Урок розвитку зв᾽язного мовлення. Написання твору за власними спостереженнями.

Про матеріал
Розробка уроку з розвитку зв'язного мовлення на уроці української мови у 3 класі.
Перегляд файлу

Тема: Урок розвитку зв᾽язного мовлення. Написання твору за власними спостереженнями. «У зимовому лісі».

Мета: удосконалити навички та вміння писати твір;  розвивати уміння добирати влучні слова для передачі власних спостережень, вражень, почуттів; формувати усне та писемне мовлення, вміння бачити й відчувати красу природи; удосконалювати навички каліграфічного, граматичного письма; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації із зображеннями зимових краєвидів, та жителів зимового лісу, аудіо записи, картки із завданнями.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Сьогоднішній урок мені хочеться розпочати такими словами

Рідне моє Полонне.

Тисячолітньої давнини.

Як хочеться мені

Пензля у руки взяти

І передати твою красу:

Води річки Хомори,

Безкраї поля, буяння садів

Та зелені ліси.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Дорогі діти, нам з вами пощастило, що ми народилися у такому містечку. Малюючи картину нашого міста можна використати різні відтінки кольорів. Описуючи словесно красу Полонщини можна вжити багато прекрасних слів. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо описувати один з куточків нашого міста. Прослухайте запис і здогадайтесь самі. (звучить запис голосів лісових птахів)

  • Де можна почути таке розмаїття голосів?
  • До яких лісів належить наш ліс? (мішаний ліс)
  • Згадайте, які ліси називаються мішаними?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Отже у нашому лісі багато різних дерев та тварин. Які відіграють велике значення у нашому житті. Більше зможете дізнатися виконавши перше завдання на картці. Зверніть увагу, яким чином будуть виконуватися завдання.

 

  1.     Скласти деформований текст (кожна група має свій текст)

Твір міркування. Ліс.

Ми всі любимо ходити до лісу. А чи замислювалися, яку користь приносить ліс?

Ліс це сукупність багатьох дерев. У ньому ростуть  ялини, дуби, сосни, берези, ясени, липи. Тому він є великим природнім цехом,  який ковтає вуглекислий газ, а віддає в повітря чистий кисень. Ліс є фільтром для очищення повітря від пилу, сажі, шкідливих газів. Це домівка для багатьох комах, птахів, звірів. У ньому можна поживитися малиною, чорницями, журавлиною, зібрати гриби, лікарські рослини.

Ліс треба берегти. Обов᾽язково! Зникнуть ліси – зміліють ріки,згинуть звірі, зміниться клімат.

 

 

Науковий твір. Ліси України.

На півночі нашої країни знаходиться зона лісів. Вона займає близько двадцяти відсотків нашої держави. Залежно від висоти ліси поділяються на яруси. Верхній ярус утворюють хвойні дерева: крони дубів, ясенів, лип. До  середнього ярусу входять – чагарники черемшини,ліщини, бересклету, жостеру. Нижній ярус – різні трави, гриби.  Лісова підстилка складається з шару відмерлого листя, дерев і стебел трав і перешкоджає розвитку мохів. Усі яруси заселяють різні тварини.

Клімат у лісовій зоні помірно-контенентальний, із теплим вологим літом і м᾽якою зимою.

Твір розповідь. Відпочинок.

Цього літа я відпочивав у бабусі. Ми часто ходили до лісу. Мене зачаровувала краса лісу. Його шум дерев та спів птахів, запах багатьох рослин. Ми з бабусею збирали малину, суниці, калину. Назбирали багато лікарських трав. А ще лісових горіхів, а із яблук і груш насушили сушениць,з яких готуємо смачний узвар. Він виводить з організму радіонукліди.

 Я добре відпочив і попрацював у літку в лісі. Бабуся сказала, що ліс є сила та здоров᾽я для людини.

Твір опис. Літній ліс.

Чудовий літній ранок. Гомонить квітує ліс. Вже всі дерева, навіть пізні дуб і ясен, одягнені листям. Повіває вітерець і побіжить лісом веселий шум. Хитаються верхівки, блищать на сонці соковиті листочки, зранку до ночі дзвенить ліс пташиним свистом. Співають солов᾽ї , чути дзвінку флейту іволги. Під ногами така краса, що ступити крок боязко така кількість різних квітів.

Милуєшся та радієш цій красі.

 

  • Багато прислів’їв складено про ліс. Познайомтеся з ними виконавши наступне завдання.
  1.  Робота над прислів’ями.

І група. Відтворити прислів᾽я

Н.  в.сн.  в.с.л.ть,  вл.тк.  х.л.д.ть,  в.с.н.  г.д.є, а вз.мк.  гр..є.

ІІ група. Доповни прислів᾽я.

Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи, немає лісу – посади.

ІІІ група. Скласти прислів᾽я з деформованого тексту.

Край, і, ліси -, рідного, окраса, багатство.

IV група. Закінчи прислів᾽я.

Ліс – то сила для….(людини).

Ліс – окраса всіх….(країн).

 

  • Саме про який ліс ми будемо вести мову нам повідомлять дівчатка. (читання вірша)

                             Чудовий ліс, коли весна квітує,

       Та інший він, коли прийшла зима.

               Ведмідь в барлозі десь зимує,

       Птахів співочих вже нема.

               Дерева голі, задубілі,

              Дрімають мовчки у снігу

       Від інею пухнасті, білі....

               Мов одежину дорогу

        Накинув лісові на плечі

       Зимовий добрий чародій.

       Тут казка теж, живе до речі,

       Ти тільки придивитись вмій.

       Пеньки, як гномики застигли

       В шапках високих снігових,

               А ось чиїсь сліди побігли,

       І, наче хтось в кущах застиг...

       Метелиця вляглася спати

       На снігові поміж ялин.

       І будить тишу в лісі дятел,

              Вітрець війнув між горобин.

       І піднялася з ним завійка,

             Дивись – уже й нема ніде.

 

  • Спробуйте самі трішки побути поетами.
  1. Гра «Римування» (Проводиться, якщо всі учні справились із переказом. Мета - збільшувати активний словник та розвивати мову)

               Зимовий ліс у день погожий

               На дивну казку дуже СХОЖИЙ:

               Ялини в шалях білосніжних,

               І не впізнать берізок  НІЖНИХ.

               А горобинове намисто

               Горить червоно, УРОЧИСТО.

               Дуби, величні і крислаті

               Стоять, мов парубки ЧУБАТІ,

               В снігу біленькім по коліна.

               А скрізь – знайома вже КАРТИНА:

               Сніжок біленький осідає,

               І землю пухом  ЗАСТЕЛЯЄ.

               Ведмедик спить собі в барлозі,

               А зайчик – той завжди в  ДОРОЗІ.

               Отак без хатки він зимує,

               Десь під ялинкою  НОЧУЄ.

 

  1. Побудова асоціативного куща. Складання «павутинки».

-  Діти, а зараз зима–чарівниця запрошує вас до лісу. Заплющте очі. Уявіть себе  у зимовому лісі. Які асоціації виникають у вас?  Складемо «павутинку» до словосполучення «зимовий ліс».

                                                холод              кучугури   снігу       мороз

щлщ

                                   сліди звірів                                                                       стукіт дятла

                                                 годівничка                                                                                                                   

                                              для   тварин            лісник               тишина

 

 

 

  1. Робота за ілюстраціями.
  • Погляньте на красу зимового лісу, яку зобразили художники.
  • Вам, подобається зимовий ліс? Чим.
  • В чому його казковість?
  • Погляньте яких жителів можна зустріти в лісі.
  • Що знаєте про їх життя у зимовому лісі?

 

Довідкове бюро.

В лісі взимку тепло. Тварини по-різному пристосовуються до життя у лісі. У птахів короткі крила і довгий хвіст, щоб легко літати між деревами. У звірів пальці озброєні гострими і загнутими кігтями, щоб лазити по деревах. Великі тварини знаходять схованку у хащах, дрібні – в дуплах, під коріннями дерев, між гілками, під наваленими деревами. Щоб бути менш помітними, тварини лісу тримаються поодинці або парами. В них плямисте або смугасте забарвлення, що робить їх не видимими.

Дятли.

В лісах України живе 11 видів дятлів (строкатий великий найпоширеніший, дятел трипалий,дятел, біло спинний). Узимку, коли немає комах, вони їдять насіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромляють її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають «дятлова кузня». Взимку кочують у поуках їжі.

Тетерев звичайний.

Великий птах маса тіла до 2 кг. Живиться взимку бруньками і сережками дерев. Взимку збираються і живуть великими групами.  За смачне м᾽ясо цих птахів винищили. Тому вони потребують охорони і полювання на них заборонено.

Заєць-русак.

Хутро сіре з рудуватим відтінком. На зиму хутро стає густішим і світлим. Взимку харчується корою і гілками дерев і кущів, насінням бур᾽янів. Крім зайця русака в Україні трапляється – біляк. Він взимку хутро змінює на біле, кінчики вух залишаються чорними. Втікаючи від ворогів зайці заплутують свої сліди.

Білка.

Білка – справжня акробатка. Перестрибувати з дерева на дерево їй допомагає пухнастий хвіст. Житло влаштовує в дуплах вистилаючи мохом, сухою травою, листям, шерстю. Взимку ховається в них від холоду, а в дуже сильні морози дрімає там кілька днів. На зиму робить запаси у багатьох місцях: горіхів, грибів, які легко знаходить під снігом завдяки доброму нюху. Полюбляє ялинкові шишки «патрає» її за три хвилини, а соснову за одну хвилину.

Ведмідь.

Взимку ведмедю важко знайти собі їжу тому він будує собі барлогу і залягає спати. Спить дуже чутко його легко можна збудити. Якщо ведмідь не запасе восени жиру, то він не лягає спати., а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть напасти на людей., свійських тварин. Їх доводиться відстрілювати. У барлозі серед зими, один раз на два роки ведмедиця народжує 1-2 маляти. Масою 500 грам, як півхлібини в нашій країні цих тварин небагато вони перебувають під охороною.

Лисиця.

Лисиця має руде хутро. Розбійниця з гострою мордочкою, короткими лапками і довгим пухнастим хвостом,живе в норах. Добре бігає, стрибає. Має добрий нюх і слух. Взимку живиться молодою зайчатиною, птахами, насінням. Полюючи на птахів прикидається мертвою. Підлетить поцікавитися птах. От і потрапляє їй в лапки. Втікаючи від собак біжить по мокрому лісі або по кризі там слід менше відчутний, або прикидається мертвою і собаки її не зачіпають.

Лось.

Великий і могутній звір. Висотою до 2 м, довжина тіла до 3 м. маса до 600 кг. Щороку в грудні лось скидає свої роги. Це обережний і боязний звір. Має  добрий нюх, але поганий зір. Взимку живиться гілками, корою дерев, кущів, лишайниками, мохами, що ростуть на стовбурах дерев. Копитами розгрібає сніг і дістає суху траву. На зиму об᾽єднуються від 5 до 20 голів.

Шишкар.

Ялиновий шишкар – невеличкий птах, трохи більший за горобця. Поширені шишкарі у хвойних лісах  Євразії, Північної Африки і Північної Америки. В Україні гніздяться у хвойних лісах Карпат і Криму; під час зимових мандрівок залітають і в інші області.

Характерною ознакою цих своєрідних птахів є дзьоб, нижня і верхня частина якого зігнуті і перехрещуються між собою. Це пристосування для того, щоб витягувати з-під лусок шишок сосни і ялини насіння, яке є улюбленим кормом. До речі, вилуплюються пташенята з яйця з прямим дзьобом, але через 3 тижні його краї перехрещуються.

Ще одну особливість мають ці пташки. Хвойне смолисте насіння – основний корм шишкаря. І тому тіло старого шишкаря настільки просочується смолою, що не піддається гниттю. Десять – п’ятнадцять років може лежати така «мумія» шишкаря. 

Годуються вони в основному насінням сосен, ялин. В урожайний рік шишкарям узимку вдосталь корму. От вони і починають мостити гнізда та виводити пташенят у ситну для них пору року – зимою.  Шишкар – ялинник будує таке тепле гніздо, що ні яйця, ні пташенята в ньому не замерзають.  

Шишкар виводить пташенят узимку. Вигодовують вони їх не комахами, як більшість зерноїдних птахів, а подрібненими насінинами хвойних дерев.

  1. Складання «Сенкану» до слова «ліс».

Форма сенкану:

  •      Хто це? Що це?_______________________________________________
  •      Опис________________________________________________________
  •      Дія__________________________________________________________
  •      Своє ставлення________________________________________________
  •      Синонім______________________________________________________

 

  1. Розумова гімнастика. «Впізнай слово».

І група

  1. Засніжений, мовчазний, казковий, чарівний - ….(ліс).
  2. Біляк,стрибає, ховається, гризе - ….(заєць).
  3. Спить, заліг, зимує - ….(ведмідь).

ІІ група

  1. Білий, холодний, пухнастий  - ….(сніг).
  2. Вистукує, видовбує, сперся  - ….(дятел).
  3. Спритна, прутка, руда  - ….(білка).

ІІІ група

  1. Морозна, сніжна, біловолоса - ….(зима).
  2. Сонні, запорошенні, голі, срібні - ….(дерева).
  3. Хитра, пухнаста, руда - ….(лисиця).

ІV група

  1. Гуляє, завіває, виє, хитає  - ….(вітер).
  2. Блукають, лягають, копитами видовбують - ….(лосі).
  3. Голодні, змерзлі, маленькі кумочки  - ….(птахи).
  1. Мозковий штурм. Гра «Добери кінцівку».

Прийшла до нас біловолоса чарівниця….(зима)

Вона вкрила все білим пухнастим…. (снігом)

Сніжинки виблискують сріблом на сонних….(деревах)

У лісі не чути пташиних….(пісень).

Можна побачити лише прудку руду….(білочку)

Допомагайте взимку маленьким….(птахам)

Я заходжу в зимову лісову….(казку).

Стоять непорушні….(ялини).

  1. Фізкультхвилинка.

Вийшли діти у лісок

Заглянули на дубок.

Побачили зайчика

Поманили пальчиком.

Зайчик, зайчик пострибай.

Свої лапки виставляй.

Почав зайчик танцювати

Наших діток забавляти.

 

ІV. Написання твору.

  • Ми багато цікавого дізналися про зимовий ліс. Наступне наше завдання написати твір «Зимовий ліс». Працювати будемо за трьома рівнями.

1-й рівень – написати твір самостійно.

2-й рівень – написати твір за поданим планом.

                                                               1. В ліс прийшла зима.

                                                               2. Дятлова їдальня.

                                                               3. Шишки для білочки.

                                                               4. Чим смакує зайчик.

                                                               5. Спритність лисички.

                                                               6. Сон – ведмедя.

                                                               7. Чарівність лісу.

3-й рівень – написати твір за поданим планом і опорними словами

                                                              1. В ліс прийшла зима.

                                                               2. Дятлова їдальня.

                                                               3. Шишки для білочки.

                                                               4. Чим смакує зайчик.

                                                               5. Спритність лисички.

                                                               6. Сон – ведмедя.

                                                               7. Чарівність лісу.

(довгим дзьобом, винищує, шкідники, соснова, ялинова, вилущує, насіння, між кущами, молоденька кора, груші, яблуні, стежить, принюхується, замітає, підкрадається)

Самостійна робота учнів.

Написання твору у музичному супроводі

Слухання 2-4 творів.

V. Домашнє завдання.

- Домашнім завданням буде складати тест-опис. Кого саме ви дізнаєтесь склавши малюнок.

- Так це снігур лісовий птах. Довжина тіла 15-19 см, вага з 32-34 г. В Україні – звичайний осінній птах Карпат і зимуючий усієї території. Забарвлення птаха темно-коричневе з чорним хвостиком і крилами. Дуже гарна особливість цієї птиці у тому, що вона має рожево-червону гордо випираючу грудку. Снігур харчується насінням і бруньками дерев та кущів. Дзьоб снігура нагадує дзьоб папуги – він такий же короткий та сильний.

VI. Підсумок уроку.

Вмійте природу любити

Вам в походи ходити

І мандрувати вам, друзі

Вмійте природу любити.

Кожній стеблинці радіти.

В полі у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром,

Гілку не зламай для забави.

Оберігайте повсюди

Шлях і стежинку у гаї

Все це відрадою буде

Нашого рідного краю.

  • Всі ми повинні берегти не тільки ліс, а й усю природу, навколишнє середовище. Про це записано і в Конституції України. (пам᾽ятка «Правила поведінки у лісі»)

 

docx
Додав(-ла)
Дрегало Леся
Додано
13 березня 2023
Переглядів
897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку