Урок на тему : "Умови і причини виникнення пожеж. Причини запобігання та гасіння пожеж."

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу.

Мета уроку: ознайомити учнів з умовами і причинами виникнення пожеж, принципами запобігання та гасіння пожеж, розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті, розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість, навички індивідуальної, колективної та групової роботи, виховувати бережливе ставлення до свого життя, співпереживання, бажання прийти на допомогу ближньому.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Умови і причини виникнення пожеж. Причини запобігання та гасіння пожеж.

 Мета уроку:  ознайомити  учнів з умовами і причинами виникнення пожеж, принципами запобігання  та гасіння пожеж, розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті,  розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку; розвивати спостережливість, сміливість, винахідливість, навички індивідуальної, колективної та групової роботи, виховувати бережливе ставлення до свого життя, співпереживання, бажання прийти на допомогу ближньому.

Обладнання: підручник «Основи здоров’я» І.Д. Бех, Т.В. Воронцова,  зошит – практикум, маркери, стікери, клей, аркуш А-4,  малюнки  з зразками  горючих, важкогорючих і негорючих речовин і матеріалів , набір карток з ситуаціями для роботи в групах.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання.  Перевірка готовності до уроку. Створення позитивного настрою.

                          Добрий день, діти.  Добрий день, гості

                          Пролунав дзвінок, почався урок .

- Я, гадаю, що ви сьогодні добре попрацюєте на уроці і покажете свої знання.

2. Але, щоб нам добре працювалось,  ми повинні дотримуватись правил роботи  на уроці.

- Давайте з вами  пригадаємо ці правила. Використання пазлів

( Тут і зараз, говорити по черзі, бути доброзичливим, бути активним, не критикувати, дотримуватися правила піднятої руки)

ІІ  Перевірка домашнього завдання

  1. Сьогодні ми продовжуємо розширяти свої знання про правила безпеки у побуті і навколишньому середовищі.

Завдання. Із запропонованих букв, складів по порядку складіть основне правило безпеки.

1 У

5 туа

11 о

 3 якій

 10 і

 14 жним

 8 пиль

7 будь

2 будь

9 ним

13 ре

12 бе

 4 си

 6 ції

Назва учнями  складаного  правила безпеки.

У будь якій ситуації будь пильним і обережним

  1. Про що ми говорили на минулому уроці та  про  які ситуації  читали 

вдома?

  1. Перевірка виконання роботі  в зошитах – практикумах. Обстеження оселі.
  2. Об’єднання учнів  в  3 групи.  Виконання  3 хвилини.

1 група. Напишіть , як треба поводитись , коли залишаєтесь вдома самі.

2. група. Перелічте  правила безпеки під час користування Інтернетом.

3 група.  Назвіть небезпечні місця та предмети  ваших осел.

Виконуючи,  завдання   ви діяли згідно  основного  правила безпеки.

ІІІ  Актуалізація досвіду та опорних  знань учнів

  1. Відгадайте загадки.

З язиком, а не лається,

Без зубів, а кусається. (Вогонь)

 

Дерев’яний сам, легенький,

В капелюшку він темненьким.

До роботи малюк звик.

Упізнаєш його? (Сірник)

 

Та ось тільки малі діти

Не повинні з ним дружити.

Будеш необережним –

Може трапитись… (Пожежа)

  • Як ви здогадалися, наша розмова піде про…?

Сьогодні ми починаємо вивчати   продовжуємо вивчати  розділ  «Безпека в побуті і навколишньому середовищі» і  наша  нова глава цього розділу  «Пожежна безпека». Про  що ви дізнаєтеся  на уроках ?  Підручник с. 126 читання « Ти…».  Тема нашого уроку: «Умови і причини виникнення пожеж. Причини запобігання та гасіння пожеж»

  1. Вправа «Очікування». Тому розміщуємо на нашій галявині вогнище та хмаринку.
  •  У вас на партах лежать краплинки, напишіть на них що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
  • А тепер розташуйте їх над вогнищем, і якщо ваші сподівання справдяться то тоді ми зможемо загасити наше вогнище.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

  • Без вогню неможливе життя на Землі. Він потрібен всюди: у будинках, у

школах, дитсадках,  на підприємствах.

  • Вогонь запалений від сонячного проміння на далекому Олімпі несуть спортсмени-олімпійці.                                                                        
  • Вогонь – це ще й символ. Люди схиляють голови перед Вічним вогнем біля пам’ятників, обелісків.                                                                
  • Вогню під силу викликати у людей чудові емоції. Часто родини збираються біля каміна, спостерігаючи за вогнем.                                               
  • Вогонь – наш надійний помічник, але якщо він потрапив у невмілі руки, то може стати грізним ворогом.

Недарма кажуть: «Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн».

  • А коли вогонь із вірного друга перетворюється на безпечного ворога ?

(відповіді дітей.)

Вправа «Асоціативний кущ»

Пожежа – слово, що викликає тривогу, настороження, біль. Пожежа…

  • Які асоціації викликає у вас слово – «пожежа» ?

Вчитель робить висновок

( Страх, паніка,  горе, біль, сльози , смерть, вогонь, жар, полум’я, дим, крик і т.д.)

  • Щороку в наш час у світі стається 5 млн. пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина , 2-3 людей отримують травми й опіки, а серед них кожен третій загиблий – дитина. Щодня виникає до 120 пожеж у яких гине у середньому 7 чоловік. 

-   Як каже народна мудрість: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути.»           

-  Вогонь не припускає неправильного і неповажного поводження.

-  Щоб лихо не спіткало вас, необхідно багато чого знати про вогонь.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя:

 Демонстрація досліду ( сірник , скляна банка)

  1. Давайте розберемося, що необхідне для виникнення пожежі. Розглянемо

це питання на прикладі простого сірника. Сірник зроблений з дерева. Один його кінець вкритий спеціальною речовиною. При терті сірника об іншу речовину, що знаходиться на сірниковій коробці, виникає іскра, в результаті чого сірник загоряється і горить. Горіти сірник може тільки на повітрі. Якщо припинити доступ повітря, сірник гасне.

  1. Демонструю учням вирізаний з паперу трикутник.

-  Як називається ця геометрична фігура?

-   Для виникнення пожежі необхідні три умови. Для того, щоб з'ясувати  умови  виникнення горіння,  я пропоную відповісти на запитання: 

-  Що необхідно, щоб розпочалося  горіння?   (Горючі речовини або матеріали: дерево, папір тощо).

- Де  може відбутися горіння?  (Там, де є кисень.)

- Коли це може трапитись? ( Коли є джерело запалювання: іскра,…)

Отже, існує три умови виникнення горіння: горюча речовина, кисень і джерело запалювання. Ці складові утворюють «трикутник вогню».    Показ.

А для того, щоб було легше запам’ятати три  умови виникнення горіння французький  хімік Лавуазьє, запропонував цей термін. Підручник с. 127

  • Читання учнями висновку « Горіння….» с. 127 підручника
  • Подумайте, чи може початися пожежа, якщо відсутня одна з умов її виникнення? (відповіді дітей)
  •  За відсутності будь-якого чинника,  горіння не відбудеться.

Запам’ятайте! Якщо ми видалимо,  заблокуємо будь-яку з цих трьох умов, то пожежі не буде.

Але трикутник може перетворитися на квадрат, це відбувається тоді, коли втручається людина, і тоді він стає небезпечний  і тоді виникає… 

  1. Слово вчителя:

Майже  всі речовини можуть горіти. Горіти можуть тверді тіла, рідини, гази і метали. Всі вони горять по-різному. І зараз ми з вами дізнаємося  як горять речовини і матеріали.

  • Підручник с. 128. « Горючі речовини»
  • На які групи за ознакою  горючості поділяються речовини?
  •  Розкажіть про горючі , про важкогорючі та  легкозаймисті  речовини.

Доповнення Важкогорючі :брезент, войлок, рядно, оббите металом дерево, мокрі або просочені захисною сумішшю тканини. Приклади негорючих речей: камінь, метал, склотканина, пісок, вода, інертний газ. Приклади горючих речей: вата, папір, ганчірка, дерево, гас, бензин, майже усі пластмаси, спирт.

  1. Робота в 2  групах. Учням роздаються завдання з малюнками : вибрати горючі та негорючі речовини та зробити колаж . Презентація.

Физхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустить.

Плесніть , діти , кілька раз,

І сідайте, все гаразд.

  1.  Обговорення питань.

- Вогонь можна загасити, накинувши на нього цупку тканину, ковдру, килим, якщо вони не синтетичні. Яка умова горіння при цьому зникає?

- Чому вогонь спалахує з більшою силою, коли відчиняють двері чи вікно?

Збивати вогонь гілкою, віником, ганчіркою треба короткими рухами. Як ти вважаєш, чому?

- Чому на автозаправних станціях заборонено користуватися відкритим вогнем, зокрема палити?

Пам’ятай, що майже всі пожежі спочатку невеликі і їх можна легко загасити. Говорять, що в першу хвилину для гасіння пожежі досить склянки води, в другу – потрібне відро, а в третю – не вистачить і цистерни.

  1. Слово вчителя

Пожежа – це лихо. На жаль, кожного дня на центральних пунктах зв’язку пожежної частини лунають дзвінки і поспішають червоні автомобілі до місця пригоди, щоб зберегти від вогню майно і врятувати людське життя. 
- А які ви знаєте причини виникнення пожежі?  

Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники виділили декілька, через які найчастіше виникають пожежі (паління, неправильне користування електричними та газовими приладами, необережне поводження з відкритим вогнем).

  • А чого потрібно дотримуватися, щоб пожежі не трапилося?
  1. Робота з підручником. Відповіді на запитання с. 129.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Слово вчителя:

  • Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки.
  1. Обговорення: «Причини виникнення пожеж» . Підручнику с. 130  на мал. 76
  • На цьому малюнку зображено уявний будинок. Якби він дійсно існував, то в ньому неодмінно виникла б пожежа, тому що всі мешканці порушують правила пожежної безпеки.
  • Які порушення правил пожежної безпеки у будинку?
  • Знайдіть на малюнку єдину істоту, яка не порушує правил пожежної безпеки.

2. Робота в парах.

         Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.

Для розваги і для гри  

а не в лісі, а ні в хаті.

Не розпалюй сам багаття,

умикати нам не слід.

З грубки жару не беріть                    

то вимкни всі електроприлади.

Плитку, праску                                  

це небезпечно.

Коли йдеш з квартири,                     

 користуйся ліхтариком.

Не грайся з вогнем -                           

жар в собі вогонь таїть.

Не грайся запальничкою,                  

сірників ти не бери.

Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.

(ключ для тесту)

Для розваги і для гри  

сірників ти не бери.

Не розпалюй сам багаття,

а не в лісі, а ні в хаті.

З грубки жару не беріть                    

жар в собі вогонь таїть.

Плитку, праску                                  

умикати нам не слід.

Коли йдеш з квартири,                     

то вимкни всі електроприлади.

Не грайся з вогнем -                           

це небезпечно.

Не грайся запальничкою,                  

 користуйся ліхтариком.

 

У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Якщо  трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?

Додаткове завдання: Практична робота:  «Викличемо пожежну команду».

  • Знайди помилки, допущені у запропонованому вірші.

Алло, 101? Горить все, палає!

Швидше  приїдьте…Адресу?... Не знаю!

Живу я в будинку, такий  він великий,

А поруч із ним ще красується липа.

Ну що ж ви питаєте ? Їдьте скоріше!

Вогонь за вовка жорстокого зліший.

Ви вже на порозі? Оце так  попав!

Та я ж всього – на – всього пожартував.

Завдання: дати оцінку діям дітей, які спілкуються з оператором служби «101»

Даша схвильовано кричить у трубку:

  • Алло, пожежна охорона! Негайно приїздіть сюди. У нас пожежа!

Богдан набирає номер 101 і швидко повідомляє:

  • Алло, виникла пожежа на вулиці Центральній, будинок № 45.Повідомив Кеда Богдан.
  • Яка інформація потрібна пожежникам?

Тому інформацію про пожежу потрібно надавати чітко, повно і правильно.

Слід вказати що, де горить, прізвище того, хто телефонував або з якого номеру, щоб перевірити інформацію.

VІ. Підсумок уроку.

Продовжіть  речення : Я дізналася/ дізнався..

VІІ Домашнє завдання

Прочитати § 24.  Знайти  прислів’я  на пожежну тематику.

ІІ . Аргументація і виставлення оцінок. 
Аналіз очікувань на крапельках. Якщо ваші сподівання справдились, загасіть вогнище, якщо ні або виявилися недоречними – приберіть їх з плаката, вони просто випарувалися. 

  • Дякую вам за роботу на уроці, на все добре.

 

docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
2687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку