Урок 4 клас "Усім світом охороняємо природу. Збережи первоцвіт. Екологічна акція"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений з використанням інноваційних технологій. Мета уроку:поглибити знання учнів про внесок кожної людини у збереження природи, ознайомити дітей з проблемою первоцвітів; розвивати екологічне мислення, мовлення; виховувати екологічну культуру, відповідальність, розвивати комунікативні здібності.
Перегляд файлу

Тема. Усім світом охороняємо природу. Збережи первоцвіт. Екологічна акція

Мета: поглибити знання учнів про внесок кожної людини у збереження природи, ознайомити дітей з проблемою первоцвітів; розвивати екологічне мислення, мовлення; виховувати екологічну культуру, відповідальність, розвивати комунікативні здібності..

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання.

В. Доброго ранку, - мовлю за звичаєм.

Д. Доброго ранку, - кожному зичу я.

В. Кому дозволено першим сісти?

Д. Дівчаткам.

В. Так, спочатку – краса, а потім сила.

Подивились на мене

Усміхнулись всі

Всі готові до роботи?

Д. Всі готові!

В. Молодці!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бліцопитування

— Що таке міжнародне співробітництво?

— Які міжнародні організації з охорони природи вам відомі?

— Чи можна в окремо взятій країні забезпечити існування без екологічних проблем? Ні! Чому?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Головна особливість нашої планети – існування життя. Саме цим вона відрізняється від решти сусідок по Сонячній системі, і це її та наше найголовніше надбання. Однак далеко не кожний мешканець планети усвідомлює, що можливість життя на Землі – це справжнє диво. І його треба оберігати, або хоча б не шкодити.

Потрібно цінувати те, що маємо, тоді, можливо, й уникнемо багатьох проблем

Отже сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, який внесок може зробити кожна людина у збереженні природних багатств.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

Споконвіку на наших землях жили люди, працювали, ростили дітей. Але в ті часи не виникало серйозних екологічних проблем, бо люди із шаною і повагою ставилися до матінки – природи.

Чому ж тоді так, гостро нині постала проблема екології. Мабутьб тому, що люди втручаються у життя природи:

  • Осушають болота
  • Затоплюють родючі землі
  • Будують атомні електростанції
  • Вирубують ліси
  • Забруднюють повітря

Подібні проекти приносять людям, але ж ніяк не природі. Давайте згадаємо, що всі ми живемо на одній планеті, і знищуючи природу, ми завдаємо шкоди у першу чергу собі та своїм нащадкам. Тому давайте зробимо хоча б один крок на покращення стану довкілля кожен для себе повинен знайти його сам.

  • Дехто відмовиться сьогодні від поїздки на транспорті. (Чим можна замінити?)
  • Хтось посадить дерево або квітку
  • Інший нарешті прибере сміття в своєму дворі.

І ось разом ми зробимо навколишнє середовище кращим. Бо саме від нас залежить наше майбутнє!

2. Складання асоціативного куща «Як я можу допомогти довкіллю»

3. Робота за підручником (с. 125)

Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».

а) Закінчи речення.

Повітря, вода, ґрунт, корисні копалини, тварини, рослини це – природа

б) Чи  знаєте ви, що означає SOS

в) Розкажіть за схемою, які природні багатства можуть подавати цей сигнал і чому.

Ґрунт – може подавати цей сигнал, коли його забруднюють ядохімікатами, рештками життєдіяльності людини.

Вода – може подавати цей сигнал коли річки, моря та океани скидають стічні води та відходи від підприємств.

Повітря – може подавати цей сигнал коли відбуваються викиди в атмосферу відходів від промисловості: теплових, хімічних та радіологічних.

Корисні копалини – можуть подавати цей сигнал, коли людство добуває їх дуже багато з порушенням всіх норм та правил та нераціонально використовують.

Тварини – можуть подавати цей сигнал, коли їх знищують заради хутра, м’яса.

Рослини – можуть подавати цей сигнал, коли бездумно вирубуть ліси, знищують рослини, а навесні зривають первоцвіти.

Сьогодні на наш урок я запросила вчителя біології нашої школи, керівника шкільного екологічного об’єднання «Ромашка» Козлову Н.А. та її учнів.

4. Презентація

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Діти лісом гуляли,

За природою спостерігали.

Вгору на сонце подивились,

Промінчиками зігрілись.

Метелики політали

Крильцями махали

На ніс сіла бджілка

Задзижчала дзвінко.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Довідкове бюро. (повідомлення учнів)

А зараз ми послухаємо доповіді учнів, які працювали в групах. Ми разом розділили обов’язки, обрали джерела здобуття інформації.

І група «Фотографи» - підготували ілюстрації або фотографії первоцвітів.

ІІ група «Науковці» - підготували інформацію як люди використовують ці квіти.

Конвалія - квітка є символом весни. Ароматні білі дзвіночки розпускаються в травні. З цієї рослини виготовляють лікарські засоби. Сировину заготовляють на початку цвітіння в травні. Офіційна медицина застосовує конвалію в краплях Зеленіна для лікування серця. Заготівлю рослин слід проводити дуже обережно, так як воно має отруйний ефект. Особливо цінні свіжі квіти конвалії, з яких виготовляють парфуми, та роблять фітопрепарати.

Проліска - найперша квітка, що зацвітає навесні. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Це маленька, але мужня рослина має тоненьке стебельце з малесенькими видовженими листочками. Ця рослина така тендітна, що незрозуміло як вона пробиває корку весняного снігу і витримує такі нічні морози. Якщо побачите пролісок у лісі, не зривайте його.

Кульбаба - символ весняного тепла. Ця лікарська рослина неймовірно корисна і ефективна у всіх сферах життєдіяльності. Вона має цілий ряд цілющих лікувальних властивостей, які застосовуються для терапії багатьох нездужань. Застосовується також в косметології. Дивовижні страви може представити нам кулінарія з цієї рослини. Просто підсмажив коріння, як картоплю, ми отримаємо не просто смачну їжу, але і великий запас корисних речовин і мінералів.

ІІІ група «Природоохоронці» - підготували інформацію, чому збирання первоцвітів дуже шкідливе для природи

Учень 1 Зірвали стеблину з трьома первоцвітами, а це означає, що загинуло 45 – 60 насінин. І як наслідок – відсутність нових рослин. Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7 – 8 років. Сам процес проростання насіння тривалий і складний.

Учень 2 Поступово наші ліси збіднюються на ці чудові дарунки природи. Серед яких первоцвіт весняний, підсніжник складчастий білосніжний, пролісок, мати-й-мачуха, сон-трава, конвалія, медунка, горицвіт весняний, ряст. Нині деякі види належать до категорії рідкісних і зникаючих рослин і занесені до Червоної книги.

Учень3. Згідно ст. 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення погіршення середовища зростання рослин, види яких занесені до Червоної книги України, знищення, незаконне або з порушенням встановленого порядку вилучення їх з природного середовища, - тягне за собою накладення штрафу

2. Гра «Допомагає – шкодить – дуже шкодить»

Учні показують відповідну картку працюючи у парах.

«Допомагає» - зелена.

«Шкодить» - жовта.

«Дуже шкодить» - червона.

  • Вирубування лісу.
  • Сміття на галявині.
  • Лійка і квіти.
  • Пташка у клітці.
  • Зірвані квіти.
  • Викидання в моря нафти в наслідок аварії.

3. Робота в зошитах

Сторінка 60-61 виконати завдання 3,4.

3 Розшифрувати і записати вислів: Хто про землю дбає, тому вона вертає.

  • Як ви його розумієте?

4 Позначити відповіді тесту «Як охороняємо природу»

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.

1.Інсценівка «Спокусливі квіти».

Турист. Ну і що це за пригода?

Серед снігу, серед льоду.

Лютий ще не встиг піти -

А вони взялись цвісти!

Квітів я нарву в пакети,

Дома пороблю букети,

Віднесу їх на базар,

В свято жінки - це товар!

Принесуть ці квіточки

До кишені - гривночки!

Ой, розумний  хлопець, я,

Ой, хлопчина - молодець!

Ану, квіточко маленька,

Йди мені до рук швиденько,

Не вагайся, йди хутчіше,

У пакет мій швидше, швидше!

Лісник. Постривай, лишень чекай,

Жодну квітку не чіпай!

Як посмів, тебе питаю,

Рвати цвіт, що розквітає?

Турист. Квіти ці ж бо - польові,

Чому рвати ви забороняєте мені?

Лісник. Не для тебе тут у лісі

Квітнуть квіти ці взялися.

Та яке ж ти право маєш,

Що красу таку зриваєш?

Я ніжно першу квітку цю люблю,

І я ніяк не можу зрозуміти:

Як, ото можуть люди без жалю

Чарівну цю красу губити?

(хлопчик - турист тікає, входять «Червона книга», підсніжник)

Червона книга. О, Природо, ховай свої чари,

На прогулянку вийшли вандали.

Негідники рвуть підсніжники,

Тільки б швидше наповнити тару.

Лісник. Невже в майбутньому на світі,

Не буде квітнуть дивна квітка:

Така приваблива, і ніжна,

Провісник березня - підсніжник?

Підсніжник. Складені про мене і легенди і вірші,

Я квітка небаченої дивної краси.

Миліший всіх - простий підсніжник дикий:

Я скромна квітка ранньої весни.

Я з'являюсь найпершим, коли ще довкола лежить сніг. Своїм гострим, як спис, листям, я пробиваю землю, торішнє листя, сніг і гордо виношу свою голівку, але... Мене зривають, тільки - но я зацвітаю. Яке людям діло до мужності, до боротьби, яку я вів із зимою. Через те я потрапив до Червоної книги України.

Червона книга. Сміливим підсніжникам мороз не страшний,

В снігах розкошує привітна родина.

В них ворог один - здичавілий страшний -

Байдужа, безлика і хитра людина.

Тож не рвіть ви квітів, друзі,

Подивіться, там у лузі,

Кожної весни вам знову,

Дарують настрій свій чудовий.

Вміймо природу любити,

Кожній рослині радіти

Зупинімось - останній є шанс,

Ця планета не тільки для нас!

Вчитель:

Не зривайте первоцвіти,

Помилуйтеся на квіти.

Той, хто робить з них букети

Знищує життя Планети.

2. Рефлексія

- Що ви можете та бажаєте змінити навколо себе, щоб зберегти природу.

3. Висновок

Первоцвіти – безцінний дар природи, перша посмішка весни, прикраса лісів! Не купуйте і не зривайте первоцвіти! Адже помилуватися ними можна і в лісі, не завдаючи при цьому шкоди і надаючи таку можливість іншим.

docx
Додав(-ла)
Тетяна Жукова
Додано
7 червня 2023
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку