Урок "Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у драмі"

Про матеріал
Презентація уроку дистанційного навчання за покликанням https://docs.google.com/presentation/d/1DWEMbQseqT7gLqZ1I1t70AkixOHO5ZbqTwRPCzIVEtA/edit#slide=id.ga504ca2524_1_21
Перегляд файлу

ТЕМА: І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.  

 

 МЕТА: охарактеризувати образ Наталки;  з'ясувати роль і функцію пісень у творі;формувати навички роботи з текстом та кіно матеріалами , вчити співставляти минуле із сучасністю; розвивати образне мислення ,навички роботи з Інтернет- ресурсами, самостійної роботи,  критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів;  вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; сприяти національно-патріотичному та естетичному вихованню школярів,  усвідомленню важливості активної життєвої позиції; бажанню захищати людську гідність, власні принципи; потребі  пошуку власного щастя.

 

ОБЛАДНАННЯ: презентація, відеозапис піснь, цитати  героїв  п'єси,   текст твору, комп’ютер.

ТИП УРОКУ: оволодіння знаннями, уміннями і навичками.

Хід уроку

І   Емоційне налаштування «Кольоровий настрій»

Сплетений із пахучих трав та ніжних квітів, прикрашений барвистими стрічками і наділений магічним змістом, український вінок — один з найдавніших оберегів  нашої країни. Кожна квіточка, стрічка у ньому – це символ. Тож пропоную вам обрати стрічку на віночку та визначити ваш настрій.

Символіка стрічки

коричнева — символ землі–годувальниці (задоволення);

жовтогарячий – символ хліба  (радість);

жовтий –— символ сонця ( приємність);

зелений — символ  краси та молодості ( спокій);

синій— небо і вода, що надають силу й здоров’я (сум);

фіолетовий – мудрість (тривожність);

чорний – символ печалі  ( незадоволення);

малинова — символ  душевності  та  щирості (піднесеність);

рожева — символ достатку (грайливість);

червона  — символ магічності (загадковість).

 

Гарний  настрій  допоможе  під  час  роботи на уроці,  і ми всі разом досягнемо  успіху. Хто обрав темні кольори, не сумуйте, пригадайте найщасливішу мить у вашому житті і посміхніться. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху.

 

ІІ Мотиваційний етап (актуалізація).

  Інтегрована вправа «Пригадай героїв твору»

https://learningapps.org/display?v=pntovatea20

ІІІ Цілевизначення і планування.

Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»

Саме піснею починається твір І.П.Котляревського «Наталка Полтавка».

  • Хто її виконує?
  • Як ви гадаєте, про кого і про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?

Отже, тема  уроку:   Наталка як уособлення  кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у драмі.

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Про що хотіли б дізнатися?

(визначаємо цілі та завдання уроку)

Учні повинні знати:

  • зміст твору І.Котляревського «Наталка Полтавка»:
  • роль пісні у творі для розкриття  характеру образів;

 

 

            Учні повинні вміти:

  • працювати із текстом художнього твору, виділяти головне і другорядне;
  • швидко відшукувати у тексті потрібну інформацію, аналізувати її;
  • виразно читати епізоди з драми на доказ своїх думок;
  • стисло та грамотно висловлювати свої міркування, робити висновки, узагальнення.

Епіграф уроку:

Щастя дістається тим, хто за нього бореться (П’єр Бомарше)

«Хвилинка мудрості»

  • Прокоментуйте, як слова П’єра  Бомарше стосуються нашої теми.
  • Хто з героїв твору бореться за своє щастя?

IV Змістово-пошукова діяльність (вивчення нового матеріалу)

«Усний малюнок»

  • Якою постає дівчина Наталка у вашій уяві?

Перегляд  відео «Дівоче  святкове вбрання кінця ХІХ – початку ХХ ст..»

https://www.youtube.com/watch?v=XolBbRkQlxg&t=4s

     Найпершим помічником і порадником для дітей є мама, адже вона виховувала доньку хорошою господинею: вчила шити, прясти, готувати їжу. Батьки хотіли своїм дітям щасливої долі. Так Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить вийти заміж за багатого, нелюбого їй чоловіка. І як  чинить  Наталка?

Інтерактивна вправа «Розмова Наталки з матір’ю»(перегляньте відео, дайте відповіді на поставлені запитання)

https://learningapps.org/display?v=prqbcnybj20 

Робота з текстом (діти зачитують цитати з твору, додається відео з кінофільму)

  •   Як про Наталку говорять герої драми?

Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

Виборний : «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам»

 Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж

Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

 

  •   А так говорить про себе сама Наталка.

(Прослуховування пісні )

 

  •  А чи завжди Наталка покірна? Пригадайте, як змінилась поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра? (відео)

«Асоціативне гроно»

Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.

Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм.

(скласти схему  в зошит)

      Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.

  • Чи можемо  сказати, що Наталка – це ідеал жінки ?
  • А що таке ідеал?

 

Словникова робота

Ідеал – зразок, що позначає вищу міру досконалості, на досягнення якого має бути націлений стан душі, спосіб людського життя та діяльності.

Перегляд  інтерактивного плакату «Ідеал жінки в різні епохи»

https://www.thinglink.com/scene/1372971402100998146

Порівняйте Наталку та сучасну жінку, створивши « Діаграму Вена»

https://www.canva.com/design/DAELnHDqAsE/bBHhCL08sxUDGVMBlsfufw/view?utm_content=DAELnHDqAsE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

 

Домашнє завдання:

  • Напишіть есе на тему: «Чи варто сучасним жінкам брати за приклад Наталку Полтавку?»
  • Виконати інтерактивну вправу «Пісні у творі «Наталка Полтавка»»  (розподіли, кому з героїв належить пісня) https://learningapps.org/display?v=pw3o81g7n20

Хвилинка відпочинку (вправа для очей) https://www.youtube.com/watch?v=pAgN9rjOJ1Q&t=46s

   Із давніх-давен знали українців як людей співучих, бо на нашій землі не тільки кожне село чи місто мало свою пісню, а й кожна людина, у якої була добра і чиста душа.

    Українська пісня надає колоритності й самобутності  літературним творам. У сюжет твору «Наталка Полтавка»  І. Котляревський увів 22 пісні і зробив це так майстерно, що вони стали не тільки зовнішньою оздобою, а й зробили твір високохудожнім, народним, національно самобутнім.

   Дослідники  творчості     І. Котляревського  розподіляють  пісні  за їх походженням  на   4 групи.

  • пісні, написані самим автором:

  «Ой мати, мати! Серце не вважає»;

  «Віють вітри, віють буйні»;

  «Ой я дівчина Полтавка»;

  «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;

 «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;

 «Де згода в сімействі»;

 «Підем, Петре, до тієї»;   «Начинаймо веселиться».

  •  фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень:

«Сонце низенько, вечір близенько»;

 «Ворскло, річка невеличка» та ін.

 

  •  літературного походження, але перероблені автором:

«Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;

 «От юних літ...»;

«Ой доля людськая — доля єсть сліпая!».

 

  •  народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:

 «Ой під вишнею, під черешнею»;

 «Гомін, гомін по діброві»;

 «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;

 «У сусіда хата біла».

     Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай. (портрет)https://uk.wikipedia.org/wiki/Маруся_Чурай

 П'єса І.Котляревського приваблювала багатьох музикантів , але саме  опера  М. Лисенка закріпилася в репертуарі оперних театрів і посіла місце серед найпопулярніших українських опер. https://uk.wikipedia.org/wiki/Наталка_Полтавка_(опера)

 

(Пропоную дітям, які хочуть отримати високий бал, звернутися за  покликанням  до Wikipedia та підготувати повідомлення у вигляді презентації про Марусю Чурай та Миколу Лисенка.)

   Роль  пісень у творі  насамперед характеротворча, вони є важливим компонентом характеристики героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ.

 

 Робота в групах

 За піснею визначте характер героя, його прагнення.

  1. група – Петро  пісня «Сонце низенько»  ( Петро зізнається у своєму щирому і вірному коханні до Наталки. Пісня передає і настрій парубка, і його прагнення швидше побачитися з коханою дівчиною). (відео)

 

  1.  група – Микола  пісня «Ворскло річка невеличка»  (Микола сповнений почуття національної гордості за славних прадідів-козаків, які хоробро боронили рідну землю від ворогів). (відео)

 

  1. Група – Возний   пісня  «Всякому городу нрав і права».   (  Життєві принципи та світогляд возного відбиті у даній  пісні. Він виправдовує насильство і вважає природним, що всякий, хто вище, то нижчого гне.)

 (відео)

 

     Отже, народна пісня чітко відтінила національні характери персонажів. 

Пригадаємо матеріал 6 класу та звернемо увагу на жанрові особливості пісень п’єси. Отже, у драмі «Наталка Полтавка» використані такі пісні:

-  сатиричні;                     -  козацькі;

-  ліричні;                          - чумацькі;

-  гумористичні.               - історичні

        Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, вони надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

      Пісні  не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб. Пісні  мають глибокий зміст, у них упродовж століть нагромаджувалася життєва мудрість простих людей. Із цього погляду вся п’єса схожа на народну пісню. Мабуть, це одна з причин, чому «Наталка Полтавка»  й досі посідає почесне місце в репертуарах багатьох театрів.

 

V.   Рефлективно-оцінювальний етап

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

– Які із ваших очікувань здійснилися?

 – Продовжте речення:

 «Сьогодні на уроці я зрозумів…»,

 «Після  уроку  я  обов’язково…»,

 «Образ Наталки  допоміг  мені  усвідомити…»;

 

VI. Підсумок уроку.

 П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світову славу. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини та інших країн. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії стала багатим надбанням світової театральної культури.

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку