Тема. Математика і космос. Письмове множення і ділення багатоцифрових чисел . Розв’язування простих і складених задач. Знаходження дробу від числа.
Мета. Продовжувати формувати навички письмового ділення і множення багатоцифрових чисел, знаходити дріб від числа, розв’язувати прості і складені задачі .
Розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу, фантазію.
Розширювати знання учнів про Всесвіт, планети Сонячної системи.
Виховувати інтерес до астрономії, допитливість, бажання більше дізнатися про космос.
Тип уроку: інтегрований.
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна.
Обладнання: таблиця «Планети сонячної системи», конверти з геометричними фігурами, плакат «Зоряне небо».
Хід уроку
-
Організація класу.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи, швидше в клас.
Біля парти станем чемно,
Хай мине час недаремно!
Психологічне налаштування на урок:
-
Подивіться у вікно. Як яскраво світить сонечко! Воно хоче подарувати вам часточку свого тепла і покращити ваш настрій. Заплющить очі і уявіть, що промінчики торкаються вас, ласкаво огортаючи своїм теплом.
-
А тепер відкрийте очі, поверніться один до одного і посміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришем.
-
Покажіть мені виразом обличчя свій настрій.
-
Бажаю вам сонячного настрою до кінця уроку!
-
Мотивація навчальної діяльності
Метод «Мозковий штурм»
-
Щоб дізнатися що ми будемо робити на уроці вам потрібно швидко відповісти на питання:
-
Небесне тіло, яке саме світиться. (Зірка)
-
Зірка, навколо якої обертається Земля. (Сонце)
-
Небесне тіло, яке обертається навколо Сонця. (Планета)
-
Транспортний засіб, що літає у космос. (Ракета)
-
Одяг космонавта. (Скафандр)
-
Людина, яка здійснила перший політ у космос. (Ю. Гагарін)
-
Чим об’єднані слова, які ви відгадали?
-
Так, це космос.
-
Повідомлення теми і мети уроку
-
Космос – це таємниця, яку людство буде завжди бажати розгадати. Він притягує своїми надзвичайними властивостями і загадками.
-
Сьогодні Всесвіт стане для вас більш доступним і цікавим, бо на уроці ми спробуємо відкрити деякі його таємниці.
-
А чому саме сьогодні у нас такий незвичайний урок, присвячений космосу?
-
Так, завтра 12 квітня ми будемо святкувати День космонавтики.
-
А щоб космос пізнати – треба гарно рахувати!
-
Бажаю вам успіху!
-
Робота над темою уроку
-
Математичний диктант.
-
Ми починаємо свою мандрівку у космос і спробуємо відкрити його таємниці і знайти скарби. А наші зошити сьогодні не просто зошити – це бортові журнали, куди ми будемо записувати всі свої обчислення.
-
Висота польоту космічного корабля становить ¼ від числа 1200. Знайдіть її.
-
Маса собаки – космонавта, що літала у космос становить 1/90 від числа 540. Знайдіть масу. ( У космос літали собаки Білка, Стрілка, Зірочка, Бджілка. І всі вони повернулися на Землю).
-
За який час космічний корабель пролетить 36000 км зі швидкістю 20 км/с ?
-
Діаметр Сонця 1400000 км, а Землі приблизно в 100 разів менший. Обчисліть діаметр Землі.
-
Найближча до Сонця планета Меркурій. Доба тут триває у 60 разів довше земної. Скільки годин триває доба на Меркурії?
-
Дізнайтеся температуру на поверхні Венери, виконавши обчислення: суму чисел 300 і 190 зменшити на 20.
-
Швидкість літака 360 км/год, а ракети 720 км/год. У скільки разів ракета швидша? ( Взаємоперевірка диктанту).
-
Каліграфічна хвилинка.
- Ім’ям цієї планети назвали велику цукерку. Це підказочка для вас, а планета зветься…(Марс).
- Порахуйте кількість букв. Збільшіть її у 300 разів. Знайдіть половину цього числа і додайте до отриманого результату число 54.
- Запишіть каліграфічно.
-
Розвиток математичних знань.
-
Ось ми і у відкритому космосі.
-
Яке небесне тіло найближче до Землі? Помандруємо на Місяць.
-
А щоб ми змогли на нього потрапити і дізнатися цікаву інформацію, потрібно зробити точні розрахунки.
-
Відстань від Землі до Місяця приблизно 384000км. Швидкість нашого космічного корабля 20 км/с. Визначте час, потрібний на мандрівку.
384000: 20 = 19200(с)
-
А якщо обчислити в хвилинах?
19200: 60 = 320 (хв)
-
Ви порахували вірно. Але , щоб потрапити в космічний порт Місяця, треба назвати висоту найбільшої його гори. Знайдіть її.
460 х 25 = 11500 (м)
-
Щоб вирушити далі ми повинні з’ясувати, найвищу і найнижчу температуру на Місяці. Виконайте обчислення:
5031 : 43 = 117
-
+ 117 градусів за Цельсієм – найвища температура на Місяці.
4152 : 24 = 173
-
- 173 градуси за Цельсієм – найнижча температура.
-
Фізкультхвилинка.
Ми в ракету дружно сіли
І у космос полетіли. ( Махи руками)
Повз малі планети й зорі (Стрибки і оберти руками)
Летимо як метеори. ( Біг на місці)
Обігнали ми комету. (Стрибки)
Повернулись на планету.
-
Робота над задачами.
-
Політ першого космонавта Юрія Гагаріна тривав 108 хвилин.
Знайдіть масу корабля, на якому він летів, якщо 2/3 його становить 1890 кг.
1890:2х3 = 2835(кг)
-
Ми рухаємся у просторі зі швидкістю 530 км/с. Скільки кілометрів ми долаємо за добу?
-
530 х 60 = 31800(км) – за 1 годину;
-
31800 х 24 = 763200 (км) - задобу.
-
Ракета за 12 секунд пролітає 720 км. Скільки кілометрів вона пролетить за 55 секунд?
-
720 : 12 = 60(км/с) – швидкість ракети;
-
60 х 55 = 3300(км) – пролетить за 55 секунд.
-
Космічний корабель робить 2 витки навколо Землі за 3 години. Скільки часу корабель рухався по орбіті, якщо він облетів Землю 210 разів?
-
А чи знаєте ви, за скільки діб планета Марс обертається навколо Сонця?
-
А яка відстань від Юпітера до Сонця?
-
А хочете?
-
Знайдіть значення виразів і ви про це дізнаєтеся. (Робота за варіантами).
2 х ( 860 – 478) + 912 :48 – 5; 294 х49 + ( 752 – 598) х 3 + 219.
-
Марс обертається навколо Сонця за 687 діб, а відстань від Юпітера до Сонця – 778 млн. км.
-
Створення аплікації ракет. Робота в групах.
-
Діти, хто був конструктором першої у світі космічної ракети?
-
Зараз і ви спробуєте сконструювати свою ракету.
-
А спочатку подумайте на яку планету ви хочете здійснити подорож, відповідаючи на питання.
-
У цієї планети є тезка: живе він у царстві морському. (Нептун)
-
Немає ні морозу , ні бурі на спекотній планеті (Меркурій).
-
У великі хмари вкрита друга від Сонця планета (Венера).
-
У туман, як у светр, сховався гігантський (Юпітер).
-
Я пропоную вам розподілитися на групи і сконструювати ракету. Всі матеріали знаходяться у конвертах.
( Демонстрація виготовлених виробів).
-
У складі кожної ракети є рівносторонній трикутник. Знайдіть його площу. Це число є номером вашої ракети.
-
Підсумок уроку. Рефлексія.
-
Використовуючи номер ракети,за допомогою шифру утворіть слово. Одна з букв буде повторюватись три рази.
(72 – А; 91– З; 108– Я; 120– Н)
-
Так який же скарб ви отримали сьогодні? (Знання)
-
Вправа «Мікрофон».
-
Продовжіть речення:
-
Сьогодні на уроці я дізнався…
-
Мені сподобалось…
-
Я запам’ятав…
-
На ваших партах лежать зірочки. Напишіть на кожній з них, яким ви сьогодні уявили космос.
-
Якщо вам сподобався наш урок, приклейте свою зірочку на наше зоряне небо.