Уміння:застосовувати математичні методи для розв’язання географічних проблем і задач;розуміти і використовувати математичні моделі природних та суспільних явищ і процесів. Ставлення:усвідомлення варіативності та значущості математичних методів у розв’язанні географічних проблем і задач. Навчальні ресурси:завдання на виконання розрахунків, аналіз та обробка статистичної інформації, поданої в різних формах (картографічній, табличній, графічній) Математична компетентність
* міцні теоретичні знання не тільки з географії, а й математики , фізики, геометрії та інших природничих наук; * знання географічних формул * вміння будувати та аналізувати графіки, діаграми, таблиці тощо;* знання співвідношення величин (1км=1000м, 1млн.=1000 тис. тощо) * вміння визначати відсотки т.д. Що потрібно, щоб оволодіти вмінням розв´язувати задачі
в) за відношенням до теорії стандартні;нестандартні Нестандартні задачі не мають визначеного алгоритму дій. Процес розв’язування нестандартних задач складається з двох послідовних операцій:1. перетворення нестандартної задачі на іншу, еквівалентну їй, але вже стандартну;2. поділ нестандартної задачі на кілька стандартних; залежно від характеру нестандартної задачі ми вибираємо план дій. Приклад. Скільки часу потрібно автомобілісту, щоб подолати відстань між населеними пунктами, якщо вона на карті масштабу 1 : 1 000 000 становить 20 см, а швидкість автомобіліста 60 км/год.?Види задач
Види задач д) репродуктивні проблемні Репродуктивні Способи їх розв’язування ґрунтуються на відомих правилах, приписах, алгоритмах;є в підручниках ;Вони представлені задачами на: знаходження азимутів, масштабів карт, відстаней та географічних об’єктів на карті ; на обчислення абсолютної і відносної висоти ; на визначення температури повітря; географічної довготи міста місцевого і поясного часу та ін. Проблемнізадачі потребують пошуку способів їх розв’язування. Приклад. Визначте масштаб глобуса, якщо на ньому Україна займає площу 6,7 см. Визначте похил ділянки річки довжиною 50 км, якщо атмосферний тиск у верхній частині ділянки становить 740 мм рт. ст., а в нижній – 750 мм рт. ст.
На цьому етапі необхідно вичленувати з умови вихідні кількісні дані та вимоги задачі, які зіставляють один з одним з метою визначити, чи достатньо заданих відомостей для відповіді на поставлене питання. На цьому етапі учневі варто записати вихідні географічні параметри й величини через відповідні статистичні показники, що дозволяють формалізувати хід розв’язування задачі. 1. Аналіз умови задачі.
Передбачає зіставлення вихідних даних і вимог задачі з метою з’ясування істотних зв’язків між ними. Таке осмислення дозволяє учням установити, які показники використовують для конкретної дії з реалізації вимог задачі, в якій послідовності необхідно здійснювати обчислювальні операції для одержання необхідної відповіді.2. Пошук плану її розв’язування.
Після того як план розв’язування задачі знайдено, тобто створено порядок проведення розрахункових та аналітичних операцій, він реалізується за допомогою відповідних конкретних дій.3. Виконання визначеного плану, перевірка й доведення того, що отримане розв’язання задовольняє вимоги завдання.
Проаналізуйте статево-вікову піраміду однієї з країн світу. Як впливають виявлені демографічні процеси на розвиток виробництв вторинного сектора економіки такої країни?А збільшується частка працемістких виробництв. Б збільшується попит на дешеві товари повсякденного вжитку. В зростає державна підтримка підприємств, на яких створюють додаткові робочі місця. Г пришвидшується автоматизація і роботизація виробництва. Завдання ЗНО
Чисельність населення країни на 01.01.2019 р. становила 100 млн осіб. Визначте, якою стала чисельність населення (у млн осіб) на 01.01.2020 р., якщо в цій країні коефіцієнт народжуваності 15 осіб на 1000 жителів, коефіцієнт смертності 8 осіб на 1000 жителів, сальдо міграції 300 тис. осіб. А 102 Б 101 В 100 Г 99 Умова задачі: Чисельність населення₁- 100 млн. Народжуваність 15 осіб/ тис. Смертність 8 осіб/тис. Сальдо міграції 300 тис. Знайти: чисельність населення₂Розв´язання: чисельність населення₂= чисельність населення₁-загальний приріст населення. Загальна приріст населення = Природний приріст +сальдо міграціїПриродний приріст = Народжуваність – смертність1 млн. = 1000тис 100 млн.=100000тис. Пр. приріст= 15осіб/тис.-8осіб/тис.= 7осіб /тис. 7×100000=700000= 700тис.осіб. Загальний приріст = 700тис.+300тис.= 1000тис.= 1 млн. осіб. Чисельність населення= 100млн.+1млн.=101 млн.
За наведеною в таблиці інформацією доберіть правильні твердження щодо оцінки ролі чорної металургії в економіці двох умовних країн Х та У.1 вартість продукції чорної металургії в країні X менша, ніж у країні Y2 на вироблені в цих країнах чорні метали немає попиту на світовому ринку3 у країні X чорна металургія є галуззю міжнародної спеціалізації4 у країні Y усі вироблені метали реалізовано на внутрішньому ринку5 у країні X чорні метали формують половину вартості експорту товарів, а в країні Y - лише 4 %6 обидві країни за часткою продукції чорної металургії в структурі ВВП є постіндустріальними7 на металургійних підприємствах вироблено більше половини ВВП обох країн
Сьогодні школярі мають не лише отримати географічні знання, а й навчитись застосовувати їх в нестандартних життєвих ситуаціях, активно адаптуватись до участі в житті суспільства. Саме вміння розв’язувати географічні задачі перетворить предметні географічні знання в уміння і практичні навички, розуміння та досвід. А це стане основою підвищення загального рівня географічної компетентності учнів і забезпечить їм можливість навчитись використовувати набуті знання на практиці. Підсумок: