Урок "Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі «Пані Боварі». Сюжет і композиція роману. Зображення суспільства. Значення Г. Флобера для розвитку реалізму."

Про матеріал
Урок №1 по роману "Пані Боварі" Гюстава Флобера. Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь.
Перегляд файлу

УРОК 19

Тема. Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі «Пані Боварі». Сюжет і композиція роману. Зображення суспільства. Значення Г. Флобера для розвитку реалізму.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: виявляти ознаки типовості образів у реалістичному романі; характеризувати й порівнювати романні образи у зв’язках із дійсністю, середовищем; зіставляти образи персонажів; висловлювати судження щодо порушених у романі проблем; установлювати причиново-наслідкові зв’язки між типовими характерами й типовими обставинами їх формування; аналізувати вплив соціуму на особистість.

Обладнання: виставка книг, портрет Густава Флобера.

Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь.

Я ненавиджу банальних героїв і помірковані почуття,

подібні до тих, що зустрічаються в реальному житті.

Емма Боварі

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • Назвіть ознаки роману як жанру.
  • Назвіть основні різновиди реалістичного роману.
  • Визначте різновид роману «Пані Боварі» (реалістичний, соціально-психологічний).

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

  • «Я ненавиджу банальних героїв і помірковані почуття, подібні до тих, що зустрічаються в реальному житті.» За якої умови позиція, сформульована Еммою при першій розмові з Леоном, має життєдайну силу, а за якої – руйнівну?

V. Опрацювання навчального матеріалу

Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі «Пані Боварі». Сюжет і композиція роману.

Літературне дослідження

  • Сформулюйте основну тему роману. (Основна тема твору визначена письменником у підзаголовку роману: «Провінційні звичаї»).
  • Флобер змальовує та досліджує життя Франції середини ХІХ століття. Що він зобразив? (Деградацію людської душі, відчутне нівелювання культурних цінностей, мистецтва, науки, політики, релігії, побуту, їх провінціалізацію.)
  • Перекажіть сюжет роману одним реченням. (Жінка виходить заміж за пересічного чоловіка, розчаровується, зраджує, заплутується в боргах і накладає на себе руки.) Наскільки оригінальна ця історія?
  • Що складає основний зміст роману, який автор писав п’ять років? (У розвитку сюжету провідне значення має внутрішній світ героїв –  думки, почуття, переживання героїні.)
  • Назвати одним словом передачу художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками. (Психологізм.)

Літературознавча довідка

Письменник використовує психологізм, як ознаку власного творчого стилю та методу. Психологізм Флобера виявляється в його умінні точно передавати словами ледь відчутні душевні імпульси,  «рух пристрастей». Усі вчинки героїв глибоко мотивовані. Сам автор називав свій твір аналітичним, а сучасники порівнювали його перо зі скальпелем.

Головний наскрізний прийом, який використовує Флобер протягом всього твору – протиставлення фантазій Емми та реальності.

Наприклад:

Будинок батька Емми. «Долі по кутках стояли лантухи збіжжя — лишок, що не вліз у сусідню комору, куди вели три кам'яні приступки. На зелено пофарбованій стіні, що вже трохи полупилась від вогкості, висіла на гвіздку єдина оздоба кімнати — голова Мінерви, намальована вуглем і вправлена в позолочену рамку. Внизу готичними літерами було написано: «Дорогому таткові».»

 «У неї не вистачало грошей на всі витрати — на колиску в формі човника з рожевими шовковими занавісками, на вишивані чепчики тощо, і вона з досади відмовилась від усяких турбот про придане для дитини, віддавши все без довгих міркувань на волю містечкової швачки.»

«У єдиній кімнатці під причілковою стіною стояло широке незавішене ліжко, а коло розбитого й заліпленого синім папером вікна — діжа. В кутку за дверима, попід кам'яним жлуктом для прання, були вишикувані в ряд черевики з блискучими цвяшками, а між ними якось затесалась пляшка олії, з шийки якої стирчало перо; на коминку валявся припалий пилом "Матьє Лансберг", кресало, недогарки, шматки губки.
/…/ Еммина дитина спала в плетеній колисці, що стояла прямо на долівці. Мати взяла її на руки разом з укривалом і почала тихо люляти.

Леон ходив по кімнатці; йому було дуже дивно, що цю прекрасну даму в елегантному вбранні він бачить у такій убогій обстановці.»

  • В основу художнього твору закладається конфлікт. Основу конфлікту роману «Пані  Боварі» становить протиставлення реального життя та мрії.
  • Композиція роману продумана, має чіткий план; в її  основі перебуває біографічний принцип – опис життя Емми. Композиційно роман поділяється на три частини. Кожна з них закінчується руйнуванням ілюзій Емми.

Робота в групах

Сформулювати яка мрія\фантазія Емми руйнується в кожній частині. Навести приклади протиставлень, які підкреслюють дисонанс між омріяним та реальним.

1 група I частина — життя Емми і Шарля до одруження; весілля.

Мрія про шлюб.

«Емма хотіла була вінчатися обов'язково опівночі, з факелами, але дядько Руо не розумів таких забаганок. Відгуляли добре весілля: гостей було аж сорок три чоловіки, за столом сиділи шістнадцять годин, наступного ранку все почалося спочатку; догулювали ще й кілька днів потому.» та ін.

2 група II частина — знайомство з Леоном, стосунки з Родольфом.

Мрія про втечу з коханим. (Сцена сільськогосподарської виставки). та ін.

3 група III частина — взаємини з Леоном, смерть героїні.

Мрія про кохання та гарне життя як у романі. «Від кожного побачення Емма сподівалась якогось неймовірного щастя, а потім признавалась у душі, що нічого надзвичайного вона не відчувала.») та ін.

Проблемне питання

  • Чи є у творі герої, які варті наслідування? Можливо, Емма не звернула на них уваги? Чи підказує нам автор прямо – хто чого вартий?

(Позитивних героїв немає.  У своїй творчості письменник дотримувався принципу  об'єктивізму: у ньому немає авторських реплік, роздумів, відкритого коментування вчинків героїв. Флобер – визначний майстер стилю та психологічного аналізу. Він збагатив романну «техніку» новими засобами художнього зображення людського характеру.)

  • За своїми жанровими ознаками роман «Пані Боварі» наближений до соціально-психологічного роману. Яким постає соціум, світ, що оточує Емму?

Перед читачем постав світ обивателів, людей обмежених, самовдоволених, вульгарних. Перед читачем постав повний набір типів, характерних для того часу і місця: лікар, аптекар, крамар, нотаріус, власниця сільського готелю, священник, фермер та ін. Їхнє життя заповнене дріб'язковими справами, інтересами і турботами, позбавлене будь-яких проблисків духовності. Це середовище представлене нечисленними, але точно обраними постатями, які в сукупності дали повну «побутову картину провінції».

Смерть Емми нічого не змінила в житті провінційного міста. Аптекар Оме домігся значних успіхів у роботі, Леон одружився, Рудольф завів нову коханку. Шарль, який справді кохав Емму, помирає від туги за нею.)

Перевірка індивідуального домашнього завдання: обкладинка або реклама роману.

VІ Підбиття підсумків уроку

Проблемне питання

- Пригадайте основні особливості реалізму як напряму в мистецтві. (Типовий герой в типових обставинах, узагальнення.)

- Доведіть, що «Пані Боварі» —  реалістичний роман.

Слово вчителя

     У творчості Флобера  реалізм утверджується у французькій літературі як провідний напрям. Флобер, його однодумці та послідовники  роблять багато для того, щоб правильно осмислити й витлумачити творчість Бальзака. Але Флобер жив вже в іншу епоху – епоху соціальної і економічної стабільності, коли влада грошей вже нікого не дивувала.

Реалізм стає іншим: на зміну глобальним узагальненням приходить дослідження приватних, домашніх, інтимних випадків, характери героїв стають більш типовими і звичайними. Франція періоду трьох революцій, барикадних бійок на вулицях Парижу, часів великого піднесення людського духу відходить у минуле. З’являється Франція капіталістична, меркантильна, торговельно-промислова.

   Письменник змальовує  не лише долю пересічної жінки Емми Боварі, яка недолуго прожила життя.   Флобер пише про Францію, про її долю, про її суть, яку може показати тільки провінція. Картина пересічного життя набуває багатовимірності. Емма, красива, елегантна, емоційна до екзальтованості, узагальнює в собі Францію, з її трьома революціями, які Флобер вважав облудою. Так само, як Емма нищить життя своєї патріархальної родини, повіривши у «романи-обмани», так само Франція знищила саму себе, повіривши у «ідеї-обмани».

VІІ. Домашнє завдання

Підготувати цитатну характеристику одного з персонажів (розподіляє вчитель): батько Емми, батько Шарля, мати Шарля, нянька-годувальниця Берти, аптекар Оме, Леон, пан Льорьо, абат Бурнізьєн, акцизник Біне, Рудольф Буланже, Шарль Боварі, Емма Боварі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Горева Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєлочук Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. TB LIME
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
14595
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку