Урок «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова.

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 6-му класі «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» (Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова). Мета уроку (формувати компетентності): розкрити ідейний зміст «Казки про яян»; виразно і вдумливо читати та коментувати її; охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка; поглибити знання з теорії літератури про «казку-притчу»; знаходити і пояснювати фантастичні та реальні елементи в казці-притчі; висловлювати судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходити аналогії в повсякденному житті;
Перегляд файлу

Тема. «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» (Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова).

Мета (формувати компетентності):

предметні: розкрити ідейний зміст «Казки про яян»; виразно і вдумливо читати та коментувати її; охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка; поглибити знання з теорії літератури про «казку-притчу»; знаходити і пояснювати фантастичні та реальні елементи в казці-притчі; висловлювати судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх;  знаходити аналогії в повсякденному житті;

ключові: розуміти силу слова; аналізувати життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутувати щодо проблем таланту, неординарності, «білих ворон», спілкування;

емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

Очікуванні результати учіння: учні знають зміст «Казки про яян», поглиблюють знання з теорії літератури про казку-притчу, вміють визначати реальні та фантастичні елементи в казці, аргументовано висловлюють власну думку про важливість проблем порушених у творі та їх актуальність, наводять приклади з життя.

Тир уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, програма Learningapps, фліпчарт, олівці.  

Епіграф:

                                                                 Ніколи не будьте спрямовані лише на              своє «Я»…

                                                                                     Емма Андієвська

 

Зміст уроку

  1. Організаційний момент
  1.  Вправа «Візьми емоцію»

Доброго дня усім! Діти, подивіться один на одного, візьміться за руки, подаруйте кожен свою посмішку товаришу та скажіть один комплімент. Молодці! Бажаю вам посмішок, гарного настрою та плідної праці на уроці. 

  1. Актуалізація опорних знань
  1.          Літературний диктант
    1. Головний персонаж казки був… (пастушком)
    2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи… (козу)
    3. Козопас впав у… (провалля)
    4. Хлопчина побачив місто із… (вулицями і вежами)
    5. У місті було … веж…
    6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив… (дід)
    7. Яяни харчувалися… (своїм я)
    8. Яяни не могли вимовити слова… (ти)
    9. Щоб вийти з міста, потрібно було… (відкрити браму)
    10. Слово, яке потрібно було сказати брамі… (ти)
    11. Пастушок посадив діда на… (плече)
    12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною… (мішок, наповнений самоцвітом)
  1. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
  1.  Мотивація навчальної діяльності учнів

В одному з листів Емми Андієвської до маленьких читачів можна прочитати такі рядки: «Казкою про яян» я хотіла звернути увагу малого читача на навколишній світ і людей у ньому. Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші? Я хотіла сказати що…»

  • Чи хотіли б ви дізнатися продовження цих рядків?

Щоб дізнатися продовження листа Емми Андієвської та який повчальний висновок ми можемо зробити, проаналізувавши зміст «Казки про яян», треба сумлінно попрацювати на сьогоднішньому уроці.

  1.  Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Чому цей світ, ці люди саме такі, а не інакші?» (Емма Андієвська «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова).

  1.  Робота в зошитах

Запишіть у зошити число, класна робота, тема та епіграф уроку.

  1. Застосування знань, умінь і навичок (поглиблена робота над текстом твору)
  1.  Робота з епіграфом

Епіграф служить ключем до розуміння теми, ідеї та настрою твору, допомагає його сприйняттю. Як ви вважаєте,  про що ми будемо говорити на уроці? (Говоритимемо про проблему егоїзму, людину й суспільство).

  1.  Аналіз змісту «Казки про яян»
  • Хто головний герой твору?
  • За яких обставин пастушок потрапив у країну яянів?
  • Де знаходилося місто яян? (У глибочезному проваллі, далеко від усього світу).
  • Який воно мало вигляд? Зачитайте уривок із твору (« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).

Словникова робота

Вежа – це висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова − башта.

Що об’єднує Вавилонську вежу та вежі міста яян?

Вавилон − велике й багате місто в стародавній Месопотамії, столиця Вавилонського царства в XIX—VI ст. до н.е., важливий торговельний і культурний центр. Перекази про це повне розкошів і спокус місто були поширені серед народів-сусідів. Поступово назва столиці Вавилонського царства з власної ставала загальною, символічною.

Місто, у якому жили яяни, знаходилося у глибочезному проваллі серед високих скель. Це було місто бідняків, бо складалося з веж, що весь час завалювалися.

Прадавній вавілонський міф, пізніше перероблений і введений у Біблію, розповідає про спорудження після всесвітнього потопу вежі «висотою до небес».

Будівництво йшло успішно, башта ставала все вищою, адже люди, розмовляючи однією мовою, працювали дружно, злагоджено. Розгніваний людським зухвальством Бог переплутав людські мови так, щоб будівельники перестали розуміти один одного − і вежа розвалилася.

Ця біблійна легенда знайшла відображення в образотворчому мистецтві. Найбільш відомі зображення Вавілонської вежі − це картини Вальтера Брейгеля та Мартина ван Валькенборха.

У місті яянів вежі вузькі, довгі, не схожі одна на одну, бо «їх кожен будує на свій лад». Не дивно, що «ці вежі весь час розвалюються», що деякі з них − лише купи каміння, у дідуся вежа найнижча й напівзруйнована. Яяни, на відміну від різномовних вавілонян, узагалі не розмовляють, вони не можуть вимовити навіть звичайнісіньке «ти».

Отже, і легенда, і казка нас навчають, що без краси людських взаємин не може бути гармонії й краси ні в природі, ні в людському оточенні.

 

  • Чому мешканці країни називалися яянами (з двома літерами я)? Зачитайте уривок із твору.
  • З яким проханням звернувся пастушок до мешканців міста?
  • Чому вони не відповідали на запитання пастушка?

 

Перш, ніж продовжити знайомство з казкою, пригадаймо історію про Робінзона Крузо.

  • Що необхідно було Робінзону, щоб вижити на безлюдному острові? (Приручив тварин, збудував житло).
  • Яку роль відіграв його новий друг П’ятниця? (спілкування).
  • Як вважаєте, чи може вижити людина сама? (Можуть вижити тільки замкнені люди, а для нормального життя потрібне спілкування).

 

  • Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Зачитайте уривок із твору. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).
  • Про що розповідав хлопчикові дідусь?
  • Чому мешканці казкового міста були «майже вічні»? Підтвердіть цитатою з твору.
  • Чому пастушок не захотів стати яянином?  (Ми знаємо, що маленький козопас – сирота. Можемо припустити, що в нього було нелегке дитинство, але хлопчик не озлобився ні на людей, ні на навколишній світ, не розчарувався в житті. Він прагне прийти на допомогу незнайомому кволому дідусеві – винести старенького з того страшного міста).
  • Яким чином можна вибратися з країни яянів? (Місто має сім брам і з кожної можна вийти, промовивши звичайнісіньке слово «ти»).

«Символічне значення числа сім»

У місті яянів сім брам. Не п’ять, не вісім, не дев’ять, а саме сім.

Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним.

Факти:

Археологи знайшли старовавилонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.

На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семипроменевої зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. Їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.

Сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни − сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.

Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам’ятання, яке «вкладається» в пам’ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам’ятовування одразу ж погіршується», − стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, − доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

  1.  Визначення поняття «егоїзм», «егоїст», «альтруїст».

Егоїзм ( від лат. ego – я) – точка зору чи позиція людини, яке спрямоване тільки на власне «я» − власні задоволення, власний успіх, власне щастя. Задоволення власних потреб є найвищою цінністю для егоїста, а проблеми інших його не цікавлять.

Протилежним егоїстові є альтруїст. Що ж означає слово альтруїст? (Безкорислива, самовіддана, готова всім допомогти людина).

 

  • Проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив? (Пастушок обережно (отже, з повагою) посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю ...» Усе це свідчить про те, що пастушок був добрим, лагідним, вихованим хлопчиком, привченим шанувати довколишній світ).
  • Діти, а ви знаєте, хто такий кропивничанин, киянин? (Ці іменники називають осіб за територіальною ознакою).
  • То хто ж такий яянин? (Яянин – той, хто живе на території власного Я).
  1.  Вправа «Такі різні я» (порівняльна характеристика духовного світу головних героїв твору (кола Вена)

Зараз ми дослідимо чи однаковий зміст внутрішніх світів «я» яянів зі змістом «я» пастушка.


ЯЯНИ

* кожен яянин знає тільки своє «я»

* харчується власним «я»

*«я» кожного невичерпне

* «я» усе знаю і умію

 

 

 

ПАСТУШОК

* я вам охоче допоможу

* я спробую

* я тобі дуже вдячний за пораду

* хотів би подбати про тебе

* я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям

* я не хочу ставати яянином


 

- Яке слово повторюється у кожній фразі? (Я).

- Що воно уособлює? (Духовний світ людини).

- У якій колонці більше „я"? Чий духовний світ багатший? Чому?

- Що уособлює духовний світ яян? (Вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).

  1.  Вправа «Я так думаю»
  • Чому пастушкова доброта не змогла розтопити крижаного «Я» в душах яян?
  • Мішок самоцвітів − плата за доброту, прагнення до волі й повагу до людей?
  1.  Гімнастика для очей

Заплющіть очі. Уявіть, що ви робот. Вам необхідна допомога, все суспільство відвернулося від вас, бо є більш нові, удосконалені версії. На вас звертає увагу маленька дівчинка у біленькій суконці, дарує кульку. Останній заряд витрачаєте на те, щоб врятувати її … Запам’ятайте свої відчуття.

Тепер ви дівчинка, якій стало цікаво подивитися на старого, немодного, сумного робота, ви даруєте кульку йому. Скрегіт шин і холодна залізна рука міцно тримає вас, мама обіймає, бачите, як падає робот…

Ви – мама. Краєм ока бачите, що донька стоїть біля робота. Вам треба поспішати, кличите доньку. Скрегіт шин, обіймаєте доньку, бачите, як падає робот...

Розкажіть про свої відчуття, коли побували на місці кожного героя.  

  1.  Актуальність проблематики твору. Зв’язок твору з життям

Я-ти-суспільство;

бездушність і доброта;

повага і надмірна гордість.

  • Чи можна в сучасному житті «вилікувати» егоїста?
  • Чи зустрічали ви в своєму житті людени схожих на яянів, які зосереджені лише на собі?
  • Діти, а у вас є часточка від Яян? (Така часточка є в кожного, але кращі якості перемагають).
  • Як ви вважаєте, що цим твором хотіла сказати письменниця? Як далі завершується її лист?  (……Я хотіла сказати , що людина олюднюється тільки тоді, коли вона говорить «ми», «ти»…ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я»..)
  1.  Складання пам’ятки «Як не стати яянином»

Треба поважати старших, допомагати їм.

Уміти боротися з труднощами і долай їх.

Відчувай  не тільки своє «я», а також «я» оточуючих.

Бути вдячним іншим людям, добрим.

Любити свою домівку, рідний край.

Бути наполегливим, шукати вихід із скрутного становища.

Не падати духом.

Прислухатися до думок інших.

Не думати про винагороду.

  1.  Повторення поняття з теорії літератури про казку-притчу
  • До якого роду літератури належить казка? (Епос).
  • Які роди літератури ви знаєте? (Епос, лірика, драма).
  • Від якого слова походить термін казка? (Від слова – казати (казки розказують). Казка належить до найдавніших форм усної народної творчості).
  • Казка – це… (фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події).
  • На які групи поділяються казки? (Про тварин, фантастичні, побутові)
  • «Казка про яян» − казка-притча – коротке оповідання алегоричного змісту з яскраво вираженою мораллю (повчанням).

Притча часто служить для прямої настанови читачу щодо поведінки, вчинків.

  1.               Казково-притчеві ознаки твору «Казка про яян» 

Казкові особливості: 

пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості; 

місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися; 

спосіб життя яян; 

брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»;

 брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться); 

замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений самоцвітами; 

сім брам; 

щасливе закінчення твору.

Повчальне (притчеве) значення твору:  

повага до старших; 

уміння боротися з труднощами і долати їх; 

відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих; 

нічого немає кращого за рідну домівку, країни.

  1.               Визначення фантастичного та реального в творі

«Казка про яян» Андієвська аналіз

  1.               Формулювання теми та ідеї твору

Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.

Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого − байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.

  1. Підсумок уроку
  1.  Жартівливий тест «Чи є ви справжнім Яянином?»

(якщо «Так» − 2 бали, «Ні» − 1 бал):

1. За добро обов’язково повинна бути нагорода.

2. Людині, яка робить добро, слід не забути назвати своє ім’я.

3. Коли ти бачиш людину у біді, радієш про те, що лихо не трапилось з тобою.

4. Добре бути хвастливим.

5. У Біблії сказано: «Люби себе понад усе!».

6. Добро любити сумно, а зло − весело.

7. Ти ніколи не потребуєш чужої допомоги.

8. Солодощі краще з'їсти самому.

9. Ти не радієш успіхам іншої людини.

10. Дивлячись на гроші, ти думаєш, що купити собі, а не як допомогти менш забезпеченому другові.

11. Для мене існує тільки власне «Я».

(22-18 б. - співчуваємо!. Ви справжній Яянин. Мало спілкуєтесь, не довіряєте іншим, часто ображаєтесь, не маєте друзів).

(17-15 б. - можете обмірковувати план помсти за образу. Вирішує настрій, а не ваші моральні переконання, часто вагаєтесь, що вибрати, добро чи зло).

(14-11 б. - вітаємо! Ви - енергійні, активні, відкриті для спілкування, цінуєте друзів, готові допомогти у біді, маєте всі шанси стати щасливою людиною).

  1.  Технологія «Незакінчене речення»

Читаючи «Казку про яян», я побачив ... пастушка, скелі, козу, провалля, велике місто, вузькі довгі вежі, чоловіка з кельмою, купу каміння, брами, яянів, старого, корабель, юнгу, кельми для новоприбулих, 7 веж, мішок із самоцвітами.

Читаючи «Казку про яян»,  я відчув ... здивування, біль, сум, гордість, радість.

Читаючи «Казку про яян», я зрозумів, щоб не стати яянином потрібно....

  1.  Оголошення і коментар домашнього завдання

Навчитися переказувати «Казку про яян» від імені пастушка.

Написати листа другові «Я раджу тобі прочитати «Казку про яян» Емми Андієвської…».

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Шимко Л.В. Емма Андієвська. Українська письменниця і художниця, що живе в Німеччині,  її казки-притчі.  «Казка про яян» [Електронний ресурс]. Режим доступу:

https://naurok.com.ua/urok-ukra-nsko-literaturi-dlya-6-klasu-z-temi-emma-andievska-ukra-nska-pismennicya-i-hudozhnicya-scho-zhive-v-nimechchini-kazki-pritchi-kazka-pro-yayan-127808.html

  1. Емма Андієвська «Казка про яян». Прихований повчальний зміст казки [Електронний ресурс]. Режим доступу:

https://docs.google.com/document/preview?hgd=1&id=1g4OHi2I2XYgkFJ1NDCy9B21YBh0ad41ordtqMoRI7QU

  1. Емма Андієвська − українська письменниця й художниця, яка живе в Німеччині. ЇЇ казки-притчі. «Казка про яян» [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://docs.google.com/document/d/1yP4f9h5S4AyQZn-E0lXIvTNNVKTSR7FGcWh9DjTo1t4/edit
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Остимчук Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
4708
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку