Урок "Іван Котляревський «Енеїда»

Про матеріал
Предмет Українська література Клас 9 клас Тема уроку Іван Котляревський «Енеїда» Етап уроку вивчення нового матеріалу: сприйняття та засвоєння нового матеріалу Інтегровані навчальні дисципліни: зарубіжна література, народознавство, образотворче мистецтво
Перегляд файлу

Предмет Українська література

Клас 9 клас

Тема уроку Іван Котляревський «Енеїда»

Етап уроку вивчення нового матеріалу: сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Інтегровані навчальні дисципліни: зарубіжна література, народознавство, образотворче мистецтво

Обладнання: тексти творів, репродукції картин, аудіо записи, міні-зошити. 

 

Компетентнісний підхід

 Спілкування державною мовою

Уміння: 

        розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів;

        толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.

Ставлення:

        поцінування краси і багатства української мови;

        усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;

 

 Математична компетентність

Уміння:

  перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).

Ставлення:

      прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно

 

 Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння:

  діяти за алгоритмом;

   працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

Ставлення:

  задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;

 

 Уміння вчитися впродовж життя

уміння:

–визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, рефлексувати й оцінювати результат;

 використовувати різноманітні стратегії навчання;

–користуватися різними джерелами інформації;

–знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію;

– працювати в парі, групі;

 читати, використовуючи різні види читання;

 постійно поповнювати власний словниковий запас;

 застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.

Ставлення:

 готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя;

  розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.

 

 Соціальна та громадянська компетентності

Уміння:

 толерантно відстоювати власну позицію в дискусії;

– аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань.

Ставлення:

        здатність співчувати, довіряти й викликати довіру;

        поцінування людської гідності;

        повага до закону та правових норм;

 Обізнаність та самовираження у сфері  культури

Уміння:

        зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;

        ідентифікувати себе як представника певної культури;

        читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;

Ставлення:

        потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним

 

 

 

Інструкція до виконання вправи

Учні отримали випереджувальні завдання:перечитати поему Вергілія «Енеїда», опрацювати образи поеми І.Котляревського «Енеїда».

 Дітям видаються частини цитат з поеми Котляревського  «Енеїда» та пропонується  об’єднатися в малі групи, склавши з частин цілі цитати. 

Порівняльний аналіз творів Котляревського “Енеїда”  та Вергілія  “Енеїда”

1 група «Народознавці»  Скласти словники:

  • «Національне вбрання українців»
  • «Українські страви»
  • «Звичаї та обряди»
  • «Свята та розваги»

2  група  «Дослідники» Порівняти за допомогою діаграм Вена образ Енея та образи троянців у поемах Вергілія та Котляревського.

3 група «Театрали» Інсценування уривків із поем Вергілія та Котляревського.

4 група  «Митці» Створити малюнок «Інтер’єр української хати: світлиця, сіни, піч».

5 група  «Літературознавці» Створити «Літературне графіті». Заповнити клітинки навпроти ілюстрацій з творів  відповідними  цитатами.

(Захист проєктів учнями)

Вправа «Моя позиція»

Доведіть або спростуйте наступні тези:

 

  • «Енеїда» — справжня енциклопедія  українознавства.
  • Якщо Вергілій прославляє троянців,то І.Котляревський  змальовує «троянців-запорожців» у знижувальному плані — це ватага розбишак, які люблять тільки  порозважатися, зазирнути в чарчину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для інтеграції інших дисциплін

 

Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,

Він, швидко поробивши човни,
На синє море поспускав,

Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак.

Троянців насажавши повні,
І куди очі почухрав.

Но греки, як спаливши Трою,
Зробили з неї скирту гною,

Но зла Юнона, суча дочка,
Розкудкудакалась, як квочка, —

Він, взявши торбу, тягу дав;
Забравши деяких троянців,

Енея не любила — страх;
Давно уже вона хотіла,

Осмалених, як гиря, ланців,
П'ятами з Трої накивав.

Його щоб душка полетіла
К чортам і щоб і дух не пах.

 

Еней був тяжко не по серцю
Юноні — все її гнівив;

Побачила Юнона з неба,
Що пан Еней на поромах;

Здававсь гірчійший їй від перцю,
Ні в чім Юнони не просив;

А те шепнула сука Геба...
Юнону взяв великий жах!

Но гірш за те їй не любився,
Що, бачиш, в Трої народився

Впрягла в гринджолята павичку,
Сховала під кибалку мичку,

І мамою Венеру звав;
І що його покійний дядько,

Щоб не світилася коса;
Взяла спідницю і шнурівку,

Парис, Пріамове дитятко,
Путивочку Венері дав.

І хліба з сіллю на тарілку,
К Еолу мчалась, як оса.
 

 

"Здоров, Еоле, пане-свату!
Ой, як ся маєш, як живеш? —

Сказала, як ввійшла у хату,
Юнона. — Чи гостей ти ждеш?.."

Поставила тарілку з хлібом
Перед старим Еолом-дідом,

Сама же сіла на ослін.
"Будь ласкав, сватоньку-старику!

Ізбий Енея з пантелику,
Тепер пливе на морі він.

 

 

 

 

 

 

«Літературне графіті»

«Енеїда» Вергілія

Еней

Картинки по запросу "еней вергілія"

 

Дідона

Картинки по запросу "Дідона вергілія"

 

Сивілла

Картинки по запросу "Сивілла вергілія"

 

Анхіз

Картинки по запросу "Анхіс вергілія"

 

 

 

«Енеїда» І.Котляревського

 

https://proridne.org/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%95%D0%BD%D0%B5%D1%97%D0%B4%D0%B0/%D1%96%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97/033.png

 

 

https://proridne.org/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%95%D0%BD%D0%B5%D1%97%D0%B4%D0%B0/%D1%96%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97/037.png

https://proridne.org/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%95%D0%BD%D0%B5%D1%97%D0%B4%D0%B0/%D1%96%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97/038.png

 

 

https://proridne.org/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%95%D0%BD%D0%B5%D1%97%D0%B4%D0%B0/%D1%96%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97/050.png

Поема Вергілія «Енеїда»

Літературний рід: епос

 Жанр: поема

Тема: розповідь про життя та діяння родоначальника римського народу – троянця Енея, який був сином богині Венери та Анхіса.

 Ідея: прославлення троянської та латинської мужності; уславлення роду Юліїв.

Композиція: 2 частини, кожна частина – 6 книг.

Головні герої “Енеїда”: Еней, Дідона, пророчиця Сивілла, батько Енея Анхіс, цар Латин, його дочка Лавінія, Турн.

Сюжетна основа: міфи про Енея

 Історія створення поеми «Енеїда» Еней — син Анхіса та Афродіти, після Гектора був найславетнішим героєм Трої, родичем троянського царя Пріама, владара дарданів. Брав участь у Троянській війні. За одним із міфів, Еней покинув спалену Трою разом із сином Ас-канієм (Іулом) та батьком Анхісом. Зібравши троянців, після низки випробувань та пригод він заснував нову державу — майбутній Рим. Як римська епопея «Енеїда» мала на меті наголосити на божественному походженні Рима, уславити нащадка Енея, відновника римської держави — Августа і відтворити в казкових образах міфічного минулого картини сучасної поетові епохи.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку