Урок .Почуття возвеличують людину(за драмою І.П.Котляревського "Наталка Полтавка".

Про матеріал
Урок .Почуття возвеличують людину(за драмою І.П.Котляревського "Наталка Полтавка".Поглиблення знань учнів про творчість І.П.Котляревського,визначення суті справжніх людських цінностей і щастя.
Перегляд файлу

Городнянський ліцей № 2

 

 

 

 

ПОЧУТТЯ ВОЗВЕЛИЧУЮТЬ ЛЮДИНУ

(за драмою І.П.Котляревського «Наталка Полтавка»)

 

 

 

 Із досвіду роботи

вчителя української мови та літератури

Масибут Світлани Михайлівни

 

 

 

 

 

Городня,2018

Мета уроку: поглибити знання учнів про творчість І.П.Котляревського,визначити суть справжніх людських цінностей і щастя,збагнути значення в житті людини духовності,доброти,чесності,вірності в коханні; розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності дітей, вміння висловлювати свої думки; виховувати високі моральні якості шляхом глибокого аналізу образів п’єси та поставлених проблем.

Обладнання: текст твору І.П.Котляревського «Наталка Полтавка»,поезія Дмитра Павличка «Коли ми йшли удвох з тобою», вислови видатних людей про зміст щастя,інсценізації.

Тип уроку: комбінований.

 

Щастя – не слава,не гроші. Все це минає.

Щастя – це люди хороші,шана людськая.

Олександр Підсуха

Перебіг уроку

І. Слово вчителя.

Звучить музика, вчитель читає напамять вірш Д.Павличка «Коли ми йшли удвох з тобою».

Бесіда

1. Чи тільки про любов ця поезія? Які моральні проблеми порушує в ній автор?

2.Від чого краса коханої потьмарилась для юнака?

– Ця поезія ще й про духовність людини. Автор порушує проблему внутрішньої краси.

Красива людина не вродою,а душею,вчинками. Тому ліричний герой-юнак,побачивши,що кохана безжально топче колоски – тяжку працю людей,перестав почуватися щасливим,йому здалося,що дівчина топче його любов.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть на листочках. Чи справдиться він, побачимо,підбивши підсумок уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Учитель. Сьогодні ми спробуємо розкрити тему уроку через осмислення внутрішнього світу персонажів драми «Наталка Полтавка», який відображається в їх вчинках, діях,словах.

Відкрийте зошити, запишіть тему уроку,епіграф.

  • На сьогоднішній урок ви мали підготуватися до характеристики образів п’єси. Обєднані в 5 груп,кожна з яких має завдання.
  • Уявімо, що до нас завітали герої пєси. Кого з них ми пригадуємо в першу чергу,почувши слова простота,щедрість,повага?

 

Отож слово групі Наталки.

–Запитання.

1.Як Наталка характеризує сама себе і якої думки про неї ви?

2.Як розкривається характер Наталки у її першій зустрічі з возним?

3.Знайдіть у тексті характеристику Наталки,яку їй дає виборний.

4.Якщо Наталка вірна Петрові,то чому вона подає рушника возному? Чи щось виправдовує її перед Петром?

 

Отже,повага до батьків у наших предків була неписаним і водночас непорушеним законом для дітей. А батьки своїм дітям зла ніколи не бажають.

  • То в чому ж Наталка вбачає справжнє щастя?

 

Запитання до хлопців.

1. Чи зустрічали ви в наш час дівчину,схожу на Наталку?

2.Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.

3. Хто вам більше подобається і чому?

 Інсценізація уривка п’єси( дія 1-ша,ява 4-та)

Після перегляду – бесіда.

Слово групі Терпилихи.

1.У чому Терпилиха вбачає щастя дочки?

2.Любить чи не любить Терпилиха свою дочку?

3.Якщо Терпилиха любить свою дочку,бажає їй щастя, то чому ж вона намагалася відмовити Наталку від Петра вже тоді,коли він повернувся?

4.Порівняйте стосунки Наталки Полтавки зі своєю  матірю і стосунки сучасних дочок зі своїми матерями.

Слово групі Петра.

Інсценізація. З’являється юнак із клунком.

Петро. Я– сирота без  роду,без племені, без талану і без приюту. Не маю ні хатини, нічого

В мене ні орано, ні сіяно, бо один у світі. Я відмовлюся від усього щастя заради Наталчиного благополуччя.

Щоб я Наталку одговорював іти замуж за пана возного,научав дочку не слухати матері й поселяв несогласіє в сімї?! Нехай мене Бог накаже.

 

–Запитання.

1.Які загальнолюдські цінності сповідує Петро?

2.Чому він не відстоює своє щастя?

3.Чи подобається вам Петро? Чим саме?

 

Запитання до дівчат.

1.Чи хотіли б ви,щоб вас покохав хлопець,схожий на нього?

2.Що ви можете сказати про сучасних хлопців?

Учитель.

Нам легко було говорити про Наталку,Терпилиху,Петра як про людей порядних,високоморальних,які сповідують загальнолюдські цінності. А інші персонажі? Оскільки у світі немає жодної людини лише з позитивними чи лише негативними рисами, то возний і виборний – не виняток. Отож спробуймо розкрити духовний світ возного.

Інсценізація.

Виходить хлопець із палицею.

Возний.  Я,дворянин,готовий одружитися з убогою селянкою,бо власному серцю не накажеш…

…Наталки вид ясний…

Утробу всю потряс…

Безміно, ах! Люблю ту дівицю,

Как жадний волк младую ягницю.

І хоч в житті сповідую принцип «блаженна лож, когда биваєт в пользу ближніх» та от рожденія мого расположен і к добрим ділам,но,за недосужностію до должності, доселі ні одного не зділал.

Характеристика образу возного учасниками наступної групи.

Запитання.

1.Цікаво,як возний освідчується Наталці в коханні. Які риси характеру виявляються при цьому?

2. Чи павдиві слова, якими він освідчується в коханні:

Безмірно,ах! Люблю тя,дівицю,

Как жодний волк младую ягницю?

3.Як ви думаєте, любов возного до Наталки – почуття щире чи корисливе?

 

5 група. Творча лабораторія.

Складання міні-твору за темою «Якою людиною я хочу бути».

 

 

Учитель. Підсумок.

Отже,охарактеризувавши героїв п’єси,ми переконалися в тому,що справжнє почуття любові возвеличило їх: Наталці подало сили і впевненості, Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого,Терпилиху застерегло від фатальної помилки, а возного змусило вперше в житті зробити добре діло.

Учитель. Пригадайте, яка тема твору «Наталка Полтавка».(Показ драми бідної української дівчини-селянки,яка відстоює право на щастя).

–А що ж це таке – щастя?

Щастя – це почуття або стан найвищого повного вдоволення, сприятливий збіг обставин, талант,успіх.

–Тож давайте подумаємо,в імя чого жертвує Наталка своїм щастям?(В імя спокійної старості матері)

–Чи згодні ви з думкою,що розлука вбиває любов?

–Чи поділяєте ви думку Горпини Терпилихи,що в злиднях щастя немає?

–Побутує думка,що найміцнішим є шлюб за розрахунком. Чи можна вважати їх найщасливішими?

–Хто, на вашу думку, може бути щасливим?

(Хто прагне цього,має велику силу волі,людина не бездільна).

  • Вислови видатних людей про щастя,прислівя,приказки.

Вислів.

 Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але найщасливіший той,хто вмів ним користуватися.

Г.С.Сковорода

Приказки.

  • Хто дрімає, той щастя не має.
  • Всякий свого щастя коваль.

Як ви розумієте вислів О.Підсухи, що є епіграфом сьогоднішнього уроку?

  • Усі без винятку хочуть бути щасливими. Бажаючи щастя,люди інколи дарують одне-одному талісмани-сувеніри. А ще кажуть, хто знайде підкову, той буде щасливим.
  • Звідки походить цей вислів?

–Із давнини. Підковувати коней почали ще до нової ери. Спочатку це робили заради краси, тому підкови були золоті або срібні. Коні під час бігу часто їх губили. Знайти таку підкову справді було щасливим випадком. Розповідають, що у ХVІІ ст. один англійський дипломат, який полюбляв хвастатися своєю заможністю,наказував підковувати коней так,щоб ті дорогі підкови відпадали.

–Прикладом того,що щастя не самоціль, а результат боротьби є образ Наталки Полтавки.

Наталка

вродлива,працьовита

пряла,шила,прибирала

золото,а не дівка

українка,борець

ІV. Підсумок уроку.

–Чи досягнута мета уроку, чи справдилися ваші очікування.

 

Аналіз карток.

 

V. Оцінювання учнів і мотивація оцінок.

VІ. Д/з:

     – провести опитування в людей різного віку «У чому Ви          вбачаєте щастя?»

  • Підготувати повідомлення «Значення творчості І.П.Котляревського в літературі».
  • Написати твір-мініатюру «Мої роздуми на пєсою Наталка Полтавка».

 

docx
Додано
21 вересня 2020
Переглядів
622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку