Предмет Українська література
Клас 9 клас
Тема уроку Іван Котляревський «Енеїда»
Етап уроку вивчення нового матеріалу: сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Інтегровані навчальні дисципліни: зарубіжна література, народознавство, образотворче мистецтво
Компетентнісний підхід
Спілкування державною мовою
Уміння:
– розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів;
– толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.
Ставлення:
– поцінування краси і багатства української мови;
– усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;
Математична компетентність
Уміння:
– перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).
Ставлення:
– прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння:
– діяти за алгоритмом;
– працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;
Ставлення:
– задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;
Уміння вчитися впродовж життя
уміння:
–визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, рефлексувати й оцінювати результат;
– використовувати різноманітні стратегії навчання;
–користуватися різними джерелами інформації;
–знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію;
– працювати в парі, групі;
– читати, використовуючи різні види читання;
– постійно поповнювати власний словниковий запас;
– застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.
Ставлення:
– готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя;
– розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.
Соціальна та громадянська компетентності
Уміння:
– толерантно відстоювати власну позицію в дискусії;
– аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань.
Ставлення:
– здатність співчувати, довіряти й викликати довіру;
– поцінування людської гідності;
– повага до закону та правових норм;
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Уміння:
– зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;
– ідентифікувати себе як представника певної культури;
– читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;
Ставлення:
– потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним
Інструкція до виконання вправи
Учні отримали випереджувальні завдання:перечитати поему Вергілія «Енеїда», опрацювати образи поеми І.Котляревського «Енеїда».
Дітям видаються частини цитат з поеми Котляревського «Енеїда» та пропонується об’єднатися в малі групи, склавши з частин цілі цитати.
Порівняльний аналіз творів Котляревського “Енеїда” та Вергілія “Енеїда”
1 група «Народознавці» Скласти словники:
2 група «Дослідники» Порівняти за допомогою діаграм Вена образ Енея та образи троянців у поемах Вергілія та Котляревського.
3 група «Театрали» Інсценування уривків із поем Вергілія та Котляревського.
4 група «Митці» Створити малюнок «Інтер’єр української хати: світлиця, сіни, піч».
5 група «Літературознавці» Створити «Літературне графіті». Заповнити клітинки навпроти ілюстрацій з творів відповідними цитатами.
(Захист проєктів учнями)
Вправа «Моя позиція»
Доведіть або спростуйте наступні тези:
Матеріали для інтеграції інших дисциплін
Еней був парубок моторний |
Він, швидко поробивши човни, |
Удавсь на всеє зле проворний, |
Троянців насажавши повні, |
Но греки, як спаливши Трою, |
Но зла Юнона, суча дочка, |
Він, взявши торбу, тягу дав; |
Енея не любила — страх; |
Осмалених, як гиря, ланців, |
Його щоб душка полетіла |
Еней був тяжко не по серцю |
Побачила Юнона з неба, |
Здававсь гірчійший їй від перцю, |
А те шепнула сука Геба... |
Но гірш за те їй не любився, |
Впрягла в гринджолята павичку, |
І мамою Венеру звав; |
Щоб не світилася коса; |
Парис, Пріамове дитятко, |
І хліба з сіллю на тарілку, |
"Здоров, Еоле, пане-свату! |
Сказала, як ввійшла у хату, |
Поставила тарілку з хлібом |
Сама же сіла на ослін. |
Ізбий Енея з пантелику, |
«Літературне графіті»
«Енеїда» Вергілія
Еней |
|
|
Дідона |
|
|
Сивілла |
|
|
Анхіз |
|
|
«Енеїда» І.Котляревського
|
|
|
|
|
|
|
|
Поема Вергілія «Енеїда»
Літературний рід: епос
Жанр: поема
Тема: розповідь про життя та діяння родоначальника римського народу – троянця Енея, який був сином богині Венери та Анхіса.
Ідея: прославлення троянської та латинської мужності; уславлення роду Юліїв.
Композиція: 2 частини, кожна частина – 6 книг.
Головні герої “Енеїда”: Еней, Дідона, пророчиця Сивілла, батько Енея Анхіс, цар Латин, його дочка Лавінія, Турн.
Сюжетна основа: міфи про Енея
Історія створення поеми «Енеїда» Еней — син Анхіса та Афродіти, після Гектора був найславетнішим героєм Трої, родичем троянського царя Пріама, владара дарданів. Брав участь у Троянській війні. За одним із міфів, Еней покинув спалену Трою разом із сином Ас-канієм (Іулом) та батьком Анхісом. Зібравши троянців, після низки випробувань та пригод він заснував нову державу — майбутній Рим. Як римська епопея «Енеїда» мала на меті наголосити на божественному походженні Рима, уславити нащадка Енея, відновника римської держави — Августа і відтворити в казкових образах міфічного минулого картини сучасної поетові епохи.