Поговоримо про ефективні стратегії вивчення іноземної мови

Володіння англійською мовою відкриває перед учнями безліч можливостей –  престижна освіта, успішна кар'єра, подорожі світом, знайомство з культурами інших країн. Однак, як показує практика, ці аргументи не завжди є достатньо переконливими для них. І це не дивно, адже головний ключ до успіху у навчанні сучасних школярів  – це їхній інтерес та мотивація. Тож важливо показати їм, що англійська може бути не тільки корисною, але й цікавою. Всеукраїнська інтернет-конференція «Викладання англійської мови: тенденції, інновації, практики», яка відбудеться 21.12.2023, допоможе вчителям дізнатись про ефективні методи та прийоми, які здивують учнів оригінальним підходом до звичної роботи.

А ще ми підготували декілька ідей, які допоможуть створювати ситуації успіху на уроках та підвищити ефективність освітнього процесу.

Навчання «Зроби сам» 

Цей перспективний метод навчання дозволяє зробити навчання більш ефективним і змістовним для учнів, оскільки він ґрунтується на принципі «людей мотивує те, що їх цікавить».  Його сенс – надати учням свободу вибору теми або завдання, над якими вони хочуть працювати протягом певного блоку часу. Вправи, засновані на цій стратегії, можуть бути різними. Вони можуть включати в себе читання, письмо, розмову, творчі проєкти або інші види діяльності. Наприклад, можна запропонувати школярам:

  • створити блог за темою навчання, яка їх цікавить;
  • вибрати тему для дослідження, використовуючи різні джерела інформації;
  • створити проєкт, який пов’язаний з їхніми інтересами;
  • організувати дискусію на тему, яка їх цікавить. 

Звісно, планування уроків «зроби сам» може зайняти більше часу, ніж підготовка традиційних уроків. Адже для того, щоби забезпечити їхню результативність, потрібно врахувати рівень підготовки школярів, доступні ресурси й розробити конкретні та зрозумілі цілі. Найефективнішим способом постановки мети заслужено вважається технологія SMARТ, яка дозволяє досягти бажаних результатів. SMARТ-ціль відповідає таким характеристикам:

  • конкретність (Specific): ціль має бути чіткою та лаконічною, інакше учень не зможете сконцентрувати зусилля та відчути справжній інтерес;
  • вимірюваність (Measurable): учень має відстежувати свої цілі та зберігати мотивацію для досягнення успіху;
  • досяжність (Achievable): ціль має бути реалістичною та межах власних можливостей;
  • релевантність (Relevant): цей критерій дозволяє визначити учню важливість цілі;
  • встановленість в часі (Time-bound): ціль має мати певний термін виконання.

Структурування уроку англійської мови навколо тем або видів діяльності, які цікавлять учнів, є чудовою стратегією для підтримки їхньої мотивації та забезпечення кращих результатів навчання. А ще цей підхід є універсальним, бо дозволяє учням навчатися в тому стилі, який найкраще відповідає їхнім потребам, й може бути використаний як на уроках, так і вдома. 

Соціально-емоційне навчання

Ця стратегія спрямована на створення безпечного та сприятливого середовища в класі, де учні можуть вільно висловлювати свої почуття та будувати здорові стосунки. Вона дозволяє зробити навчання більш особистим і значущим для школярів й допомагає розвивати навички, необхідні для успіху в житті та кар’єрі – самосвідомість, саморегуляція, соціальна взаємодія та взаємодія з навколишнім середовищем. І інтегрувати соціально-емоційне навчання у викладання англійської мови зовсім нескладно! Ось декілька простих способів:

  • використовуйте на уроках книги та статті, які стосуються емоцій, емпатії та стійкості. Це допоможе учням краще зрозуміти себе, навчитись вирішувати проблеми, працювати разом та розуміти почуття інших;
  • сприяйте дискусіям, які орієнтовані на розвиток соціальних та емоційних навичок учнів. Наприклад, можна обговорювати такі теми, як конфлікти, співпраця та співчуття. Такий прийом допоможе учням навчитися взаємодіяти один з одним у позитивний і продуктивний спосіб; 
  • пропонуйте учням написати вірш або оповідання про свої емоції або створювати групові проекти, які сприятимуть  розвитку навичок критичного мислення та творчості.

Ця стратегія дозволяє учням впоратися зі стресом і тривогою, що може призвести до підвищення їхньої мотивації та продуктивності. Наприклад, учні, які добре навчаються через читання та письмо, можуть отримати користь від використання книг та статей про емоції. Учні, які добре навчаються через спілкування та взаємодію з іншими, можуть отримати користь від дискусій та групових проєктів.

За 6 років діяльності Освітній проєкт «На Урок» організував сотні вебінарів та десятки конференцій та курсів для вчителів. Для того, аби педагогам, які викладають англійську мову, було простіше зорієнтуватися в навчальному матеріалі, підготували перелік заходів, які можна переглянути та навчатися в межах підвищення кваліфікації.

Змішане навчання

Сьогодні змішане навчання по праву є важливою та актуальною темою в індустрії викладання мов. Що робить його таким привабливим? Є декілька причин. Воно дозволяє використовувати переваги аудиторного та самостійного навчання – школярі мають доступ до навчальної платформи та відчувають підтримку вчителя та взаємодію з реальним класом, що є вирішальним для успішного навчання. Такий підхід дає учням значний ступінь автономії у визначенні свого шляху вивчення мови та спонукає брати відповідальність учня за своє навчання. Крім того змішане навчання задовольняє індивідуальні потреби учнів з різними стилями навчання. Наприклад, діти, які добре навчаються самостійно, можуть використовувати онлайн-ресурси для вивчення граматики та лексики, а учні, які добре навчаються в класі, можуть використовувати аудиторне навчання для практики розмовної мови.

Ось декілька конкретних прикладів того, як можна використовувати змішане навчання для вивчення англійської:

  • заняття можна використовувати для вивчення граматики та лексики. А вдома учні можуть практикуватися в розмовній мові, використовуючи онлайн-тренажери та платформи для спілкування з носіями мови;
  • вдома учні можуть вивчати культурну інформацію про країну, мову якої вони вивчають, за допомогою онлайн-ресурсів, а в класі  - обговорювати її з учителем та однокласниками;
  • вдома учні можуть використовувати онлайн-інструменти для створення проєктів та презентацій, а в класі - презентувати їх перед класом.

Змішане навчання це ефективний підхід до вивчення англійської мови, який може забезпечити учням доступність, індивідуальність та інтерактивність.

 

Штучний інтелект

Штучний інтелект (ШІ) є неймовірною інновацією, яка може зробити вивчення англійської більш ефективним і захоплюючим. За допомогою ШІ можна створювати інтерактивні навчальні програми, які мають такі переваги:

  • імітують реальні розмови: ШІ може використовуватися для створення віртуальних співрозмовників, які можуть вести діалог з учнями. Це дозволяє їм практикуватися в розмовній мові в безпечному та комфортному середовищі;
  • аналізують вимову: ШІ може використовуватись для аналізу вимови та інтонації учнів і надання їм оперативного зворотного зв'язку;
  • адаптуються до індивідуальних потреб учнів: ШІ може використовуватися для адаптації навчальних програм до індивідуальних потреб учнів. Це може допомогти учням досягти прогресу швидше і легше.

ШІ може використовуватися для створення персоналізованих навчальних програм, які фокусуються на сильних і слабких сторонах кожного учня, й дозволяє відстежувати їхній прогресу. А ще ШІ можна використовувати для:

  • створення контенту, такого як відео, подкасти та інтерактивні вправи;
  • надання підтримки та зворотного зв’язку учням;
  • аналізу даних про навчання учнів.

Персональний помічник сучасного вчителя – потужний продукт на базі ШІ, розроблений спеціально для освітян України командою «На Урок». Він складається з 19 інноваційних інструментів, які допоможуть вам  у  планування та організації уроків, проведенні  позакласних заходів, розробці ефективної системи оцінювання та під час виконання інших завдань.  До того ж він працює двома мовами (українською тa англійською), і легко впорaється як із текстом, так і з зображеннями, відео чи аудіо.

А якщо ви бажаєте дізнатись про ідеї використання ШІ на практиці, пропонуємо вам переглянути вебінари Любові Цукор:

Практикум із використання штучного інтелекту: Персональний помічник вчителя;

Canva для вчителів: створення візуального контенту за допомогою штучного інтелекту

Соціальні мережі - це про взаємодію

В умовах пандемії та воєнного стану доступ до традиційних методів вивчення мови є обмеженим чи навіть недоступним для деяких учнів. І саме тут на допомогу приходять соціальні мережі: безкоштовні, зазвичай легкодоступні платформи, які можуть допомогти подолати розрив між учнями та вчителем і задовольнити будь-які потреби та уподобання учнів! 

Ці корисні інструменти збагачують навчання інтерактивним і доступним вмістом, дозволяють налагодити  взаємодію один з одним та отримати оперативний зворотній зв'язок. Як їх використовувати в освітніх цілях? Соціальні мережі пропонують широкий спектр контенту, який можна ефективно використовувати під час вивчення англійської, зокрема:

  • відео та подкасти допоможуть учням почути, як звучить мова у реальному житті. Вони також можуть бути використані для вивчення граматики та лексики;
  • блоги та статті допоможуть учням вдосконалити знання з різних аспектів мови, отримати інформацію про актуальні події та дізнатись про культуру англомовних країн;
  • спілкування з іншими мовними партнерами допоможе їм практикуватися в розмовній мові та вдосконалити свої мовні навички.

Соціальні мережі – це комунікація. Заохочуйте учнів приєднуватися до груп та спільнот для вивчення англійської, коментувати, ділитись інформацією та брати участь у дискусіях. Але не забувайте про безпеку! Допоможіть їм знайти релевантний контент, який відповідає їхньому віку, рівню підготовки, потребам та уподобанням.


Бажаєте дізнатись більше про інновації у викладанні англійської мови? Долучайтесь до нашої конференції

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter