КВЕСТОРМІНГ (запитальний мозковий штурм)Уявіть один день із життя первісного і сучасного підлітка. Порівняйте їхні харчові раціони, фізичну активність, загартованість. Поміркуйте:• Хто харчується переважно натуральними продуктами?• Хто з них сильніший і загартованіший?• Хто частіше лягає спати голодним?• Хто має більше шансів одужати, якщо захворів?
Однак блага цивілізації спричинили появу нових загроз. Тепер людям загрожують не лише численні техногенні небезпеки (ураження електричним струмом, ДТП), а й такі малопоширені у давні часи хвороби, як ожиріння, рак, серцево-судинні захворювання й діабет. Їх називають хворобами цивілізації, адже вони пов’язані передусім із «досягненнями» цивілізації — малорухливим способом життя, споживанням перероблених харчових продуктів, а також вживанням тютюну, алкоголю і наркотиків.
Рубрика: «Цікаво знати»Чи знаєте ва, що: Один із солістів групи The Beatles Джордж Гаррісон (мал. 55) почав курити у підлітковому віці. Він ніколи не приховував своєї пристрасті до тютюну і навіть грав із сигаретою в руці. Коли в 1997 році Гаррісон дізнався свій діагноз — рак горла, він сказав: «Це сталося через куріння».
Реклама — рушійна сила торгівліСуттєву роль у виникненні хвороб цивілізації відіграє комерційна реклама харчових продуктів, сигарет та алкоголю. Сучасний світ називають суспільством споживання. Екрани телевізорів, шпальти газет і журналів, вулична реклама рясніють щодня пропозиціями безлічі товарів і послуг.
Вправа « Спрямоване читання»Як працює реклама. Чи відомо тобі, що мавпи обожнюють вишні? Мисливці користуються цим і влаштовують для них хитрі пастки. Вони насипають стиглі вишні у скляну посудину з вузьким горлом. Помітивши улюблені ласощі, мавпа не може стриматись і засовує руку в посудину. Відтак затискує вишні в кулаці й намагається витягнути. Але кулак не проходить крізь вузьке горло посудини, а здогадатися, що його треба розтиснути, тварина не здатна. Почувши відчайдушне верещання, мисливець вибігає з укриття й хапає мавпу. Фахівці рекламного бізнесу використовують схожі прийоми. Спочатку вони визначають цільову групу, наприклад пенсіонери, батьки або підлітки. Відтак намагаються знайти «вишні» — те, що є важливим для цих людей (для пенсіонерів — ціна, для батьків — користь для здоров’я дітей, а для підлітків — те, що вважається сучасним, модним і допомагає почуватися дорослішим). Якщо товар корисний (як пральний порошок чи олія), рекламодавці намагаються привернути увагу до тих якостей, що вигідно вирізняють саме цю торговельну марку (ціна, ефективність, смак). Коли ж людина не має природної потреби у вживанні певного товару (наприклад, алкоголю чи тютюну), рекламодавці «тиснуть» на інші потреби, щоб вона почала вживати цей продукт і стала залежною. Вони розраховують (і недаремно!), що молода людина спробує сигарету, звикне розважатися з пляшкою пива. Отже, вона неодмінно потрапить у пастку — нікотинову та алкогольну залежність, згодом уже не зможе «розтиснути кулак» і поповнить ряди тих, хто примножує прибутки тютюнових і алкогольних магнатів.
1. Уявіть, що вам доручили придумати слогани (короткі повідомлення) для розміщення на упаковках сигарет і слабоалкогольних напоїв, які спонукали б ваших однолітків відмовитися від куріння та вживання алкоголю. Для цього:придумайте 10-15 слоганів і надрукуйте їх на аркуші паперу;зробіть кілька десятків копій і роздайте учням 5-11-х класів, щоб вони зазначили, що їм найбільше сподобалося;зберіть анкети, підсумуйте результати.2*. Оформіть стенд із найоригінальнішими есе, антирекламами і найпопулярнішими слоганами.
Вправа «Питання в кубі»Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвід, зворотний зв'язок. Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з учнів кубик, на гранях якого записано запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників. Приклади запитань: Що цікавого для тебе було на уроці?Що нового дізналися?Що особисто для тебе було складно?Чого навчилися на уроці?Як будете застосовувати нові знання, навички?Що найбільше сподобалося?
Домашнє завдання. Обов’язкове:опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (______);Додаткові (на вибір, за бажанням):написати «Школо-порадник» (за прикладом «Шкідливих порад» Григорія Остера). Наприклад: «Їжте на ніч багато тістечок, цукерок, чіпсів і хотдогів – і скоро не будете проходити в жодні двері», «Дивіться ТБ цілодобово – і матимете півроку новенькі окуляри, дедалі міцніші …»;