Урок. Двокрапка у безсполучниковому складному реченні

Про матеріал

Тематична спрямованість: «ЗДОРОВ'Я»

Мета: поглибити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові й синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила вживання двокрапки у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння й навички; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

1

 

ТЕМА. Двокрапка у безсполучниковому складному реченні.

Тематична спрямованість: «ЗДОРОВ’Я»

Мета: поглибити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові й синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила вживання двокрапки у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння й навички; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до свого здоров’я.

 Тип уроку:  урок формування умінь і навичок.

Методи і прийоми: робота з хмарними сервісами, «Незакінчене речення», робота з підручником, робота з епіграфом, робота з текстом, індивідуальна робота, пояснювальний диктант, творче моделювання, кодовий диктант, фонетична хвилинка, тести, кошик фруктів.

Обладнання: гаджети учнів, роздатковий матеріал.

Епіграф:   (Записаний на дошці)

Здоров’я не купиш: його розум дарує.

Народна мудрість

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу.   Доброго ранку! Я рада всіх вас бачити. Сьогодні у нас на уроці мої колеги. Ми маємо поділитися з ними своїми знаннями. Тож налаштовуємося на роботу, аби отримати задоволення від власної праці. А девізом нашого уроку є такі слова:

Девіз уроку: (прикріпити на дошку)

Думаємо колективно!

Працюємо оперативно!

Сперечаємося доказово!

Це для всіх обов’язково!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Цілевизначення

Сьогодні вивчаємо тему «Двокрапка у безсполучниковому складному реченні». Розгорніть зошити й запишіть дату та тему уроку.

На ваших партах аркуші із завданнями до уроку. Подивіться на хмару слів  (прикріпити на дошку) і спробуйте здогадатися, які завдання перед нами стоять? Що ми маємо знати та вміти?

Отже, ми маємо (прикріпити на дошку)

ЗНАТИ:  

  • особливості безсполучникових складних речень;
  • смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні;
  • умови вживання двокрапки у безсполучниковому складному реченні.

УМІТИ:

  • знаходити безсполучникові складні речення;
  • визначати смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень;
  • правильно розставляти розділові знаки і обґрунтовувати їх уживання.

Мотивація.

  • А навіщо нам це знати? (Щоб бути грамотною, освіченою людиною, уміти застосовувати в житті)
  • А як ці знання ви зможете використати в житті? (Коли будемо писати твори, перекази, смс, коментарі в соцмережах,  складати ділові папери,  подавати резюме)

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Щоб упевнено крокувати далі, перевіримо, як засвоїли попередній матеріал. Для цього виконаємо вправу «Незакінчене речення».

Знайдіть завдання 1.

Завдання 1.

1. «Незакінчене речення». (Усно)

Прочитайте речення і продовжіть їх.

  1. Складним називається речення…
  2. Частини складного речення можуть поєднуватися…
  3. За засобами зв’язку складні речення поділяються на…
  4. Сполучникові речення бувають двох видів…
  5. Відмінність між складносурядним і складнопідрядним реченням у тому, що…
  6. Сполучники підрядності відрізняються від сполучних слів тим, що…
  7. Складнопідрядні речення поділяються на такі види…
  8. Безсполучниковим називається таке складне речення, частини якого…
  9. Безсполучникове складне речення може бути синонімічним до…
  10. Безсполучникові складні речення бувають двох видів…
  11. Рівноправні частини безсполучникового складного речення можуть виражати такі смислові відношення…
  • Як справилися з письмовим завданням?

Письмова вправа (диференційовано)

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Аби не допускати помилок на уроці, давайте визначимо правила вживання двокрапки у БСР. Для цього попрацюймо з підручником, с.

  1. Робота з підручником. (Усно)

Опрацюйте теоретичний матеріал і підготуйте коротке повідомлення про умови вживання двокрапки у БСР.

  1. Робота з епіграфом. (У + п біля дошки.)

Здоров’я не купиш: його розум дарує.

Зверніть увагу на епіграф. Запишіть його в зошити.

1. Як ви розумієте зміст цього вислову?

2. Зі скількох частин складається це речення ? (із 2).

3. Яким зв'язком поєднана перша і друга частина? (безсполучниковий)

4. Визначте смислові відношення між частинами. (причина)

5. Поясніть уживання розділових знаків. (між відносно нерівноправними частинами).

6. Зважаючи на епіграф, скажіть, якою буде виховна тема нашого уроку? (Здоров’я)

Слово вчителя.

Одного мудреця запитали: «Що є для людини найбільш цінним і важливим: багатство чи слава?»

Поміркувавши, мудрець відповів: «Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля».

Дійсно, давно доведено: усе, що робить людина, позначається на стані її здоров’я. Міцне здоров’я – це постійна робота над собою. Ми можемо в житті йти двома шляхами: один веде до здоров’я, інший – від здоров’я.

Сьогодні ми спробуємо скласти свій шлях до здоров’я, а от у якому напрямку до нього йти – обирати Вам.

Знайдіть завдання 2.

Завдання 2.

  1. Робота з текстом. (за партами з коментуванням разом) У + п.
  • Прочитайте виразно текст (уголос).
  • Доберіть заголовок (Турбота про здоров’я).
  • Знайдіть і випишіть безсполучникове складне речення.
  • Назвіть і підкресліть граматичні основи.
  • Поясніть розділові знаки. Визначте смислові відношення (доповнення).
  • Визначте тип присудка у другій частині речення.
  • Переробіть на складнопідрядне (усно).

Народна мудрість говорить: здоров’я – це найбільша цінність. Адже тільки за наявності здоров’я в людини є сили та наснага щось робити, творити, спілкуватися. Коли щось болить, то важко сконцентруватися на навчанні чи роботі, не хочеться розважатися. А сучасне життя вимагає від нас бути активними, тому ми маємо турбуватися про своє здоров’я.

  1. Індивідуальна робота. (Роздати завдання)

Картка 1.

  • Скласти речення за схемами. (Тема – здоров’я.)
  • Пояснити вживання двокрапки.
  • Визначити смислові відношення.
  • Переробити на складнопідрядне речення (усно).

Знайте: надмірне сидіння за ком’ютером може викликати головний біль і погіршити зір. (пояснення)

Щодня робіть зарядку: вона допоможе тримати себе у формі. (причина)

Картка 2.

Скласти міні-твір «Здоров’я – найдорожчий скарб», використовуючи БСР. Пояснити розділові знаки у БСР.

  1. Пояснювальний диктант 2 учні (біля дошки, поки виконують інд. завд.). Поставити розділові знаки. Пояснити їх уживання. Підкреслити головні члени. Визначити, чим виражені підмет і присудок.
  1. Медики наголошують: треба вживати родзинки з волоськими ropixaми, курагою, лимоном i медом для зміцнення імунітету й oпірностi застуді.
  2. Родзинки також зміцнюють серцевий м'яз, вони корисні при недокрів’ї, йододефіциті й дисфункції щитовидної залози.

Знайдіть завдання 3.

Завдання 3.

  1. Творче моделювання. (Самі за партам. Зачитати)

Із двох простих побудувати (усно) складнопідрядне і безсполучникове складне речення. Визначити смислові відношення. Пояснити розділові знаки.

  1. Тепер я знаю. Вода стимулює роботу мозку.   (пояснення)

Тепер я знаю, що…                             Тепер я знаю: …

  1. Учені стверджують. Клітини мозку дуже чутливі до нестачі кисню.

Учені стверджують, що…         Учені стверджують:

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Фонетична хвилинка. (2 учні по 2 слова) (записати слова фонетичною транскрипцією)

М’ята, льон; яблуко, ківі.

Знайдіть завдання 4.

Завдання 4.

  1. Кодовий диктант. (Самі за партами)

Подані речення позначити цифрами. ССР – 1. СПР – 2. БСР – 3.

Очі – це орган зору, за допомо­гою якого людина бачить.

Пам’ятайте: зір легко по­шкодити.

Світло пови­нно падати на робоче місце зліва, а книжка або зошит мають бути на відстані тридцять п’ять сантиме­трів від очей.

231

(БСР записати на дошці, розібрати за членами, накреслити схему. Зробити морфемний розбір слова ПОШКОДИТИ)

Знайдіть завдання 5.

Завдання 5.

  1. Конструювання.

Записати речення, увівши пропущені слова з довідки. Пояснити використання двокрапки. Підкреслити займенники.

  1. Я … згоден: людині … дається … раз.     
  2. Придивіться … : такий прекрасний і чарівний світ … для вас у … днині.

Довідка: з вами, уважно, відведений, кожній, життя, один,

(Взаємоперевірка) [ ]: [доповнення].  

V.    Закріплення знань, умінь, навичок.

Ми підійшли до закріплення ваших знань та умінь. Перевіримо їх, виконавши міні-тест. 

  1.  Міні-тест. № 1-4, с. 161. (Самоперевірка. Хто впевнений, що виконав правильно?)

VІ.  Підсумок уроку.

А чи знаєте ви, що овочі і фрукти потрібно щодня додавати в наш раціон. Зокрема, яблука сприяють омолодженню організму, зміцнюють імунітет та позитивно впливають на обмінні процеси. Груша дуже корисна для серця, для системи травлення, тому я пропоную вам наповнити кошик своїми знаннями, записавши на уявних фруктах  те, що  дізналися, повторили чи навчилися на уроці.

Прийом «Кошик фруктів». (Прикріплюють у кошик)

І насамкінець, звернімося ще раз до епіграфа. Можемо зробити висновок, що аби бути здоровим, треба з розумінням ставитися до свого організму. А для цього:

  • Щодня робити зарядку.
  • Не зловживати надмірним сидінням за комп’ютером.
  • Споживати воду в достатній кількості.
  • До щоденного раціону додавати овочі і фрукти
  • Давати собі відпочинок.

     Оцінювання. Коментар.

      VІІ.   Домашнє завдання

Опрацювати п. 26.

Вправа …

АБО

Діалог (12-14 реплік) «Що я можу зробити для свого здоров’я»

 

docx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку