Урок гра "Великі вчені біологи. Дев'ятий вал"

Про матеріал
Матеріали позакласного заходу можна використовувати під час проведення тижня природничих наук ( тижня біології). Така форма проведення викликає в учнів бажання дізнатися більше про внесок вченого в розвиток науки, розвиває логічне мислення, вчить аналізувати, співставляти, порівнювати.
Перегляд файлу

Великі учені – біологи.  Гра «Дев’ятий вал»

Мета:  ознайомити учнів з біографіями  деяких учених  біологів, з цікавими фактами з життя і діяльності, дослідити їх  науковий внесок у розвиток біологічних та інших наук; розширювати кругозір учнів; сприяти підвищенню їх інтелектуального рівня, вміння логічно мислити,  досліджувати  інформаційно, аналізувати; виховання наполегливості, почуття відповідальності.

Обладнання: портрети видатних біологів : Гіппократа, Аристотеля, Клавдія Галена, Авіценни, Уільяма Гарвея, Антоні Левенгука, Карла Ліннея, Едварда Дженера,  Ж.-Б Ламарка,  Жоржа Кюв’є,  Ч. Дарвіна, Миколи Вавилова, Володимира Івановича Вернадського, Г.Менделя  та інших вчених.

Правила гри

Гра проходить у 9 турів. У кожному турі гравці повинні вгадати, про кого з великих біологів  йдеться, використовуючи підказки вчителя. Чим менше підказок використано, тим більше балів може отримати гравець ( чи група гравців ). Гравець, який готовий дати відповідь, повинен піднести руку, але не раніше, ніж підказку буде зачитано до кінця. Якщо гравець після чергової підказки висловив свою думку, але вона виявилася помилковою, то до закінчення туру він втрачає право на відповідь. Тоді свої варіанти висловлюють інші гравці. Якщо всі гравці втратили право відповідати, а правильна відповідь не знайдена, то вчитель зачитує всі підказки до кінця і дає відповідь. Після кожного туру підбиваються підсумки. Набрана гравцем сума записується на дошці.

                                                        Вступне слово вчителя

Історія розвитку біологічної науки тисячами ниточок пов’язана з історією інших наук, мистецтва, вона – складова частина природничих наук, складова частина розвитку історії культури людства. Значний та неоцінений внесок у розвиток біології внесли вчені різних країн. Біографії деяких учених  неможливо читати без хвилювань. На жаль, обмежені в часі на уроках, ми не завжди встигаємо поговорити про тих, кому зобов’язані розвитком біологічних  знань, про те, що цікаво і корисно знати. Люди, про яких сьогодні піде мова, гідні і заслуговують на це. А вам, любі учасники гри, удачі.

І тур
підказки

  1. ( 9 балів ) Жив у часи Перикла, був сучасником Сократа і Платона.
  2.  ( 8 балів ) Лікував від уявного безумства філософа Демокрита.
  3. ( 7 балів ) Присвятив свій труд «Дієта при гострих захворювань» правильному харчуванню.
  4.  ( 6 балів ) Став справжнім реформатором древньої медицини. Він першим підійшов до неї як до науки.
  5.  ( 5 балів ) Він був прекрасним хірургом, добре розумівся на анатомії.
  6. (4 бали) Знав і застосував для лікування більше двохсот лікарських рослин.
  7. (3 бали) Його справедливо називають «батьком медицини».
  8. (2 бали)  Він сформував моральний кодекс лікаря, норми його поведінки.
  9. (1 бал) В своїх трудах глибоко і детально розглянув найрізноманітніші галузі медицини.

                                                                                          ( Гіппократ)

                                                          ІІ тур

                                                       Підказки

1.(9 балів) Твори цього вченого стосувалися практично всіх галузей знання того часу.

2 (8 балів) Став одним із засновників біології як науки.

3. (7 балів) Першим в історії біології як науки розробив систематику тварин.

4.(6 балів) Його називають  «батьком зоології».

5.(5 балів)  На підставі численних спостережень Арістотель поділив тварин на 2 групи, що приблизно відповідають групам хребетних і безхребетних, заклав основи описової й порівняльної анатомії, описав близько 500 видів тварин, описав їхній зовнішній вигляд та будову, спосіб життя і поведінку.

6.(4 бали) Вчення цього біолога вплинуло на весь подальший розвиток наукової та філософської думки.

 7. (3 бали) До найвизначніших трудів з біології належать роботи «Історія тварин», «Виникнення тварин», «Про частини тварин».

 8.(2 бали)  Він з дитинства не знав бідності, не терпів наставництва, тримався незалежно, одягався вишукано і навіть дещо екстравагантно, носив коштовні прикраси. Молодий філософ був надзвичайно прихильним до жінок і всіляко виявляв до них знаки уваги.

 9.(1 бал) Стала поширена його фраза «Платон мені друг, але істина дорожча».

                                                                                                    (Аристотель)

ІІІ тур

підказки

     1.( 9 балів) Цей знаменитий вчений був російською людиною як по своєму енциклопедизму , так і по гостроті свого розуміння. Закінчивши 1864-го рязанське духовне училище, вступає до рязанської духовної семінарії, про яку потому згадував із великим теплом.

      2.(8 балів) На останньому курсі семінарії він прочитав невелику книгу професора Івана Михайловича Сєченова, яка перевернула усе його життя.

        3.(7 балів) 1870-го вступив на Юридичний факультет Санкт-Петербурзького             державного університету (семінаристи були обмежені у виборі університетських спеціальностей), але за 17 днів по вступові перейшов на природниче відділення фізико-математичного факультету Петербурзького університету.

        4. (6 балів) В 90-і роки 19 ст. цей вчений поставив ряд дослідів з вивчення травлення, які стали класичними. Методи досліджень, запропоновані ним , були новаторськими.

          5.(5 балів) В 20 – 30-х роках  19 ст. не однократно виступав (в листах до керівництва країни) проти свавілля, насильства і придушення свободи думки в країні.

          6. (4 бали) В серпні 1935 року в Ленінграді відбувся Всесвітній конгрес фізіологів, де його обрали президентом Інституту фізіології АН СРСР. та присвоїли почесне звання «старійшина фізіології світу».

          7. (3 бали)  уважав, що поєднання насильства, примусу і терору з голодом, виробляє у людини рабські рефлекси. Які придушують природжений інстинкт волі…

          8.  (2 бали) Справою всього життя стало вчення про вищу нервову діяльність.

          9.  (1 бал) російський фізіолог, творець науки про вищу нервову діяльність і   уявлень про процеси регуляції травлення.

                                                                                                 ( Іван Павлов)

                                                                ІV тур

                                                             підказки

1.(9 балів) Цей вчений жив в епоху бурхливого суспільного розвитку, коли природознавство було на піднесенні, а в науці здійснювались важливі відкриття. Він не мав систематичної біологічної освіти (два роки навчався на медичному факультеті в Единбурзі, а потім перейшов до Кембриджського університету, де в 1831 році закінчив богословський факультет), але дуже захоплювався природничими науками, цілеспрямовано вивчав спеціальну літературу, займався колекціонуванням, мисливством, брав участь в експедиційних дослідженнях геології, фауни, флори окремих районів Англії, був спостережливим, занотовував бачене і намагався дати йому раціональне пояснення.

2.(8 балів)  Одружився зі своєю кузиною Еммі Веджвуд. Деякі з дітей були хворобливими або слабкими і вчений  боявся, що причина цього в їх родинній близькості з Еммою, що було відображено в його роботах по хворобливості нащадків від близькоспорідненого схрещування та переваги далеких схрещувань.

3.(7 балів)  Його роботи – найважливіші складові сучасної біології.   

 4.(6 балів) Він першим довів, що більшість видів живих організмів можуть змінюватися  штучними способами. Його вважають першою людиною та вченим, який поставив під сумнів божественне походження людини.

5.(5 балів) Під час п’ятирічної подорожі ретельно спостерігає за тваринами, рослинами, вивчає морських тварин , збирає колекції комах і опудала тварин.

7.(3 бали) Йому належать видатні праці «Походження видів», «Видозміна домашніх тварин та культурних рослин».

8.(2 бали)Один із найзнаменитіших людей планети. Відомий учений, натураліст, мандрівник, який прожив 73 роки.

9.(1 бал) Наукові відкриття є основою синтетичної теорії еволюції.

                                                                                                       (Чарльз Дарвін)

 

V  тур

Підказки

  1. (9 балів) Його батько був відомим  архітектором, заможним патрицієм, який сам виявляв жвавий інтерес до наук — математики, логіки, астрономії, літератури та філософії.
  2. (8 балів) Основну увагу у своїх працях цей вчений приділяв вивченню медицини, анатомії та фізіології, але написав кілька робіт з логіки і філософії.
  3. (7 балів) В своїх трудах удалося закласти  теоретичні основи медицини і анатомії на п'ятнадцять століть уперед.
  4. (6 балів) Цей вчений - автор величезного числа праць (загалом близько 300) з філософії, медицини і фармакології. Зібрання його творів, які збереглися до нашого часу, перевищують за обсягом праці усіх його попередників.
  5. (5 балів) Довів, що не серце, а головний і спинний мозок є «осередком руху, чуттєвості і душевної діяльності».
  6. (4 бали) Автор авторитетної в Середні віки праці «Метод лікування » або «Велика наука».
  7. (3 бали) Навчав, як витягувати з рослин активні речовини.
  8.  (2 бали) Прославлений вчений та лікар Древнього Риму.
  9. (1 бал) Поклав початок аптекарській науці – фармакології.

                                                                                                             ( Клавдій Гален)

                                                      VI тур

                                                   підказки

  1. (9 балів) Народився цей відомий вчений – біолог в родині пивоварів. У школі вчився до 15 років, після чого почав працювати в крамниці на посаді бухгалтера,  касира, тим самим навчаючись торговій справі.
  2. (8 балів) З навчанням  у цього відомого вченого – винахідника не дуже  складалося і тому  він починає працювати в галантерейній крамниці. Саме тут він знайомиться зі своїм прикладним  інструментом, що в подальшому принесе йому визначну славу, як вченому.
  3. (7балів) Опанував ремесло шліфувальника скла. 
  4. (6 балів) Він має хобі: займається розведенням квітів, екзотичних птахів і починає створювати лінзи.
  5. (5 балів) Спостерігаючи за життєвими циклами личинок і бліх, він довів, що такі істоти не створюються спонтанно, як багато людей вірили в той час. Він показав, що ці істоти проходять процес розмноження від яєць до личинок, лялечок і тоді стають дорослими особинами.
  6. (4 бали)  Шукав анімалькулів( по латині «звірятко») всюди: в гнилій воді, у власній ротовій порожнині, в  твані каналів.
  7.  (3 бали) Це один з найбільших експериментаторів свого часу.
  8. (2 бали) Першим відкрив еритроцити, описав бактерії, найпростіші, сперматозоїди, будову очей комах і м'язових волокон, знайшов і описав багато інфузорій, гідр тощо.
  9. (1 бал) Створив перший мікроскоп, який дозволив побачити бактерії в краплі води.


                                                                                                       (Антоні Ван Левенгук)

 

                                                                    VII  тур

                                                                    підказки

  1. (9 балів) Став першим біологом, який спробував створити струнку і цілісну систему теорії еволюції живого світу.
  2. (8 балів)Його теорія стала предметом гарячих дискусій, які не припиняються і в наш час.
  3. (7 балів) Народився  у збіднілій шляхетній родині. Батьки вчили його на священослужителя, але у 16 років після смерті батька  юнак залишив єзуїстський коледж і пішов добровільно до діючої армії. У боях проявив себе як хоробрий воїн, отримав звання офіцера.
  4. (6 балів) У 24 роки залишив військову службу та приїхав до великого французького міста, де почав вивчав  медицину у Вищій медичній школі. Паралельно працював клерком у банку. Під час навчання у медичній школі дуже захоплювався природничими науками. 
  5. (5 балів) Організми пристосовуються до умов навколишнього середовища. Для пояснення цього вчений сформулював декілька «законів».Якщо тварина тренує свій орган, вона його розвиває. Якщо не тренує — орган поступово зникає – це його перший закон.
  6. (4 бали) Другий закон  цього вченого в галузі вивчення природи — це «Закон успадкування набутих ознак». Корисні ознаки, набуті твариною за життя передаються нащадкам. Жирафи передали нащадкам довгу шию та довгі ноги, кроти — очі, які не бачать.
  7. (3 бали) Запропонував  термін, який ми вживаємо досить широко  «Біологія».
  8. (2 бали) У своїй відомій науковій праці «Філософія зоології» вчений сформулював своє бачення еволюції тваринного світу.
  9. (1 бал)  Французький зоолог, анатом, натураліст. 

                                                                                                               (Жан Батист Ламарк)

                                                                           VIII тур

Підказки

  1. (9 балів) Цей вчений біолог був почесним членом десятків закордонних наукових товариств, академіком дев’яти академій восьми країн, директором кількох інститутів, президентом Всесоюзного географічного товариства. 
  2. (8 балів)  З його ініціативи започатковано Український інститут зернового господарства, дослідну станцію в Карпатах, Українську станцію Всесоюзного інституту прикладної ботаніки.
  3. (7 балів) Це він сприяв поширенню в нас кукурудзи, бо вважав,  що це та культура, що сприятиме подальшому розвитку і зміцненню хліборобства республіки.
  4. (6 балів) Об’їхав понад 64 зарубіжних країн, вивчив близько 15 мов, зібрав колекцію насіння, що налічує 250,000 зразків насіння. Він відвідував країни і не боявся небезпечних ситуацій, в які вони потрапляв досить часто. 
  5. (5 балів) Присвятив своє життя вивченню і удосконаленню сортів пшениці, зернових та інших хлібних культур, які годують населення всього світу.
  6. (4 бали) Він створив свою школу генетиків,  рослинників і селекціонерів.

 

  1.  (3 бали) Фундатор учення про імунітет рослин перед інфекційними захворюваннями.
  2.  (2 бали) Встановив основні географічні центри походження культурних рослин.
  3. (1 бал) Сформулював в 1920 році закон гомологічних рядів у спадкових змінах.

                                                                                                             ( Микола Вавилов)

                                                        ІХ тур

                                                      підказки

  1. (9 балів) Це один із небагатьох учених XX століття, які залишили свій слід в найрізноманітніших галузях науки – в тому числі геології, біології, хімії,, філософії.
  2. (8 балів) У дитинстві величезний вплив на його розвиток мав батько, який дуже ретельно і послідовно займався вихованням і освітою свого сина. Саме він прищепив йому інтерес і любов до українського народу, його історії та культури.
  3. (7 балів) Став фундатором самостійних наукових шкіл у низці наук про Землю.
  4. (6 балів) В своїх наукових працях він писав про ґрунти та мінерали, про рослин і тварин, про людину, час, Всесвіт.
  5. (5 балів) За його уявленням, життя – така ж вічна частина космосу як матерія та енергія. Показав, що життя - не випадковий гість на поверхні земної кори.
  6. (4 бали)  Багато і плідно працював над створенням узагальнюючої теорії еволюції природного середовища і суспільства, що дістало назву теорії ноосфери.
  7. (3 бали)  Одним з перших поставив питання захисту екології, наполягаючи на злочинності вторгнення людини в біосферу без урахування особливостей її розвитку.
  8. (2 бали) Основи свого вчення виклав у книзі «Біосфера» в 1926 році.
  9. 9. (1 бал)На  українській купюрі  номіналом у тисячу гривень  зображено портрет цього вченого.                                                                           

                                                                            (Володимир Іванович  Вернадський)                                                            

                    Підведення підсумків гри. Підрахунок набраних балів

  Вчитель

Ось і пролетіли перед нами короткі епізоди з життя дев’яти великих учених біологів. Цю науку вони поважали більше за все в світі, хтось із них забував про їжу і сон, хтось так і не створив сім’ї, дехто з них жив надзвичайно скромно, хтось заплатив за свої відкриття здоров’ям. Можливо не варто займатися цією наукою? А можливо, навпаки, варто займатися, щоб зробити щось по – справжньому корисне для людей, для всього світу.

       Любі діти! Любіть науку, вчіться вчитися, насолоджуйтеся досягнутим і намагайтеся зробити хоч маленьку частинку того, що зробив кожен з них, і світ назавжди буде вам вдячний.

     Учасникам, що набрали найбільшу кількість балів, вручаються сувеніри(грамоти), виставляються бали достатнього та високого рівнів.

Д/з : підготувати повідомлення про вченого, який найбільше зацікавив учня.

Примітка. Портретів вчених потрібно виставляти з підписами прізвищ і на один – два екземпляри більше, ніж запропоновано для проведення гри.

docx
Додано
18 вересня 2021
Переглядів
1186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку