Рід та число іменників

Про матеріал
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники жіночого, чоловічого, середнього і спільного роду у висловлюванні, виробляти вміння узгоджувати іменники спільного роду з іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні; повторити вивчене про число іменників.
Перегляд файлу

ЯКИМІВСЬКА

 ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект відкритого уроку

української мови

 

 

 

 

Тема. «Рід і число іменників»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель

початкових класів

Опришко Олена Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 рік

Тема. Рід і число іменників

Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;

загально-мовленнєві вміння і навички:

виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

контрольно-оцінні вміння:

оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем:

інформаційно-комунікативна:

знаходить у тексті конкретні відомості:

загальнокультурна:

дотримується правил поведінки на уроці:

здоровязбережувальна:

розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

співпрацює в команді.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

визначає рід іменника,

визначає число іменника.

Середній рівень:

наводить приклади іменників, що належать до різних родів;

розпізнає іменники за числами;

розпізнає іменники жіночого, чоловічого і середнього родів.

Достатній рівень:

змінює іменники за числами;

відносить іменники до одного з родів.

Високий рівень:

встановлює відповідність між іменниками чоловічого, жіночого та середнього роду;

розподіляє іменники за родами.

 

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови,

сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники жіночого, чоловічого, середнього і спільного роду у висловлюванні, виробляти вміння узгоджувати іменники спільного роду з іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні; повторити вивчене про число іменників, дати учням поняття про іменники, які вживаються тільки у формі однини або тільки у формі множини; формувати вміння визначати число іменників; розвивати пам’ять, увагу; виховувати пізнавальний інтерес, любов до праці.

 

Тип уроку: комбінований

 

Х І Д   У Р О К У

 

I. Організаційний момент. Привітання

 

  Давайте привітаємо всіх присутніх!      

 

Доброго дня вам!

         Доброго дня нам!

         Доброго дня всій Україні!

 

Знов пролунав шкільний дзвінок,

Покликав всіх на незвичний урок.

У класі сьогодні гостей є багато,

Усі ми зібралися, наче на свято!

 

  Доречі, якщо мова зайшла про свято, не можу не згадати минулорічне свято присвячене українській мові та писемності. Учень нашого класу Данило декламував віш Любові Забашти «Рідна мова». Згадаймо, як це було!

Мова кожного народу

Неповторна і — своя;

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші — трелі солов'я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас!

Дякую за такий початок нашого свята!

 

I. Організаційна частина

— В одному місті, а може в селі, жив гарненький, швидкий, запальнийі добрий хлопчик. У нього було багато друзів. А найближчих друзів було сім: три хлопчики і чотири дівчинки.

 Сьогодні я запросила такого українського хлопчика до нас на урок. Разом із ним ми вирушимо в гості до його добрих друзів, які мешкають у цих будиночках. А що це за друзі? Ви зараз дізнаєтесь. Ці хлопчики та дівчатка віком рівні, а іменами різні. Хто вони, підкажіть.
Так, це дні тижня.

Скільки днів має тиждень?

Назвіть їх. А до якої частини мови  належать ці слова?

 

II. Актуалізація опорних знань

 

1.Метод критичного мислення «Кубування»

 

Завітав сьогодні в клас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Вам знання перевіряє,

Знання ваші про іменник,

Як частину мови.

  1. Іменник – це …
  2. Вказує …
  3. Питання …
  4. Має назви …
  5. Змінюється за …
  6. Має …

 

2. Довідкове бюро. (Єрмакович В.)

 Іменник – це найчисельніша частина мови. У словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів, і половина цих слів – іменники. Ось яка величезна, могутня, незрівняна за чисельністю частина мови – іменник.

II. Перевірка домашнього завдання

Тож почнемо з понеділка.

Початок тижня – понеділок,

Чудовий день для гарних справ,

І добре, якщо нове діло

Ти в понеділок розпочав.

— За віруванням наших предків, понеділок — важкий день. Але якщо за діло взятись сміло, то і день мине швидко. З понеділка починається тиждень, а кожен урок ми починаємо з перевірки домашнього завдання.

Яким було домашнє завдання? (Вправа 107, ст. 53; Вправа 96, ст.49)

Прочитайте складені речення.

 Летить у небі орел. Віктор Орел одержав сьогодні відмінну оцінку.

Океан степів застиг в полудневій тиші. Океан – весь водний прокров Землі, а також його частини між материками.

Що можна сказати про слова орел та океан?

Усно опишіть птаха, зображеного на фотоілюстрації. Який це текст? Що таке текст-опис?

Орли відносяться до хижих птахів. Їх не часто побачиш у нашому краї. До того ж вони літають дуже високо. 

    Орли мають великі розміри. Тіло  їх вкрите пірям. Ці птахи  є сіро–коричневих кольорів.  На голові орла розміщений міцний дзьоб, ним він клює здобич. Двоє очей мають дуже гострий зір. Він у польоті з висоти шукає здобич на землі. Крила орла великі. Їх розмах може сягати великого розміру. Він ширяє по небу в пошуках їжі.

    Ці птахи дуже сильні. Тому мужню людину часто порівнюють з орлом.

 

III. Хвилинка каліграфії

Вівторок – другий день, малята,

Він зветься так, не забувай.

Триває тиждень. Будь завзятим!

Усе устигнуть поспішай!

  Вівторок пропонує нам хвилинку каліграфії. Відкрили всі зошити, нагадайте собі, як слід сидіти під час письма і як тримати зошит на парті. Записуємо число, зверніть увагу, сьогодні двадцяте жовтня, а ми ще з першого класу знаємо, що двадцять – це … два десятки, тому при написанні числа двадцять не допускайте помилок.

Робота в парах.

На партах у вас картки , на яких написано багато літер. Закресліть літери, що най частіше повторюються, та утворіть слово.

Р, б, з, е, о, е, б, з, д, з, б, е, и, б, е, з, н, е, б, з, а.

З якої літери починається це слово? Які звуки може позначати ця буква? Пропоную вам каліграфічно прописати цю літеру! Пам’ятайте, красиво писати – себе поважати!

Р р  Рр

Доберіть до слова « родина» спільнокореневі слова.

Родина, рідний, рідненький, родичі, рідня, рід. 

   

Визначте корінь у цих словах .А для цього згадаймо, що ж таке корінь?

Корінь – це спільна частина споріднених слів.

Назвіть корені в цих словах..

Яке мовне явище спостерігаємо у цій групі спільнокореневих слів? (Чергування голосних звуків у корені слів.)

Коли ви чуєте слово рід, які асоціації виникають у вас з цим словом?

Так, чоловічий, жіночий та середній. Може вже хтось здогадався, яка тема нашого уроку? Так, рід іменників.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Минув вівторок – гляньмо лише:

Прийшла хороша днина – та,

Що в нас посередині тижня

І має назву середа.

— Середа — найпродуктивніший день тижня. Вона пропонує вивчити новий матеріал. Тема нашого уроку — «Рід іменників».

— Запишіть тему в зошитах.

  Отже, сьогодні на уроці ви повинні удосконалити свої знання про рід іменників: чоловічий, жіночий та середній, будете розпізнавати рід іменників. Що вже відомо про рід іменників?

До іменників чоловічого роду підставляємо слова він, мій.

До іменників жіночого роду підставляємо слова вона, моя.

До іменників середнього роду підставляємо слова воно, моє.

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Робота в групах.

Нагадаємо правила роботи у групах.

  1. Бери активну участь у роботі групи.
  2. Слухай своїх колег.
  3. Зроби свій внесок у результат роботи групи.
  4. Проси про допомогу, якщо її потребуєш.
  5. Допомагай іншим.

На партах у керівників груп лежать картки зі словами. Прочитайте їх. Перша група знаходить і підкреслює іменники чоловічого роду, друга група – іменники жіночого роду, а третя група – іменники середнього роду. Після цього представники груп записують слова на дошці та виділяють закінчення. А що таке закінчення?

  Це змінна частина слів, яка потрібна для зв’язку слів у реченні

Микола, дитя, Ілля, дощ, Юлія, вікно, краса, батько, море, мати, любов, курча.

В зошитах повинно бути три стовпчики. Не забувайте про правильну поставу під час письма.

Зробіть висновки.

— Поняття «рід» – родинне, тому що тато – чоловічий рід, мати – жіночий рід, дитя – середній рід.

 2. Довідкове бюро. (Авдюков В. )

 Вперше поняття рід іменників ввів у мову Яків Федорович Головацький у 1849 році.

Англійці, коли придумували свою мову, були найхитріші за інші народи. У них тільки живі істоти мають чоловічий та жіночий рід, а всі інші іменники – неістоти належать до середнього роду.

 Жителі африканського племені масаі у своїй мові виділяють усього два роди: один включає все велике та сильне, а другий – все маленьке й безсиле. Таким чином, роди (точніше класи) називаються сильний і слабкий.

— Дякуємо за цікаву інформацію, але треба трошки відпочити!

Фізкультхвилинка.

Ми іменники вивчаєм

По родах розпізнаєм.

Чоловічий – всі хлоп’ята! (Встають хлопці.)

А жіночий – всі дівчата! (Встають дівчата.)

А середній – ви назвіть! (Учні називають вікно, вухо, дерево, око, піаніно.

VI. Розвиток умінь і навичок учнів. Словниковий диктант

— Який четвертий день тижня?

— Четвер.

І, мабуть, кожен добре знає:

Четвертий тижня день – четвер.

Четвер пропонує нам написати словниковий диктант, але не звичайний, до якого ви вже звикли, а творчий диктант.

1. Словниковий диктант.

Замініть подані вирази одним словом – іменником певного роду.

 

Людина, що пише лівою рукою –

 

Той, що плаче без причини –

 

Неуважна людина –

 

Службовець пошти, який розносить газети, листи та інші відправлення адресатам –

 

Людина, в якої не має батьків –

 

Роботяща, працьовита людина –

 

Речі, призначені для ігр, забавок 

 

 

(Лівша, плакса, роззява, листоноша, сирота, роботяга, іграшки)

 

Спробуємо усно визначити рід цих іменників. Різні є припущення і всі, по-своєму, мають рацію. Тому що це іменники спільного роду. Рід таких іменників визначається за зв’язком слів у реченні. Наприклад: Сергійко – відомий плакса. Марина – відома плакса. А що можна сказати про іменник іграшки? Так у цього іменника одразу не можна визначити рід, тому що він стоїть у множині. Поставте це слово в однину. А тепер визначте рід.

 Висновок.

Більшість іменників належать до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього. Показником роду може бути закінчення іменника в називному відмінку однини.

Отже, ми наближаємося до другої половини теми нашого уроку. Хто зможе її сформулювати? Число іменників.

 

2. Робота з підручником. Вправа 97.

Повправляємося у визначенні числа іменників. Змінюємо слова, що стоять в однині так, щоб вони відповідали на питання хто? або що?

глибінь   небеса

ріка    зорі

явір    листки

поле    

нитка

струна

квітка

сніг

Зробіть висновок, які закінчення мають іменники в однині та у множині? (В однині – закінчення всіх трьох родів, а у множині – закінчення -а, -я, -и, -і.)

  Явір – це дерево схоже на клен.

Однина: —а, —я, —о, —е, —и,  □.

Множина: небеса, зорі, листки.

Висновок.

VII. Узагальнення знань учнів по число іменників.

Коли четвер уже минає,

Ждемо ми п’ятницю тепер.

Назвіть предмети, зображені на цих малюнках. (Молоко, сіль, ножиці, сани.)

Визначте число цих іменників.

Зробимо висновок: в українській мові є іменники, які стоять тільки в однині або тільки у множині.

Однина: масло, олія, сало, борошно, золото, сіль, дітвора, молодь, читання, доброта.

 

Множина: ножиці, граблі, ворота, дрова, гроші, канікули, іменини, жнива, харчі, штани.

 

VIII. Рефлексія. Підсумок уроку

А пройде п’ятниця – чекають

Нас довгождані вихідні,

Їх імена всі добре знають,

Дозвольте їх назвать мені:

Це шостий й сьомий тижня дні.

Для відпочинку та дозвілля

Субота є в нас і неділя.

Чи корисним був для вас цей урок? Чим саме?

Вправа «Незавершене речення»

На цьому уроці я …

Найбільше мені запам’яталося з уроку …

Тепер я знаю, що …

Новим для мене стало те, …

Ще б я хотів …

Вдома я …

Давайте визначимо рід всіх днів тижня. Тепер, я гадаю, всім  зрозуміло, чому у нашого хлопця-українця було в друзях три хлопчики та чотири дівчинки.

IX. Домашнє завдання

Вправа 99, сторінка 50

 

 

X. Хвилинка відпочинку

— Вітю, ти добре вивчив про однину та множину?

— Так.

— Тоді скажи: штани — однина чи множина?

— Угорі — однина, а знизу — множина.

 

doc
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
4066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку