Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування.

Про матеріал
Урок вивчення нової теми. Формуванння поняття про соціальну компетентність, уявлення про стосунки між дорослими й однолітками; ознайомлення з принципами міжособистісних стосунків; розвиток навичок ефективного спілкування; виховання прагненння розбудовувати міжособистісні стосунки в площині ефективного спілкування.
Перегляд файлу

 

ТЕМА.  Стосунки  і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування.

Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім'ї; пояснити необхідність конструктивного розв'язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих погля­дів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім'ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.

Обладнання: підручники, ілюстративний матеріал щодо теми уроку, карт­ки із прислів'ями, картки для роботи в парах «Правила спілкування», музичний супровід.

Тип уроку: комбінований.

 

 

Хід уроку

Ι. Організаційний етап

Девіз уроку: «І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чи­ніть їм. і ви».

 

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

 

     Обговорення проблемної ситуації.

         «Ніну запросили зустріти Новий рік на дачі в однокласника в компанії підлітків, без дорослих. Ніна стала просити батьків, щоб вони її відпусти­ли. Що б ви відповіли Ніні, якби вона була вашою дочкою і якби ви несли повну відповідальність за її життя та здоров'я?»

1. Вправа «Мікрофон»

      Що таке спілкування? Які стилі спілкування знаєте?

2. Обговорення ситуації

Ти дав другу диск, а він його зіпсував. Твої дії. Як реагувати­меш?

  1.               Скажеш йому про це і попросиш купити новий.

Б) Нічого не скажеш і купиш сам.

  1.                Візьмеш у нього якийсь диск і так само зіпсуєш.

Г) Свій варіант.

      Яка манера поведінки описана в кожному з варіантів?

      Як би ви повели себе в цій ситуації?

      Чи відбувалися подібні ситуації у вашому житті? Опиши їх. Як ви діяли при цьому?

  1.         Заслуховування міні-творів на тему «Що для мене означає позитивно спілкуватися»
  2.         Робота за ілюстративним матеріалом, що підкреслює значення позитивного спілкування

 

IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ

1. Читання та обговорення змісту давньої легенди

Зустрілися раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали роз­мовляти:

 Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.

Чорний зневажливо зіщулився і сказав:

 Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули па­пером.

Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:

 Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як  південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його...

Потім мудрець звернувся до чорношкірого:

 А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольору сонця...

Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.

А мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина.... Крутяться у веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З любов'ю дивляться вони одне на одного. І пере­криває звуки музики і пісень чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»

  1. Повідомлення теми уроку
  2. Формулювання учнями мети й завдань уроку
  3. Колективна робота

        Про що ця легенда, чого вчить?

         Чому виникають суперечки між людьми?

         Хто винний у їх розв'язанні?

         Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими?

         Чи можна було уникнути суперечки?

 

ІV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ (ПІД МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД)

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя, виконуємо впра­ву: написати цифри в незвичний спосіб.

• Цифру 1 «пишемо» носом (говоримо і виконуємо),

    цифру 2 — підборіддям,

    цифру 3 — правим плечем,

    цифру 4 — лівим плечем,

    цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,

    цифру 6 — лівим ліктем,

    цифру 7 — правим коліном,

    цифру 8 — лівим коліном,

    цифру 9 — правою ногою,

а десяточку — «хвостиком».

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 1. Вступне слово вчителя

— Люди по-різному ставляться одне до одного, взаємини між ними неоднакові. Наприклад, стосунки учнів між собою відрізня­ються від тих, які є між учнями і вчителем. З одними людьми у вас стосунки безпосередні, прямі. Так, ви вітаєтеся вранці із членами родини, ділитесь із ними турботами й радощами. Взаємини у вас дуже близькі — родинні, сімейні. Є люди, стосунки з якими у вас опосередковані, бо відбуваються через когось. Наприклад, путівку до табору відпочинку мама чи тато отримують у себе на роботі. Ви не знаєте тих людей, які опікуються вашим здоров'ям, але ви їм вдяч­ні. Ви отримали нову книгу, прочитали її. З людьми, які працювали над цими книжками, ви також не знайомі, хоча опосередковано спілкуєтесь із ними. Ваша вчителька — ваша сусідка. Мама часом посилає вас позичити в неї солі чи сірників. Такі стосунки нефор­мальні. Вони відрізняються від формальних, офіційних стосунків, які визначені правилами й положеннями.

Стосунки бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може зрівнятися з дорос­лим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.

 

Типи міжособистісних стосунків

    Знайомства;

    приятелювання;

    товариські;

    дружні;

    любовні;

    подружні;

    родинні.

2. Поясни зміст прислів'їв

    «Нащо й клад, коли в сім'ї лад».

    «Гарна родина — хороша дитина».

3. Проблемне запитання

▼ Що зближує членів родини для створення дружніх стосунків? (Обов'язки кожного, спільні заходи, спільні розв'язання проблем, створення атмосфери доброзичливості тощо)

4. Обговорення уривка казки «Мудрий батько»

Чи так воно було, не знаю, а як чув, так і розповідаю. Був собі один селянин. І мав він сина. Коли хлопець виріс і почав допомагати в господарстві, батько й каже:

  Дивлюся на тебе і бачу, що беручкий ти до всіх справ. Час ми­нає, молодь росте, старе старіє. Незабаром змужнієш, оженишся — і сам станеш на господарство. От і запам'ятай мої слова: «Живи так, щоб у кожному селі був у тебе свій дім. І нехай у тебе щодня будуть нові чоботи. І живи так, щоб люди тобі кланялися. І завжди будеш справжнім хазяїном».

Подивувався син на такі слова, та й питає:

 Не можу збагнути: хіба можливо звести в кожному селі будинок? І як можна справляти щодня нові чоботи? Та й як мені жити, щоб люди мені вклонялися?

Усміхнувся батько, та й каже:

 Не тужи, синку. Мою пораду легко виконати. Захочеш у кож­ному селі бути як удома, май у кожному селі вірного, надійного друга, і буде в тебе там своя оселя. А щоб були в тебе щодня нові чоботи, треба з вечора їх добре помити та почистити. Ніколи цьо­го не забувай, от і будуть вони наступного дня, як нові. Ну, а щоб люди тобі першому вклонялися, вставай раніше за всіх, виходь на роботу першим, тоді всі, хто пізніше за тебе вийдуть, вітатимуться з тобою й уклонятимуться. Як бачиш, у моєму наказі немає нічого складного.

Коли прийшов час сину самому господарювати, він зважив на поради батька і жив добре».

  Яка головна думка цього уривка?

   Скільки друзів маєте ви? Хто винен, якщо з тобою не бажають дружити?

5.  Робота в групах. Моделювання ситуацій

  1.  група — друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хо­чеш...
  2.          група — ти дав другу 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень...

 

6.  Оздоровлювальна вправа

Гра «Вчимося робити і приймати комплімент» (Вправа «Вальс комплімент»)

Комплімент — це завжди деяке моральне підсилення. Спробуй­те посилити комплімент прикметником «яка».

 Яка ти чудова! Яка чудова зачіска!... тощо. Посилити комплімент словами «дуже», «най-»...

«Найкраща, дуже ласкава...»

 

 

 

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ 1. Складання "Кола Стосунків"

 У яких колективах ви буваєте найчастіше?

 

            клас

 

     школа

       гурток

               Я

 

       спортивна

         секція

         дім

 

— Які почуття викликають у вас люди, які там перебувають із нами? Які особливості їхнього ставлення до вас?

 

2. Відпрацювання навичок формування міжособистісних стосунків

  1. Оберіть людину, стосунки з якою ви хотіли б покращити.
  2. Складіть план покращення міжособистісних стосунків. Обговорення результатів

3. Продовжити речення:

«Коли мене немає, мої друзі...»;

«Вважають, що мої друзі...»;

«Порівняно з іншими сім'ями, моя сім'я...»;

«Члени моєї сім'ї поводяться зі мною, як із...»;

«У моїй сім'ї стосунки...»;

«Коли я згадую про школу,...»;

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Робота в парах

Читання та обговорення правил спілкування (за картками)

 Шість правил Дейла Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:

    Щиро цікавтесь іншими людьми.

    Усміхайтеся.

    Пам'ятайте, що ім'я людини — це найгарніший і найважливі­ший звук для неї на будь-якій мові світу.

    Будьте гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.

    Розмовляйте про те, що цікавить Вашого співрозмовника.

    Вселяйте Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, ро­біть це щиро.

Правила цікаві, але ще цікавіше те, як складно їх виконувати. Карнегі також пише щодо усмішки: через певний час, усміхаючись, Ви помітите, що у відповідь Вам також усміхаються. А шосте пра­вило не сприймайте як пораду підлещуватися. Ні! Шукайте в спів­розмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно хороші. Робіть це щиро.

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)

I рівень — опрацювати відповідний матеріал підручника.

  1.           рівень — скласти розповідь «У якому колективі комфортно себе почувати?».
  2.        рівень — намалювати портрет друга, який вселив би в нього впевненість у собі.

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
12 березня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку