Презентація "Вплив стресових чинників на організм людини"

Про матеріал
Презентація до уроку "Вплив стресових чинників на організм людини" забезпечить візуалізацію навчального матеріалу з біології 11 класу. Матеріал містить схеми, таблиці, ілюстрації, які допоможуть розкрити основні поняття теми: "стрес", "дистрес", "еустрес", "стресові чинники", «стрес-система», «загальний адаптаційний синдром».
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вплив стресових чинників на організм людини. Вчитель біології Романюк С. О.

Номер слайду 2

Мета: Навчальна:- формувати поняття «стрес», «стресові чинники», «стрес-система», «загальний адаптаційний синдром»;з’ясувати механізм впливу стресу і дистресу на організм та психіку людини; показати шляхи вироблення адаптивної стратегії поведінки в стресових ситуаціях. Виховна: виховувати відношення до збереження життя і здоров’я людини як до найвищих цінностей людства;-   виховувати самовладання, оптимістичне ставлення до життя, позитивне відношення до оточуючих. Розвивальна:- розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажаннями та можливостями; - розвивати комунікативні навички;- вдосконалювати вміння працювати з Інтернет-ресурсами, науково-популярною літературою;

Номер слайду 3

Похмурі думки та емоції послаблюють нас, роблять хворими, а позитивні – роблять нас сильними та здоровими. Ганс Сельє

Номер слайду 4

Вправа “Подаруй другу посмішку” Людина, яка щиро усміхається, завжди приваблива. І чим більш щира і природна усмішка, тим красивішими стаємо ми, і тим більше гарного настрою ми даруємо оточенню.

Номер слайду 5

Вправа «Асоціативний кущ»Стрес. Які асоціації виникають у вас із поняттям “СТРЕС”?

Номер слайду 6

Обговорення проблемної ситуаціїЛікарі вважають, що «стрес – це приправа до життя» Чи дійсно це так?Уявіть, що батьки оберігають свою дитину від всіх можливих стресів. До яких результатів це може призвести?

Номер слайду 7

Чи корисний помірний стрес?Ми живемо у вік стресу… Але ж раніше людина також відчувала на кожному кроці стресові стани? «Не слід боятися стресу. Його не буває тільки у мертвих. Стресом потрібно керувати, і тоді ви відчуєте аромат і смак життя» Г. Сельє

Номер слайду 8

(з англ. stress – тиск, натиск, напруга) – емоційний стан організму людини, який виникає у напружених обставинах і виявляється у порушенні перебігу психічних процесів, координації рухів, у дезорганізації та гальмуванні всієї діяльності СТРЕС

Номер слайду 9

Поняття “стресу” ввів у 1936 р. ГАНС СЕЛЬЄ, який визначив стрес як «НЕСПЕЦИФІЧНУ ВІДПОВІДЬ ОРГАНІЗМУ НА БУДЬ-ЯКУ ПРЕД’ЯВЛЕНУ ЙОМУ ВИМОГУ, ЩО ДОПОМАГАЄ ЙОМУ ПРИСТОСОВУВАТИСЯ ДО ВИНИКЛИХ ТРУДНОЩІВ, УПОРАТИСЯ З НЕЮ»Історична довідка

Номер слайду 10

Фізіологічне і психологічне розуміння стресу розмежував Р. Лазарус. Він, розвиваючи вчення про стрес, висунув концепцію, згідно з якою розмежовується фізіологічний стрес, пов'язаний з реальним подразником, і психічний (емоційний) стрес, при якому людина (на основі індивідуальних знань і досвіду) оцінює майбутню ситуацію як загрозливу, важку.Історична довідка

Номер слайду 11

Історична довідка На думку Дж. Еверлі і Р. Розенфельда, більшість стресових реакцій створюється самими ж людьми і триває стільки, скільки їм дозволять. У тому, як зовнішні і внутрішні подразники перетворюються на стресори, провідну роль відіграє оцінка людиною цих стимулів. Якщо подразник не інтерпретується як загрозливий, то стресова реакція взагалі не виникає. А коли людина не переживає напруження, тривоги, страху, не прогнозує катастрофічного розвитку подій, її адаптаційні механізми, спрямовані на пошук виходу із ситуації, не активізуються.

Номер слайду 12

Стрес – це не те, що з нами трапляється, а те, як ми це сприймаємо. Які ж чинники викликають стрес? Це природна, закономірна і цілком очікувана реакція на різноманітні зовнішні подразники, що змінюють сталий баланс всередині організму.

Номер слайду 13

СТРЕСОРИчинники, будь-які події, факти або повідомлення, які можуть викликати стан стресу

Номер слайду 14

Групи стресових чинників за природою впливу Фізичні (спека, холод, вітер); хімічні (впливи вуглекислого газу, токсинів, солей); біологічні (інфекційні захворювання, нестача або надлишок їжі, вплив паразитів); соціальні (страх, небезпека, конфлікти).

Номер слайду 15

Групи стресових чинників за вихідним джерелом впливу зовнішні (екзогенні) (наприклад, травми); внутрішні (ендогенні) (наприклад, біль).

Номер слайду 16

Стресори Виробничі Навчальні Кар’єрні Соціальні Родинні

Номер слайду 17

Механізм впливу стресових чинників

Номер слайду 18

ВИДИ СТРЕСІВНЕГАТИВНИЙ (ДИСТРЕС)стрес, який шкодить організму (горе, нещастя, нездужання, нестаток)ПОЗИТИВНИЙ (ЕУСТРЕС)стрес, який підвищує стійкість організму до шкідливих чинників, які спричиняють захворювання, спричинений приємними подіями

Номер слайду 19

ТИПИ СТРЕСІВФІЗІОЛОГІЧНИЙнадмірне фізіологічне навантаження, висока або низька ʈо , фізичні травми, інфекції, больові відчуття, мігрень, язва, гіпертонія, серцевий біль. ПСИХОЛОГІЧНИЙзагроза, небезпека, образа, інформаційне перевантаження, роздратованість, втрата апетиту, депресія

Номер слайду 20

Загальний адаптаційний синдром Це сукупність адаптивних реакцій, що виникають в організмі людини під дією стресорів і спрямовані на підтримання гомеостазу.

Номер слайду 21

П’ять адаптивних ефектів:1) збільшення концентрації в цитоплазмі універсального мобілізатора функцій - Кальцію Ca2+ та активації ключових регуляторних ферментів - протеїнкіназ; 2) активація мембранних білків завдяки збільшенню активності ліпаз і фосфоліпаз; 3) мобілізація енергетичних і структурних ресурсів організму, що виражається в збільшенні в крові концентрації глюкози, жирних кислот, амінокислот; 4)спрямована передача енергетичних і структурних ресурсів у функціональну систему, що здійснює дану адаптаційну реакцію; 5) активація синтезу нуклеїнових кислот і білків у різних органах.

Номер слайду 22

І фаза. ТРИВОГИІІ фаза. ОПОРУІІІ фаза. ВИСНАЖЕННЯМеханізми (фази) стресу

Номер слайду 23

Стадія тривоги Триває до 2-х діб. Є початковим етапом стресового стану, готуючи тіло до активних дій. Це аларм-реакція, короткочасна адаптація забезпечує негайну мобілізацію захисних сил організму. Активується симпатична нервова система (виділення адреналіну та норадреналіну). Так, під дією гормонів у людини збільшуються частота і сила скорочень серця, підвищуються артеріальний тиск.

Номер слайду 24

Стадія опору Довгострокова адаптація. Відбуваються морфологічні й функціональні перебудови в організмі, що підвищують витривалість до дій стрес – подразників. Синтезуються білки м’язів, утворюються еритроцити для забезпечення додаткових потреб у кисні, збільшується кількість ферментів для синтезу білків у робочих органах, зростає кількість антитіл, що підвищує імунітет тощо.

Номер слайду 25

Стадія виснаження Вичерпання резервних можливостей організму й руйнації механізмів адаптації. На цій стадії стрес із мобілізуючого корисного еустресу перетворюється на шкідливий виснажувальний дистрес. Дистреси супроводжуються типовими змінами в організмі, які називають тріадою Сельє: 1) розростання кори надниркових залоз;2) зменшення тимусу; 3) поява крововиливів у слизовій оболонці травного каналу. При тривалій дії стрес – подразника наступає нервове виснаження, що може спричинити смерть

Номер слайду 26

це синдром фізичного, розумового, та душевного виснаження,що характеризується прогресивною втратою ідеалів і мети. НЕРВОВЕ ВИСНАЖЕННЯ

Номер слайду 27

Перша: людина відчуває знесиленість, хронічне стомлення та слабкість. Друга ознака: емоційне перенапруження, проявом якого є депресія. Третя ознака: психічне перенапруження. Ознаки нервового виснаження

Номер слайду 28

Психічні: гнів, який виражається у словах і вчинках, зниження настрою, страх, тривога, озлоблення проти оточуючих. Морально-психічні: озлобленість, яка проявляється в поведінці та вчинках, що демонструється відповідною поведінкою. Стресові стани на межі патології: нав'язливі ідеї про суїцид, нездужання, втрата сну, втомленість, що супроводжується втратою витримки. Стресові стани, що розвиваються внаслідок дії стресорів

Номер слайду 29

Симптоми, які проявляються в разі стресу і нервового виснаження. СТРЕС:- Тривога- Незадоволення- Притуплення почуття відданості роботі - Зміна настрою- Відчуття провини- Неуважність- Фізіологічні зміни. НЕРВОВЕ ВИСНАЖЕННЯ:- Хронічна втомленість- Незадоволена потреба досягти визнання- Нудьга- Цинізм- Депресія- Нетерпимість або роздратованість- Забудькуватість- Психосоматичні скарги

Номер слайду 30

Дезорганізованість. ДепресіїЕмоційні ознаки. Оборонна позиція. Несамостійність. Виникають труднощі з прийняттям рішення і виконання задуманого. Психологічні ознаки, за якими можна визначити, що людина знаходиться у стані стресу

Номер слайду 31

Основні причини стресів1. Патологiчнi спадковi фактори2. Iндивiдуальнi особливостi особистостi3. Вiк людини4. Особливi перiоди життя5. Тяжкi «удари долi» (смерть чи розлучення)6. Негативнi потрясiння7. Стихiйнi явища 8. Нездатнiсть чи втрата довiрливих взаємовiдносин зi своїм близьким оточенням 9. Низький рiвень чи вiдсутнiсть соцiальної пiдтримки10. Фiзичнi та емоцiйнi перенапруження на роботі

Номер слайду 32

Оптимальний спосіб рятування від тривалого стресу – цілком розв’язати конфлікт, усунути розбіжності, помиритися. Один із найкращих способів заспокоєння – це спілкування з близькою людиною

Номер слайду 33

Важливий спосіб зняття психічної напруги – це активізація почуття гумору

Номер слайду 34

Перша група – фізична культура, загартовування організму, біг підтюпцем. Друга група – аутогенне тренування, психотерапія, гіпноз. Третя група – підвищення загальної стійкості організму зв’язана з біологічно активними речовинами. Активні способи підвищення загальної стійкості людського організму:

Номер слайду 35

Основні способи боротьби зі стресом. Релаксаціяметод, за допомогою якого можна частково або повністю позбавитися від фізичної або психічної напруги. Локальна концентрація зосередження, збирання, згромадження когось, чогось. Противостресове дихання свідоме керування диханням, використовуючи його для заспокоєння нервової системи, для зняття м’язового або психічного напруження

Номер слайду 36

Прийоми подолання і профілактика стресу та професійного «вигорання»Аналіз власної професійної ситуації, через сигнали, які попереджують про стрес: втомлений вигляд, байдуже ставлення до життя, хворобливість; неадекватне сприйняття гумору, роздратованість, недружелюбність, недовірливість; велика кількість помилок через неуважність, знижені кількісні та якісні показники роботи, нечіткий, незв'язний характер усних або письмових доповідей.

Номер слайду 37

Оволодіння релаксаційними навичками (аутотренінг, медитація, сміхотерапія, кольоротерапія, ароматерапія, йога, творчі спроби самовираження, прийоми зменшення напруження, розслабленості)

Номер слайду 38

Зміцнення власного здоров’я за допомогою рекреації (фізкультура, дихальні вправи), катарсису (спілкування з близькими, домашніми тваринами, захоплення мистецтвом)

Номер слайду 39

Розвивати вміння керувати власним часом: складання розкладу виконання справ; навчитися говорити «ні»; делегувати свої повноваження, доручати завдання іншим. Свідома організація дозвілля, створення умов для реалізації власного хобі; заняття спортом

Номер слайду 40

Турбота про здорове збалансоване харчування. Соціальна підтримка: друзі, члени сім'ї, колеги, з якими є духовна єдність, для організації спільного позитивного проводження часу

Номер слайду 41

Здатність контролювати ситуацію, здатність до адаптації, інтерактивні техніки змінювання себе та навколишню ситуацію. Матеріальні ресурси (стабільність оплати праці, рівень матеріального доходу, безпека життя)

Номер слайду 42

Робота в групах І група ІІ група Назвіть найпоширеніші негативні наслідки стресу. Який позитивний вплив стресу на організм людини?

Номер слайду 43

Підсумок Отже, будь-яка нова життєва ситуація може викликати стресовий стан, але не кожний стан є критичним, окрім горя, нещастя, виснаження, які супроводжуються порушенням адаптації, контролю, перешкоджають самоактуалізації особистості. Г. Сельє говорив: «Не слід боятися стресу. Його не буває тільки у мертвих. Стресом потрібно керувати, і тоді ви відчуєте аромат і смак життя».

Номер слайду 44

Вправа “Остання гра”Вам необхідно вибрати одну пару з тверджень і по черзі закінчити речення, без коментарів та дискусій. Найкраще на уроці було…. Гірше за все у мене вийшло…Найцікавіше на уроці було… Найгірше на уроці було…Я хотів би більше… Краще за все у мене вийшло… Мені сподобалося…

Номер слайду 45

Домашнє завдання. Вивчити §25, виконати одне із запропонованих завдань:- скласти життєву ситуацію та знайти шляхи уникнення ефекту самопідтримки стресу; написати есе на тему «Чи має рацію Сельє, коли радить сприймати стрес як аромат і смак життя»;- скласти правила врівноваженої людини.

Номер слайду 46

Беріть приклад з сонячного годинника - ведіть рахунок лише радісних днів. (Народна мудрість)Умій спокійно ставитися до того, чого не в силах змінити. Сенека

pptx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Презентації
Додано
29 березня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку