Конспект
уроку
математики
в 4 класі
Підготувала і провела
вчитель початкових класів Чугай Світлана Вікторівна
Тема: Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка.
Мета:
- узагальнити уявлення учнів про зв'язок дій додавання і віднімання;
вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання –
додаванням;
- розвязувати складні задачі на знаходження невідомого доданка;
- розвивати критичне мислення,вміння виділяти головне.
- уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес та навички самоконтролю;
- комунікативні: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
- соціальні: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
- інформаційні: розширити знання учнів про народні звичаї, про життя бджіл та користь меду.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні звязки: народознавство, читання, природознавство, основи здоров’я.
Обладнання: - проектор;
презентація;
роздатковий матеріал;
сигнальні картки;
картки для індивідуальної роботи;
екран;
наочний матеріал;
горщик з медом;
лікарські трави;
музичний супровід.
Хід уроку
Робота з класом |
Робота з дитиною з ООП |
І Організація класу Станьте, діти, всі рівненько, Усміхніться всі гарненько. Щоб урок минув не марно, Працювати треба гарно, Щоб почути у кінці, Що ви просто молодці! ІІ Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми уроку.
- Який сьогодні день? - Славко, яка пора року зараз надворі? - Відкрийте зошити і запишіть. Вчитель: За вікном глибока осінь, кінець листопада – ворота зими. Це означає, що всі польові роботи закінчено. У селищах розпочинаються «братчини» - давній слов’янський звичай зміцнення дружби, коли всі збираються за святковим столом, куштують різні страви, які разом приготували. Обов’язково на столах повинен бути мед. Бо ще ці гуляння називають святом «бджолиного рою». - Ось як все починається!
Сусідка 1: Вже весна. Якщо бажаєш потоваришувати з односельцем, то подаруй йому бджолиний рій. Сусід 1: Гарна пропозиція!! Сусід 1: Вітаю вас. Даю на братчину!. Сусід 2: Щиро дякуємо!!! Сусідка 2: Тепер ми разом будемо доглядати рій, а восени скуштуємо ситенний мед, який приготуємо за власним рецептом.
- Одже, допоможемо родинам гарно доглянути рій, щоб отримати смачний ситенний мед? Тема: Для цього на уроці ми будемо розв’язувати приклади і задачі з багатоцифровими числами, повторимо правила перевірки додавання та віднімання.
- Відгадайте, без кого нам не впоратися? Швидкокрила, невеличка, Ця невтомна трудівничка. Цілий день вона літає, Із квіток нектар збирає. (Бджола)
( На дошці з’являється малюнок бджоли)
- Пропоную вам відгадати девіз нашого уроку. А) Гра « Назви числа у порядку зростання» ( Діти називають числа. Вчитель перегортає відповідне слово) - Запишіть красиво числа. - Прочитайте їх у порядку зростання. 35008 53800 35080 5800 5800 35008 35080 53800 Бджіл тримати, не в холодку лежати. - Славко, яке число найменше? Чому? Б) Читання девізу уроку. В) Бесіда. - Як розумієте прислів’я? ( Треба гарно працювати, не лінитися) - Сподіваюся, що ми також будемо старанно працювати та зберемо добрий врожай. За правильні відповіді будете самостійно робити позначки на полях зошитів.
- Яким на вашу думку буде наш урок? - А ще він буде з «Присмаком меду» ІІІ Актуацізація опорних знань
А) Математичний диктант. (Прийом «Тихе опитування» ( Діти показують відповіді на екранах) - Дехто працює за картками. - Зменшуване 300, від’ємник 7.Знайди різницю.( 293) - Перший доданок 120, другий 330. Знайди суму. (450) - Число 940 зменшити на 500. (440) - Число 790 збільшити на 10. (800) Б) Індивідуальна робота за картками. 300 – 7 = 120+ 330= 940 – 500= 790+ 10 =
В) Бесіда ( Прийом « Мозковий штурм») - На які арифметичні дії були приклади? ( Додавання і віднімання) - Як називаються компоненти при додаванні? ( І доданок + ІІ доданок = Сума - Як називаються компоненти при відніманні? ( Зменшуване – Від’ємник = Різниця) - Чи можна назвати ці дві дії взаємооберненими? ( Так) - Скільки прикладів на віднімання можна скласти з одного прикладу на додавання, якщо доданки не однакові?( Два) - Чи можна скласти приклад на додавання з прикладу на віднімання? ( Так) Висновок: Одже на цих властивостях і грунтується правило перевірки дій додавання і віднімання. На прикладах ми це сьогодні доведемо.
- Приготуйте сигнальні картки- квіточки. - Чи правильно розв’язано приклади?
329 670 243 483 435 531 712 235 785 - Навіщо нам в житті потрібні вміння перевіряти свої обчислення? ( Щоб не помилятися в магазині)
Давайте трішечки відпочинемо. ІІІ Вивчення нового матеріалу
- А що ви знаєте про письменника? ( Український педагог, письменник.)
- Прочитайте казку у парі. З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика. Заплющиш очі — чуєш немов струна бринить. Де ця струна? Може у вуликах? Може сидять там бджілки і грають на якомусь дивному інструменті? Бо бринить музика скрізь: і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці. Весь світ співає. І синє небо, і сонце - все співає. А може, тоненькі струни у квітах? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками.
- Куди прилетить бджілка? (питання до Славка) - Ось і наша бджілка прилетіла на медоносні квітки, але назва їх невідома. - Спробуємо пояснити приклади, тоді дізнаємося. 8472 6118 2354 2354 6118 8472 - Назвіть різницю. - Як склали другий приклад?( До різниці додали від’ємник) - Що отримали? (Зменшуване) - Можемо сказати, що приклад розв’язали правильно? - Одже перша квітка шавлія. - Як перевірити віднімання додаванням? Висновок: Щоб перевірити чи правильно виконана дія віднімання, треба до різниці додати від’ємник. Якщо отримали зменшуване, то приклад розв’язали правильно. а – в = с , то с + в = а
- Відгадаємо наступну. 2903 7249 4346 4346 7249 2903 - Назвіть суму. - Як утворили другий приклад? ( Від суми відняли ІІ доданок) - Що отримали? ( І доданок) - Можемо сказати, що приклад розв’язали правильно? - Як ще можна перевірити? ( Від суми відняли І доданок, якщо отримаємо ІІ доданок, то розв’язали вірно) - А друга – жовтий буркун. Висновок: Щоб перевірити чи правильно виконана дія додавання, треба від суми відняти один з доданків. Якщо отримали другий доданок, то приклад розв’язали правильно. а + в = с, то с – в = а с – а = в
А) Розвязання прикладів № 397 (2), (4) - Відкрийте підручники стор.65 № 397 (2 та 4) - Розв’яжемо з коментуванням. ( Діти коментують, вчитель записує на дошці.)Не забувайте робити позначки на полях.
Б) Робота у групах (з використанням прийому « Навчаючи- вчусь» - Попрацюємо в малих групах. Об’єднайтеся в четвірки. Бджоли дуже добре орієнтуються в часі. Для цього їм не потрібні ні годинник, ні сонце.Обчисліть, скільки бджілок повернулося до вашого вулика. Дізнайтеся в якому з трьох конвертів секрет. Коли ваша група впорається із завданням, дайте сигнал: підніміть вулик. Памятайте про правила роботи у групі та свої обов'язки. «Правила роботи в групі» Слухай, що говорять інші. Говори спокійно, ясно, тільки по справі. Аналізуй свої дії, вчасно виправляй помилки. Допомагай товаришам, якщо вони про це просять. Точно виконуй покладену на тебе роль. - На цю роботу не більше 1 хвилинки. Час пішов. В) Виконання завдання 1 гр. - № 398 (1) - 51673 2 гр.- № 398 (2) - 53669 3 гр.- № 398 (3) - 75302 4 гр.- № 398 (4) - 38416 5 гр.- № 398 (1) - 51673 6 гр.- № 398 (2) – 53669 Г) Перевірка - Що цікавого дізналися про бджіл? 1 гр. – 51673- Бджола бачить на відстані 1 м. 2 гр.- 53669 - Для виготовлення 100 грамів меду бджола збирає нектар із 1 000 000 квітів. 3 гр.- 75302 - Бджоли сягають у польоті висоти 6600 м. 4 гр.- 38416 - За одну секунду бджола робить до 440 помахів крилом. 5 гр.- 51673 - У пошуках меду бджілка відлітає від вулика на відстань до 10 км. 6 гр.- 53669 – У світі близько 2000 видів бджіл, і тільки 4 види з них виробляють мед.
ІV Повторення та закріплення вивченого 1. Робота над задачею. - Якщо складаються несприятливі погодні умови, часто ідуть дощі, дуже мало квітів, стає холодніше, то господарю треба підгодовувати бджіл цукровим сиропом. - Задача наша також про цукровий сироп. А) Читання задачі. Для виготовлення цукрового сиропу для бджіл за рік господар використав 8 кг 300г цукру. Весною витратив 2кг 800 г, восени –900 г. Решту витратив взимку. Скільки килограмів цукру витратив господар взимку? Б) Аналіз задачі - Скільки всього цукру використав господар?(8кг300г) - Скільки це грамів? (8300г) - Коли він використовував цукор? (весною,восени та зимою) - Скільки витратили весною? (2кг 800г) - Скільки це грамів? (2800г) - Скільки восени? ( 900 г) - Що сказано про зиму? (решта) - Чи можемо зразу дати відповідь на питання?(ні) - Що треба знайти спочатку? (Скільки весною та восени разом) - Якою дією?(додаванням) - Як тепер знайти решту? (відняти) В) Складаня плану розв’язання 1) Скільки за весну та осінь разом?) (+) 2) Скільки залишилося на зиму? (-) Г) Самостійне рішення Д) Перевірка 1) 2800 + 900= 3700 (г)- весна та осінь; 2) 8300 - 3700= 4600(г) – зима. Відповідь: 4кг 600г використав взимку.
2. Фізхвилинка для очей. V Домашнє завдання - Щоб закріпити вивчене, виконайте вдома завдання.
С. 66 № 403 (1,2)
С. 66 № 403
С. 66 № 403 (3,4) ,№ 404
С. 66 № 403 , № 404 V Підбиття підсумку уроку. Рефлексія. 1. Робота над геометричним матеріалом. - Ось і наближається до кінця наш урок. Значить, що господарі вже достали бджолині соти. - Яку форму мають бджолині соти? (Шестикутник) - Що можете сказати про цю фігуру? ( Всі сторони рівні) - А господиням вже час готувати сетенний мед за власним рецептом. Сусідка1 – Покладу я духмяної, цілющої травички. Сусідка 2 - Додам півскляночки кип’яченої водички. Сусідка 1 – На останок – бджолині соти. Сусідка 2 – Ось сетенний мед і готовий. 2. Сторінка лікаря. - Діти, попереду зима. Щоб не хворіти, запам’ятайте, коли варто вживати мед та чим він корисний. Учень 1: Мед є відмінними ліками при будь-яких симптомах грипу та застуди. Учень 2: Він полегшує біль в горлі. Учень 3: Мед допомагає зміцнити організм дитини в період хвороби. Учень 4: Мед допомагає швидше впоратися з кашлем.
- Сьогодні ви добре попрацювали. Щось дізналися, чому навчилися. Давайте пограємо в гру «Ти - молодець!». - Починайте свої відповіді словами: • Сьогодні я дізнався ... • Мені сподобалося… • Я навчилась… • Мені було не важко ... • Я хочу побажати всім ... - А всі підтримують словами «Ти -молодець!» - Вашу роботу я оціню, зібравши зошити і підрахувавши набрані бали. Багато заробили і бонусних балів від учителя.
4. Підведення підсумків роботи. - З яким настроєм пройшов наш урок? - Наш урок з присмаком меду. Ми гарно попрацювали та заслуговуємо його спробувати? - Господині, пригощайте всіх. - Одже всі запрошуються на «братини».
|
Відповідає
Картка 1 Спиши числа, знайди менше. 35008 53800 35080 5800
Відповідає
Відповідає
Картка 2 Розв’яжи приклади 35+10 100+30 14+20 200-100
Відповідає
Картка 3 243+ 531 ( в стовбчик) ( останній приклад показує картку)
Виконує
Слухає
Слухає та відповідає
Читає з вчителем
Відповідає
Слухає
Повторює
Слухає
Повторює
Записує з дошки
Працює у групі
Слухає
Картка 4 Для виготовлення цукрового сиропу для бджіл за рік господар використав 8 кг цукру. Весною витратив 2кг, восени – 1 кг. Решту витратив взимку. Скільки килограмів цукру витратив господар взимку?
Розповідає |