Психолого-педагогічний консиліум "Адаптація учнів 5-го класу до умов навчання в основній школі"

Про матеріал
Подоланню труднощів періоду адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі може сприяти цілеспрямована координація дій учасників навчально-виховного процесу. Психолого-педагогічний консиліум - ефективна організаційна форма методичної роботи, яка допоможе педагогам враховувати рівень пізнавальної діяльності, з яким діти прийшли до 5-го класу, психологічні особливості 10-11-річних школярів, проаналізувати проблеми, з якими учні стикаються в адаптаційний період, виробити шляхи їх подолання. Мета: • залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі; • створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності; • виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.
Перегляд файлу

1

 

 

НВК «Мишковицька ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ»

Великоберезовицької селищної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Адаптація учнів 5-го класу

 до умов  навчання в  основній школі

(Психолого-педагогічний консиліум)

 

 

 

Практичний психолог

Бичковська  Галина  Зеновіївна

 

                                                           

 


 

 

 

 

Подоланню труднощів періоду адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі може сприяти цілеспрямована координація дій учасників навчально-виховного процесу.  Психолого-педагогічний консиліум -  ефективна  організаційна форма  методичної  роботи, яка допоможе педагогам   враховувати рівень пізнавальної діяльності, з яким діти прийшли до 5-го класу, психологічні особливості 10-11-річних школярів, проаналізувати проблеми, з якими учні стикаються в адаптаційний період, виробити шляхи їх подолання.

 

Доповнює  педагогічний консиліум  мультимедійна комп’ютерна презентація.

 


Мета:

• залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі;

• створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;

• виробити   рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.

 

Очікувані результати:

  •   поінформованість   членів  педагогічного колективу  про   стан адаптації  учнів 5 класу до нових умов навчання;
  •  забезпечення наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи;
  • підвищення результативності навчально-виховного процесу;
  • підвищення професійної   майстерності педагогів;
  •  використання  особистісно-орієнтованих підходів  в навчально-виховному процесі;
  • створення умов  для особистісного розвитку п’ятикласників.

 

Форма роботи - групова.

 

Учасники педагогічного консиліуму:

  • директор школи;
  • заступник з навчально-виховної  роботи;
  • заступник з виховної роботи;
  • соціальний педагог;
  • практичний психолог;
  • медична сестра;
  • учителі, які викладають у 5 класі;

 

 

Теоретичний мінімум

Консиліум - нарада лікарів для визначення характеру хвороби і засобів лікування хворого

Педагогічний консиліум - це нарада всіх учасників навчально­-виховного процесу для вивчення ситуації, що склалася, виявлення проблем і вироблення рекомендацій щодо їх вирішення.

Адаптація – пристосування організму дитини до умов, які змінилися, попередження перевантаження, процес звикання.

 

Наступність – дидактичний принцип, який передбачає засвоєння учнем понять в їх логічному зв’язку і взаємозв’язку.

Здоров’я – фізичне, духовне, соціальне благополуччя, благо людини, необхідна умова для успішного навчання та роботи.

 


План   проведення

 

  1. Привітання учасників  консиліуму.
  2. Вправа «Я – вчитель. Я - особистість» Самопрезентація учасників засідання.
  3.  Вправа «Оцінка»
  4.  Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів щодо навчання в основній школі

5.  Вікові особливості дітей 10-11 років. Матеріали спостережень. (Соціальний педагог.)

6. Психологічні особливості дітей 10-11 років. Матеріали спостережень. (Практичний психолог.)

7. П'ятикласники в позаурочний час: захоплення, умови формування творчих здібностей,  перспективи. (Педагог –організатор

8. Фізіологічні особливості дітей 10-11 pоків. Стан здоров'я п'ятикласників. (Медична сестра

9. Вправа «Мікрофон». Виступи вчителів-предметників.

10. Співпраця «Учитель- учень». Перші кроки щодо порозуміння. Психолого-педагогічна характеристика класу. (Класні керівники 5 кл  .)

11. Педагогічний супровід молодшого школяра на етапі переходу в основну школу. Навчальні досягнення та навчальні можливості  учнів 5 класу. (Класоводи )

12. Вправа «Адаптаційний портфель»

 


Хід проведення

 

Творення людини — це найвища напруга

всіх духовних сил: це і життєва мудрість,

і майстерність, і мистецтво». 

В. Сухомлинський

  1.                   Привітання учасників засідання.

             Слайди 1-4.

  • Є така притча.

 Іде нарада вчителів. Раптом на порозі з’являється хлопчик, п’ятикласник,  і запитує:

- Що ви тут   робите?

- Ми думаємо, розмовляємо, - лунає йому у відповідь.

- Я бачу, що ви розмовляєте, я питаю, що ви робите?

- Ми робимо твоє майбутнє.

Усі ми, вчителі,  позначені відбитком часу, дуже різні, але маємо одне спільне - ми професійні педагоги. Є таке поняття - професійна солідарність. Нам слід бути разом, зустрічатися, обмінюватися досвідом, ділитися напрацюваннями, щоб іти в ногу з часом, творити майбутнє наших дітей.

Сьогодні ми проводимо методичний захід,    головна   мета якого:

залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі;

- створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;

-  виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.

Гаслом нашого заняття  є слова: «Творення людини — це найвища напруга всіх духовних сил: це і життєва мудрість, і майстерність, і мистецтво» . 

(В. Сухомлинський)

2. Вправа «Я – вчитель. Я - особистість».  Самопрезентація учасників засідання. (Слайд 5)

Мета:   створення доброзичливих відносин між учасниками  консиліуму, умов для ефективної співпраці.

  • Ми всі – члени одного  освітянського колективу,  але кожен  з нас має свій особистий внутрішній світ, кожен із нас -  людина. Я пропоную   відхилити хоч трішечки завісу  і зазирнути  у внутрішній  світ  кожного.    Назвіть ім’я, яким би ви хотіли, щоб вас називали під час тренінгу і презентуйте себе як особистість. Задля цього закінчте, будь ласка речення: «Я не люблю хвалитися, але я  вчитель… і …»
  1. Вправа «Оцінка». 

 Слайд 6

Мета вправи.  Акцентування уваги учасників    консиліуму на  потребі   всебічного  аналізу процесу адаптації п'ятикласників  до умов навчання в основній школі,  недопущення поверховості  суджень  щодо  результативності діяльності  вчителів  та учнів.

  • Уважно прослухайте  історію …  кохання.   Кому  із героїв цієї  історії ви поставили б найвищу оцінку за його вчинки? Хто поступив, на вашу думку, найбільш правильно в даній ситуації?

Лейла і Мухамед

Лейла живе на березі річки. Лейла - молода дівчина, якій 17 років і вона самовіддано закохана в Мухамеда, який живе на протилежному березі. Лейла сповнена рішучості зустрітись зі своїм коханим і тому вона йде до Ахмеда і просить його перевезти на протилежний берег річки. Хоча у Ахмеда є час і є човен, він все ж відмовляється перевезти Лейлу через річку.

Лейла не здається. Вона йде до Таріка і просить його перевезти її на протилежний берег річки. Тарік згідний, але він зробить це тільки наступного ранку і вимагає, щоб Лейла провела з ним ніч. Так все і відбулось.   Лейла хотіла,  щоб не сталось,  зустрітись з Мухамедом, тому вона провела ніч з Таріком, і ранком Тарік перевіз її на протилежний берег річки.

Лейла кинулась в обійми свого коханого, якому вона розказала, з якими труднощами їй вдалося до нього дістатися. Мухамед     прогнав Лейлу геть.

Лейла плачучи пішла вздовж берега, аж поки їй не зустрівся Дзафар. Дзафар спитав її, чому вона плаче,  і Лейла розповіла йому свою історію. Дзафар пішов до Мухамеда і двічі сильно вдарив його по обличчю, не кажучи жодного слова.

Хто ж з учасників  історії,  на вашу думку, заслуговує найвищої оцінки?

 

Учасники  консиліуму  висловлюють свої  судження. Зазвичай найвищу оцінку отримує Дзафар.

  • Ким же були  учасники історії?

Лейла - 17-річна учениця  однієї із шкіл, яка  закохана  у свого вчителя Мухамеда.  Ахмед -   також вчитель, колега  Мухамеда, і він знає  про закоханість Лейли. Тарік – дідусь Лейли.  Дзафар- маніяк, і лише щасливий випадок  врятував  життя  Лейли.

  • До яких висновків спонукає нас ця вправа?

Висновок.     Не поспішати оцінювати інформацію, отриману «з перших вуст». Перш ніж давати оцінку конкретній ситуації, вчинкам  інших людей, потрібно  всебічно  ознайомитись  із ситуацією та її дійовими особами.

 

4. Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі  (Тези виступу)

  • Забезпечення наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи, є важливою передумовою успішного навчання школярів у 5-му класі.

Важливо, щоб учитель-предметник не переносив механічно методи навчання й форми взаємодії зі старшими школярами на учнів 5-го класу. Необхідно поступово вводити новий зміст і нові форми навчальної діяльності. На початку вони повинні відповідати засобам навчання останнього року перебування дітей у початковій школі. Спостереження та дослідження свідчать про те, що в 4-му класі школярі засвоюють навчальний матеріал тими ж методами, що й у перші два роки шкільного життя. Відбувається збільшення обсягу знань, умінь, навичок, але не відбувається помітних змін у розвитку дитини. Наприклад, деякі школярі недостатньо розуміють текст, не вповні володіють технікою читання, грамотним письмом як загальнонавчальними вміннями, у них не розвинена здібність розв'язувати творчі задачі тощо.

Вивчаючи стан адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі,  дирекцією  школи були  відвідані уроки  та виховні   заходи, проведено співбесіди з учителями та класним керівником, опитування учнів та їх батьків, проаналізовано навчальні досягнення учнів в порівнянні з попередніми показниками (зокрема за 4 клас). З метою визначення рівня  адаптації   учнів 5 класу були проведені діагностичні контрольні роботи. П’ятикласникам  було запропоновано написати твір-мініатюру «Мій портфель»

Короткий зміст окремих творів, в яких, зокрема,   збережено дитячий стиль:

 «…Я лежу цілий день на дивані і чекаю, поки мій господар почне писати уроки.Зранку я з Ігорем заходжу по друзів і йду до школи.В третій годині я з ним іду додому і моя історія починається знову…(Лоза Ігор)

«…З самого ранку я з Денисом на плечах йду до школи. Я його дуже люблю і обіймаю кожного дня…»   (Сисак Денис)

 «…Олег не акуратно складає в мене книжки. І кидає мене, коли приходить зі школи. Я хочу, щоб він був акуратний зі мною…»   (Венгер Олег)

«…Мій портфель допомагає мені носити телефон, підручники, зошити, гроші і багато іншого. Мені на уроках дуже нудно і скучно, короче скукатєнь. …»  (Сцібайло Данило)

 «…Я портфель Свинка Боря. Я завжди ношу непотрібні книжки і минулого життя я був єдинорожком. Я літав і мене не миють…»   (Шайнюк Денис)

 «…Я  портфель Мар’яна. Він мене любить і шанує. Складає акуратно книжки …» (Сподарик Мар’ян  )

 «…Я портфель Олега. Він мене шанує, любить, тримає старанно руками, носить на своїх плечах…»  (Волошин Олег)

Результати опитування учнів  5 класу  за анкетою для  визначення шкільної мотивації

Запитання

Відповіді учнів та їх кількість

1

Тобі подобається у школі?

Так -26

Не дуже - 14

Ні  -1

2

 Вранці ти завжди з радістю йдеш до школи чи тобі часто хочеться залишитися вдома?

Йду з радістю - 25

Буває по-різному -10

Частіше хочеться залишитися вдома - 5

3

Якби вчитель сказав, що завтра до школи не обов’язково приходити всім учням, ти б пішов у школу чи залишився вдома?

   Пішов до школи - 28

Не знаю -12

Залишився вдома- 1

 

4

Тобі подобається, коли відміняють які-небудь уроки?

Не подобається - 17

Буває по-різному - 10

Подобається - 14

5

Ти хотів би, щоб тобі не задавали ніяких домашніх завдань?

 Не хотів би – 24 (для чого тоді ходити до школи)

Не знаю - 14

Хотів би - 3

 

6

Ти хотів би, щоб у школі залишились одні перерви?

 Ні - 30

Не знаю - 6

Хотів би -5

 

7

Ти часто розповідаєш про школу своїм батькам і друзям?

Часто -36

Рідко - 5

Не розповідаю -0

8

Ти хотів би, щоб у тебе був інший, менш суворий вчитель?

Мені подобається наш учитель - 41

Точно не знаю -0

Хотів би - 0

У тебе в класі багато друзів?

 Багато - 29

Мало - 12

Немає друзів - 0

 

10

  Тобі подобаються твої однокласники?

Подобаються - 34

Не дуже - 6

Не подобаються -1

Таким чином, як свідчить аналіз проведеного опитування учнів 5 класу,  написаних ними творів-мініатюр,  можна зробити висновок  про позитивну динаміку адаптаційного процесу: майже в усіх учнів появились улюблені вчителі, навчальні предмети, нові друзі.

У  80%  учнів сформоване ставлення до себе як школяра, у 18% ставлення до себе як до школяра практично сформоване, 2% учнів позитивно ставляться до школи, але школа приваблює більше поза навчальною діяльністю.

Більшість учнів позбулись страху переходу до старшої ланки і  можливих образ від старших учнів.   В учнів не виникло  особливих  проблем із засвоєнням змісту навчального матеріалу основних предметів. Лідерами класу є учні,  які мають високі показники в навчанні, високий рівень вихованості, є активістами класу та школи.  Багато зусиль частині учнів доводиться прикладати для вивчення англійської мови. Об’єм  усіх  домашніх завдань, які  отримують учні, не перевищує гранично допустимої норми  -  2,5 год на день. 

Результати  опитування батьків учнів 5 класу

1. Чи задоволені ви школою, в якій навчається Ваша  дитина? 

 Так  -  23      Ні - 0            Не дуже - 2       Не знаю-4

2. Процес навчання Вашої дитини   проходить успішно?  

Так -  20      Ні -    0         Не дуже - 9    Не знаю  - 0

3. У 5 класі  спостерігається зниження емоційного задоволення дитини?

Так-  4        Ні -  19      Не дуже - 0      Не знаю -6

4. Чи спостерігаються  ознаки незадоволення  новими вимогами і новими умовами навчання?

Так-  1      Ні-25      Не дуже-  3     Не знаю- 0

5. Чи помітили Ви   зниження загальної успішності Вашої дитини у 5 класі? Якщо «так», то в чому причина? (Необхідне підкресліть)

• зниження інтересу до навчання- 7;

 • навчальні труднощі  - 6 ;

•  велике навантаження  -2;

• погіршення здоров’я дитини  -0. 

6. На Вашу думку кількість домашніх завдань є:

• завелика - 5;     • замала- 0;      • достатня- 24.

7. Скільки часу (в середньому) Ваша дитина  витрачає на виконання домашніх завдань?

•менше, ніж одну годину  -5;

• від 1 до 2 год  -18;

 • від 2 до 3 год  - 6;  

  • від 3 до 4 год – 0 ; 

  • понад 4 год в день  - 0.

8. Чи може ваша дитина самостійно виконувати домашнє завдання?

Так  -  22         Ні -  2          Не дуже  - 4     Не знаю -  0

9.  Ви помітили успіхи  своєї дитини. У разі відповіді «ні» пропустіть це питання.  (Необхідне підкресліть)

              • Дитина із задоволенням іде до школи -5 ;

              • з’явилися улюблені предмети, улюблені вчителі  - 16;

              • дитина подорослішала, стала більш самостійною -8.

10. Як  Ви оцінюєте спосіб подачі  інформації про шкільне  життя   дитини для батьків?

• Інформація про успішність  моєї дитини достатня і вичерпна -27;

 • Найчастіше довідуюся про  неуспіхи моєї дитини -2;

 • Маю інформацію лише  про окремі оцінки моєї дитини -  0;

• Я практично не інформований(а)  про успіхи моєї дитини - 0.

11.  У Вас:

              • налагоджено контакт з класним керівником -26;

              • є  зауваження до роботи вчителів  -    1;

              • виникла необхідність отримати допомогу класного керівника  - 2;

              • виникла необхідність отримати допомогу  шкільного психолога – .

 Згідно отриманих даних, більшість батьків вважають, що при переході до 5 класу їхня дитина стала   більш дорослою, самостійною. Ознак незадоволення новими вимогами та умовами навчання, зниження емоційного  задоволення  не спостерігається.    Разом з тим, в класі навчається  дитина,  процес навчання якої, на думку батьків,  проходить не зовсім успішно. Дитина не може  самостійно виконувати домашніх завдань  і затрачає на їх виконання  менше години щодня.

Більшість  батьків відмічають, що   в них налагоджений зв'язок з класним керівником.  Разом з тим, деякі батьки мають інформацію лише про окремі оцінки своєї дитини  і двоє батьків  відмічають, що  поінформовані тільки про неуспіхи своєї дитини.  Очевидно,  в роботі з  батьками слід більше використовувати особистісно орієнтовані підходи.

 

  1. Вікові особливості дітей 10-11 років. Матеріали спостережень.

 Тези виступу. 

Нової якості у п'ятикласників набувають стосунки з однолітками. Діти хочуть почувати себе частиною цілого колективу, жити з ним спільним життям, бути визнані друзями. Спілкування з друзями стає самостійною діяльністю. Вона існує, з одного боку, у вигляді вчинків підлітків по відношенню один до одного, а з іншого - у формі осмислення вчинків однолітків і стосунків з ними  та  має значення для формування уявлення про себе. Ця сфера життя та спілкування стає для підлітків надзвичайно важливою й особистісно значущою: зменшується згуртованість (11,1-17,8 %), зростає страх самовираження (55,35-63,21 %) (Що думають про мене мої друзі? Як сподобатися новому класному керівникові та новим вчителям?)

 

  1. Психологічні особливості дітей 10-11 років. Матеріали спостережень. Тези виступу.  

За свідченням психологів, у молодшому шкільному віці у зв'язку з початком етапу статевого дозрівання відбуваються зміни в пізнавальній сфері молодших підлітків:

  • уповільнюється темп їхньої діяльності;
  • виконання певних видів робіт потребує більше часу;
  • діти частіше відволікаються;
  • можуть бути роздратованими, неуважними;
  • можуть неадекватно реагувати на зауваження тощо.

Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних досягнень, втрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між однолітками та дорослими. За підсумками психологічного тестування конфліктність у 5-х класах має граничні показники: 92,8-96 %.

Водночас досить часто у школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»: діти потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них з боку дорослих. Якщо ж основна школа не пропонує учням засобів реалізації їх почуттів дорослості, то в підлітків формується установка на вчительську несправедливість і необ'єктивність.

Учителі-предметники мусять враховувати, що всі ці особливості є об'єктивними, але й минущими. Щоб знайти оптимальні форми та методи взаємодії, учителі, які працюють у 5-х класах, мають познайомитися з навчальними програмами для початкової школи, методикою роботи з дітьми конкретного вчителя початкової школи, від якого клас переходить в основну школу. Високі вимоги до самостійності та відповідальності підлітків без урахування їх вікових особливостей можуть становити загрозу для емоційного благополуччя дитини.

 

  1. Виступи вчителів-предметників. Вправа «Мікрофон»
  • Яке загальне враження склалось у вас про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?
  • У чому полягають ваші основні трудно­щі в роботі з цим класом і в яких ситуаціях вони найбільше трапляються: на уроках, у безпосередньому спілкуванні з дітьми, під час перерви, у процесі проведення позакласних заходів тощо?
  • Які методи,форми роботи є найбільш прийнятними  в 5 класі?
  • Чи подібний цей клас на інші класи, з якими вам доводилось мати справу у педагогічній роботі?
  • Що вам видається найдоцільнішим для подолання труднощів: налагодити регулярну роботу з батьками чи домовитись про певні заходи стосовно цього класу з боку всього педагогічного колективу, вчителів, які у ньо­му працюють?
  • Назвіть позитивні сторони цього класу. Які шляхи видаються вам найдоцільніши­ми для зміцнення та розвитку позитивних сторін?
  • Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним? Інакше кажу­чи, якої інформації про цей клас вам бра­кує?

 

  1.  Співпраця «Учитель- учень». Перші кроки щодо порозуміння. Психолого-педагогічна характеристика класу. (Класний керівник 5 кл  )
  2. Педагогічний супровід молодшого школяра на етапі переходу в основну школу. Навчальні досягнення та навчальні можливості  учнів 5 класу. (Класовод )

 

  1.  Вправа «Адаптаційний портфелик». (Заступник директора з НВР В. П.Олішкевич)
  • Ми говорили про адаптацію учнів 5-х класів до навчання в середній ланці. А тепер усі разом складемо портфелі п'ятикласника,  директора школи, вчителя,  поклавши до них  все необхідне для успішної адаптації дитини в середній школі.

(Робота в групах.   Учасники об’єднуються в три групи,  в яких розглядаються порушені  під час  консиліуму питання, проблеми.  На дошці прикріпити малюнки     відкритих  портфелів  і  до них  прикріпити кольорові стікери  з рекомендаціями щодо успішної адаптації п’ятикласників:  фізичне здоров'я; комунікативні здіб­ності; навчальна мотивація тощо. Додаток 1)

 

Заключне слово заступника з НВР.

  •  При проведенні опитування  (додаток 2)  батьки висловили свої побажання та пропозиції  класному керівникові, класоводу , дирекції школи та вчителям-предметникам:

вчителеві початкових класів Бажаємо бути доброю,  турботливою, терплячою до своїх  «нових» першокласників. Не забувати своїх учнів-п’ятикласників  і  надалі  допомагати їм.

Здоров’я, натхнення, наснаги, удачі, терпіння, величезної  ерудиції, витримки, поваги від дітей і батьків. Бажаємо і надалі успіхів у роботі. Фізичних та  душевних сил, піднесеного настрою, позитивних емоцій та талановитих, здібних учнів. Великих успіхів у вашій   нелегкій праці.

 •  класному керівникові  Щира подяка за справедливе виховання дітей. Здоров’я, взаєморозуміння, поваги, щастя. Терпіння, натхнення,   здоров’я міцного,   максимальної віддачі від учнів,  розуміння і всього найкращого. Допомоги батьків, слухняних учнів. Великого терпіння  у ставленні до дітей, допомагати своїм учням. Взаєморозуміння  і бути такими, якими ви  є.  Бути «класним» керівником ,  не зважаючи ні на що.

адміністрації школи. Всього самого найкращого. Всі питання вирішувати  швидко та ефективно, не зважаючи на різні думки,  але враховуючи їх.  Нових  ідей і задумів, які б збувалися. Подальшого розквіту. Нам дуже пощастило, що саме такі хороші  вчителі працюють в нашій школі. Дякуємо і вклоняємося вам! Наша школа  дає можливість отримати гарну освіту. Бажаємо щоб і далі так  старанно і успішно  працювали члени освітянського колективу. Отримувати справжнє  задоволення від своєї роботи, вдячності і пошани  від учнів  та батьків!

 

Додаток 1

Рекомендації

п’ятикласникам  для успішної адаптації  до умов навчання в основній школі:

- мати міцне здоров’я;

- бажання вчитися;

- комунікативні здібності.

Рекомендації

        З метою створення умов для успішної адаптації учнів   початкової школи до умов навчання в основній школі  адміністрації школи  забезпечити:

-         попередній розподіл педагогічних кадрів для роботи у майбутніх 5-х класах;

-         розроблення методичних рекомендацій з питань організації навчально - виховного процесу у 5-х класах;

-        дотримання санітарно – гігієнічних вимог;

-        постійний контроль за діяльністю класного керівника, вихователів, учителів – предметників, які викладають у 5-х класах, при потребі надавати допомогу.

 

Рекомендації

        З метою створення умов для успішної адаптації учнів   початкової школи до умов навчання в основній школі  вчителям -  предметникам, які читають у 5-х класах,  протягом  2012-2013 н. р:    

- враховувати в навчально - виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів;

- формувати активно – пізнавальне відношення  учнів  до свого предмету;

- розвивати навички самостійної роботи:  користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет – ресурсами;

- спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів (робота в групах, парах, форма діалогу);

- розвивати уважність, вміння зосереджуватися на окремих деталях;

- дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення;

- пропагувати роль книги в житті людини, сприяти розвиткові виразності читання;

- на кожному уроці проводити фізкультхвилинки;

- виховувати почуття відповідальності за отримані знання;

- враховувати принципи роботи з обдарованими дітьми, які мають високі потенційні здібності;

- під час навчально–виховного процесу та на уроках фізичного
виховання , під час позаурочних, позашкільних заходів враховувати стан здоров’я школярів.

Рекомендації

        З метою створення умов для успішної адаптації учнів   початкової школи до умов навчання в основній школі класному керівникові;

-         спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами    діагностичних досліджень;

-         спільно з практичнм психологом  провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку  «Психологія співпраці: як будувати свої взаємини з підлітком?», проводити групові та індивідуальні консультування батьків  з  проблеми адаптації.

 

Додаток 2

Опитувальник для батьків

Шановні батьки !

У нашій школі буде проходити педагогічний консиліум на тему: «Адаптація учнів 5-го класу до умов навчання в основній школі». Його головна мета – об’єднати  зусилля педагогічного колективу   та батьків  для підвищення ефективності навчання та виховання учнів 5 класу, що дозволить зменшити труднощі п’ятикласників у складний період адаптації.

Просимо відповісти на наші питання,  позначити той варіант відповіді, який найбільше вас задовольняє.

1. Чи задоволені ви школою, в якій навчається Ваша  дитина? 

 Так           Ні              Не дуже           Не знаю

2. Процес навчання Вашої дитини   проходить успішно?  

Так           Ні              Не дуже        Не знаю

3. У 5 класі  спостерігається зниження емоційного задоволення дитини?

Так        Ні         Не дуже         Не знаю

4. Чи спостерігаються  ознаки незадоволення  новими вимогами і новими умовами навчання?

Так        Ні         Не дуже      Не знаю

5. Чи помітили Ви   зниження загальної успішності Вашої дитини у 5 класі? Якщо «так», то в чому причина? (Необхідне підкресліть)

• зниження інтересу до навчання;

 • навчальні труднощі;

•  велике навантаження;

• погіршення здоров’я дитини.

6. На Вашу думку кількість домашніх завдань є:

• завелика;     • замала;      • достатня.

 

7. Скільки часу (в середньому) Ваша дитина  витрачає на виконання домашніх завдань?

•менше, ніж одну годину;

• від 1 до 2 год;  

 • від 2 до 3 год;  

  • від 3 до 4 год; 

  • понад 4 год в день.

8. Чи може ваша дитина самостійно виконувати домашнє завдання?

Так        Ні         Не дуже      Не знаю

9.  Ви помітили успіхи  своєї дитини. У разі відповіді «ні» пропустіть це питання.  (Необхідне підкресліть)

              • Дитина із задоволенням іде до школи ;

              • з’явилися улюблені предмети, улюблені вчителі;

              • дитина подорослішала, стала більш самостійною.

10. Як  Ви оцінюєте спосіб подачі  інформації про шкільне  життя   дитини для батьків?

• Інформація про успішність  моєї дитини достатня і вичерпна;

 • Найчастіше довідуюся про  неуспіхи моєї дитини;

 • Маю інформацію лише  про окремі оцінки моєї дитини;

• Я практично не інформований(а)  про успіхи моєї дитини.

11.  У Вас:

              • налагоджено контакт з класним керівником;

              • є  зауваження до роботи вчителів   (а саме:______________________);

              • виникла необхідність отримати допомогу класного керівника;

              • виникла необхідність отримати допомогу  шкільного психолога.

12. Ваші побажання:

• вчителеві початкових класів ______________________________

 •  класному керівникові  ________________________________

• адміністрації школи _________________________________________

Дякуємо за співпрацю  і бажаємо успіхів  Вам і Вашій дитині!

  Практичний психолог                                Бичковська Г.З.

 

 

 

  

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
6813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку