Полікультурність та толерантність

Про матеріал
В матеріалах представлена розробка виховного заходу для старшокласників про полікультурність та толерантність. Це дискусії на тему сучасного кінематографу... Учні повинні переглянути перелічені в розробці художні фільми та обговорити їх серед однолітків ("Кролик "Джорджо"", "Форест Гамб", "Зелена книга" та інші). Викладач заздалегідь підготував питання для обговорення.
Перегляд файлу

              Маріупольський  професійний машинобудівний ліцей

  Виховання   полікультурності та толелантності

в  учнівської  молоді  за  допомогою світового  кінематографу

(дискусійний клуб)

      C:\Users\DOM\Desktop\109006165-four-young-smiling-schoolgirls-on-a-school-trip.jpg

                                                                           Розробка

                                                                          відкритого  виховного заходу

                                                                          викладачки суспільних предметів  

                                                                           МПМЛ

                                                                          Циганчук  Любові

                                                                           Олександрівни  

 

 

                                            Маріуполь 2020        

   Мета заходу:  виховувати почуття людяності, толерантності та полі культурності учнівської молоді закладів професійної (професійно-технічної) освіти за допомогою світового кінематографу.

  Обладнання кабінету: комп’ютерне забезпечення, презентація, уривки фільмів, фотографії головних героїв фільмів, що будуть обговорюватись під час виховного заходу.

 

                     Вступне  слово викладача

    З давніх - давен на теренах України знаходили  дім представники різних культур, народів, етнічних груп. Тут жили давні племена, виникали та зникали держави, проходили торговельні шляхи. Протягом багатьох сторіч територією нашої Батьківщини проходили кордони між різними народами, культурами, мовами, релігіями. Сучасна територія нашої держави формувалась під впливом різних держав та суспільно-політичних систем. Тому не дивно, що в результаті історичного розвитку сучасне українське суспільство набуло ознак  багатокультурності.

    Полікульурність, або ж культурний плюралізм, означає співіснування в межах однієї країни багатьох культур, жодна з яких не є панівною.

    Полікультурність є вищою формою національного прояву держави. Шляхом запозичення, наслідування , культурного обміну й культурного синтезу відбувалася інтеграція та взаємовплив різних культур, що зумовлює єдність суспільства. Тому для збагачення культури держави необхідним є піднесення кожної окремої людини, національної громади та нації в цілому.

    У сучасному полікультурному суспільстві особливого значення набувають загальнолюдські  цінності. Вони регулюють поведінку людей, виступають важливими критеріями та знаряддями пошуку взаєморозуміння та злагоди в суспільстві. Людське життя,  здоров` я, сім`я, кохання, спілкування - важливі для кожної людини, але забезпечити ці цінності можливо для стабільності суспільства.

     Умовами  цього є визнання культурних відмінностей прав і свобод людей, ненасильство, толерантність.

Толерантність – протидія дискримінації та расизму є моральна якість, що виявляється в повазі інтересів, почуттів,  звичок інших людей. 

                                                      -  2 -

         Толерантність  передбачає налаштування на розуміння та діалог з «іншими», визнання та повагу їхніх прав на відмінність. У толерантному суспільстві неможливе цілковите домінування якоїсь однієї культури.

      Толерантність має свої межі: неприпустимими є злочини, що призводять до надзвичайних втрат та підривають моральні устої. Неприйнятними в демократичному суспільстві є будь-які вияви насилля щодо жінок та дітей. В 1995 році ЮНЕСКО прийняла документ «Декларація принципів толерантності»: «Толерантність - повага, прийняття та поцінування розмаїття світових культур, форм  самовираження  й способів людського єства…Толерантність є гармонія в різноманітності».

     Толерантність – це прихильність, готовність до діалогу  та співпраці. Для толерантності вирішальними є розуміння поглядів, звичок, почуттів, відмінних від власних. Толерантність є обов’язковим принципом будь-якого демократичного суспільства  та соціальної держави, адже це - взаємоповага через взаєморозуміння.

   Ось сьогодні  та зараз ми й обговоримо  ці загальноприйняті  принципи.

Я сподіваюсь, ми всі любимо кіно. До цього дня наш колектив був поділений на 6 груп (по 4 -5чоловік): кожна повинна була заздалегідь переглянути фільми: 1)«Вбити пересмішника», 2) «Зелёная книга», 3) «Форест Гамп», 4) «Зелёная миля», 5) «Кролик Джорджо», 6) «Таможня  дает добро».

   Зараз представник кожної групи надасть короткий звіт про перегляд фільму, а ми всі разом поговоримо про загальнолюдські цінності, розкриті в даному фільмі.

    На екрані в кабінеті, де  проходить  виховний захід демонструється відео епізод з фільму про братика та сестричку, які бояться свого сусіда, дивакуватого Редлі, якого вони називають «страшило».

   1 учень. «Вбити пересмішника», фільм створений в 1962 році в США, режисер  Роберт Маліган, по однойменній  книзі знаменитої письменниці Харпер Лі. Події розгортаються в 1932 році, в штаті Алабама, в містечку Мейкомб. Показана сім`я юриста та адвоката, досить зрілого, який виховує двох дітей: братика та сестричку. Звали батька - Аттікус. Показане цікаве життя двох дітей: їх інтереси, прояви характеру та особливості батькового виховання. Він приділяв дітям багато уваги та виховував дуже правильно: вчив доброті, порядності та толерантності, про яку ви щойно так багато

                                        - 3  -

 говорили. Одного  разу батькові довелось в суді захищати одного темношкірого хлопця Джона, якого звинуватили в зґвалтуванні молодої жительки міста. У фільмі показаний той період, коли процвітав расизм.

    На суді адвокат Аттікус допитав всіх свідків, дівчину, її батька, який був дуже злий та несправедливий, а також дав можливість висловитись самому Джону. Зі всього видно було, що хлопець не був винен, дівчина його обмовила задля своїх інтересів. Батько побив  її, а звинуватили Джона. Громадськість містечка умовно розділилась на 2 групи: противників афроамериканця та його захисників. Суд присяжних довго засідав і визнав винним Джона. Йому світила смертна кара. Жорстокий батько всіляко принижував Аттікуса, його боялось все містечко. Він був жорстокий, міг кого завгодно побити, а ще й слухи ходили, що він знущався над своїм не зовсім розумним сином. Вони жили по-сусідству із сім`єю адвоката. Незадовго після суду сталась тяжка подія: діти повертались додому ввечері зі школи, на них напав придуркуватий сусід та почав бити дітей. Несподівано його дивакуватий син вбив свого батька ножем в спину, а побитого хлопчика приніс додому до адвоката. Аттікус викликав місцевого лікаря до сина та шеріфа, який не став розвивати справу проти дивакуватого хлопця, бо його батько   вже багато часу тримав у страху все містечко .

               Запитання  для обговорення фільму.

1.Чому фільм має таку назву?

2.Хто такий «пересмішник»?

3.Якого героя фільму Ви б назвали тією птицею?

4.Який епізод фільму Вам найбільше запам`тався?

5.Які, на Вашу думку, треба винести уроки з фільму?

   Викладач та учні активно обговорюють зміст фільму. В завершенні для закріплення  демонструється уривок з фільму. Викладач робить підсумок про толерантність…

2 учень.  «Зелёная  книга», фільм США, створений в 2018 році режисером Пітерм Фореллі. У фільмі розповідається  про водія Тонні та афроамериканського талановитого піаніста, який гастролює по південних штатах, де не дуже шанують темношкірих. У фільмі розповідається  про те, як 2 зовсім різних чоловіка здружились після своїх гастролей  і дружили

  • 4 -

  більше 50-ти років та померли в один рік перервою в 2 чи 3 місяці. Фільм - ода і хвала інтернаціоналізму.

          Запитання для обговорення.

1.Чому фільм має таку назву?

2.Що таке «Зеленая книга»?

3.Чому темношкірий виявився більш інтелігентним та вихованим?

4.Чому вони так здружились?

 Після обговорення  фільму на екрані епізод про поїздку «гастролерів» та підсумок викладача.

   Відео-уривок із фільму «Форест Гамп» про шоколадні цукерки.

  3 учень. Фільм « Форест Гамп» створений в 1994 році, в США по мотивам роману Уінстона Грума режисером Робертом Земекисом. У фільмі розповідається про хлопчика, який мав проблеми з руховим апаратом та розумовим здібностями  на  ім`я Форест . Хлопчика в школі однолітки дуже принижували, але він навчився добре бігати від своїх кривдників. Лише одна дівчинка його поважала та захищала. Він полюбив її на все життя. Навчившись бігати, став хорошим футболістом,  закінчив університет, воював у В `єтнамі, де врятував свого темношкірого друга та свого командира , виніс їх із ворожого полону. Навчився грати в теніс, розбагатів на цьому. Став мільйонером, але на роботу , все рівно, ходив безкоштовно. Фільм закінчився тим, що Форест знайшов сенс життя в своєму синові.

                       Запитання   для  обговорення.

 1.Які були відносини у головних героїв Фореста та його дівчини?

2.Чи можна пов`язати  події  фільму з нашими умовами?

3.Чому він працював безкоштовно, хоч і був мільйонером?

4.Які уроки можна винести, переглянувши фільм?

5.Чи вдале порівняння людських стосунків із шоколадними цукерками?

    Викладач підсумовує відповіді, а на екрані тим часом уривок проте, як Форест проводжає до школи свого сина.

  • 5 -

4 учень. Фільм «Зелёная миля», США, 1999 рік, по роману Стівена Кінга.

   Головний герой – наглядач тюрми , спеціального блоку смерті, який за кольором  підлоги називали таким чином. Пол Еджкомб побачив багато різних смертників, але гігант темношкірий Джон Коффі виявився самим незвичним. Він володів надприродними здібностями, вмів лікувати людей нетрадиційно. Вилікував Пола,смертельно хвору дружину начальника та друга і маленьке мишенятко, яке було майже мертве. Після смерті такого в’язня Пол більше не зміг працювати зі смертниками, а перейшов до малолітніх злочинців. Завдяки своєму особливому смертнику Пол прожив більше ста років, бо він надав йому такі сили. Фільм-роздум  не для слабких... Чого варта екранізація смертної  кари на електричному стільці…

У фільмі розкрито проблеми расизму. Джон Коффі був звинувачений у зґвалтуванні та  вбивстві двох сестричок. Він не був злочинцем, просто опинився в тому місці щоб врятувати дівчаток своєю силою. Американський суд визнав його винним.

                 Запитання  для обговорення.

1.Який самий неприємний епізод фільму?

2.Чому Джон Коффі захотів померти?

3.Чи знаєте Ви, як зараз у США обходять проблеми  расизму?

4.Який головний  урок фільму?

     В завершенні демонструється епізод із фільму про мишенятка -циркача в лісі.

5 учень. Фільм «Кролик Джорджо» ,США -Німеччина. Події розгортаються в кінці 1930-х років у Німеччині, в роки тотальної фашизації країни. Холпчик Йойо, був слабеньким. Над ним знущались однолітки, називали боягузом - «кроликом». Лише один товстенький друг його не відштовхував. Йойо придумав собі уявного друга Гітлера, якого в усьому слухав. Але одного разу хлопчик побачив  у себе вдома дівчину-єврейку, яку заочно ненавидів, бо  так виховували в Німеччині дітей того часу. Виявилось, що мама її переховувала від фашистів. Хлопчик багато з нею спілкувався. Війна закінчилась, а маленький Йойо закохався у дорослу єврейку і був щасливий із цього. Він не відпустив дівчину від себе.

  • 6 –

 

            Запитання  для  обговорення

1.Як ви думаєте, чому Йойо став таким хоробрим в кінці фільму?

2.Який урок фільму,чому він вчить?

                                         Всему случить сдай

                                        Восторгам  и  испугам

                                         Иди вперёд

                                        А чувства будут

                                        Мчать по кругу.

                                                  Раймонд  Мария Рикке.

3.Як пояснити  цей P.S. до фільму?.

 6 учень. «Таможня даёт добро», Франція, 2010 рік, режисер Денні Бун.

 Бельгійський митник Рубен все своє життя захищав кордони своєї держави від французів. А ось Шенгенські візи ввійшли в силу…Створено об’єднаний митний колектив. Як же було важко головному героєві…У головного героя є сестра, в яку закохується колега-митник із французької сторони Матіас. Спочатку вони сперечались , але потім порозумілись, потоваришували, бо спіймали банду наркоторговців. Хоч і Рубену важко було себе переробити. Нікуди від багато національності  не дітись в цьому світі…Дуже забавна французька комедія  про націоналізм з романтикою. Фільм для хорошого настрою. Самим симпатичним здався синок головного героя та його слова: «Папа! Земля ведь общая  и для китайцев».

                      Обговорення  фільму

1.В який період історії відбуваються події у фільмі?

2.Як Ви думаєте, чи легше такі банди -наркодилерів ловити спільними колективами?

3.Який головний урок фільму?

4.Чому він вчить?

 

  •  7 -

     Викладач підводить підсумки виховного заходу.

Демонструються уривки та музика з обговорених фільмів.

                                                    C:\Users\DOM\Desktop\109006165-four-young-smiling-schoolgirls-on-a-school-trip.jpg                           

 

 

 

 

 

  • 8 -
docx
Додав(-ла)
Циганчук Любов
Додано
23 жовтня 2021
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку