Урок " Давні українські осінні обряди"

Про матеріал

Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу до теми: "Давні українські осінні обряди"

Містить цікаві прийоми: ігрова ситуація " Упорядкуй картки", " Упорядкуй слова - прочитай прислів'я", виконання творчого завдання.

Перегляд файлу

Тема. Давні українські осінні обряди .                                                                          

Мета. Ознайомити учнів з поняттям « осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень рідного краю, розкрити творчо-біографічний портрет М.В.Лисенка, ознайомитися з жанром кантати та її жанровими особливостями.

            Розвивати естетичне сприйняття обрядових пісень,розрізняти на слух особливості звучання народних пісень,уміння відчувати неповторну красу народної творчості..

            Виховувати любов до календарних пісень,звичаїв і традицій рідного краю та інтерес до класичної музики

 Тип уроку: комбінований, урок заглиблення у тему.

 Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація, портрет М. Лисенка

 Основні поняття для засвоєння: жниварські, зажинкові, обжинкові пісні, поняття             « кантата»

Твори, що вивчаються на уроці:

Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»

М.В.Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» ( «Оживуть степи,озера»)

Перебіг уроку

1.Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Вхід учнів до класу під звучання української жнивної пісні « Ой літає соколонько»

Музичне вітання:   Добрий день!Всі ми раді вас вітати

                   Добрий день! Щастя,радості бажати

                        Добрий день! І пісень нових співати

                        Всім вам добрий день.

2. Актуалізація опорних знань:

  • Яка музика звучала на початку уроку,коли ви заходили до класу?
  • Ця пісня,на вашу думку народна,чи написана композитором?

C:\Users\1\Desktop\літо з книгою.jpg          Ігрова ситуація « Упорядкуй картки»

Учитель: Я принесла картки,але вони випадково переплуталися і якщо ви їх правильно зберете,тобто поставите у правильній послідовності,то прочитаєте вислів Ю.Крутя

пісні

тої

обрядом

критерієм

її

хліборобської

чи

 

Головним

слід

зв’язок

іншої

з

безпосередній

Вважати

 

( Головним критерієм тої чи іншої хліборобської пісні слід вважати її безпосередній зв’язок з обрядом )

3.Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь учителя з елементами бесіди:

C:\Users\1\Desktop\index.jpg                 Пісні осіннього циклу. 

           Упродовж багатьох століть,ще до появи писемності,народ створював своє геніально просте й величне мистецтво: пісні, думи, билини.

             Обрядові пісні тісно пов’язані з працею людини,родинним побутом та народним календарем. Яскравим свідченням цього є ,зокрема жниварські пісні. 

             Жниварські пісні – їх співали серцем і душею,бо жнива - пора тяжкої праці, але воднораз і найщасливіший час для селянина-хлібороба, який радіє врожаєві - основі його добробуту.

           Обжинки - старовинний народний звичай святкування закінчення жнив. Назва походить від слова обжинатися,тобто закінчувати жнива.

             У жнивах розрізняють три етапи: початок жнив - зажинки, самі жнива та закінчення жнив – обжинки.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg       Робота в зошитах:

Музичний словничок

Жниварські пісні бувають трьох видів:

Зажинкові

Пісні, в яких бажали добрих жнив,здоров’я женцям і багатства господареві.

Жнивні

В цих піснях мотиви важкої праці,їх виконували,коли йшли в поле,поверталися з роботи чи перепочивали.

Обжинкові

Найчисленніші та найбагатші за формою,тематикою. В них прославляли ниву за щедрий урожай,величали господаря й господиню.

Розповідь учителя з елементами бесіди:

              Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита,який називали « спасовою бородою», підв’язували його,прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго наступного року та залишали « спасову  бороду» до початку оранки. Також женці ходили по полю: збирали колоски,плели з них обрядовий вінок і обов’язково співали.

Перегляд відео сюжету « Фрагмент обрядового свята « Обжинки»

C:\Users\1\Desktop\hqdefault.jpg

 

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\літо з книгою.jpg      Правильно упорядкуй слова та прочитай прислів’я:

діждали рік А жито щоб зжали ми за знов  (« А ми жито зжали,щоб за рік знов діждали»)

Іллі столі на хліб На новий ( « На Іллі новий хліб на столі»)                                              

 

Розповідь учителя з елементами бесіди:

Знайомство з творчістю композитора:

C:\Users\1\Desktop\001411_mykola_lysenko.jpg                    Микола Віталійович Лисенко

      Український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч. Микола Віталійович Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка( романси, хори, кантати) Кантата « Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета.

Два генії: композитор та поет. Сьогодні ми послухаємо, 5 частину кантати,яка називається«Оживуть степи,озера». Саме в цій частині звучать мотиви жнивних пісень.

.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg           Робота в зошитах:   

Музичний словничок

Кантата ( італ. співаю) – концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру,що складається з декількох частин і виконується співаками – солістами та хором у супроводі оркестру.

Перегляд відеосюжету:

М.В.Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» ( Оживуть степи,озера»)

C:\Users\1\Desktop\hqdefault.jpg

C:\Users\1\Desktop\schoolboy-homework-10744093.jpg        6. Аналіз музичного твору ( « Кантата» V частина)

  • Про що розвовів нам цей твір?
  • Опишіть мелодію твору, добираючи відповідні слова?
  • Яку роль, на вашу думку, виконували оркестр і хор?
  • З яким народним обрядом пов’язаний твір?

 

C:\Users\1\Desktop\1456576381.jpg       7. Виконання творчого завдання

Доберіть до характеристики слова,що найбільше відповідають цьому музичному творові: радісна,сумна,лірична,святкова,спокійна,схвильована,мелодійна,жвава,задумлива,енергійна,рухлива,трагічна,стримана.

  • Який настрій викликала у вас ця музика? Опишіть, що яку ви уявляєте,слухаючи твір?

   C:\Users\1\Desktop\Фізкультхвилинки-для-дітей.jpg        8. Фізкультхвилинка « Хвилинка відпочинку»

C:\Users\1\Desktop\Poyushie_devochki.png         9. Вокально – хорова робота

  • Розспівування. Поспівка

     Робота над піснею:

  • Розучування: Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»
  • Вивчення особливостей мелодії та ритму твору.
  • Виконання пісні за фразами та спів із показом рукою руху мелодії.
  • Виконання : Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»

13.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Розкажіть про обряд осіннього циклу?
  • На які групи поділяються жниварські пісні? Назвіть їх.
  • З яким твором М.Лисенка ми познайомились? Кантата-це…?

Робота  в друкованій основі:

C:\Users\1\Desktop\01b.jpg

 

14. Домашнє завдання.

1) Поцікавтесь у своїх батьків,які пісні осіннього циклу вони знають? Запишіть їх.

2)  Підготуйте цікавий матеріал до теми: « Давні українські обряди»

 15. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.

16. Вихід з класу під музику. Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
4640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку