Перевірка знань

Додано: 11 вересня 2023
Предмет: Українська мова, 10 клас
Тест виконано: 26 разів
38 запитань
Запитання 1

Що вивчає розділ мовознавства "Лексикологія"?

варіанти відповідей

розділ мовознавства, пов'язаний зі створенням словників та опрацюванням їх теоретичних задач.

розділ мовознавства, що вивчає лексику (словниковий склад мови), лексеми як визначальні структурно-семантичні одиниці мови, їх функціональні можливості, висвітлює процес формування словникового складу в соціально-історичному, національному контексті. 

розглядає питання додержання мовних норм і доречності вживання виразових засобів мови в мовленні

вивчає поєднання слів у словосполученнях і реченнях

Запитання 2

Що вивчає розділ мовознавства "Лексикографія"?

варіанти відповідей

вивчає лексику (словниковий склад мови), лексеми як визначальні структурно-семантичні одиниці мови, їх функціональні можливості, висвітлює процес формування словникового складу в соціально-історичному, національному контекст

вивчає значущі частини слова , а також їх значення і місце у слові

розробляє теорію і практику укладання словників

розглядає питання додержання мовних норм і доречності вживання виразових засобів мови в мовленні

Запитання 3

Укажи рядок, у якому усі слова записані за алфавітом.

варіанти відповідей

лиман, літак, лабети, лава


табір, тазик, тополя, тераса


стиль, стимул, столиця, стяг


вівчар, варення, вариво, віспа


Запитання 4

Типи словників.

варіанти відповідей

Тлумачні

Енциклопедичні

Словотвірні

Лінгвістичні

Запитання 5

Види одномовних лінгвістичних словників?

варіанти відповідей

Тлумачний

Орфографічний

Словник синонімів, антонімів

Етимологічний

Словник власних назв

Орфоепічний

Діалектних слів

Словотвірний

Запитання 6

Різновиди тлумачних словників:

варіанти відповідей

Словник власних назв

Фразеологічний

Іншомовних слів

Діалектних слів

Жаргонімізмів

Мови письменника

Історичний

Запитання 7

Укажи рядок, у якому подано приклад із фразеологічного словника.

  

варіанти відповідей

ЙОРЖ, а́, ч. 1. Дрібна прісноводна риба родини окуневих із колючими плавцями. Вудок було в нього безліч — на сома, на коропа, на головня, на йоржа й на бубиря (Коз., Зол. грамота, 1939, 43); * У порівн. Уже либонь були п’яненькі, Понадувались, мов йоржі (Котл., І, 1952, 96); — Ви людина противна, колюча, як йорж (Довж., І, 1958, 423).2. Щітка для чищення, миття лампового скла тощо. Ручний йорж.

Обачливість (обдуманість всього при виконанні чого) обачність, обережність, оглядність.

ГВОЗДИ́КА1, и, ж. (перев. мн.)

АМЕРИКА: відкривати / відкрити Америку, ірон. Оголошувати про те, що всім давно відоме.— Про це говорить увесь завод,— посміхаюся гірко я.— Теж мені відкрив Америку. (П. Загребельний. З погляду вічності.)

Запитання 8

Укажи рядок, у якому подано приклад із орфографічного словника.

варіанти відповідей

ЕНДОСКО́П, а, ч., мед. Прилад для освітлення і огляду слизової оболонки порожнистих органів тіла.

Навколишній (який міститься поблизу а. якого обходять, об'їжджають) довколишній, навкружний, окружний.

БІЛКА: крутитися як білка в колесі. Бути постійно заклопотаним.— Крутишся — як білка в колесі. Бібліотека платить мало, та й навару там — хіба що порох на книжках. (Є. Гуцало. Нова модель машини.)

МЕ́БЛІ, ів, мн.

Запитання 9

Укажи, до якого типу словника належить приклад: Каву́н (Citrúllus lanátus) — баштанна культура родини гарбузових. Вирощується в районах з великим сонячним випромінюванням. В Україні традиційним центром виробництва баштанних культур є Херсонська область, де щорічно збирається понад 50 % урожаю кавунів у країні. Батьківщиною кавуна є Південна Африка (Ботсвана, Лесото, Намібія, ПАР), де він досі зустрічається в дикому вигляді. — 

варіанти відповідей

Енциклопедичний

Лінгвістичний

Запитання 10

Укажи, до якого типу словника належить приклад.

Густий, а, е ~ рідкий, а

варіанти відповідей

Лінгвістичний

Енциклопедичний

Запитання 11

Зайвим є рядок:

варіанти відповідей

Жара

 (дуже нагріте сонцем повітря) спека, спекота, духота, розм. пекло, (з вологістю) парня.

Догляд

 (створення сприятливих умов для когось) опіка, піклування, турбота.


ГОБЕЛЕ́ Н

, а, ч.

Туман

 (густі дрібненькі краплинки води, що роблять невидимим довкілля) мла, імла, (з дрібним дощем) мряка

Запитання 12

Добери найбільш влучне слово:

Після вистави молода співачка кілька разів виходила з-за лаштунків, усміхаючись і " --------"  слухачам за увагу й тепло (З журналу).

варіанти відповідей

Завдячуючи

Дякуючи

Запитання 13

Підбери вид словника до прикладу:

Епілог

 (грецьк. epilogos — післяслово, підсумок), або Постпозиція — в античній трагедії й комедії — звернення до глядача хору (чи актора) в кінці п’єси (в ексоді, тобто заключному епізоді), в якому пояснюється задум автора, характер твору, значення подій, що відбулися.

варіанти відповідей

словник антонімів

перекладний словник

словник літературознавчих термінів

 словник  паронімів

Запитання 14

Підбери вид словника до прикладу:

consent

 [kən'sent] 1. v погоджуватися; дозволяти 2. n згода; дозвіл

варіанти відповідей

словник літературознавчих термінів

словник  паронімів

перекладний словник

словник антонімів

Запитання 15

Підбери тип словника до прикладу:

ВИБОРНИЙВИБОРЧИЙ


Виборний — який стосується виборів: виборна посада; — посадовець, якого обирали голосуванням (історичне): виборний Макогоненко — персонаж «Наталки Полтавки».

Виборчий — який стосується виборців: виборчий бюлетень.

варіанти відповідей

словник  паронімів

перекладний словник

словник антонімів

словник літературознавчих термінів

Запитання 16

Підбери тип словника до прикладу:

дикий

 — свійський, дресирований, культурний (про рослини)

варіанти відповідей

перекладний словник

словник антонімів

  

словник літературознавчих термінів

словник  паронімів

Запитання 17

Заповніть вільне місце словом:

Документи отримали__________квартири.

варіанти відповідей

власники

володарі

Запитання 18

Заповніть вільне місце словом:

У день голосування працює ______комісія

варіанти відповідей

виборна

виборча

Запитання 19

Заповніть вільне місце словом:

На цій землі здавна жили _______ життя.

варіанти відповідей

власники

володарі

Запитання 20

Заповніть вільне місце словом:

Вакантною залишилася________посада.

варіанти відповідей

виборна

виборча

Запитання 21

Заповніть вільне місце словом:

Додаток до наказу має вагоме_____навантаження.


варіанти відповідей

змістове

змістовне

Запитання 22

Заповніть вільне місце словом:

Потрібно намагатися вести _____ життя.

варіанти відповідей

змістове

змістовне

Запитання 23

Мовна норма-це сукупність мовних засобів, що вважаються правильними і сприймаються носіями мови як зразок суспільного спілкуванняв певний період розвитку мови й суспільства.

варіанти відповідей

так

ні

Запитання 24

Орфоепічні мовні норми-....

варіанти відповідей

передбачають дотримання правил наголошування слів. Йдеться, звичайно, про виділення складу в слові та слова в реченні чи фразі.

це сукупність правил вимови голосних, приголосних звуків та звукосполучень у потоці мовлення. Дотримання цих норм забезпечує безперешкодне сприймання виголошеного тексту, а також унеможливлює спотворення змісту слів і речення в цілому.

загальноприйняті правила передачі звукової мови на письмі, а саме: написання слів і їх частин, вживання великої літери, написання слів разом, окремо і через дефіс, правила переносу слів із рядка в рядок. Орфограмою називають правильне написання, яке треба вибрати із низки можливих графічних варіантів.

це система правил вживання розділових знаків у реченні, тексті (кома, крапка, тире, двокрапка, крапка з комою, три крапки, дужки, лапки, знак оклику, знак питання).

Запитання 25

Пунктуаційні мовні норми-....

варіанти відповідей

регламентують використання слів відповідно до їх лексичного значення та не допускають вживання жаргонних, діалектних, просторічних слів.

це єдині загальноприйняті правила передачі звукової мови на письмі, а саме: написання слів і їх частин, вживання великої літери, написання слів разом, окремо і через дефіс, правила переносу слів із рядка в рядок. Орфограмою називають правильне написання, яке треба вибрати із низки можливих графічних варіантів.

регламентують доцільність використання мовних засобів у конкретних стилях мови. Добір мовних елементів відповідає потребам сфер комунікації, меті і завданням висловлювання. Вказуючи на ці норми, ми часто кваліфікуємо їх не як "правильні", а як "доцільні", "кращі" саме для цієї ситуації.

це система правил вживання розділових знаків у реченні, тексті (кома, крапка, тире, двокрапка, крапка з комою, три крапки, дужки, лапки, знак оклику, знак питання).

Запитання 26

Лексичні мовні норми-...

варіанти відповідей

регламентують доцільність використання мовних засобів у конкретних стилях мови. Добір мовних елементів відповідає потребам сфер комунікації, меті і завданням висловлювання. Вказуючи на ці норми, ми часто кваліфікуємо їх не як "правильні", а як "доцільні", "кращі" саме для цієї ситуації.

охоплюють правила творення та вживання форм слів, їх поєднання у словосполучення та речення. Ці норми вивчаються в морфології та синтаксисі, закріплені в граматиках української мови, довідниках, правопис і.

регламентують використання слів відповідно до їх лексичного значення та не допускають вживання жаргонних, діалектних, просторічних слів.

це система правил вживання розділових знаків у реченні, тексті (кома, крапка, тире, двокрапка, крапка з комою, три крапки, дужки, лапки, знак оклику, знак питання).

Запитання 27

Орфографічні мовні норми-...

варіанти відповідей

це єдині загальноприйняті правила передачі звукової мови на письмі, а саме: написання слів і їх частин, вживання великої літери, написання слів разом, окремо і через дефіс, правила переносу слів із рядка в рядок. Орфограмою називають правильне написання, яке треба вибрати із низки можливих графічних варіантів.

це система правил вживання розділових знаків у реченні, тексті (кома, крапка, тире, двокрапка, крапка з комою, три крапки, дужки, лапки, знак оклику, знак питання).

встановлюють закономірності утворення нових слів за наявними в мові словотвірними моделями. Часто в усному мовленні спостерігаємо відхилення від норм українського словотворення під впливом російських відповідних лексем.

 охоплюють правила творення та вживання форм слів, їх поєднання у словосполучення та речення. Ці норми вивчаються в морфології та синтаксисі, закріплені в граматиках української мови, довідниках, правопис і.

Запитання 28

Морфологічні мовні норми-...

варіанти відповідей

 охоплюють правила творення та вживання форм слів, їх поєднання у словосполучення та речення. Ці норми вивчаються в морфології та синтаксисі, закріплені в граматиках української мови, довідниках.

визначають літературні форми слів.

передбачають дотримання правил наголошування слів. Йдеться, звичайно, про виділення складу в слові та слова в реченні чи фразі.

регламентують доцільність використання мовних засобів у конкретних стилях мови. Добір мовних елементів відповідає потребам сфер комунікації, меті і завданням висловлювання. Вказуючи на ці норми, ми часто кваліфікуємо їх не як "правильні", а як "доцільні", "кращі" саме для цієї ситуації.

Запитання 29

Укажи речення, у якому порушено лексичну норму (діалектизми).

 

варіанти відповідей

Пісні були сумні й глибокі, як прірви (В. Підмогильний).


Дорогою мені спало на думку, що личить перепросити діда за неприємності (В. Підмогильний).


Навкруги все скошено й жовто (В. Підмогильний).


Браччік Василь, файний веселий легінь, загинув у бійці з ворожим родом, посічений топірцями (М. Коцюбинський).


Запитання 30

Укажи речення, у якому порушено лексичну норму (діалектизми).

варіанти відповідей

Він сідав десь на узбіччі гори, виймав денцівку і вигравав немудрі пісні, яких навчився од старших (М. Коцюбинський).


Дядька Микиту турбував східний вітер і суша, яку він нагонив (В. Підмогильний).


Надворі вогкий осінній ранок (В. Підмогильний).


Так це правда, що геніальні думки спадають раптом! (В. Підмогильний)


Запитання 31

Виберіть правильне словосполучення:

варіанти відповідей

зашкодили шкідливі умови

зашкодили умови, завадили шкідливі умови

Запитання 32

Укажи речення, у якому лексичні норми порушено зі стилістичною метою.

варіанти відповідей

А розібратися — перед ким гне спину? Перед бидлом і пронозою, як був хамло, хамло і залишиться (Р. Самбук).


Гомоніли в ставку жаби, здіймався вітрець і приносив пелюстки яблуневого цвіту (Ю. Косач).


Уже з перших днів по його смерті українці Петербурга починають добиватися права на перепоховання в Україні (Ю. Андрухович).


У великому будинку всі кімнати були зранку напрочуд просторі, ще сонно-гулкі (Ю. Косач).


Запитання 33

Граматичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

було у четверьох конвертах


сусідський пес


четверо суддів


бачила по очах


Запитання 34

Укажи речення, у якому лексичні норми порушено зі стилістичною метою.

варіанти відповідей

На цьому крилі дому також було пустельно (Ю. Косач).


Це був ще тільки легіт, що бентежив пелюстки лісових лілей (Ю. Косач).


Наступного ранку він вийшов ще вдосвіта, аби перед смерком встигнути дійти до кінця світу і — бажано — повернутися назад (Ю. Андрухович).


— Я і на Соловках не пропаду, — пообіцяв Сотник, — але якщо не сам, то дітям накажу, щоб повернулися і тебе, сволоту, зничтожили (Р. Самбук).


Запитання 35

Граматичну помилку допущено в рядку

 

варіанти відповідей

сороками сімомами учнями


ступали по сходинках


наближатися до Житомира


четверо дослідників


Запитання 36

Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

варіанти відповідей

Йому стало гарно, може, найкраще за весь цей день, навіть хвилини, коли побачив свій портрет в газеті, були, здається, менш значущими (Р. Самбук).


Народ прагне нашого живого слова, а мистецтво це щоденна самопожертва (В. Дрозд).


Зрештою, він і прийшов сюди, щоб розвіяти свої сумніви (Р. Самбук).


Бо ж мріями своїми я був давно у місті, за Собакаревою горою, де піщана полівка впадала в чорне річище асфальтів (В. Дрозд).


Запитання 37

Уважно прочитай речення. Визнач, у якому контексті вжито виділене слово (вислів).


Розбити, знищити армію без достатньо підготовлених офіцерів не так уже й важко (Р. Самбук).

варіанти відповідей

завдавати поразки кому-, чому-небудь, перемагати когось, щось у боротьбі, битві

класифікувати кого-, що-небудь за якимсь принципом, за певними ознаками

Запитання 38

Укажи речення, у якому тавтологію використано доречно, без порушення лексичних норм.

варіанти відповідей

І відпливаю поночі одна

на кризі шибки у холодний вечір (Л. Костенко).


Церква святої Ірини

криком кричить із імли (В. Стус).


Десь у садках п'янкіше пахнуть квіти,

І самі хиляться до тебе віти (Юрій Клен).


Він був як полум'я. Свої слова —

Легкі, як небо, сині, наче квіти,

Що ними тільки правду говорити, —

Він в наші душі спраглі наливав (Л. Кисельов).


Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест