Тема: «Безпека руху пішоходів. Сигнали регулювання дорожнього руху».
Мета: поглибити знання учнів про правила пішохідного руху; вчити дітей правилам переходу проїжджої частини дороги; розпізнавання дорожніх знаків; вдосконалити знання учнів з правил безпечної поведінки на вулицях, вміння переходити вулицю за сигналами регулювальника; розвивати пізнавальні інтереси, уміння орієнтуватися на вулицях міста, мовлення, пам’ять, кмітливість, спритність; виховувати культуру поведінки на вулицях, бережне відношення до свого здоров’я та здоров’я своїх близьких.
Обладнання: картка з завданнями, пазли-дорожні знаки, презентація, відео
Тема уроку
І. Організація класу
1. Шкала мого настрою
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб тобі допомогти
Небезпечний шлях пройти,
Там щоденно і щоночі
Триколірні чатують очі.
Тебе вони не підведуть,
Завжди безпечну вкажуть путь.
(Світлофор)
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують –
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки - …(Пішоходи)
На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати….. «зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід –
Це безпечний … (Перехід Зебра)
На сьогодні знає кожний: Вулицею йти не можна. Щоб дорогу перейти, Треба знак який знайти? ( Пішохідний перехід)
ІІІ. Визначення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Хто нагадає яким боком тротуару і узбіччя треба рухатися?
- Чи можна виходити на проїжджу частину вулиці?
- Як треба переходити вулицю? Куди треба подивитись?
- Чим може регулюватися вулиця? Як переходити дорогу за світлофором?
- Дійсно, у містах пішохідні переходи обладнані світлофором. Вони застосовуються для регулювання руху у певних напрямках.
- А чи знаєте ви, які бувають світлофори? (Відповіді учнів).
(Учитель демонструє на екрані різні види світлофорів. Коротко розповідає про них)
- Що означають сигнали світлофора?
- Де їх встановлюють?
- А ви знаєте як виник світлофор?
2. Перегляд відео «Історія виникнення світлофора»
- Тож, коли і де виник перший світлофор? ( Перший вуличний світлофор з’явився у Лондоні у 1868 році. Винайшов його англійський інженер Найт. )
- Яким він був? (Перший світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський, який стояв поруч. Перш ніж увести світлофор у дію, у газетах Лондона були докладно описані правила дорожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний колір, а що — зелений. Жовтого сигналу тоді не було взагалі.)
- Чому пізніше світлофор зник із вулиць? (Пізніше до світлофора додали ще й ліхтар, завдяки якому кольори були помітні й уночі. Але одного разу ліхтар вибухнув, смертельно поранивши поліцейського, що стояв поруч. Після цього випадку світлофор зник із вулиць на цілих 50 років).
- Як світлофор знову потрапив на вулиці? ( Через 50 років світлофор змінили і зробили його електричним і він знову повернувся на вулиці одного американського міста. Але все одно мав лише два кольори — червоний і зелений. Жовтий сигнал додали лише через чотири роки).
-Яким був перший світлофор на території України?
- Яким є призначення світлофора в наш час?
- Де встановлюють світлофори?
- Які бувають світлофори?
- Отже, яке значення для нас з вами має цей винахід?
3. Гра «Безпечна дорога до школи»
Історія про шлях до школи
Зворотній зв'язок «Світлофор»
4. Розповідь учителя про сигнали регулювальника з елементами бесіди і демонстрацією на екрані.
- А якщо світлофор, наприклад, не працює, хто може регулювати рух на дорогах? (Регулювальник).
- Так, дорожнім рухом може керувати і регулювальник.
(Учитель показує зображення регулювальника на екрані).
- Хто такий регулювальник? (Регулювальник – працівник міліції, який виконує регулювання дорожнього руху у форменному одязі за допомогою жезла, свистка).
- Що слугує сигналами регулювальника? (Сигналами регулювальника є положення його корпуса, а також жести руками, у тому числі з жезлом).
- Що означають сигнали регулювальника?
Учитель демонструє на екрані зображення з різними сигналами регулювальника.
- Щоб привернути увагу учасників дорожнього руху, використовується також сигнал, поданий свистком. Регулювальник може подавати й інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.
- Давайте закріпимо ваші знання, погравши у гру.
5. Гра «Будь уважним».
За вказівкою вчителя показати відповідні жести регулювальника. Замість жезла можна взяти олівці чи ручки.
Увага! (Стати обличчям до вчителя. Жезл підняти вверх на рівні голови.)
Стій! (Рука піднята високо над головою.)
Дорога відкрита! (Діти повертаються боком до вчителя, рука з жезлом на рівні грудей.)
(Вчитель декілька разів міняє своє місце в класі, діти за його сигналами показують відповідні жести).
Зворотній зв'язок «Світлофор»
Фізкультхвилинка
6. Робота в парах. Гра «Пазли склади та про знаки розкажи» (знаки можуть повторюватися у двох пар одночасно)
- Також на вулицях є багато дорожніх знаків. Дорожні знаки – кращі друзі водіїв і пішоходів. Кожен знак має свою назву. Вони розповідають про те, яка дорога, як треба їхати, що дозволяється, а чого робити не можна. Пішоходи, пасажири, водії є учасниками дорожнього руху, тому мову дорожніх знаків повинні розуміти всі.
- А зараз ми з вами пригадаємо знаки, які зустрічаються на наших дорогах. Кожна пара складає пазли, пригадує все, що знає про даний знак. Де зустрічається на дорозі даний знак? Яких правил треба дотримуватися? (вчитель або інші учні за потреби доповнюють)
1 пара - знак «Пішохідний перехід»
2 пара – попереджувальний знак «Обережно діти»
3 пара - знак «Зупинка транспорту»
4 пара - Лікарня або медичний пункт
5 пара - Залізничний переїзд без шлагбаума
6 пара - Рух на велосипедах заборонено.
7 пара - Будь уважним! Інші небезпеки
8 пара - Доріжка для велосипедистів
Зворотній зв'язок «Сигнал рукою»
V. Закріплення матеріалу
1. Робота на картці «Доповни основні правила переходу вулиці пішоходом»
- Пішоходи повинні переходити проїжджу частину вулиці по пішохідних... (переходах).
- Якщо є світлофор, то потрібно йти тільки на... (зелене) світло.
- Якщо переходів немає, то дорогу слід переходити на перехрестях по лінії тротуару або... (узбіччя).
- Перед тим, як переходити дорогу з двостороннім рухом, необхідно поглянути... (ліворуч). Якщо проїжджа частина вільна, то можна... (йти). Дійшовши до середини вулиці, слід... (зупинитися). Якщо почався рух транспорту, необхідно почекати на... («острівці безпеки») або на лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків. Тепер необхідно поглянути... (праворуч). Якщо проїжджа частина вільна, завершити... (перехід).
- Щоб перейти дорогу з одностороннім рухом, необхідно поглянути в сторону,... (протилежну руху транспорту). Якщо машин немає, то перехід слід здійснити одразу, тобто... (без зупинки на середині проїжджої частини).
- Якщо світлофор зламався нам може допомогти… (регулювальник)Треба уважно слідкувати за його…(сигналами)
- Перевіряємо всі разом . Якщо у вас все правильно намалюйте на картці веселий смайлик, якщо 1-2 помилки – серйозний, 3 і більше - сумний.
Зворотній зв'язок «Смайли»
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
2. «Шкала успіху»
- Робота з вивчення Правил дорожнього руху не закінчується. Ми ще на інших уроках будемо продовжувати її вивчати. А зараз пропоную вам самостійно оцінити свою роботу на уроці за допомогою «Шкали успіху», яка є у вас на картках.