Урок на тему "Розділові знаки при однорідних членах речення"

Про матеріал
Завдання уроку - засвоїти правила вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Підібраний мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал виховує інтерес до звичаїв, традицій українського народу.
Перегляд файлу

 

 Розділові знаки при однорідних членах речення

Мета: домогтися  засвоєння правил вживання розділових знаків при однорідних членах речення; формувати вміння й навики знаходити в реченнях пунктограму « Кома між однорідними членами речення», пояснювати її за допомогою правил;  розвивати увагу, пам’ять, виховувати інтерес до звичаїв, традицій нашого народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та формування знань, умінь, навичок.

Обладнання:  підручник, картки, таблиці, малюнок «Краса української садиби».

Хід уроку

  1. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.

     Вступне слово вчителя.

День добрий, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

  1. Оголошення теми, мети.

images     Сьогодні ми продовжимо мандрувати країною однорідних членів речення, а саме:  познайомимося з особливостями вживання розділових знаків. А допоможе нам у вивченні теми родинне вогнище – батьківська хата.

           Рідна хата ! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами , вона буде завжди символом добра й надії, її незгасний вогник  світитиметься теплом  маминої любові, вірою в доброту, високу людяність , одвічною сподіванкою  на чисте небо над нами. Звідси ми мандруємо в широкий світ з піснею , повчанням. Дідусеві казки, бабусині  вишиванки ведуть кожну людину до рідної хати. У цій хаті були перші  радощі , клопоти. 

III. Мотивація навчальної діяльності.

      На аркушах паперу, що лежать перед вами, напишіть, будь ласка,  очікування щодо нашого уроку. (Висловлення побажань методом «Мікрофон» )

Орієнтовні відповіді: отримання нових знань з теми, висловлення цікавих думок, уміння правильно розставляти розділові знаки, поповнення знань про українське житло.

IV.Актуалізація опорних знань

Бліц опитування «Ланцюжок».

Дайте відповіді на запитання,  навівши приклади з домашньої роботи.

  • Які члени речення називаються однорідними?
  • Чи є різниця між однорідними членами речення і словосполученнями?
  • Які сполучення слів не є однорідними?
  • Які члени речення можуть бути однорідними?
  • З якою інтонацією вони вимовляються?
  • У чому різниця між поширеними та непоширеними однорідними членами?
  • Чи може бути кілька рядів однорідних членів в одному реченні?

V.Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Проблемне вивчення нового матеріалу  на основі

спостереження над реченнями з однорідними членами у зв’язному висловлюванні.

(Учні працюють з текстами на картках )

 Прочитайте текст. Визначте тему, основну думку, тип мовлення, художній стиль. Складіть схеми до речень № № 3, 4, 6, 7,9, 12.

Хата

     1.Напишу я слово про хату…  2. Білу, з темною солом’яною стріхою, що поросла зеленим оксамитовим мохом. 3. Бідну, і ясну, і просту хату. 4. Ніби створили її не робочі людські руки, а сама природа. 5. Опишу її веселу, привітну, неповторну зовнішність, чепурну й убогу, журливу й ніколи не горду. 6. Коли щезне хата, то спустіє, споганіє, заросте бур’яном земля. 7. Тоді й світ стане чорний від голоду й злоби.

     8. Опишу її внутрішній образ. 9. Нема в ній челяді й прислужництва, кабінетів і віталень, спалень і лінощів. 10. Не змовлявся в ній ніхто й ніколи заволодівати світом. 11. Не було в ній щастя, не було тривалих радощів. 12. А було в ній і плачу, і смутку, і журби багато  (За О. Довженком ).

    Лексична робота. Оксамит – шовкова тканина з густим, низько стриженим ворсом на лицьовому боці. Уживається слово як у прямому, так і переносному значенні.

  1. Аналіз схем, спроектованих на екран.

Бесіда

  • У яких випадках кома між однорідними членами ставиться завжди?
  • Як вживаємо розділові  знаки, якщо однорідні члени з’єднані попарно?
  • Розкажіть про використання однорідних членів, коли вони з’єднуються  повторюваними сполучниками.

О, О, О, О.            

О, і О, і О.

О, але О.

О і  О, О і О.

О, О і О.

Не стільки О, як О

  1. Мовне спостереження

     Прочитайте речення. Укажіть однорідні члени, охарактеризуйте їх. Визначте, наскільки тісно вони пов’язані між собою за змістом.

А над самою водою верба похилилась; аж по воді розіслала зеленії віти.

 

Висновок. Між однорідними членами ставиться крапка з комою, якщо:

-         однорідні члени речення поширені;

-         у їхньому складі  є свої розділові знаки;

-         однорідні члени речення не пов’язані між собою за змістом

      Прочитайте речення.  Укажіть на однорідні члени, визначте їхню синтаксичну роль. З’ясуйте, яким зв’язком вони поєднані. Поміркуйте, що виражає другий однорідний член речення.

  1. Було щастя – не вернеться тепер (О. Квітневий ).
  2. Земля на  прощання усміхнулась – і потемніла (Панас Мирний ).

Висновок.  Між однорідними членами ставиться тире, якщо:

-         однорідні члени поєднані безсполучниковим зв’язком;

-         другий однорідний член виражає протиставлення, причину, наслідок, швидку зміну подій.

4.Робота з підручником

5. Вправи на закріплення вивченого

Слово вчителя. Традиційне українське народне житло відзначалося не тільки мальовничістю свого зовнішнього вигляду, але й багатством інтер’єру, оздобленого з мистецьким  смаком. У цьому ми впевнимося, попрацювавши з наступними текстами.

    Прочитайте текст. Обґрунтуйте розділові знаки між однорідними членами речення.

          Піч зберігає давнє священне значення для господаря. Тому її найчастіше прикрашали й розмальовували різнобарвними, яскравими візерунками. Вважалося, що ворожа сила, задивившись на цей розпис, забувала про свою лиху та підступну справу. Житло людей і родинне вогнище — піч завжди були священними. Це цілий безмежний Всесвіт, де живуть батьки й діди, діти й онуки.

    У прадавні віки сім’я наполегливо й відповідально молилася біля родинного вівтаря, яким і була піч. У ній палало вогнище. Їй приносили і зерно з нового врожаю, і перший кусень тіста перед випіканням хліба, і різні напої. За давніми віруваннями за піччю жив домовик – добрий дух сім’ї. Якщо до нього ставляться добре, він допомагає всій родині, приносить щастя. А якщо ображають – шкодить.

    Коли родина переселялася до нової оселі, обов’язково брали із старої печі жарину й вносили її в нову хату, щоб запалити родинне вогнище в цій оселі. 

загруженное

Слово вчителя. Українська хата… Гарна, заквітчана, мов сама весна. Існує  кілька легенд  про те,   як навчилися  будувати першу хату. Одна з них така.

                         

                               

                                                   Легенда про хату

          Люди не вміли будувати хат, аж до Великого потопу. Після нього сім'я Ноя почала множитись, та він збудував спочатку курінь, а пізніше й хату. Це всім сподобалось, і всі люди заходилися й собі будувати. Одна біда: хати не мали вікон. Одного разу якась жінка, ухопивши решето, бігала по подвір'ю,  щоб спіймати промінь сонця для освітлення хати. Раптом з'явився ангел і прорубав сокирою в хаті дірку. Жінка в плач: "Як же я тепер тут зігріюся?" Та ангел її втішив і порадив взяти дерев'яну раму, натягнути на неї свинячий міхур і затуляти цим вікна взимку. З того часу й почали будувати  хати  з вікнами. 
      Під впливом цього переказу, мабуть пішла віра в те, що у вікна до господи заглядають ангели, а тому вікно має бути завжди в чистоті, а газдині прикрашають його гарними квітами й фіранками.

    Робота в групах з картками. Спишіть речення, розставляючи  розділові

знаки, підкресліть  однорідні   члени  відповідно до їхньої синтаксичної ролі в реченні. Поясніть уживання розділових знаків.

 1.  Уже найдавніші трипільські будівлі мали вікна, через які людина спостерігала за світом, милувалася ним. На вікнах малювали квіти і листочки  і дерева. А вхідні двері  прикрашали своєрідним цвітом роду. Гілочки з листками барвінку означали  жінок  та дівчат, які були в родині, гілочки із зірками – чоловіків та парубків.

2.  Найдавніші вікна були просто отворами. Їх то завішували тканиною  то закривали створами. Із появою скла  вікна стали справжньою окрасою  чудовим оздобленням хати. Зсередини вони прикрашалися  чистими  білосніжними занавісками, через які можна було бачити і вулицю і подвір’я і сад. Подекуди вікна прикрашалися  вишитими рушниками, що служили справжніми надійними оберегами.

    Кодований диктант. Прослухавши речення, виберіть

відповідну схему. (Схеми зображені на картках ).

    1.Стіл в українській хаті має  магічну силу  і символізує достаток родини. 2. Його першим заносять до нової хати, на нього кладуть хліб-сіль,  ставлять страви. 3. На стіл гріх сідати чи класти шапку. 4. Назва стіл походить від стародавнього звичаю стелити рушник або скатертину. 5. Незастелений стіл – символ або бідності або скупості господарів. 6. Обід за одним столом об’єднував людей і встановлював  щирі  дружні та доброзичливі стосунки.

Взаємоперевірка  виконаного завдання

Відповіді. 1 г; 2 а; 3 ґ; 4 б; 5 д; 6 в.

Схеми

А) О, О, О 

Б) О або О

В) О і О…О, О та О

Г) О і О

Ґ) О чи О

Д) …або О, або О

    Записати останнє речення. Виконати  синтаксичний    розбір.

    Слово вчителя. Де б людина не знаходилася, яких би висот вона не досягала,  а все життя буде пам’ятати дім, у якому її виховали,  у якому пройшло дитинство. Існує безліч народних повір’їв  про рідну домівку.

(Учень зачитує заздалегідь підібрані  прислів’я та приказки про рідний дім ).

-         Коли закладали фундамент хати, то клали на покуття гроші, щоб велися в хаті завжди. 

-         Коли, будуючи хату, зводять дах, то перев’язують рушниками сволоки – щоб хата була багата.

-         Після закінчення будівництва хати обов’язково роблять вінок (або букет) із квітів і ставлять на хаті. 

-         Якщо людина заходить у новозбудовану хату перший раз, то обов’язково треба щось принести; кладуть на стіл хліб, гроші, аби в цій хаті велися гроші й до грошей усе. 

-         Не можна залишати хату на ніч неметену, бо вночі по хаті ходять янголи.

-          Не можна виносити сміття з хати, коли зайшло сонце (бо кусатимуть собаки, бо хата згорить, бо настануть злидні ).

-          Не можна, зайшовши в хату, стояти, якщо в хаті дівчина, а треба сісти, щоб старости сідали.

-         Не обмітай кругом себе, бо не вийдеш заміж (не оженишся).

Я люблю свою хату

Я люблю свою хату,
і подвір'я, й садок.
Де і сонця багато,
і в жару — холодок.
Тихо й затишно. Квіти
коло хати цвітуть.
І невтомно все літо
бджоли в цвіті гудуть.
Все для мене тут рідне:
стіни — білі, як сніг,
і віконце привітне,
і дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
й рушники на стіні,—
навіть дим в нашій хаті
рідно пахне мені.

        Іван Гнатюк

    Гра «Прикрась садибу»

Учні, пояснивши значення фразеологізмів,  до малюнка «Українська садиба» прикріплюють елементи ілюстрації

    Творче конструюваня

Доповнити речення поширеними та непоширеними однорідними членами. Скласти схему.

     Українська хата пройшла довгий шлях від землянки до оселі.

Слова для довідки. Приземкуватої, маленької, чепурної, охайної, доглянутої, з білими стінами, вишневими садками, палахкучими рушниками на покуті, мальованими коминами.

VI.Рефлексія.

  1. Прийом «Розфарбуй букет»

Учні отримують нерозфарбовані  малюнки квітів із запитаннями.

  • Коли не вживаємо кому між однорідними членами речення?
  • У яких випадках завжди ставимо кому?
  • Чи завжди ставиться кома перед повторюваними сполучниками?
  • Коли використовуємо крапку з комою, тире при однорідних членах речення?

Якщо учень дає правильну відповідь, то малюнок «розфарбовано»,  тому що прикріплюється розфарбована  частина.

2.Відповіді на рефлексивні запитання

  • Що, на вашу думку, було найважливішим і найцікавішим на сьогоднішньому уроці?
  • Де можна застосувати отримані знання?

3.Заключне слово вчителя

VII.Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал підручника. Виписати 6-8 речень з однорідними членами інтер’єру приміщення в художньому стилі. Побудувати схеми речень з однорідними членами.

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку