Поговоримо, як складати «розумну» ціль

Постановка цілей – одна з тих життєвих навичок, яку насправді складно опанувати. Чому? Бо нерідко вона нагадує нездійсненну мрію. Помічали, що інколи і ви, і учні просто мрієте, уявляєте, як досягаєте мети, але нічого не робите? Звісно, так не має бути! Ми маємо вміти ставити цілі та досягати їх, і обов'язково вчити цьому учнів. Чи можна взагалі отримати бажаний результат і при цьому не вигоріти? Так! І в цьому вам допоможе чудова техніка S.M.A.R.T.

Що таке цілі S.M.A.R.T?

Кожна літера цієї абревіатури вказує на характеристики мети.

S: конкретна. Мета має бути чіткою та лаконічною, інакше ви не зможете сконцентрувати зусилля та відчути справжній інтерес. Визначити її допоможуть наступні запитання:

  • Чого я хочу досягти?
  • Чому ця мета важлива?
  • Хто причетний?
  • Які ресурси або обмеження задіяні? 

M: вимірна. Ми маємо вміти відстежувати свої цілі та зберігати мотивацію для досягнення успіху. Тож дайте відповідь на запитання:

  • Скільки?
  • Як я дізнаюся, коли це буде виконано? 

A: досяжна.  Мета має бути реалістичною. Вам потрібно кинути виклик самим собі, але при цьому лишатися в межах власних можливостей. Тож слід подумати про наступне:

  • Як я можу досягти цієї мети?
  • Наскільки реальною є мета з урахуванням інших обмежень? 

R: реалістична (актуальна). Цей критерій дозволяє визначити важливість мети. Знайти позитивну відповідь допоможуть наступні запитання:

  • Це точно варто зусиль?
  • Зараз вдалий час?
  • Чи зможу я досягти цієї мети? 

T: обмежена терміном. Ця характеристика дозволить визначити пріоритет між повсякденними завданнями та довгостроковими цілями. Поставте собі такі запитання:

  • Коли я можу це зробити?
  • Що я можу зробити сьогодні? 

S.M.A.R.T-лайфхаки для вчителя

Пропонуємо кілька практичних прикладів постановки цілей у форматі S.M.A.R.T.

Підвищення кваліфікації

Здавалося б, усе й так зрозуміло: вимоги встановлено законодавством, а вчитель самостійно обирає час та види роботи. Але професійне зростання та самоосвіта потребують раціонального та системного підходу. Пропонуємо кілька цілей, що дозволять систематизувати та впорядкувати процес:

«До [дата] я запишуся на онлайн-курс для підвищення кваліфікації. Таким чином я вдосконалю професійні навички, а ще й отримаю сертифікат, що підтвердять професійне зростання».

«До [дата] я відвідаю 2 вебінари, присвячені організації дистанційного навчання. Таким чином я зможу покращити якість освітнього процесу».

Легко? Звичайно, адже все геніальне – просто! А якщо розкласти ціль на складові? 

  • S: Мета конкретно визначає, що ви хочете робити та чому.
  • М: Визначити прогрес у досягненні мети допоможе саморефлексія (з огляду на кількість отриманих годин підвищення кваліфікації).
  • А: Ця мета досяжна, бо ви самостійно контролюєте відвідування заходів.
  • R: Освітні продукти сприятимуть вдосконаленню педагогічних навичок. Тож ціль актуальна та реалістична.
  • Т: Для всіх освітніх заходів встановлено дати реєстрації та проведення. Тобто є визначений термін досягнення мети.

Особисте життя

Дистанційне навчання забирає багато часу, багато хто зі вчителів навіть забув про улюблене хобі. Утім, не варто пірнати в роботу з головою, приділіть час собі! А для цього складіть «розумну» ціль:

«До [дата] я спланую свій час таким чином, щоби щодня приділяти хоча б годину улюбленим справам. Це допоможе уникнути професійного вигорання».

Цей приклад також побудований за принципом SMART: 

  • S: Мета прямо відповідає на запитання: хто, що, коли та чому.
  • М: Ви визначаєте свій прогрес.
  • А: У вас є бажання досягти мети.
  • R: Вона стосується професійної діяльності.
  • Т: Встановлено чіткій термін. 

Робота з учнями

Техніка S.M.A.R.T – справжня знахідка для навчання. Розумна мета навіть може заохочувати до експериментів!

Наприклад: 

«Із [дата] раз на тиждень я буду проводити ігри чи пропонувати дітям виконати проєкти замість стандартних лекцій».

  • S: Ви поставили точну та конкретну мету.
  • М: Зростання мотивації учнів та підвищення рівня навчальних досягнень.
  • А: Цікаві методи та підходи можуть покращити успішність учнів.
  • R: Оскільки учні прагнуть дізнаватись більше, коли їм цікаво та весело, ця мета актуальна та реалістична.
  • Т: У вас є дата для початку роботи та план на щотижневу діяльність. 

Робота з батьками учнів

Взаємодія з батьками має бути чіткою та налагодженою. І зробити її такою знову допоможе S.M.A.R.T. Наприклад:

«До [дата] я поспілкуюся з десятьма батьками та розповім їм про досягнення дітей».

Розкладемо ціль на складові:

  • S: Твердження демонструє чітко сформульовану мету.
  • М: Одиницею виміру буде вважатися кожна родина, з якою ви спілкуєтеся. 
  • А: Є всі інструменти, необхідні для досягнення мети.
  • R: Мета стосується успішності учнів та актуальна для вчителя.
  • Т: Ви встановили дату досягнення та межі для визначення прогресу.

Ставимо цілі SMART із учнями

Позитивний вплив постановки цілей за допомогою S.M.A.R.T складно переоцінити. Тож навчіть цьому й учнів. Зазвичай мрії та прагнення дітей або надто прості, або неможливі. Хтось із них хоче бути відомим блогером, а хтось – мільйонером. А якщо їх попросити перетворити свої мрії на реальні цілі, чи зможуть вони це зробити?

Розкажіть про S.M.A.R.T простою мовою:

  1. S: Для початку слід зосередити увагу учнів на тому, чого вони дійсно хочуть досягти. Чи буде чіткою ціль: «Я хочу покращити свою англійську»? Ні! А ось: «Я хочу отримати 10 балів за семестр із англійської мови» працюватиме набагато краще! Щоб допомогти учням поставити конкретні цілі, попросіть їх дати відповідь на запитання: «Чого я хочу досягти?» та «Коли я хочу цього досягти?».
  2. M: Важливо зосередитися на результатах, а не на виконаних діях. Цей індикатор має бути видимим, тому ним може стати тематична оцінка. Визначитися допоможуть запитання: «Що мені потрібно зробити?»,  «Як мені дізнатися, що я досяг своєї мети?». 
  3. А: Одне з найскладніших завдань – зробити цілі досяжними. Наприклад, учні хочуть збільшити словниковий запас із англійської. Слід зважити та вибрати оптимальний для себе варіант. Хтось зможе вивчити 50 нових слів на тиждень, а для когось 10 слів – це межа. Запитання, які учні можуть поставити собі: «Чи можу я реально зробити це у визначені терміни?» та «Чи є у мене час, щоб досягти цієї мети?». 
  4. R: Цілі мають бути актуальними та особистими. Бо якщо для учнів це дійсно важливо, вони це виконають. Наприклад, учень, який любить читати, але не любить писати, може вирішити написати твір. Та чи зробить він це? А ось учень, який мріє працювати в іншій країні, може поставити собі довгострокову мету – ідеально вивчити англійську. Тож заохочуйте учнів ставити такі запитання, як «Чи цікавить мене ця тема?» та «Чи настав час для досягнення цієї мети?». 
  5. T: При постановці цілей слід враховувати реалістичний крайній термін. І тут буде корисним дедлайн, адже він підштовхує до дій. Наприклад, формулювання «Я закінчу читати «Тигроловів» за тиждень» або «До 15 травня я зможу успішно скласти тест із математики» мотивуватиме до систематичної роботи щодня. 

А ось як виглядатиме типова мета «Мені потрібна висока оцінка з історії» у форматі S.M.A.R.T: 

Я отримаю 10 балів з історії за семестр, якщо буду щодня додатково вивчати матеріал протягом 30 хвилин. За ці 30 хвилин я:

  • опрацюю свій конспект;
  • прочитаю відповідні розділи підручника;
  • запишу всі запитання, які хочу поставити вчителю.

Мені важливо отримати високий бал, оскільки я складатиму ЗНО з історії. Я досягну цієї мети до 20 грудня.

Можливості S.M.A.R.T для постановки цілей – це шанс взяти під власний контроль успішність, особистісний розвиток та зростання. Бажаєте дізнатися більше про техніки та прийоми, які допоможуть швидко та ефективно досягти мети? Перегляньте вебінар Юлії Батури «Дисципліна, тайм-менеджмент та планування – рушійні сили самовдосконалення учнів та вчителів», який відбудеться 13 квітня о 18:00. Буде цікаво, приєднуйтеся!

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter