Організаційний момент Народ наш невтомний трудар. Працею своєю землю прикрашає, урожай багатий збирає. Здавна повелося так в Україні, що зібравши урожай багатий, їхали люди на ярмарок. Везли те, що самі виростили, самі приготували. І чого на тому ярмарку не було... Є чим дивуватись і є що придбати! Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами вирушаємо на ярмарок. - Що ж означає слово ЯРМАРОК?
Оголошення теми і мети уроку Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відвідаємо мовознавчий ярмарок, завітаємо у різні крамнички і виконаємо завдання з теми «Чергування з – із –зі», а саме: навчимося пояснювати закономірності чергування звуків; на практиці продемонструємо милозвучність української мови; розвиватимемо творчі здібності, мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення; виховуватимемо повагу до краси рідної мови.
Сьогодні ярмарок незвичайний ще й тому, що нам знадобляться не гроші, щоб купувати, а мовознавчі знання – наш розум, кмітливість, винахідливість. - Діти, скажіть, будь ласка, а на чому люди вирушали на ярмарок? Отож і ми з вами вирушаємо в дорогу трьома возами: ДИКАНЬКА, СОРОЧИНСЬКИЙ, ВЕРБІВКА.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу Першою на нашому шляху постає крамничка АКТУАЛЬНА. Спостереження Гуляти з таксою гуляти із чау-чау гуляти зі спанієлем- Вимовте друге та третє словосполучення, уживаючи замість прийменників із та зі прийменник з. Чи ускладнило це вимову? Чи зашкодило милозвучності? Зробіть висновок про те, з якою метою замість прийменника з уживаємо його варіанти із, зі.
Ми часто використовуємо прийменник з. Наприклад: дорога з однією смугою, диктант з української, зустрітися з друзями. Утім збіг прийменника з із деякими іншими приголосними може ускладнювати вимову. Наприклад, важко вимовляти прийшов з школи. Тому щоб уникнути важких для вимови збігів приголосних та для досягнення милозвучності, замість прийменника з можемо використовувати його варіанти із, зі (зо).
Віз “Диканька”З вживаємо: Перед голосним незалежно від закінчення попереднього слова: аркуш з альбому. Між голосними: пироги з ожиною. Перед приголосним (крім с, ш) чи сполученням приголосних на початку слова, якщо попереднє слово закінчується голосним: змагалися з футбольною збірною району, промовити з притиском.
Лавка ПРАКТИЧНА щедра на товар, тож давайте виконаємо наступне завдання. Перепишіть слова, вибираючи з дужок потрібний прийменник. Довідався (з, зі) словника, проспівала (з, із) радістю, батько (і, із) сином, мати (з, із) донькою, повернувся (з, зі) Львова, узяла (з, із) сумки, воскрес (з, із) попелу, прибіг (зі, із) складу.
Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок Українська мова уникає насамперед збігу голосних, а потім – збігу приголосних. Пауза сприймається як приголосний. Зараз усіх запрошую на ярмарковий аукціон. На торг там виставлені речі, потрібні кожному, до речі. Ціна помірна, не торгуйтесь. Посперечайтесь, не лінуйтесь. На те й торги, ледь-ледь додайте і цінну річ собі придбайте!- Давайте повторимо, що ми сьогодні вивчили?
Домашнє завдання:-Ярмарок наш завершується, час повертатися додому. Та, наостанок, відбудеться продаж домашньої письмової роботи.1. Вивчити правила.2. Спишіть, уставляючи на місці пропуску з, із, зі (зо). Відео .. ютубу, чай .. лимоном, вилити .. чашки, рис .. Китаю, прибрати .. столу, вправи .. штангою, яєчня .. сиром, проспали .. дві години, салат .. огірками, сторінка .. зошита, випливає .. сказаного, потратив .. три сотні, вийшла .. метро. Це завдання ви можете придбати за максимальну кількість балів – 9!