1
Емма Андієвська. Українська письменниця і художниця, що живе в Німеччині, її казки-притчі. «Казка про яян»
Мета : ознайомити учнів із особливостями життєвого та творчого шляху Емми Андієвської, розкрити ідейний зміст «Казки про яян»; повторити відомості теорії літератури про казку та осмислити поняття притчі; вдосконалювати вміння виразного читання та коментування художніх творів, виділення прихованого повчального змісту, фантастичних елементів;
розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, творчу уяву; вміння фантазувати, узагальнювати, робити власні висновки;
виховувати гуманістичне світобачення, доброту, готовність допомогти ближньому; почуття поваги, любові до творчості української письменниці Емми Андієвської, прищеплювати інтерес до пізнання нового.
ТЛ: казка, притча.
Цілі. Учні знатимуть: зміст притчі „Казка про яян”; зміст літературознавчих понять притча, сюрреалізм.
Учні вмітимуть: розкрити мораль казок Е. Андієвської; відтворювати словами картини, що виникали в уяві під час читання твору; пояснювати, якими художніми прийомами розкривається внутрішній героїв; визначати завдання уроку; сформулювати власні цілі вивчення теми.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет, виставка творів письменниці.
Методи, прийоми, форми роботи: методи «Мікрофон», прийоми «Гронування», «Незакінчене речення», інтерактивна вправа «Займи позицію», колективний аналіз твору, евристична бесіда, метод гри ( «Шифрувальник», читання криптограми).
Перебіг уроку
Ніколи не будьте спрямовані лише на
своє “Я”, зберігайте в собі чистоту
помислів дитинства, і доля вам
віддячить новими відкриттями,
повнотою життя…
Е.Андієвська
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Мікрофон».
(Важка політична ситуація в Україні; загарбницька жорстока політика Російської імперії; арешти; радянська цензура; заборона використання новітніх напрямів мистецтва).
Бесіда за питаннями:
(Казка — фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Робота з епіграфом.
(Говоритимемо про проблему егоїзму, людину й суспільство).
-прочитати «Казку про яян»;
- з’ясувати жанр твору, його ідейний зміст.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
(Навчання в Українському Вільному Університеті, одруження з українцем, робота в українському відділі радіо «Свобода», твори українською мовою).
Сюрреалі́зм (фр. надреалізм) — один із найпоширеніших напрямів у сучасному мистецтві й літературі, що виник на початку 20 століття у Франції.
Основне поняття сюрреалізму, надприродності – суміщення сну і реальності. Для цього напряму властиве алогічне, містичне, суперечливе поєднання образів, фантазії та дійсності.
Незвичайною є малярська майстерність Емми Андієвської, бо вона фантастична, казкова. Емма Андієвська не лише відома на Заході як художниця з даром оригінального творчого мислення, її малярство налаштоване до людей.
У своїх роботах вона показує незвичайний погляд на життя, який змальовує нашу дійсніть — добру та лиху, але різнобарву.
2. Теорія літератури.
Казка – усне народне оповідання про вигадані події.
Притча — невелике оповідання, яке містить повчання в алегоричній формі.
3. Збірка Казок «Джалапіта».
У книзі йдеться про якості й метаморфози доброго, гнучкого, наївного героя – Джалапіти, ям’я якого, можливо, походить від імені давніх богів.
Збірка казок містить вісімнадцять оповідань. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє, зустрівшись ввечері на веранді вілли, домовляються розповідати один одному казки. Вони почали розмовляти про те, що люди їх не розуміють, забувають, «що речі, які перебувають в людському оточенні, олюднюються», теж мають душу. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка — казки із щасливим кінцем. Кожну розказану казку обоє коментують та інтерпретують її мораль по своєму.
Як і в багатьох інших творах Андієвської, в казках відбувається олюднення речей. Шакал та бляшанка обговорюють власне уподібнення до людей.
В казках піднімаються питання моралі такі як дружба («Говорюща риба» та «Казка про гадюку й орла, або невдячного приятеля»), воля («Казка про упиреня, що живилося людською волею»), шкідливість пихатості («Казка про пихатість»), важливість віри людини у себе («Казка про чоловіка, що заступав Усевишнього»), осудження егоїзму («Казка про яян»).
Але ці казки були не зовсім звичайні — це були притчі. Персонажі казок, такі як блискавка, море та живі істоти також наділені людськими якостями. У кінці цього циклу казок на світанку консервна бляшанка прощається із шакалом і говорить, що їй бракуватиме його товариства. Вона зауважує, що «час надто швидко збігає, коли він приємний, і надто повільно, коли несе лихо». Шакал не обіцяє ще раз прийти, говорячи, що обов'язки не для нього і «повертатися туди, де тобі бодай на коротку мить було добре, завжди означає розчаруватись». Він іде в пустелю й зникає з очей. Консервна ж бляшанка розповідала шакалові «Казку про яян», зауважуючи при цьому: її вона досить часто чула від батьків, що пильнували, аби надмірне зосередження на власній особі не призвело до зайвих ускладнень
(Ці іменники називають осіб за територіальною ознакою).
(Яянин – той, хто живе на території власного Я).
Егоїзм ( від лат. ego – я) – точка зору чи позиція людини, яке спрямоване тільки на власне «я» - власні задоволення, власний успіх, власне щастя. Задоволення власних потреб є найвищою цінністю для егоїста, а проблеми інших його не цікавлять.
Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.
Ідея: засудження тих, хто чує тільки влане «я», до іншого – байдужі; возвеличити оброту, чуйність, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.
V. Підведення підсумків уроку.
Продовж речення (метод незакінченого речення).
(Я-ти-суспльство;бездушність і доброта; повага і надмірна гордість).
VІ. Домашнє завдання.
(Живе лиш той, хто не живе для себе, Хто для других виборює життя.)
Прочитайте криптограму:
9 |
11 |
3 |
7 |
16 |
11 |
29 |
23 |
19 |
14, |
26 |
23 |
19 |
18 |
7 |
9 |
11 |
3 |
7 |
6 |
33 |
Прочитайте криптограму. Якщо вам це вдасться, ви з’ясуєте головну думку «Казки про яян», висловлену поетичними рядками В. Симоненка.
|
16 |
|||||||||||||||||
23 |
33 |
||||||||||||||||||
23 |
22 |
||||||||||||||||||
11 |
7 |
||||||||||||||||||
9 |
2 |
||||||||||||||||||
8 |
32 |
21 |
19 |
2 |
11 |
3 |
26 |
11 |
4 |
24 |
21 |
6 |
33 |
16 |
6 |
19 |
23 |
26 |
7, |
Ключ:
а |
б |
в |
г |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
і |
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
я |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
VІІ. Рефлексія.
Ч |
А |
Т |
Р |
И |
П |
І |
Г |
О |
С |
Е |
Т |
Т |
Р |
У |
Л |
Ь |
А |
Ї |
С |
Т |
(Безкорислива, самовіддана, готова всім допомогти людина).
(Середина квітки й пелюстки різних кольорів і різної форми).
(Сюрреалізм).