— Слово відкриває красу світу, змушує милуватися, захоплюватися, дивуватися. Воно будить уяву, розвиває фантазію, викликає різні емоції. Слово збагачує внутрішній світ людини, фор

Про матеріал
— Слово відкриває красу світу, змушує милуватися, захоплюватися, дивуватися. Воно будить уяву, розвиває фантазію, викликає різні емоції. Слово збагачує внутрішній світ людини, формує її естетичні смаки, допомагає творити. Пізнати красу і силу слова, його таємниці допомагає художня література, зокрема й українська, яку творять талановиті люди – письменники.
Перегляд файлу

Перший урок літератури в 5 класі

 

Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. У народу немає скарбу більшого, як його мова… Слово    це крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти.

Юрій Мушкетик

 

Тема. Слово в житті людини. Образне слово – першоелемент літератури. Види мистецтва.

Мета: ознайомити учнів із роллю художнього слова в житті людини; дати елементарне уявлення про  види мистецтва й художню літературу як мистецтво слова; розвивати інтерес до читання; виховувати повагу до книжки.

ТЛ: образне слово.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: українська мова; малярство, скульптура, архітектура, музика, хореографія, кіно.

Обладнання, наочність:  фрагмент із кінофільму «Пропала грамота»; зразки петриківського розпису;  книжкова виставка дитячої української літератури.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

І. Вступне слово вчителя.

   Слово відкриває красу світу, змушує милуватися, захоплюватися, дивуватися. Воно будить уяву, розвиває фантазію, викликає різні емоції. Слово збагачує внутрішній світ людини, формує її естетичні смаки, допомагає творити.

Пізнати красу і силу слова, його таємниці допомагає художня література, зокрема й українська, яку творять талановиті люди – письменники.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Коротка розповідь про українську літературу як новий навчальний предмет.

  • З’ясування етимології слова література (походить від «літера»).
  • Записування визначення поняття «література» в робочі зошити.

Література – це вид мистецтва; сукупність написаних і друкованих творів. Літературу поділяють на художню, публіцистичну й наукову. Її творцями є письменники, журналісти, учені. На уроках літератури ми будемо вивчати саме художні твори.

2. Розповіді дітей про улюблену книжку.

  3. Ознайомлення з різними видами мистецтва.

А. Декоративно-ужиткове мистецтво. Перегляд відеофрагмента "Петриківський розпис".
Який настрій створюють народні картини з петриківським розписом? Що вам відомо про знаменитий петриківський розпис? Хто і як його виконує? Які фарби переважають?

Довідка

Петриківський розпис    найвідоміший в Україні вид народного декоративно-ужиткового мистецтва, який виник у с. Петриківка Дніпропетровської обл. Це настінний розпис гуашшю та яєчною темперою (фарби для живопису, приготовлені на яєчному жовтку) і яскраві малюнки олійною фарбою на речах хатнього й господарського вжитку. Рослинними й тваринними орнаментами селяни прикрашали стіни, печі, скрині, народні музичні інструменти тощо. Цей розпис відзначається яскравістю барв. Авторами були талановиті народні майстри: Тетяна Пата, Надія Білоконь, Поліна Глущенко, Ганна Ісаєва, Надія Тимошенко та ін. Технікою петриківського розпису нині оволодівають усе більше художників з різних регіонів України. Вони розписують тарілки, вази, цукерниці, великодні яйця. Нині працюють школи декоративного малювання.

Б. Кіно і музика. Перегляд уривка із художнього фільму "Пропала грамота".
Про що йдеться у відеоуривку? Якими постають козаки у фільмі? Визначте настій козацького маршу.
В. Малярство. Робота з репродукцією картини А. Монастирського “Запорожець”.

Яким художник зобразив запорожця? (замисленим, зосередженим, спокійним). Над чим, на вашу думку, замислився козак? Які кольори переважають у змалюванні зовнішності старого козака? Який настрій створює картина?

Г. Художня література. Прослуховування фонофрагмента (або читання уривка) з твору Тараса Шевченка “Іван Підкова”.

Про що ви дізналися з уривка вірша? Який настрій створює опис бурі на морі? Як ви розумієте рядки “Висипали запорожці    лиман човни вкрили”? З яким настроєм вирушають козаки в похід? Як, на вашу думку, автор ставиться до героїв?

3. Порівняння мистецьких явищ.

Учитель підсумовує, залучаючи учнів до діалогу.

   Ви ознайомилися зі зразками різних видів мистецтва: образотворчого, музичного, кіномистецтво, художньої літератури.

Хто творить мистецтво? (художники, скульптори, композитори, музиканти, співаки, актори, письменники). Які засоби використовують митці? (фарби, звуки, глину, камінь, рухи, міміку, слово). Назвіть засоби творення художньої літератури? (слово). Які думки, почуття викликав у вас уривок із твору Тараса Шевченка “Іван Підкова”?

   Отже, у творі Тараса Шевченка “Іван Підкова” за допомогою художнього слова змальовано боротьбу українських козаків за волю й незалежність. Цей вірш збагачує наші знання з історії України, виховує любов до батьківщини, тобто засобами мистецтва слова здійснюється формування громадянина.

4. Малювання символічної квітки мистецтва.

П’ятикласники під керівництвом учителя малюють символічну квітку “Види мистецтва”: посередині заголовок у колі, від якого відходять промені з написами видів мистецтва.

5. Робота з новим підручником.

Знайомство з підручником української літератури для 5 кл. О. М. Авраменка.

Читання вступної статті (с. 4–5).

6. Ознайомлення з поняттям образне слово (за статтею з підручника).

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Виконання завдань 1–3 (с. 5), відповіді на питання 4–10 (с. 6), заповнення таблиці – завдання 11 (с. 6).

Усне зв’язне мовлення

Висловлення власних думок щодо того, як цікавіше читати художній твір    із книжки чи з цифрового носія (планшета або електронної книжки)    завдання 12 (с. 6).

V. Підсумок уроку.

1. Підсумкова бесіда.

Що нового ви дізналися на уроці? Яку роль у житті людини відіграє слово? У чому полягає особливість художньої літератури? Які ще види мистецтв ви знаєте?             

   Отже, художня література    це мистецтво слова, її створюють письменники.  Література  допомагає пізнати прадавні часи, сьогодення, сприяє вивченню історії, культури, традицій свого народу. Мистецтво писемного слова розкриває красу світу й людської душі, художні твори прищеплюють любов до рідної мови, книжки. Читаючи високохудожні твори українських письменників, ми збагачуємо своє мовлення, розвиваємо мислення, естетичний смак.

2. Робота над епіграфом до уроку.

3. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

VІ. Домашнє завдання. 

1. Виписати в робочий зошит образні слова з улюбленого вірша чи народної пісні.

docx
Додано
15 грудня 2023
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку