План-конспект на тему "Тривалість життя, ріст тварин"

Про матеріал
Мета: розглянути періоди та тривалість життя тварин; з’ясувати різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя; розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці.
Перегляд файлу

          Урок №______

Дата_______

Тема: «Тривалість життя, ріст тварин. Лабораторне дослідження №4 «Визначення віку тварин»

Мета: розглянути періоди та тривалість життя тварин; з’ясувати різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя; розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання та матеріали: презентація, підручник

Базові поняття:  ріст тварин, сплячка, тривалість життя, життєвий цикл.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та налаштовує позитивну атмосферу в класі для підвищення пізнавальної активності учнів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель зацікавлює учнів за допомогою питань.

Яке ж воно, життя? Які існують періоди життя ? Яка його тривалість? Які фактори  впливають на тривалість життя ? Ось ключові питання нашого уроку. Спробуємо на них відповісти

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Запишіть, будь ласка, тему уроку «Тривалість життя, ріст тварин»

IV. Актуалізація опорних знань

Вчитель проводить перевірку засвоєння учнями попередньої теми та звертає увагу на терміни чи поняття, необхідні при вивченні нової теми.

Фронтальна бесіда

  1. Як називається індивідуальний розвиток особини від зиготи до смерті? (онтогенез)
  2. Які існують періоди онтогенезу?(ембріональний, постембріональний)
  3. На які 3 групи поділяються тварини за типом розвитку ембріона? (яйцекладні, яйцеживородні, живородні)
  4. Розвиток у тварин буває двох видів. (прямий і непрямий)
  5. Непрямий розвиток у свою чергу поділяється на… (з повним перетворенням і неповним перетворенням)
  6. Як називається повне глибоке перетворення організму, перебудова органів, пов’язана із зміною середовища або способу життя? (метаморфоз)

Пригадаймо! Які тканини та орган утворюються із зародкових листків: У хребетних тварин з ектодерми виникають нервова система, епітелій шкіри, зовнішні зябра амфібій тощо. Ентодерма бере участь у формуванні кишечнику, хорди, травних залоз (печінки, підшлункової залози), плавального міхура риб, легень тощо. З мезодерми беруть початок зачатки скелета, посмугованої мускулатури, кровоносної системи, статевих залоз тощо

V. Виклад навчального матеріалу

Виклад основного матеріал проводиться у вигляді розповіді з елементами бесіди.

Післязародковий розвиток тварин поділяється на такі періоди:

• до досягнення статевої зрілості;

• статева зрілість, зрілий стан;

• старіння організму.

Період до досягнення статевої зрілості — це період формування статевозрілої особини. У бехребетних – личинка, у птахів – пташеня, у ссавців – новонародження і молочний вік.

Період статевої зрілості триває доти, поки тварина здатна до розмноження. У деяких організмів після розмноження настає смерть.

Період старіння триває від кількох діб (у комах) до десятків років (у деяких ссавців) і закінчується смертю.

  • Які особливості росту тварин?

Ріст тварин — це збільшення розмірів та маси тварин.

У певні періоди розвитку різні органи й сам тваринний організм ростуть з неоднаковою швидкістю. Одразу після народження тварини ростуть швидше, а з віком повільніше. Величина й швидкість росту залежить від спадковості та зовнішніх чинників. Якщо є їжа, вода, тепло, то ріст буде кращим, тому процесам росту властива сезонна й добова ритмічність. У тварин спостерігаються два типи росту - обмежений і необмежений. Як правило, у водних тварин ріст необмежений, а в наземних - обмежений.

 

(заповнення таблиці в зошитах)

 

Діапауза - період спокою в розвитку тварин, що характеризується різким зниженням обміну речовин і зупинкою ростових процесів.

Період спокою є пристосуванням тварин до переживання несприятливих умов існування. Проявляється в різних тварин у вигляді глибокого сну, зимової сплячки, літньої сплячки, заціпеніння тощо. Властива багатьом тваринам, особливо комахам, комахоподібним, ссавцям, гризунам, кажанам, багатьом хижим ссавцям та ін. Сигналом до переходу в діапаузу є зменшення тривалості світлового часу доби.

 

Тривалість життя тварин

Тривалість життя - це період існування організму від народження до загибелі. У різних тварин цей показник має різне значення й може коливатися від декількох годин (у комах-одноденок) до декількох сотень років (наприклад, у молюсків арктіка). До тварин-довгожителів відносять також гренландських китів (майже 210 років), галапагоську черепаху (майже 170 років), озерного осетра (майже 150 років) та ін. Учені вважають, що серед тварин є й безсмертні істоти. Так, крихітна (майже 5 мм в діаметрі) гідроїдна медуза турітопсіс єдиний відомий нині організм на Землі, здатний до омолодження. Ці медузи здатні переходити з дорослої стадії в незрілу стадію поліпа й назад та здійснювати такі перетворення багато разів підряд.

Тварини-довгожителі нашої планети

Учні зачитують інформацію з карток, що роздав вчитель

(демонстрація уривків з відео)

МЕДУЗА. Вид медузи під назвою медуза турітопсіс  володіє особливою зовнішністю. Довжина новонароджених становить 1 міліметр, і народжуються вони з вісьмома щупальцями, в той час як у дорослих особин налічується 90 щупалець і довжина їхнього тіла складає 4,5 міліметра. Ці маленькі медузи були спочатку родом з Карибського басейну, але тепер їх можна знайти по всьому світу. Їх робить унікальними не тільки серед медуз, але і серед усіх живих істот те, що вони можуть повертатися в підлітковий вік. Ці медузи народжуються і ростуть як будь-яка інша тварина, але коли вони досягають певного віку, вони можуть повернутися назад до стадії поліпа і почати дорослішати заново. У людському еквіваленті це було б, приблизно, якщо б 50-річний чоловік повернувся до стану немовляти. Це означає, що ці медузи потенційно безсмертні.

ЧЕРВОНИЙ МОРСЬКИЙ ЇЖАК. Ці цікаві істоти мешкають виключно в Тихому океані, як правило, на західному узбережжі Північної Америки. Червоні морські їжаки живуть на глибині близько дев’яноста метрів і намагаються уникати неспокійних місць, де спостерігається часте хвилеутворення. Вони прикріплюються до дна і здобувають свою їжу з води шляхом фільтрації. Таким чином червоні морські їжаки живуть протягом декількох століть. Життя червоного морського їжака, можливо, і нуднувате, але ніяк не коротке. Вчені стверджують, що червоні морські їжаки практично безсмертні. Вони можуть гинути від хвороб, або через хижаків, але ознак старіння у них не виникає.

АНТАРКТИЧНА ГУБКА. Природно, губки не дуже рухливі істоти, а деякі з них рухаються менше, ніж на 1 міліметр в день, тому не дивно, що вони ростуть дуже і дуже повільно, як і багато інших тварин з цього списку. Саме повільне зростання забезпечує їм довголіття. У світі існує від п’яти до десяти тисяч видів губок, і більшість з них живуть від 3 місяців до 20 років. Однак антарктична губка живе набагато довше, і один із знайдених вченими зразків прожив довге життя, а саме 1550 років.

ЧЕРЕПАХИ. Сухопутні черепахи знамениті тим, що вони можуть жити дуже довго. У середньому, здорова черепаха може дожити до 50 років, але все залежить від виду черепахи. Взяти, наприклад черепаху Гаррієт. Вона померла в червні 2006 року від серцевої недостатності. Практично все своє життя вона прожила в зоопарку. Найдивніше це те, що Гаррієт в Європу привіз сам Чарльз Дарвін. Вона померла у віці 175 років.

 

Основні чинники що впливають на тривалість життя тварин:

чинники довкілля (освітлення, температура, вологість повітря, склад води та інші), що змінюються протягом доби або протягом року, а вони зумовлюють сезонну линьку для росту, міграції тварин, сповільнення процесів життєдіяльності, впадання в сплячку, заціпеніння, розмноження в певний період тощо);

внутрішні чинникиплодючість (чим більше потомства тварина дає, тим менше живе), розміри (зазвичай менші за розміром тварини мають меншу, а більші за розміром - більшу тривалість життя, оскільки обмінні процеси у більших тілах відбуваються повільніше), ритм і частота дихання та серцебиття (тварини, які мають високий ритм і частоту, живуть недовго), тип харчування (рослиноїдні живуть довше за хижаків), темпи розвитку організму (тварини, які швидко розвиваються і досягають статевої зрілості, як правило мають меншу тривалість життя, зумовлюється інтенсивністю обмінних процесів).

умови життя (тривалість життя тварин у зоопарках, де вдосталь кормів, немає хижаків і є ветеринарний догляд, як правило, значно більша, ніж у природі).

ЖИТТЄВІ ЦИКЛИ

Усі процеси в живих організмах відбуваються, повторюючись у часі. Кожна істота спочатку зароджується (із зиготи), потім росте, дорослішає і в певний час починає розмножуватися, даючи початок новому поколінню, яке проходить ті самі етапи (фази) розвитку. Це і є циклічність (повторюваність етапів життя). Період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь має назву цикл розвитку, або життєвий цикл. Безперервність циклу розвитку організмів забезпечують статеві клітини, які передають спадкову інформацію організмам дочірнього покоління. Розрізняють прості та складні цикли розвитку.

За простого циклу розвитку всі покоління не відрізняються одне від одного. Такі життєві цикли характерні для гідри, річкового рака, павука-хрестовика, рептилій, птахів, ссавців.

Складні цикли розвитку супроводжуються закономірною зміною різних за будовою чи способами розмноження поколінь. У життєвому циклі багатьох кишковопорожнинних спостерігають закономірне чергування поколінь, які розмножуються статевим і нестатевим шляхом. Так, у мешканця морів аурелії нестатеве покоління - поліпи, статеве - медузи. Інший варіант складного життєвого циклу спостерігаємо в сисунів - котячого і печінкового.

 

— Чи можна визначити вік тварин?

Очікувані відповіді учнів:

Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.

VІ. Узагальнення та систематизація

 

________________ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ_______________

Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків

і кісткових риб)

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: мушлі двостулкових молюсків; луска кісткових риб (бажано великих екземплярів коропових риб), ручні лупи.

Хід роботи

1. Візьміть до рук мушлю жабурниці (перлівниці тощо). Поверніть роговим шаром до себе. На темному тлі знайдіть смуги річного приросту.

2. За допомогою ручної лупи дослідіть кільця річного приросту, порахуйте їхню кількість. Визначте вік молюска.

3. За допомогою ручної лупи розгляньте кільцеві структури на лусці коропових риб. Рахуючи кільця попарно, визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.

 

VIІ. Підсумки

Отже, сьогодні ми з вами розглянути періоди та тривалість життя тварин, а також з’ясувати різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя.

VIІI. Інструктаж з домашнього завдання

Опрацювати § 41 та конспект

Після параграфу дати письмові відповіді на запитання

За бажанням:

  • Підготувати презентацію «Тварини-довгожителі» або про тварин, які живуть дуже мало.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 березня 2023
Переглядів
3069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку