Урок - змагання "Літературні інтелектуали ( затворами Гете "Фауст", М. Булгакова "Майстер і Маргарита "

Про матеріал
Урок - змагання "Літературні інтелектуали" для учнів 11 класу. . Зацікавити дітей творчістю Гете, Булгакова. Створити настрій, виконуючі заплановати завдання. вчити обстоювати свої думки, уміти цитувати, впізнавати героїв твору, характеризувати, очінювати вчинки, вчитися авторської майстерності
Перегляд файлу

 

 

 Урок -  змагання  «     Літературні інтелектуали   »

(за творами Гете «Фауст», М. Булгакова «Майстер і Маргарита »)

Мета: перевірити знання учнями тексту трагедій, уміти давати характеристику та власну оцінку образам героїв, їх почуттям і вчинкам;  продовжити роботу над формуванням читацької думки, навичками самостійно розв’язати проблемні питання, обґрунтовувати свою думку; сприяти вихованню стійкої життєвої позиції, уміння протистояти випробуванням долі.

 

Форма:  урок – змагання.

 

Наочність та обладнання:  презентація, портрети, номерки, картки:  малюнки, портрет Гете, М Булгакова,  роздатковий матеріал, уривки з  тексту, уривки  з фільмів

 

Контингент учасників: учні 11 класу

 Місце проведення: класна кімната

 Тривалість :45 хвилин

 

 

 

                                                     Хід заходу

   

 1 Слово вчителя

 

 Темою нашого уроку є                                   філософська трагедія Й.В. Гете «Фауст», М. Булгаков «Майстер і Маргарита».  Сьогодні ми методом інтелектуальної гри маємо перевірити знання тексту твору, уміння характеризувати героїв, оцінювати їх почуття й вчинки, перевірити навички акторської майстерності драматичного твору, впізнавати героїв творів, обстоювання своєї думки, уміння цитувати вивчений твір.

 

2  Ознайомлення з правилами гри.

 Учні грають, відповідаючи на питання і заробляють відповідну кількість балів ( залежно від складності запитання і його ціни) . Виграє той, хто відповість на більшу кількість запитань і заробить найбільшу кількість балів. Облік гри ведуть учні – експерти

 

3  Речівка учнів.  

Зібратися разом – це початок

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.

 

 

 4 Слово вчителя

 

 Каждый выбирает для себя

Женщину, религию, дорогу;

Дьяволу служить или пророку

 Каждый выбирает для себя

 

 Каждый выбирает по себе

 Слово для любви и для молитвы;

 Шпагу для дуэли, меч для битвы

 Каждый выбирает по себе.

 

 Каждый выбирает по себе

Щит и латы, посох и заплаты;

Меру окончательной расплаты

Каждый выбирает по себе.

 

 5     Листки з питаннями лежать на столах колом. Кожна дитина вибирає питання та відповідає

 

 Скільки діючих осіб у романі «Майстер і Маргарита» ( 510)

 Червонці  (  на сеасі чорної магії у Вар’їте одержували чарівні червонці, які могли стати в етикетки від міниральної води)

 

Назвати письменницьку організацію, описану в романі ( Моссоліт)

 

Речовина розлита Аннушкой (Олію)

 

Колір очей Воланда ( правий – червоний, лівий – зелений)

 

Питання, яке псувало жителів Москви( квартирне)

 

Алкогольний напій, котрим був заповнений басейн на балу ( шампанське)

 

В який день тижня Воланд покинув « недобру квартиру» ( субота)

 

На чому прилетіла Маргарита на бал ( Щітка)

 

Який сувенір подарував Воланд  Маргариті ?  ( золота підкова з брильянтами)

 

Що було зображено на трості Воланда?  ( голова пуделя)

 

Який прибор ремонтував кіт Бегемот?

( примус)

 

Який предмет  виглядував з карману піджака у Азазело замість платка?

( курина кістка)

 Що зробила Маргарита, коли зник Фауст?  ( Народила і  утопила доньку)

Скільки років було Гретхен? ( 15)

 Хто убив брата Гретхен Валентина? ( Фауст)

 

Чим нагороджений був Майстер?

( Спокоєм, не заслужив світла)

 

Скільки мов знав Воланд?  ( велику кількість)

 

Як Воланд взнає новини? ( по глобусу)

 

В якому статусі запросив Воланд Маргариту на бал? ( господарки)

 

Чому вона стала господаркою на балу?

 ( місцева жителька, ім’я Маргарита)

 Що можете сказати про платок з синьою каємкой? ( Фрида )

 

Білі тюльпани ( Маргарита стояла на них на балу)

Квартира № 50 ( погружена в пітьму, тут Маргарита попала на бал)

 

«Будинок Грибоєдова» ( розташован Моссаліт, « членам якого завидують кожний відвідувач)

Патріарші пруди ( події починаються на Патріарших  прудах)»

Єдине, чого боялась собака прокуратора ( грозу)

Дирижер оркестру на балу у Воланда (  Іоганн Штраус)

 

2.   Впізнай героя. Тлумачення уривку.

              (   дивляться уривки з фільму,   відповідають )

 

  3 Запитання  на швидкість

1 Що використав Гете для написання своєї трагедії? ( Народну легенду про середньовічного мага Іоганна Фауста, який продав душу дияволу і з його допомогою творив чудеса. Це особа історична, авантюрист з якостями вченого!)

2 Якими були погляди Мефістофеля на людину? Про що він сперечався з Богом?( Вважає людину жалюгідною істотою, безпорадною , нікчемною, має розум , щоб «бути худобою з худоб». хоче згасити розум Фауста  і погубить його душу.)

В якому статусі запросив Воланд Маргариту на бал? ( господарки)

3 Чому Бог уважає Фауста прикладом довершеної людини? ( Бог вірить в людину, у  її розум , вона прямує до  знань).

4 Що можете сказати про платок з синьою кайомкою? ( Фрида )

 

5 Хто такий Нострадамус? (медик , астролог і містик)

 

6 Чи вдалося Фаусту щось дізнатися з книги Нострадамуса? ( Знаки книги мовчать , а дух Землі відвертається від ученого)

7 Чим нагороджений був Майстер?( Спокоєм, не заслужив світла)

 

8 Чому Фауст вирішує піти з життя?( поєднатися з природою , пізнати її таємниці, знайти істину).

 

 

9 Що зупиняє Фауста? ( готовий випити отруту, але великодні дзвони і спів ангелів зупинили його.)

10 У вигляді кого з’являється Мефістофель  перед Фаустом ( Спочатку у вигляді чорного пуделя, а в кабінеті Фауста – у вигляді мандрівного студента)

11  Як перекладається слово Мефістофель?  (Мефіз – «обманщик», брехун, Тойфель – руйнівник)»

12  Чому Фауст закладається з Мефістофелем на свою душу? (  Сподівається знайти істину, бо зупинитися в її пошуках для нього і є загубити душу)

13 Чи випадково співає Мефістофель пісню про блоху?( Ні.  У ній – його ставлення до людини, яку  він вважає нікчемною птахою)

 14 Як і чому повертає молодість Фаусту? ( У кухні відьом Мефістофель напуває Фауста чаклунським зіллям, бо молодого легше спокусити)

 15 Як починає Мефістофель спокушати Фауста коханням? ( показує Фаусту у дзеркалі образ дівчини Гретхен)

 16 Чи можливе щастя між Фаустом і Маргаритою? ( немає інтелектуальної єдності).

17  У чому була помилка Фауста стосовно Маргарити? ( Не узаконив відносин із нею, а в Середньовіччя кохання було гріховним почуттям).

18  Чому така трагічна доля  Маргарити? ( Переслідує церква, плітки сусідів, осуд матері)

19 Що уособлює сатана в Гете? ( Це образ – символ, дух сумніву, дух заперечення, дух руйнування)

 

 

 

3 Робота з  аудіоуривком з «Мастер і Маргарита»

 

4. Встановити хронологію  подій

 

1. Зустріч  Маргарити з Азазелло в Олександрівському саду (4)

2. Бал у сатани (5)

3. Відправка Степана Лиходієва до Ялти (2)

4. Смерть Берліоза (1)

5. Воланд та його свита покидають Москву (6)

6. Виступ Воланда та його свити в театрі Варьєте (3)

 

 

5. Впізнай героя

(  учні  витягують листки з   характеристикою героїв   трагедії    та  впізнають героя.)

  1. Проста,не має ані гострого розуму, ані глибоких знань, ані  високих мрій, утілення відвертості, чистоти, земна та зрозуміла, добра, вміє прощати, скромна,здатна на  всеохоплююче,жертовне та вірне кохання, ніжна, жіноча, вчинки суперечать її сутності, приречена ( Гретхен)

 

2   Узагальнений типовий , унікальний образ, астролог, астроном , лікар, насмілився звернутися до містики, належить до найкращої  частини людства,   людина вільна духом, мудра й непересічна, намагається прокласти світлий шлях людства на рідній планеті (Фауст)

 

  1. «Людина, яка завітала в  палату, одягнена в білий одяг, взуття на      босу ногу, на плечі був накинутий бурий халат» ( Майстер )

 

4  Дух руйнування, демон – спокусник, пишається своїм призначенням, вірний собі, убиває людські сподівання, руйнує,   розпалює душі, вважає, що люди мають тваринні інстинкти, його влада поширюється на слабких і пасивних , ворог бездумної нерухомості , протистоїть застою, бездіяльності, скептик,  зневажає людську природу,  вважає людський рід нікчемний,  слабкий,  знає про свою кінцеву правду.

( Воланд)

 

5    Обличчя його було скошене на сторону, правий край рота був скошений донизу, шкіру на обличчі мов би навіки опалив загар (засмага)

         ( Воланд)

 

   6 Кабінетний вчений, ремісник у науці, вивчає безліч книжок ,           вправляється в риториці, навчається акторського мистецтва, задоволений собою, вивчає давні мови,  античних письменників, має високий рівень інтуїції, закосніла, обмежена особистість, чужий проблемам народу, іронічно ставиться до слів вчителя, має високий інтелект, не має жодної гідної мети, знання не мають практичного застосування. (Вагнер , який  створив гомункула)

      7  Плечистий, рижувата та молода людина в загнутій на  затилок клітчастій кепці – був в ковбойці,  в пожмаканих білих брюках та чорних тапках.   (Бездомний)
 

  1. Театральна сторінка змагання

 Діти  отримує діалог із художнього твору,

 та  розігрує   з   акторською  майстерністю текст..

 

 Текст

 Господь

 І вічно скаржишся мені ти!

Невже ж тебе задовольнити

Земля ніколи не змогла б

 Мефістофель

Ні Господи! На ній одне лихе твориться:

Так люди мучаться,

Що ж на них дивиться, -

Вже проти них і запал мій ослаб

 

Господь

Ти знаєш Фауста?

 

 Мефістофель

Він доктор

 

Господь

Він мій раб

 

  Текст

 ( Бере книгу і промовляє таємничі заклинання. Займається червона заграва, і в полум’ї  з’являється дух)

Дух

Хто зве мене?

Фауст

( аж відсахнувся)

Лице страшне!

Дух

Та притягнув мене так владно,

З моєї сфери пивши жадно, і ось…

Фауст

Жахаєш ти мене!

Дух

 

Відразу знітився ти жалко,

Гробак нікчемний, боязкий?

Фауст

Це я, це Фауст, тобі я рівний

 

     Підбиття підсумків гри.

Оцінюють змагання учнів, рівень  знання тексту, навички аналізу драматичного твору. Визначають переможця .

 

                                  

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Карпенко Лидия
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
13 січня 2021
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку