Тема уроку " Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення."

Про матеріал

Розробка уроку з теми "Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення" для учнів 10 класу. Мета: закріплення набутих знань з правил оформлення листів та їх корегування; розвиток швидкості та якості введення інформації на ПК.

Перегляд файлу

Розробка авторського уроку

10 клас

Тема.  Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення.

Мета. Закріплення набутих знань з правил оформлення листів та їх корегування;
розвиток швидкості та якості введення інформації на ПК.   Виховання культури написання офіційних та приватних листів;   підвищення грамотності, зорової пам’яті.   Перевірка практичних навичок розташування структурних елементів приватних та офіційних листів.

Обладнання. Програмний педагогічний засіб, технічне забезпечення: комп’ютери, зразки ділових паперів, картки-завдання.

Тип уроку: інтегрований урок (українське ділове мовлення, , інформатика - профіль «оператор комп’ютерного набору»)

Учні повинні знати:

- ознаки та правила оформлення довідково-інформаційних документів;

- етикет службового листування, особливості оформлення різних типів листів, типові мовні звороти, якими можна послуговуватися під час складання службових листів;

- нові вимоги щодо оформлення адреси на ПК.

Учні повинні вміти:

- складати й редагувати службові листи;

- правильно вживати слова іншомовного походження, оформляти документи відповідно до орфографічних та пунктуаційних правил.
Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

Нам пощастило: ми живемо в ХХІ сторіччі, в епоху швидкостей, невпинних змін політиці, економіці, бізнесі, техніці. Які вона ще подарує нам сюрпризи, ми навіть не можемо уявити. Але щоб встигати за всіма змінами, нам треба володіти інформацією. Чим, на ваш погляд, є інформація сьогодні?  Хто в змозі володіти самою сучасною інформацією?

Серйозні зміни, що відбуваються в нашій країні як у сфері зовнішньополітичних відносин, так і в галузі культури, торгового та економічному розвитку, викликають підвищений інтерес до вміння працювати на комп’ютері. Саме уміння керувати інформацією  виховали нині політичних діячів, бізнесменів нової формації. Ці навички потрібні для встановлення економічних, політичних, наукових та культурних зв’язків між громадянами різних країн, підтримки ділових та торгових відносин з закордонними фірмами.

Але, на жаль, темп сучасного життя, що випереджає розвиток новітніх технічних засобів зв’язку, спричинив те, що ми втратили інтерес до листування та навичок створення листів.

Незважаючи на те, що в останні десятиліття різко зросла роль сучасних технічних засобів, таких як телефон, телеграф, факс, листи використовуються як один з важливих каналів.  Офіційні листи містять ділову інформацію.


ІІ. Інтелектуальна розминка: актуалізація раніше набутих знань
Ситуативні вправи

    Уявіть, що вам для уроку літератури потрібні книги, які є тільки в одній бібліотеці, читачем якої ви не є. Напишіть розписку про отримання цих книг на три дні.

    Уявіть, що адміністрація школи довіряє вам отримати в пункті кінопрокату фільм, що потрібен для уроку літератури. Скла­діть відповідний документ.

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу.

Реквізити службового листа такі: дата (день підписання ділового папера, зазначається у відповідній графі бланка), індекс, посилання на індекс і дату вхідного ділового папера (у листах-відповідях), посада та прізвище адресата і його адреса, заголовок до тексту (якщо обсяг тексту невеликий, заголовка може й не бути), текст, позначка про наявність додатка (якщо є), підпис, відбиток печатки (у разі потреби), прізвище виконавця та номер його телефону, позначка про виконання зазначеного в документі й направлення документа до справи (оформляють від руки після виконання), позначка про перенесення даних на машинний носій. Якщо службовий лист надсилають за межі України, доцільно підготувати його на двомовному бланку.

Виклад змісту службового листа має бути лаконічним, логічним, послідовним і коректним. Факти й аргументи слід висвітлювати об’єктивно, стисло, але повно. У текстах офіційних листів вживаються такі мовні кліше (характерні, усталені вислови): керуючись Постановою Кабінету Міністрів України...; беручи до уваги...; у зв’язку з...; відповідно до...; враховуючи...; незважаючи на...; вивчивши Ваші пропозиції..., розглянувши Ваші зауваження...; уважно ознайомившись з аргументами...; ям відомо...; ймовірно...; просимо... .

Словник.

Адресант — той, хто надсилає кому-небудь лист, телеграму тощо. Адресат — одержувач листа, телеграми, посилки тощо.

Традиційні мовні формули офіційно-ділового листування

Мовні формули

Приклад стійкого мовного обороту

Виражають мотив створення ділового листа

На підтвердження нашої домовленості ...

Відповідно до раніше досягнутої домовленості ...

У відповідь на Ваш запит повідомляємо ...

Згідно з постановою Уряду ...

На підставі виданого наказу ...

У порядку надання допомоги прошу Вас ...

Формулюють причину звернення до адресата

У зв'язку з фінансовими труднощами ...

Зважаючи затримки отримання вантажу ...

У зв'язку з порушенням терміну поставки ...

Враховуючи збільшення попиту на продукцію ...

Огляду на особливі обставини ...

У зв'язку із завершенням робіт з ...

Мета створення документа

З метою обміну досвідом направляємо ...

З метою збільшення товарообігу ...

З метою впорядкування роботи структурних підрозділів організації ...

З метою розширення співпраці ...

На виконання постанови ...

Щоб уникнути конфліктних ситуацій ...

Для узгодження спірних питань ...

З метою ознайомлення ... просимо ..

Прохання

Прошу розглянути...

Прошу вишукати можливість ...

Переконливо прошу вирішити питання про ...

Звертаємося до Вас з проханням ...

Просимо ...

Вимога

Наполягаємо на виконанні домовленості ...

Вимагаємо рішення ...

Вимагаємо уявити ...

Розпорядження, наказ

Призначити на посаду...

Зобов'язати посадові особи, відповідальні за ...

Нагадування, попередження

Нагадуємо вам, що термін угоди закінчується ...

Повідомляємо вас, що ...

Вважаємо за необхідне нагадати ...

Організація залишає за собою право ...

Пропозиція

Пропонуємо Вам ...

У відповідь на Ваш запит пропонуємо Вам

Відмова від пропозиції

На жаль, задовольнити ваше прохання не представляється можливим ...

В даний час організація не має можливістю ...

Ми не можемо надати цікаву для вас інформацію, так як ...

Організація не може представити інформацію про ...

Ваше розпорядження не може бути виконано у встановлені терміни з наступних причин ...

Незважаючи на вжиті нами зусилля, Ваше вказівку не може бути виконано у зв'язку ...

Повідомлення, повідомлення

Доводимо до вашого відома, що ...

Повідомляємо, що ...

Сповіщаємо Вас про те, що ...

Ставимо Вас до відома ...

Доповідаю про ...

Організація сповіщає про ...

Обіцянка, гарантія

Організація гарантує ...

Гарантуємо Вам ...

Виявлені недоліки будуть усунені в найкоротші терміни ...

При підготовці ділового листа слід пам'ятати про важливість правильної композиції його змісту, тобто вибудовуванні структури його тексту.

Правила написання листа:
Починай свій лист із звернення, яке є формою ввічливості.

  1. Кожну думку починай з нового абзацу.
  2. Дотримуйся відповідної лексики ділового листування.
  3. Не будь агресивним
  4. Будь конкретним, не вживай скорочень
  5. Дуже важливим є вибір завершальних речень.

 

Правила оформлення сторінки

Організаційно-розпорядчі документи оформляють на папері формату А4 (294 х 210) та А5 (146 х 210). Для зручності з обох боків сторінки залишають вільні поля: ліве — 35 мм; праве — не менше 8 мм; верхнє — 20 мм; нижнє (для формату А4) — 19 мм; (для формату А5) — 16 мм.

На бланку друкується тільки перша сторінка документа, а наступні — на чистих аркушах паперу Якщо текст документа займає більше однієї сторінки, то на другу сторінку не можна переносити один підпис, на ній має бути не менше двох рядків тексту.

Нумерація сторінок. У документах, оформлених на двох і більше аркушах паперу, нумерація сторінок починається з другої.

Якщо текст документа друкується з одного боку аркуша, то номери проставляються посередині верхнього поля аркуша арабськими цифрами на відстані не менше 10 мм від краю. Слово «сторінка» не пишеться, а також біля цифр не ставляться ніякі позначення.

Якщо текст друкується з обох боків аркуша, то непарні сторінки позначаються у правому верхньому кутку, а парні — у лівому верхньому кутку аркуша.

Рубрикація. Це членування тексту на складові частини, графічне відокремлення однієї частини від іншої, а також використання заголовків, нумерації та ін. Рубрикація є зовнішнім вираженням композиційної будови ділового папера. Ступінь складності рубрикації залежить від обсягу, тематики, призначення документа. Найпростіша рубрикація — поділ на абзаци.

Абзац — це відступ управо у початковому рядку, яким починається виклад нової думки у документі, а також фрагмент тексту між двома такими відступами.

 

ІV.  Практична частина.

Завдання 1. https://learningapps.org/4031920

                              https://learningapps.org/4047540

Завдання    2. Правильно оформити структуру листа. Відповідь – 4 бали.

Завдання    3. Написати і надрукувати листи з ділового українського мовлення (лист-подяку, лист-вітання, лист-прохання). Відформатуйте його, де можливо, вставте картинку. Завдання на картках:

Скласти лист-подяку місцевим підприємцям від імені вчителів та учнів школи за благодійний внесок в ремонт школи.

Скласти лист-вітання колективу школи з нагоди 50-річчя закладу від вдячного випускника.

Скласти лист-прохання від дирекції школи про проходження виробничої практики на базі місцевого господарства.

Завдання 4*. Відкрийте вказаний учителем документ. Перегляньте його в режимі Структура. Упорядкуйте розділи документа за їхніми номерами. За необхідності встановіть потрібні рівні для фрагментів тексту. Збережіть документ у власній папці.

V.   Підсумок уроку. Рефлексія

 

Комунікативний практикум

    Складіть монологічне висловлювання за темою «Культура діло­вого мовлення», доведіть у ньому точку зору про те, що кожна людина повинна вміти читати та розуміти ділові папери.

«Знайди зайве»

 

    Прослухайте вимоги до оформлення ділових паперів. Знайдіть зайве.

1. Чітке дотримання прийнятих форм ділового спілкування (їх будови, реквізитів).

2. Дотримання норм літературної мови, вживання зрозумілих, найбільш переконливих слів.

3. Використання розмовних, емоційно забарвлених слів.

4. Логічність формування думки, чіткість і послідовність викладу.

5. Стислість вираження думки, строга відповідність слова його значенню, об’єктивність викладу фактів.

6. Широке використання суспільно-політичної лексики, рито­ричних запитань.

 

VI.   Домашнє завдання   

 Уявіть, що поруч із вашою школою відкривають кафе. Напи­шіть від імені адміністрації офіційний лист до виконкому з проханням розглянути питання про недоцільність розташу­вання такого закладу поруч зі школою.

 

1

 

docx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку