Тема "Атмосфера" Тема уроку "Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря. Способи регулювання вологості повітря в домашніх умовах".

Про матеріал
Тема "Атмосфера". Тема уроку "Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря. Способи регулювання вологості повітря в домашніх умовах".  Підручник: Географія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. М. Бойко, С. В. Міхелі. – Харків: СИЦИЯ, 2014• Навчальна програма «Географія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07. 06. 2017 р. № 804.
Перегляд файлу

Тема:  Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря. Способи регулювання вологості повітря в домашніх умовах.

Мета:

  • Навчальна: Формувати систему знань про випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря;
  • Розвивальна: Розвивати логічне мислення, увагу науковий світогляд, уміння робити висновки,  практичні вміння розв'язувати задачі на визначення вологості повітря;
  • Виховна: Сприяти вихованню відповідального ставлення до власного здоров’я, навичок самостійної, дослідницької діяльності.

Очікувані результати:

  • знаннєвий компонент: здобувачі знань оперують поняттями і термінами: «вологість повітря», «випаровування», «відносна вологість повітря», «абсолютна вологість повітря»;
  • діяльнісний компонент: здобувачі знань розв’язують задачі на зміни вологості повітря в залежності від коливання температури; називають способи регулювання вологості повітря в домашніх умовах;
  • ціннісний компонент: здобувачі знань розуміють важливість природничої освіти; усвідомлюють значення вологості атмосферного повітря для життєдіяльності людини, тварин, рослин.

 

Ключові компетентності, що формуються на уроці:

  • основні компетентності у природничих науках і технологіях: знаходити наукове пояснення фізичних явищ та процесів на якісному рівні, описувати їх теоретично, робити кількісні оцінки за порядком величин;
  • математична: вільно використовувати математичний апарат для  вирішення прикладних завдань;
  • уміння вчитися впродовж життя: спостерігати, аналізувати, самостійно узагальнювати інформацію, робити висновки, набувати нові знання;
  • спілкування державною мовою: стисло, грамотно формулювати думки, висновки.

 

Наскрізні змістові лінії:

Підприємливість і фінансова грамотність: вміння застосовувати підручні засоби за умов відсутності належних; уміння представити себе і свої досягнення, вести розрахунки;

Здоров’я і безпека: розуміє значення вологості повітря для життя та здоров’я людини;

Екологічна безпека та сталий розвиток: презентує добірку матеріалів про вплив вологості на стан навколишнього середовища;

Громадянська відповідальність:  вміє працювати в  групі на засадах співробітництва.

 

Розум людини полягає не лише у знанні,

 а й у вмінні застосовувати ці знання

Аристотель

(слайд 2)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, гігрометр, мультимедійна презентація «Вологість повітря», модель зволожувача повітря, модель молекули води

Міжпредметні зв’язки: природознавство, математика, біологія, хімія, трудове навчання, інформатика, українська мова

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок  

Прийом «Бліц-опитування»

  • Що таке атмосфера?
  • Який відсотковий вміст азоту та кисню в атмосферному повітрі?
  • Що таке атмосферний тиск?
  • Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск на висоті 0 м над рівнем моря та широті 450?
  • Від чого нагрівається повітря?
  • Що таке вітер?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вправа  «Відгадай»

 Я і хмара і туман,

 І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

Та й замерзнуть можу?         (Вода)

Вправа «Мовознавці»

Які прислів’я та приказки про воду ви  знаєте?  (слайд 3 )

Зразок відповіді:

  • Хліб – батько, вода – мати;
  • Схожі, як дві краплі води;
  • Тиха вода греблю рве;
  • Крапля камінь точить;
  • Не спитавши броду, не лізь у воду;
  • В решеті води не наносиш;
  • Йому як з гуски вода;
  • Він як вода: скрізь просочиться;
  • Не плюй у криницю – знадобиться напитися.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

Прийом «Практичність теорії»

Вода постійно нас дивує. Ми звикли до її перетворень і не замислюємось, як і чому це відбувається: крапелька води  падає на землю, з’являються калюжі, але досить виглянути сонечку, повіяти вітру, як усе навкруги висохло. Де ж ділася вода?

А подивимося в морозильну камеру холодильника. Звідки в ній взялися сніг і лід, адже воду туди не наливали?

Сьогодні ми зможемо відповісти на питання, що потрібно розуміти під вологістю повітря, якими приладами можна виміряти вологість повітря, навчимося визначати вологість повітря, дізнаємося, яке значення вона має в життєдіяльності людини, для рослин, і найцікавіше, як можна регулювати вологість, якщо немає спеціальних приладів.

V. Вивчення нового матеріалу

У повітрі завжди є певна кількість води у вигляді невидимої пари. (слайд 4)

Прийом «Пригадай»

У яких агрегатних станах може перебувати вода?

(Зразок відповіді: Рідкий – вода, твердий – лід, сніг, газоподібний – водяна пара.)

Прийом «Знавці»

Що таке випаровування?

Випаровування – перехід води з рідкого (твердого)  стану в газоподібний. (слайд 5)

Прийом «Допитливий спостерігач»

Навести власні приклади випаровування.

Зразок відповіді:

  • Висихає:

калюжа після дощу, мокре листя;

роса на траві, листі;

ґрунт  у вазоні, на городі;

випрана білизна;

витерта вологою ганчіркою дошка;

вимита підлога … .

Прийом «Мандрівка»

Аналіз схеми «Колообіг води в природі». (слайд 6)

Вологість повітря – вміст водяної пари в повітрі. (слайд 7)

Повітря не може вміщувати безмежно багато водяної пари. Ця межа залежить від його температури: чим вища температура, тим більше пари в 1 м3 повітря.

Якщо повітря увібрало максимально можливу за даної температури кількість пари, його називають насиченим. (слайд 8)

Здебільшого повітря буває ненасиченим, тобто воно містить водяної пари менше,   ніж можливо.

Кількість водяної пари, що перебуває у повітрі, визначають за допомогою двох показників: абсолютної та відносної вологості повітря.

Абсолютна вологість – це кількість водяної пари у грамах, що фактично міститься в 1 м3 повітря в даний момент часу. (слайд 9)

Відносна вологість – це відношення у відсотках кількості водяної пари, яка фактично міститься у повітрі, до тієї її кількості, що може міститися в ньому за даної температури. (слайд 10)

Прийом «Географічний практикум»

Задача: За температури + 20 0С абсолютна вологість повітря становить 6 г/м3. Визначте відносну вологість повітря.

Розв’язання:        6 г/м3 : 17 г/м3  х 10 0 % = 35 %.

Прийом «Упізнай мене»

Назвати метеорологічні прилади, зображені на малюнках. (слайд 11)

Прийом «Чорна скринька»

Як ви думаєте, який прилад  захований в чорній скриньці? (слайд 12)

Гігрометр – прилад  для вимірювання відносної вологості повітря. (слайд 13)

Прийом «Поміркуй»

Відносна вологість повітря має значний спектр впливу на життєдіяльність тварин та рослин, на зберігання зерна, овочів та фруктів, зміну погоди.

Якщо рівень вологості занадто низький або занадто високий, починаються проблеми зі здоров’ям. Тому потрібно завжди стежити, щоб не було а ні так званого «синдрому сухого дому», а ні надмірної вологості, що спричинюють значні проблеми.

Так, при низькій вологості рослини висихають внаслідок інтенсивного випаровування вологи з поверхні листя чи недостатку вологи в ґрунті.

Назвіть способи регулювання вологості.

Зразок відповіді:

  • Вологе прибирання;
  • Провітрювання приміщень;
  • Встановлення акваріумів, фонтанчиків;
  • Використання зволожувачів повітря.

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання:  Виготовити зволожувач повітря власними руками.

Гігростати зволожують або осушують повітря для підтримання комфортного мікроклімату в лікарнях, створення спеціальних умов у кімнатах з комп’ютерною технікою, теплицях, холодильних камерах для овочів, фруктів.

Прийом «Корисні цікавинки» (слайд 14)

Дуже сухе

нижче 30 %

Сухе

30 %    55 %

Помірно сухе

56 %    70 %

Вологе

71 %    85 %

Дуже вологе

понад  85 %

 

Найсприятливіша вологість:

45 % – 65 %  для людини, побутової техніки;

40 % – 60 %  для картин у музеях, галереях, для музичних інструментів, для книг у бібліотеках.

VІ. Закріплення  вивченого матеріалу

Прийом «Так – ні» (слайд 15)

  • Вологість повітря залежить від температури повітря.
  • Абсолютна вологість визначається у відсотках.
  • Для вимірювання відносної вологості використовують прилад гігрометр.
  • Відносна вологість завжди висока у пустелях.
  • Найбільш комфортна для людини вологість становить 45 % – 65 %.
  • Насичене повітря містить водяної пари менше, ніж можливо. 

 

VІІ. Підсумки уроку

Прийом «Мікрофон»

Що нового дізналися на уроці?

Що було цікаво?

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 35,  завдання 5 письмово.

Молекулы Воды — стоковые фотографии и другие картинки Абстрактный - iStock

 

 

Молекулы Воды — стоковые фотографии и другие картинки Абстрактный - iStock

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
14 серпня 2022
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку