Урок "Ліна Костенко. Життя і творчість письменниці.Особливості індивідуального стилю".

Про матеріал
Цей конспект уроку допоможе швидко та легко підготуватися до уроку, а також можна використовувати при підготовці до онлайн-уроку
Перегляд файлу

Тема уроку:Ліна Костенко. Життя і творчість письменниці. Особливості індивідуального стилю.

Мета уроку:  навчальна - ознайомити учнів з біографією та творчістю Ліни Костенко, проаналізувати причини заборон на творчість поетеси, поглибити знання учнів про рух шістдесятників, розкрити загадку та силу її художнього слова, визначити особливості індивідуального стилю;

розвиваюча - розвивати в учнів навички виразного читання, уміння чітко

 висловлювати свої думки;

виховна - виховувати  любов до поезії.

 

Обладнання: портрет поетеси, поетичні збірки, діаграма « Індивідуальний стиль поетеси» ( на дошці ).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Епіграф:                                                       

                                                 Я вибрала Долю собі сама.

                                                 І що зі мною не станеться – 

                                                 У мене жодних претензій нема

                                                 До Долі  - моєї обраниці.

 

                                                                                                                               Ліна Костенко

                                     

Зміст уроку

 

 І. План уроку.

 

1.Випереджувальні завдання ( учні заздалегідь об’єднуються  у групи « Історики»,  «Літературознавці», « Біографи» ).

2. « Презентація» віршів , підготовлених вдома.

3. Ідейно-художній аналіз поезій.

4. Робота з інструктивним  листом із запитаннями для груп ( на комп’ютері).

5. Складання діаграми « Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко».

 

ІІ. Організаційно-мотиваційна частина.

 

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з творчістю нашої сучасниці ,  видатної  поетеси Ліни Костенко, людиною енциклопедичних знань, з потенціалом Нобелівського лауреата і яка до того ж, нехтуючи своїм здоров’ям, багато часу приділяє роботі у Чорнобильській зоні. 

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

Учні заздалегідь об’єднуються у групи « Історики», « Біографи», « Літературознавці» і готують випереджувальні завдання:

-          « Історики» - про 1960-ті роки;

-          « Літературознавці» - про шістдесятництво в українській літературі;

-          « Біографи» - про життєвий шлях поетеси.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

 

1. Бесіда за епіграфом уроку

- Як би ви пояснили значення слова доля?

 За тлумачним словником , доля – хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини.

-          Чи можливо долю « запрограмувати», передбачити або змінити?

-          Що незвичного в цій строфі? ( Долю вибрала собі сама).

Підберіть синоніми до слова доля ( Талан, фортуна, фатум, планета, зоря, зірка, хрест, мойра). 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Лекція вчителя. (Хронологічні таблиці, складені учнями вдома, слугують для з’ясування головних моментів у життя поетеси).

 

План лекції:

 

  1. Шістдесятництво та місце у ньому Ліни Костенко.
  2. Формування характеру й світогляду поетеси.
  3. Війна. Евакуація. Дочка «ворога народу».
  4. Перші літературні спроби та успіхи . М.Рильський.
  5. Період мовчання (1961-1977 рр.).
  6. Історія написання романів «Маруся Чурай» та «Берестечко».
  7. Творчість після «забуття».

 

 

  1. Бесіда з учнями за запитаннями. Після лекції слово надається групі «Біографи», яка має простежити:

-          Які зміни відбувалися в житті Ліни Костенко?

-          Чи вдалося поетесі зберегти свою самовідданість, творчість?

-          Хто або що підтримував(ло) її у житті?

 

Завдання іншим групам

«Історики»

-          З якими відомими письменниками була знайома Ліна Костенко?

-          Чи могла б доля Ліни Костенко скластися інакше в тих історичних умовах?

-          Утворіть асоціативний ряд, який би передавав ситуацію в Україні, яка склалася у 60-70-х рр.. ХХ ст. (Хаос, паморозь, безвихідь, лабіринт …)

«Літературознавці»

-          Які художні смаки виявились у творчості Ліни Костенко?

-          Чим цікавилась поетеса у життя і що перенесла у свої твори?

 

  1. Пояснення епіграфа уроку.

«Біографи»

(Можливий варіант) Дочка «ворога народу», яка бачила судові процеси над «інакомислячими», дисидентами, не могла не протестувати.

«Історики»

(Можливий варіант). Нещаслива доля – народитися в той час, щаслива доля – боротися з негараздами, намагатися виправити недоліки суспільства.

«Літературознавці»

(Можливий варіант) Ліна Костенко продовжила боротьбу за вільне творче слово, збагатила літературу темами та урізноманітнила жанрами.

 

  1. Робота з підручником.

-          (Завдання, на які необхідно знайти відповіді у підручнику (записані на моніторі комп’ютера)).

-          Що, на думку авторів підручника, є характеристикою музи Ліни Костенко? (Безкомпромісність, неповторність).

-          Якою метафорою можна відповісти на запитання про причини її мовчання? («Гранітні риби»).

-          Яка найприкметніша особливість таланту поетеси? (традиційний характер світовідчування).

  1. Робота з текстами поезій (презентація збірок поетеси «Проміння землі», «Над берегами вічної ріки», «Вибране»).

 

  1. Поетична п’ятихвилинка.

(Учні зачитують поезії, список яких визначений наперед учителем; до кожного вірша подається інструктивний лист із запитаннями для груп, записаних на моніторі).

 

«Життя іде і все без коректур …»

 

  1. Варіанти асоціацій – історія, час, життя, природа …
  2. Індивідуальний стиль – афористичність.

 

Запитання для груп.

«Історики»

-          Які історичні події згадуються?

-          Які висновки повинні зробити читачі після їх розшифровки?

«Літературознавці»

-          Що саме наголошує авторка поезії?

-          Чи може бути така думка певною пересторогою?

«Біографи»

-          У який час писалися поезія?

-          Чи можна 2 останні рядка поезії вважати уроком із власного життя поетеси або звичайним для неї крилатим висловом?

 

«Пастораль ХХ століття»

 

  1. Варіанти асоціацій – війна, жінка, жах, шматки, кров …
  2. Індивідуальний стиль – метафоричність

 

Запитання для груп.

«Історики»

-          Який період історії описано у вірші?

-          Чи типова ситуація змальовується?

«Літературознавці»

-          Чому вірш називається « Пастораль ХХ століття»?

-          Який художній прийом в основі вірша?

« Біографи»

-          У якому році написано вірш?

-          Чому ця тема близька авторці?

-           

«Розкажу тобі думку таємну …»

 

  1. Варіанти асоціацій – серце, час, геометрія, ти, я …
  2. Індивідуальний стиль – філософічність.

 

 

Запитання для груп.

«Історики»

-          Чи можна визначити історичну епоху з тексту поезії?

-          У який період життя Л.Костенко написана ця поезія?

 

«Біографи»

-          Чи можна визначити адресата, чи це узагальнений традиційний ліричний герой?

«Літературознавці»

-          Як зрозуміти перший рядок поезії? Чому поетеса хоче таємне зробити явним?

-          Яка філософська тема звучить у вірші?

-          Як пояснює Г.Аполлінер питання часу у вірші «Міст Мірабо».

 

« Умирають майстри…»

 

1.Варіанти асоціацій – мистецтво, геній, бездара, висота.

2. Індивідуальний стиль – психологізм.

Запитання для груп

« Історики»

-Чи можна визначити історичні моменти в поезії?

-  Кого Ліна Костенко називає Атлантами?

- Чому поетеса « зраджує» історизму?

« Біографи»

- Визначте час написання поезії?

- У який період творчості Ліни Костенко написано вірш?

« Літературознавці»

- Поясніть зміст другої строфи.

- У яких рядках є сатира? Проти кого вона спрямована?

 

7. Словникова робота ( записані на моніторі комп’ютера).

Коректура – виправляння помилок у відбитках друкарського набору.

Галоп – швидкий біг коня.

Пастораль – у європейській літературі і мистецтві ХІУ-ХУІІІ ст. жанр, який характеризується ідилічним зображенням пастухів і пастушок на лоні природи.

Аріадна – дочка критського царя Міноса, яка допомогла Тесею вийти з лабіринту Мінотавра, подарувавши клубок ниток.

Анциболи – болотний чорт.

Аргонавти – герої, які здійснили далекий морський похід на кораблі « Арго» в Колхіду за золотим руном.

Теорема – твердження, правильність якого встановлюється доведенням.

Нанизати – проколюючи, насаджувати, настромлювати що-небудь на щось.

Майстер – фахівець з якого-небудь ремесла.

Підмайстер – помічник майстра, той, хто вчиться на майстра.

Проноза – спритна, хитра людина.

Геній – особа, яка наділена найвищим ступенем таланту.»

 

 

 

 

 

 

 

8.Робота на комп’ютері (Визначити мотиви лірики в поезіях, згрупувати їх у цикли).

 

Провідні мотиви лірики

Перелік поезій

1) дитинство, вбите війною

«Пастораль ХХ століття». «Мій перший вірш написаний в окопі».

2) єднання людини з природою

«Послухаю цей дощ …»

3) моральність митця

«Умирають майстри». «Доля».

4) іронія історії

«Кінь Калі гула»

5) мотив апокаліпсису

« Я чую увертюру Апокаліпсису»( Цикл « Інкрустації»).

6) любов

«Очима ти сказав мені люблю …». «Моя любове, я перед тобою»;«Світлий сонет …»

7) прощання з селянською Атлантидою

 

 

9.Проблемне запитання

Як ви ставитесь до того, що посередності називають себе геніями й вимагають слави та пошани? (заслуховують відповіді).

10.Складання діаграми «Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко (учні разом із вчителем складають діаграму на дошці).

 

 

УІ. Підсумкова бесіда Олена Никанорова сказала: «Саме внутрішній динамізм, який виникає від гострого прагнення гармонії – в світі, в соціальному середовищі, в людських взаєминах – і так само гострого відчуття наявних у них дисонансів і є, мені здається, домінантою творчості Л.Костенко».

-          А на вашу думку, що визначає домінанту поезії Л.Костенко? (Філософічність, психологізм).

 

 

VII. Домашнє завдання.

  1. Письмовий аналіз одного вірша Л.Костенко (на вибір).
  2. Вивчити напам’ять поезію «Страшні слова, коли вони мовчать»
  3. Прочитати роман у віршах «Маруся Чурай»

 

 

doc
Додано
18 березня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку