Урок-практикум з природознавства для 1 класу "Лікарські рослини рідного краю. Лікуємо Ведмедика"

Про матеріал

Мета даного уроку: формувати уявлення про лікарські рослини, ознайомити з лікарськими рослинами рідного краю, їх назвами, основними лікувальними властивостями; продовжити роботу над формуванням понять “дерева”, “кущі”, “трав'янисті рослини”; розвивати слухо-зорове сприймання мовлення учнів та вчителя; формувати практичні навички використання лікарських рослин, виховувати бережливе ставлення до рідної природи.

Перегляд файлу

Тема. Лікарські рослини рідного краю.

Мета: формувати уявлення про лікарські рослини, ознайомити з лікарськими                                                  рослинами рідного краю, їх назвами, основними лікувальними властивостями; продовжити роботу над формуванням понять дерева”,  кущі, травянисті рослини;  розвивати слухо-зорове сприймання мовлення учнів та вчителя; формувати практичні навички використання лікарських рослин, виховувати бережливе ставлення до рідної природи.

Хід уроку-практикуму

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  •  Назвіть на які 2 групи поділяється природа?
  • Що належить до живої природи, неживої?
  • На які групи поділяються рослини.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Розгляньте малюнки.

На дошці малюнки: калина, липа, ромашка, шипшина, подорожник, м’ята.

  •  Як можна назвати зображене на малюнках одним словом? (Це рослини).
  •  Про ці рослини ми сьогодні поговоримо.

Тема нашого уроку Лікарські рослини рідного краю.

ІV. Формування нових знань

Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.

З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.

Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.

  •  Подивіться на малюнок. Це – липа.

Слайд 1.

  •  Липа відноситься до кущів, дерев чи до травянистих рослин? (Липа – це дерево).

Квіти липи застосовують, коли хворе горло, кашель. З неї заварюють смачний чай.

         Слайд 2.

Це шипшина. Її плоди дуже цілющі.

  •  Шипшина відноситься до кущів, дерев чи травянистих рослин?
  •  Розгляньте плоди шипшини.

З плодів шипшини заварюють і пють чай при застуді, нежиті, кашлі.

Слайд 3.

Це калина.

Діти відповідають: калина – це кущ.

При кашлі, нежиті, застуді пють чай з плодів калини. З плодів калини готують смачні страви, напої.

Калина – це не тільки лікарська рослина, а й символ українського народу. Її красу оспівують у піснях. Квітами та плодами калини прикрашають святковий хліб – коровай.

Слайд 4.

Це ромашка.

Діти відповідають: ромашка – травяниста рослина.

Цілющий чай з ромашки пють  при болях у животі. Відваром ромашки полощуть зуби при болях, полощуть горло.

Слайд 5.

Подорожник.

Він росте на узбіччі доріг. Його використовують при ранах, порізах, як кровоспинний засіб.

Слайд 6 .

• Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

    У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.

 

V. Усвідомлення нових знань.

1. 3. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека»

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:

    Почекай, онучку, побачиш, чому.

Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:

    Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.

Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.

    Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.

Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:

    Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

 

Обговорення оповідання.

    Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?

    Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?

    Для кого готують із неї ліки?

    Які квіти побачили дідусь і онук улітку?

    Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник?

    Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?

 

2.Практична вправа «Моя аптечка».

  • Візьміть аркуш, ручку. На дошці млюнки.

малюнки: липа - горло, калина – горло, , носик, ромашка – зуби, горло, живот, обличчя, шипшина - горло.

Давайте намалюємо, що лікують ці рослини.

 

VІ. Фізкультхвилинка.

 

VІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.

 

 1.Гра-практикум Допоможи лікарю.

  •  Подивіться уважно. Хто прийшов до нас у гості?
  • Це лікар.
  •  Що робить лікар?

Лікар лікує.

  •  Лікар хоче, щоб ви допомогли йому вилікувати ведмедика.

На лікарняному столику розкладені ліки: аптечна ромашка, шипшина, пучки калини, м’ята, подорожник, квіти липи, ромашки та інші лікарські рослини. Дітям пропонується вибрати потрібні ліки для ведмедика.

  • У ведмедика хворе горло. Що потрібно взяти для лікування?
  •  У ведмедика болить живіт. Що ви оберете?
  •  У ведмедика кашель. Чим потрібно лікувати?
  •  У ведмедика нежить. Які ліки ви оборете?
  •  У ведмедика заболіли зуби. Які ліки йому допоможуть?

VІІ. Підсумок уроку.

     Сьогодні на уроці ми ознайомились з назвами лікарських рослин, їх застосуванням у народній медицині.

  • Які рослини ви запам’ятали?
  • Що вони лікують?
docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку