Урок «Кайдашева сім'я» - соціально-побутова повість - хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції."

Про матеріал

Урок розроблено для профільного рівня. Під час уроку учитель використовує літературний диктант, проблемне питання, колективну роботу, клоуз-тести, дослідницьку роботу, практичну роботу в малих групах. різнорівневі завдання.

Перегляд файлу

 

Розробка уроку

з української літератури, 10 клас,

профільний рівень

 

 

Тема: «Кайдашева сімя» - соціально-побутова повість - хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції.

 

 

Підготувала учитель

 української мови та літератури

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

 Селидівської міської ради

Сіпєєва О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №2

Тема: «Кайдашева сімя» - соціально-побутова повість - хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції.

Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови повісті, розкрити причини, що змусили автора переробити твір; розвивати вміння виділяти основні епізоди й коментувати їх, висловлювати аргументовані думки з приводу питань, що розглядаються; виховувати кращі якості громадянина-патріота, взаємоповагу та щирість у взаєминах з людьми.

Обладнання: портрет письменника. Різні видання повісті, роздатковий матеріал.

Тип уроку: формування знань, умінь та навичок

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

  1.              1. У якому році було надруковано першу повість Нечуя-Левицького»? Як вона називалася? (1868р., «Дві московки»).
  2.              Хто підготував Івана Левицького до навчання у бурсі? (Материн брат Євтроп Трезвинський).
  3.              Яка подія, пережита письменником у дитинстві, наклала відбиток на все його життя? (Смерть матері).
  4.              Чому письменник обрав собі псевдонім Нечуй? (Це було прізвище козацького полковника, герой  «Думи  про Нечуя», яку майбутній письменник дуже любив).
  5.              Скільки років Нечуй-Левицький віддав благородній праці вчителя? (21).
  6.              У яких творах письменник розповідав про життя інтелігенції? (Хмари», «Над Чорним морем»).
  7.              До яких жанрів у своїй творчості звертався Нечуй-Левицький? (Оповідання, повісті, романи, драматичні твори, літературно-критичні статті).
  8.              Улюблене місце відпочинку письменника в Києві. (Володимирська гірка). 
  9.              Прихильником яких видів мистецтв він був? (Музичного та образотворчого).
  10.         Чому свої перші твори він змушений друкувати за межами царської Росії? (Діяв неймовірно жорстокий циркуляр царського міністра Валуєва, яким заборонялося не тільки писати, а й говорити українською мовою).
  11.         Назвіть відомі переклади  Нечуя-Левицького. (Біблія, твори Салтикова-Щедріна «Як один мужик прохарчував двох генералів», «Дикий пан»).
  12.         Коли помер? Де похований? (Помер 15 квітня 1918 року. Похований на Байковому кладовищі).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання:

  •                 Які вимоги ставив перед собою письменник щодо змалювання портретів і поведінки героїв, а також соціального середовища, у якому вони жили?
  1.              Слово вчителя

Іван Франко писав, що «Кайдашева сімя» з огляду «на високо аристократичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства». Зображуючи життя українського пореформеного села, письменник дотримувався традицій гоголівської реалістичної школи. Її головними вимогами було докладне змалювання портретів і поведінки героїв, а й соціального середовища, у якому вони жили. Саме цими реалістичними принципами і зумовлені жанр і композиція повісті. У чому полягають жанрові і композиційні особливості повісті «Кайдашева сімя». Ми й розглянемо сьогодні на уроці.

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Колективна робота

Повторення відомостей із теорії літератури

  1. Складання інформаційного грона до теми «Реалізм»;
  2. Клоуз-тести (відповіді учні записують до літературознавчого словника)

1.Сюжет це…

2. Композиція – це…

3. Основні елементи сюжету: …

4. Експозиція – це…

5.Зав язка – це…

                     6. Кульмінація – це…

7. Розв’язка – це…

2. Дослідницька робота з текстами вступу

Завдання. Прочитати два варіанта вступу до повісті «Кайдашева сімя». Чи помітили ви якісь відмінності? У чому вони полягають?

  1. Евристична бесіда.
  1.             Як на вашу думку. Які рядки першого варіанта початку повісті могли стати причиною відмови в друкові? Відповідь аргументуйте. (Перший варіант вступу мав національно-виховне спрямування).
  2.             Що говорить автор про ставлення українців до свого історичного минулого?
  3.             Як ви думаєте, про що думав письменник, коли писав цей уривок?

        V. Формування вмінь та навичок

Практична робота в малих групах

Репродуктивний рівень

Завдання. Записати подані слова у таблицю. Розподілити їх за значеннями. Підкреслити слова, які вживаються в повісті «Кайдашева сімя».

 

Підситок, діжа, дійниця, миски, горщики, рогачі, ополоник, ночви, скриня, мішок, бочка, маслобійка, казан.

 

Господарське

начиння

Для зберігання і переробки зерна та борошна

 

Для приготування хліба

 

Для вживання їжі

 

Для варіння їжі в печі

 

 Репродуктивний рівень

Написати твір-метаморфозу від імені розбитого кухлика, який посварив дві родини.

 

Репродуктивний рівень

Завдання. Скласти паспорт твору

  1.              Назва твору
  2.              Рік написання
  3.              Тема
  4.              Ідейний зміст
  5.              Проблеми
  6.              Головні герої

 

Конструктивний рівень

Завдання. Проаналізувати побутові умови сімей Кайдашів, Довбишів, Балашів. Заповнити таблицю. Зробити висновок.

Побутові умови Довбишів

Побутові умови Кайдашів

Побутові умови Балашів

 

 

 

 

 

 

 Дати відповіді на питання:

  •                 Який конфлікт лежить в основі сюжету повісті?
  •                 Чи йдеться в повісті про суспільні обставини, які мали вплив на життя тогочасного селянства?

Конструктивний рівень

 Завдання. Укласти тлумачний міні-словник  термінів на позначення господарського начиння. Назвати 2-3 епізоди повісті, в яких вживаються ці назви.

Рогач, коцюба, казан, баняк, горщик, кварта, кухоль, горнятко, сільничка, черпак, ополоник, варех, тарілка, миска, макітра, колотушка, масничка, ринка, гладущики, дійниця, ріжок, стільнеця, ночви, качалка, діжа, мішок, скриня, кадуба, сито.    

  •                 Поясніть,з якою метою автор повісті так докладно розповідає про культуру і побут нашого народу.

Творчий рівень

Завдання « Я – режисер». Запропонуйте власний варіант закінчення повісті. Порівняйте його із першою редакцією закінчення твору: « Діло з грушею не скінчилося і досі. А груша розростається вшир і вгору та родить дуже рясно, неначе зумисне дражниться з Кайдашами та їх жінками, а здорові, як горнята, груші й досі дратують малих Лаврінових та Карпових дітей».

  •                 Який варіант закінчення повісті вам здається найбільш реалістичним? Чому?

Обговорення результатів роботи в групах

VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

  1.              «Мозковий штурм»

В основі повісті лежить соціальний конфлікт. У  чому полягає його суть? (Це конфлікт, пов'язаний із життям і стосунками людей у суспільстві, породжений умовами суспільного життя, певного середовища, зумовлений поділом суспільства на класи. У повісті він зумовлений розвитком капіталістичних відносин на селі).

  •                 Які ще види конфліктів наявні в повісті? Визначте, у чому полягає їхня суть і як вони виявлені у творі?
  •                 Визначте проблематику і життєвий конфлікт твору.
  •                 Висловіть власну думку про те, як будуть жити діти Карпа і Лавріна. Чи матимуть вони статків більше, ніж їхні батьки, якщо житимуть так, як вони?
  •                 Зробіть висновок: чим зумовлена композиція і конфлікт твору?

VII. Домашнє завдання

С. 23-25 читати;

Підготуватися до характеристики образів. Створити словесні портрети персонажів повісті.

Творчий рівень

Написати відгук на кінофільм «Кайдашева сімя».

VIII. Підсумок уроку. Рефлекія

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
6614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку