавком. Аж ось з води виринула Дівчина-русалка. Вона почала дорікати Рибалці в тому, що він «нівечить її рід і плід». Красуня почала із захопленням розповідати юнакові про красу підводного царства, запрошуючи його залишити землю і продовжити своє життя у морі. Не довго роздумуючи, Рибалка, заворожений привабливістю русалки, залишив берег і пірнув у воду. «І більше вже ніде не бачили Рибалки!».

2.5. Ознаки романтизму у творі: 
перенесення в літературу фольклорного жанру балади; 
незвичайні картини природи; 
тон балади, її мелодійність, емоційна наснаженість; 
національний колорит у зображенні Рибалки і Русалки; 
наявність часто вживаних зменшувально-пестливих форм, лексика поезії. 

2.6. Гра «Хто швидше?»

- Виписати із твору всі пестливі форми. («молоденький», «рибочки», «маленькі», «серденько», «рибалочка», «коханнячко», «дівчинонька», «брівки», «гарненький», «рибки», «сонечко», «червоненький», «веселенькі», «зіроньки», «ніженьки», «глибшенько». )

- Випишіть із твору епітети? «сонечко і місяць... веселенькі, червоненькі», «темна ніч», «зрадний гак», «парубоцькеє серденько».
- Назвіть риторичні оклики , риторичні запитання, метафори . порівняння.повтори.

2.7.. Робота в парах.  Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики героїв балади.
Юний Рибалка — це справді український «парубок» із селянських низів, Русалка-спокусниця — українська «дівчинонька», що «косу зчісує і брівками моргає».

2.8. Впіймай слово. .( Пояснити значення цих слів0  Рибалка , Дівчина – русалка. 1790, Пан та Собака, Романтизм

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Проведення тестового опитування

1. Епіграфом до поезії письменник дібрав слова з твору:
а) Д. Байрона;
б) О. Пушкіна;
в) Й. Гете;
г) Г. Гейне.

2. Парубок, сидячи на узбережжі моря з вудкою, запрошував ловитися:
а) «линька, карасика, щуку»;
б) «великих, маленьких»;
в) «смачненьких і гарненьких»;
г) «молоденьких, солоденьких для милого серденька».

3. Поет на початку твору зазначив, що його герой:
а) мав сумний настрій;
б) був задоволений результатами рибалки;
в) виявляв інтерес до підводного життя;
г) жив бідно і тому щодня рибалив, щоб прогодувати свою родину.

4. Дівчинонька, що пливла морем:
а)  розчісувала косу;
б) кликала на допомогу;
в) посміхалась;
г) була схожою на фею.

5. За що героїня дорікала Рибалці? Бо він:
а) був необачним і байдужим до всього;
б) нівечив її рід;
в) не звертав на неї уваги;
г) мав неохайний вигляд.

6. На прикладі якої риби Дівчинонька намагалася продемонструвати гарне життя в морі?
а) щуки;
б) карася;
в) лина;
г) сома.

7. Чого бажала отримати русалка від парубка?
а) Душу;
б) розум і кмітливість;
в) серце;
г) обдарованість і геніальність.

8. Веселенькими з води, за словами Дівчиноньки, виходили:
а) раки;
б) зорі;
в) дощові хмари;
г) сонечко і місяць.

9. Героїня пропонує парубку:
а) подружитися;
б) жити як брат із сестрою;
в) одружитися;
г) викуп, аби він не ловив більше риби.

10. Блиск води русалка порівнює із:
а) льодом;
б) золотом і сріблом;
в) склом;
г) дзеркалом.

11. О нічній порі під водою можна було спостерігати:
а) блиск зірок;
б) хороводи риб;
в) бій щук;
г) полювання акул.

12. Наприкінці твору Рибалка:
а) не виявив бажання замінити земне життя на підводне;
б) погодився на пропозицію Дівчиноньки;
в) перелякався жіночої істоти з води і втік додому;
г) вирішив захищати мешканців моря від браконьєрів.

V. Підсумок уроку

 

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати сенкан до слова «Рибалка» , Написати конспект Життєвий і творчий шлях Є.Гребінки. ст.. 149 -150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Ірина
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
49356
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку