: Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними частинами

Про матеріал
Поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, ознайомити з основними правилами вживання коми між підрядними частинами складнопідрядного речення; розвивати загально пізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо вживання коми на межі двох підрядних сполучників, між однорідними під-рядними, з’єднаними сурядним сполучником або інтонацією; формувати творчі вміння конструювати складнопідрядні речення за зразком і за схемами моделями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному й морально-етичному розвиткові особистості дев’ятикласників.
Перегляд файлу

1

 

Українська мова

9-Б клас                                                                                          Дата ________

УРОК № 79

ТЕМА: Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними частинами

Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, ознайомити з основними правилами вживання коми між підрядними частинами складнопідрядного речення; розвивати загально пізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо вживання коми на межі двох підрядних сполучників, між однорідними підрядними, з’єднаними сурядним сполучником або інтонацією; формувати творчі вміння конструювати складнопідрядні речення за зразком і за схемами моделями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному й морально-етичному розвиткові особистості дев’ятикласників.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

 

Хід уроку

 

Організаційний момент.

Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників з теми.

Бесіда за запитаннями.

1. Які ознаки властиві складнопідрядному реченню з кількома підрядними?

2. На які типи поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними за характером взаємодії підрядних частин з головною?

3. Як поєднуються предикативні частини у складнопідрядному реченні з кількома підрядними?

 

Пунктуаційний практикум.

Спишіть речення. Поставте розділові знаки і поясніть їх.

1. І скрізь де генія сіяє слава де світ новий, підвівся із руїн Франкові нашому — земний уклін! (М. Рильський). 2. Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить (В. Симоненко). 3. О ціна що платить довелося щоб всміхалася нині дитина щоб на сонці іскрилось колосся не жу­рилася в лузі калина (Р. Братунь).

 

4. Як тільки займався світа­нок і як тільки птаство здіймало свій різноголосий концерт ді­дусі уже сиділи за столом і пили каву (М. Гоголь). 5. Було чутно і як не спокійно хлюпає поряд Десна і як десь під стріхами тур­ботливо дзвенять ластівки (В. Тиха).

 

Робота з текстом з елементами дослідження.

Визначте, який вид підрядного зв'язку в поданих реченнях,

накресліть їх схеми.

1. Вічна слава братам, що упали в бою, щоб життя розцвітало й шуміло (В. Сосюра). 2. Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ (Нар. творчість). 3. Як добре тій лю­дині жить, яка в житті не знала суму, в якої серце не болить від сонця й весняного шуму (М. Рильський). 4. Хліб любіть, щоб йо­го шанували, щоб не розкидались ним (Г. Кривда).

Поясніть пунктограми.

 

Творче спостереження з елементами аналізу.

Складіть і запишіть речення, які відповідали б поданим схе­мам. Визначте вид підрядності чи супідрядності.

Творче конструювання.

Складіть складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.

1. Сонце сховалося в червонясті хмари... 2. Місяць блідим серпиком виглянув із-за хмари... 3. Говорять про весну завжди радісно... 4. Зранку світило сонце так лагідно... 5. Усе прекрас­не на землі створене працею... 6. Ми з цікавістю розглядали ма­леньку тварину.

Побудуйте схеми речень, поясніть розділові знаки.

 

Правило

Приклади

1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполуч­ником сурядності, ставиться кома

...Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Риль­ський).

2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторю­ваними сполучниками і, й, та, або, чи, кома не ставиться

Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару.

3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ста­виться крапка з комою

Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття.

4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані пов­торюваними сурядними сполучни­ками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками

Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна.

Виконання системи практичних завдань репродуктивного і творчого характеру.

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу з теми (зіставлення нових знань із базовими).

 

Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.

 

 

Конструювання синтаксичних конструкцій за зразком.

З поданих конструкцій утворіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, використавши наведені засоби зв'язку.

Зразок. Я люблю дивитися на сонце, що сходить. А ще мені подобається спостерігати, як на небі з'являється перша зірка. (як) Я люблю дивитися, як сходить сонце, як на небі з'являється перша зірка.

1. Я простягаю руку. Беру в жменю кілька колосків і відчуваю, як тіло наливається земною силою. (щоб) 2. Пізній вечір поволі розтанув у густій темряві. У ній потонули хати, вулиці, високі в'язи. А до небосхилу пливли сірі хмари. (коли,, яка) 3. Дорогу перебігла чорна кішка, але я впевнено йду вперед — я не вірю в прикмети. (хоч, бо) 4. Умився, остаточно прокинувся, вода і руш­ник стерли з мене останні клапті сну. (коли, оскільки) 5. Мені дове­лося подолати чимало кілометрів шляху для зустрічі з друзями. Ми з ними не зустрічалися десять років. (щоб, які)

 

Вибірково-розподільна робота.

 І. Прочитайте речення і спишіть, групуючи їх за видами підрядності:  варіант 1 –  з однорідною підрядністю; варіант 2 –  з послідовною підрядністю; 3 – з неоднорідною підрядністю; 4 – зі змішаною підрядністю. Поясніть розділові знаки. Доберіть з кожної групи по одному реченню і накресліть їхні схеми.

1. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між лю­дьми (П. Грабовський).  2. Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору   (О.Маковей). 3.  Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що на­ дворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький). 4. Серед тієї краси світової, де закльову­ється  радість  і  щастя,   де  прокидається  любов  до
всього,   лиха   смерть   та  розбій  появились   (Панас Мирний). 5. Як тільки човен вийшов з-за кручі, де річка була дуже вузька, несподівано пролунав різкий крик пугача (О.Бойченко). 6. При світлі воскової свічки,  що вони роздобули у млині,  вони взялися до роботи і так захопилися, що забули про втому та сон (М. Коцюбинський). 7. Емма Андієвська розповідає, що до шести років узагалі не володіла українською мовою і що для неї навіть вибирали няньок зі справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину.

 

Робота з текстом з елементами конструювання та аналізу.

І. Додайте до складнопідрядного речення ще одне під­рядне і запишіть. Проаналізуйте, чи завжди слід повторювати сполучник, якщо підрядні речення однорідні?

    1. Хоч  небо   ще  тільки-тільки  почало  жевріти, хоч...,  на березі вже  сиділи рибалки.  

 

2.  Я люблю дивитися, як сходить сонце і ... . 3. На цих бідних неродючих землях ми посадимо гай, щоб піднявся він і скрасив пустир,  ...  . 4. Діти довго дивились, як хмарки танули в небі, ... . 5. Здавалося, що лісу не буде кінця, ... .

 

Конструювання синтаксичних конструкцій за схемами-моделями.

Відновити схеми-моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними, уставивши потрібні розділові знаки.

1. [ ... ] (так що (поки ...) ...).

2. [ ... земля (яка ...) (яка ...) і (яка ...) ... ] .

3. [ ... ] (бо (якщо ...) ... то ...) .

4. [ ... ] (якщо ...) і (якщо ...) .

5. (Коли ...) (коли ...) (коли ...) [ ... ] .

За поданими 2–3 схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розставити потрібні розділові знаки, обґрунтовуючи уживання їх.

 

1. Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить. (В. Симоненко)

А

2. Коли набирають стяги епохи вітру но­вого і висоти, думай, що світ змінити хоч трохи повинен і ти.

Б

3. Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка. (М. Стельмах)

В

4. Ми у грозах радісно зростали, щоб у дні ці сонячні прийти, де встають антени над містами і гримлять мостами поїзди. (В. Сосюра)

Г

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого на уроці.

 

    Скласти опорний конспект з теми «Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки в них» у вигляді схеми або таблиці. Проілюструвати основні положення конспекту власними прикладами речень.

 

Підсумок уроку.

 

    Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

 

Домашнє завдання.

 

    Виписати з художніх або публіцистичних текстів 5–6 складнопідрядних речень з кількома підрядними на вивчені пунктуаційні правила. Накреслити схеми їх.

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
13 січня
Переглядів
1071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку