Урок. "ШІСТДЕСЯТНИЦТВО. Володимир Івасюк. «Червона рута» - одна з найвідоміших українських пісень у світі"

Про матеріал

Інтегрований урок української літератури, музичного мистецтва, англійської мови

Перегляд файлу

План-конспект STEM уроку з української літератури у 8 класі

Тема. ШІСТДЕСЯТНИЦТВО. Володимир Івасюк. «Червона рута» - одна з найвідоміших українських пісень у світі

Мета: ознайомити школярів з відомим українським поетом  і композитором  В. Івасюком (його життєвим і творчим шляхом); охарактеризувати його пісенну творчість; проаналізувати твір поета «Червона рута»; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні роздуми; виховувати почуття  пошани до творчості В. Івасюка, любові до рідної мови та України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація з фотографіями В.Івасюка, аудіозапис пісні «Червона рута», роздатковий матеріал, комп’ютер.

Хід уроку

1.Вступне слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок, цей урок поєднає в собі літературу і музичне мистецтво.

- З давніх-давен пісня вважається душею народу. Вона і розрадить, і звеселить.  Слово, поєднане з музикою, має здатність творити чудо. І несли в собі чудотворну силу обрядові пісні, пісні Марусі Чурай, що живуть уже п’ять століть, пісні вільних козаків та невмирущих січових стрільців. Саме та співуча земля змогла виплекати ще одного співця нашої сучасності Володимира Івасюка.

2. Оголошення теми уроку

 - Сьогоднішній урок ми з вами присвятимо одному з найяскравіших українських поетів та композиторів, якому випало на долю стати автором найпрекрасніших, найпоетичніших українських пісень. Їх милозвучність, краса і ліризм не залишають байдужим жодну людину. Сподіваюсь, що ви також отримаєте велику насолоду від знайомства з творчістю великого українця -  Володимира Івасюка. Ми пройдемо життєвим і творчим шляхом Буковинського соловейка та поринемо в чарівну мелодію пісні «Червона рута».

  Сьогодні ми відправимося в заочну екскурсію разом з цією легендарною людиною – Володимиром Івасюком. Познайомимося з його родиною та цікавими моментами життя.

(Запис теми в зошити).

ІІ. Актуалізація опорних знань

НАГАДАТИ ДІТЯМ ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ

  1. Перевірка випереджувальних завдань.
  • Діти, вдома ви працювали в групах, готували проєкти розглядаючи життєвий і творчий шлях Володимира Івасюка в різні періоди його життя. Зараз я пропоную прослухати виступи представників різних груп.
  •  Але спочатку давайте обговоримо з вами критерії оцінювання….

Виступи учнів.

Перша група знайомилась з біографією В. Івасюка. Учні підготували проєкт під назвою «Цікаві факти із життя »

18 травня 1979 року його тіло було знайдене повішеним у Брюховицькому лісі під Львовом. Між датою зникнення й датою смерті Івасюка є загадковий проміжок часу. 24 квітня 1979 року Володимир пішов зранку на заняття в консерваторію. Близько 13.00 повернувся додому, взяв якісь ноти й знову пішов, сказавши, що буде через годину. Володимира знайшли тільки 18 травня 1979 року: однак не міліція, а випадковий солдат, що, наткнувся в лісі на напіввисячий-напівстоячий труп людини. До речі, пошуки велися з 27 квітня до 11 травня. Саме тоді була закрита справа №239, що чомусь мала назву "Пошукова справа по факту смерті композитора В. Івасюка". Імовірно, уже тоді комусь було відомо, де він і що з ним трапилося. Інакше чому пошуки припинили 11 травня, якщо тіло знайшли тільки 18..

Відповідно до неофіційної версії, смерть Івасюка була вбивством, виконаним КДБ за наказом вищого керівництва СРСР. Архіви цієї справи, що зберігаються в Москві, дотепер ані родичам, ані працівникам музею Івасюка не відкривають, посилаючись на гриф "таємно".

Учитель. Поховали поета і композитора у Львові на Личаківському цвинтарі. На похорон Володимира Івасюка прийшли більше десяти тисяч чоловік. Труну несли на руках до самого цвинтаря. Похорони композитора перетворилися на справжню демонстрацію. На могилі були гори квітів і вінків, які міліція викинула в цей же день, а наступного - люди принесли їх іще більше. І так тривало протягом місяця. Це було свого роду актом громадянської непокори.

Після похорону від рідних композитора відцуралися, ніхто не заходив, почалося страшне цькування вже мертвого Володимира. Навіть мертвому йому не могли простити його таланту, бо й мертвим він затьмарював своїми талантом живих. І справді, його ненавиділи живим, його боялися й мертвим. Могилу тричі підпалювали, а одного разу в червневу зливу горіли квіти. Пам'ятник, який виконав Микола Посікіра, прочекав у майстерні 10 років дозволу на встановлення. Але дякуючи народові, його любові до митця, могила цілий рік в квітах, завжди святочна. Чому? Вражають слова Ліни Костенко: "Слава — це прекрасна жінка, що на могилу квіти принесе".

Володя прожив лише тридцять років. Життя його було чесним, напрочуд змістовним і осяяним мрією про красу й добро та щасливе тим, що він нікому не заздрив, а невтомно працював для своєї доби, для свого краю.

 

Друга група працювала над проєктом «Шістедисятництво як феномен українського опозиційного руху

 

Сьогодні ми поговориму про  суспільно-політ. течію в  літературі та мистецтві  серед укр. інтелектуальної еліти наприкінці 1950-х — на поч. 1970-х рр

 

Шістдесятники – це молоде покоління митців шістдесятих років двадцятого століття, сформоване в період тимчасової «відлиги» радянського режиму (1956 року відбувся ХХ з’їзд КПРС – Комуністичної партії Радянського Союзу, – що засудив культ особи Сталіна й узяв курс на десталінізацію).

  • Поети: Василь Симоненко, Микола Вінграновський, Ліна Костенко, Василь Стус, Борис Олійник, Дмитро Павличко, Іван Драч; прозаїки Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Валерій Шевчук.
  • Малярі та графіки: Опанас Заливаха, Алла Горська, Галина Севрук.
  • Кіномитці й театральні діячі: Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Лесь Танюк, Леонід Осика.
  • Публіцисти, критики й правозахисники: В’ячеслав Чорновіл, Левко Лук’яненко, Олекса Тихий, Іван Світличний, Іван Дзюба, Євген Сверстюк, Михайлина Коцюбинська й інші.

Характерні риси шістдесятництва:

  • критика інакшістю, тобто заперечення соцреалізму власною творчістю;
  • відстоювання свободи митця, естетична незалежність, самобутність;
  • єдність традицій і новаторства;
  • витончений інтелектуалізм, естетизм.

 

Третя група – Музичний талант і народні традиції у піснях Івасюка

 

До уроку долучається вчитель музичного мистецтва, слухаємо пісні

І нарешті четверта група познайомить нас з історією створення пісні Червона рута

 

Але  спочатку давайте з`ясуємо, що таке червона рута і для цього звернемося до інтернет джерел….

Слухаємо легенду

Прослуховуємо пісню

«Червона рута» аналіз (паспорт) твору

Автор: Володимир Івасюк.

 

Дата написання: 1970 р.

Жанр: пісенна лірика.

 

Тема твору: зізнання у щирому палкому коханні ліричного героя до своєї коханої.

Ідея: справжнє кохання приходить самостійно і захоплює людину так, що не потрібно жодних чарів і чаклувань.

Основна думка: почуття героя до своєї коханої дівчини справжнє, щире, безмежне. Сум і туга обіймають його без неї. Такі почуття не потребують жодних чаклувань.

Римування: перехресне.

“Червона рута” художні засоби: 

Епітети: Червону руту, чистая вода, бистрая вода, З синіх гір, У дібровах зелених, По забутих стежках, квітку надії.

Метафора –перенесення назви з одного предмета на інший на основі подібності:

Метафори: Я без тебе всі дні/ У полоні печалі; Бачу я тебе в снах; Бо давно уже ти / Увійшла в мої мрії.

Порівняння: Бо твоя врода — / То є чистая вода, / То є бистрая вода / З синіх гір.

Риторичне запитання: Може, десь у лісах / Ти чар-зілля шукала, / Сонце-руту знайшла / І мене зчарувала?

Повтор: То є бистрая вода / З синіх гір.

Висновки:

«Червона рута» – найвідоміша пісня Володимира Івасюка. Основана вона на легенді про червону руту – квітку, яка росте в Карпатських горах і, здобувши яку, можна приготувати зілля для того, щоб закохати у себе когось. У пісні ж герой звертається до коханої дівчини з завіренням у своїх найпалкіших почуттях. Він кохає її настільки сильно, що часом сам себе запитує чи не викликано це дією чарівного зілля (перший куплет). Проте кохання його щире й справжнє і ніяке зілля для його зміцнення чи поглиблення не потрібне, про що йдеться в останньому куплеті пісні.

І на завершення уроку учні співають «Червону руту» англійською мовою.

ІІІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дитячі та юнацькі роки Володимира  минули серед мальовничої природи, чарівної народної музики і пісень, багатющого фольклору рідного краю. Його оточували талановиті й працьовиті люди.

Володимир Івасюк народився 4 березня 1949 року на Буковині  в сім'ї вчителя. З дитинства найбільш цікавила його музика і література, вони хвилювали юну душу і викликали глибокі роздуми. В цьому, мабуть, головну роль зіграло виховання. Володя виріс у сім'ї інтелігентів.  Батько Михайло Григорович, філолог, етнограф, намагався прищепити дітям любов до всього справжнього, глибинного і вічного. Напрочуд ніжною, доброю була й мама Софія Іванівна, яка створила в сім'ї клімат дружби й доброзичливості. Він весь час мріяв стати композитором, тому збирав все прекрасне, створене народом, щоб мати в душі якусь основу для всіх творів. Ось як згадує батько Михайло Івасюк: «Для нього богинею була українська мова, пісня. Ми обидва страшенно любили фольклор, збирали його. Я – розповідний, він — пісенний. Ми були співзвучними у поглядах, настроях, почуттях, пронесли через покоління сплав гуцульської та буковинської крові. Володя бачив своє покликання в тому, щоб служити українському народові. Його обрала пісня з дитинства. Один Бог, одна віра, один біль... Це вносило гармонію у наш дім».

 

Друга група вивчала період життя і творчості поета і композитора в період навчання

У 1966 році сім’я Івасюків переїжджає до Чернівців. Володимир вступає до медичного інституту, але навчання довелось залишити: його виключають із інституту за участь у «політичному інциденті». Саме тоді трапляється безглузда випадковість, яка невдовзі породить стільки життєвих труднощів та душевного болю. Під час прогулянки парком хтось з хлопців вирішив закинути картуз на гіпсовий бюст Леніна, що й було зроблено. Усвідомивши  аморальність такого вчинку, друзі беруться знімати картуза. Але хто знав, що бюст не закріплений?  У ході «операції» бюст падає, хлопці потрапляють в міліцію на 15 діб, відкривається «Справа Володимира Івасюка». Відразу постало питання про виключення з комсомолу, вигнання зі школи і позбавлення атестату. Батьки зробили все, що могли. Володя отримав атестат з четвірками з історії СРСР і суспільствознавства.   Він влаштовується слюсарем на завод «Легмаш» (тут він організовує хор) і навчається в музичному училищі (клас скрипки). Згодом він удруге вступає в медичний інститут і ця спроба вдала. Навчаючись в інституті,  постійно займається музикою: створює камерний оркестр, граючи на скрипці, сольно виступає на інститутських вечорах, є концертмейстером оркестру інститутського ансамблю пісні і танцю… Володимир багато читає, подорожує, милується мальовничими куточками Гуцульщини та Буковини.

У 1970 гостює в сім’ї Миколайчука, там він створює пісні: « Я піду в далекі гори», «Відлуння твоїх кроків» , «Водограй». Одночасно виникає задум створення  пісні «Червона рута». Значно поширюється коло його мистецьких знайомств. І як завжди, він багато і самовіддано працює. Результатом цієї творчої праці стали пісні: «Я - твоє крило», «Два перстні», «Балада про мальви». Незабаром відбувається ще одна важлива подія – його пісню «Балада про дві скрипки» виконала молода співачка Софія Ротару, яка була відома як переможниця Всесвітнього фестивалю молоді й студентів у Софії за виконання народних молдавських пісень.

Третя група працювала над останніми роками життя В. Івасюка.

24 квітня за телефонним викликом Володимир іде до консерваторії, але так і не повертається. Стривожені батьки звертаються до міліції із заявою про зникнення сина. Час минав, але дієвих заходів ужито чомусь не було. Лише 18 травня тіло Володимира Івасюка було випадково знайдено повішаним у Брюховицькому лісі під Львовом.У свідоцтві про смерть написано, що Володимир Івасюк помер 24-27 квітня 1979 року.  Причина смерті: повішення в петлі (самогубство).

Ховали Володю 22 травня, в день. Дубову труну, прибрану гілками калини і вишитим рушником, люди відмовилися класти на автомобіль й на раменах несли від оселі до самого Личаківського цвинтаря. Жодної квітки у Львові не знайти, усі вони там — для нього, останні живі квіти його останньої весни. Коли труна пливла до Личаківського цвинтаря і злива квітів встеляла останній його зелений шлях, важкими кроками ступали львівською бруківкою десятки тисяч людей з усієї країни, його істинні друзі і побратими за життя і дотепер. З Волині примчав Василь Зінкевич, із Києва прибули Юрій Рибчинський і Вадим Ільїн, не соромилися сліз Назарій Яремчук, Дмитро Гнатюк і Микола Кондратюк, Ігор Білозір і Остап Стахів. Тріо Мареничів на вінку написали:  «Спасибі, друже, за любов жагучу до рідної Вкраїнської землі, повік твою "Червону руту"співати будуть солов'ї.»

Народ ховав свого співця, який чесно і віддано служив йому.

 

           Перевірка другої частини «бортового журналу».

  1. Слово вчителя
  • Пройшли вже десятки років, як Володимир Івасюк покинув цей світ. Але з нами залишились його пісні, своїм талантом він зробив їх вічно сучасними. Сьогодні ми тільки можемо вшановувати пам'ять Івасюка. І зараз я пропоную прослухати аудіо запис його неповторної пісні «Червона рута», яка була визнана найкращою піснею 1971 року, у його виконанні.
  1. Слухання аудіозапису https://www.youtube.com/watch?v=w-yTvjSZALk
  2. Виразне читання твору учнями

Ти признайся менi, звiдки в тебе тi чари.
Я без тебе всi дні у полонi печалi.
Може, десь у лiсах ти чар - зiлля шукала,
Сонце-руту знайшла  i мене зчарувала.

Червону руту не шукай вечорами.
Ти у мене єдина, тiльки ти повiр,
Бо твоя врода, то є чистая вода,
То є  бистрая вода з синiх гiр.


Бачу я тебе в снах у дiбровах зелених.
По забутих стежках ти приходиш до мене.
I не треба нести менi квiтку надii,
Бо давно уже ти увiйшла в моi мрii.


Червону руту не шукай вечорами.
Ти у мене єдина, тiльки ти повiр,
Бо твоя врода, то є чистая вода,
То є  бистрая вода з синiх гiр.

 

  1. Робота в групах

«Поетичне віконце»

  • Заповніть кожне «скельце» уявного віконця (Працює чотири групи. Кожна група заповнює одне «скельце»).

Складіть «асоціативний ряд» до прослуханого твору

Опишіть кількома реченнями ваші враження від твору

Знайдіть в тексті тропи, визначте віршовий розмір

Визначте тему й ідею твору, укажіть образи

Перевірка виконання завдання

 

  1. Заключне слово вчителя
  • Володимир Івасюк - один із творців української естрадної музики.  Видатний українець, який прожив всього 30 років.  За своє коротке життя написав 107 пісень, 53 інструментальних твори, створив музику до кількох спектаклів. Окрім цього, він професійний медик, скрипаль, чудово грав на фортепіано, віолончелі, гітарі, майстерно виконував свої пісні.
  • Багато років минуло з дня його  загадкової  смерті,  але пам’ять про нього  буде завжди з нами:

 

  • 1989 - підвищення інтересу до творчості Володимира Івасюка. «Червона рута» стає назвою однойменного фестивалю;
  • 1994 - 2 березня Президент України Леонід Кравчук підписує Указ про присудження посмертно Володимиру Івасюку Державної премії України        ім. Т. Г. Шевченка;
  • 1998 - відбувається концерт «Володимир Івасюк. Повернення» — спроба ознайомити сучасників з творчою спадщиною композитора;
  • 1999 - 4 березня у Чернівцях офіційно відкривається Меморіальний музей Володимира Івасюка;
  • 2001 - на V Ювілейній Церемонії нагородження лауреатів Всеукраїнської премії у галузі музики та масових видовищ «Золота Жар-птиця» Володимира Івасюка посмертно нагороджено у номінації «За внесок у розвиток музичної культури України XX століття»;
  • 2009 - 26 січня після неодноразових звернень сім’ї Володимира Івасюка, громадськості та групи народних депутатів Генеральна прокуратура України поновила розслідування причин і обставин смерті композитора; 1березня Президент України Віктор Ющенко підписав Указ про присвоєння Володимиру Івасюку звання Герой України посмертно за самовіддане служіння Україні на ниві національної музичної культури та створення вершинних зразків української пісенної творчості.

 

ІІІ. Рефлексія

1. Підсумок уроку. «Правильно/неправильно».

- А правда, що Володимир Івасюк народився на Буковині? (так)

- А правда, що батько Володимира був лікарем? (ні)

- А правда, що в медичний інститут В.Івасюк вступав двічі? (так)

- А правда, що поет і композитор прожив 75 років? (ні)

- А правда, що пісня «Червона рута» була визнана найкращою піснею 1971 року? (так).

2. Домашнє завдання

  • Виразно читати та аналізувати твір «Червона рута».
  • Знайти інформацію в Інтернеті, яка б пояснила, чому смерть В.Івасюка була загадковою.
  •  За бажанням: знайти і переглянути документальний фільм про В.Івасюка.

3. Виставлення оцінок

4. «Закінчи речення»

- Сьогодні на уроці я дізнався чи дізналася…

  1. «Бортовий журнал»
  • Заповніть першу колонку «бортового журналу», записавши, що вам відомо про Володимира Івасюка

Що мені відомо з даної теми?

Що нового я дізнався на уроцы?

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2023
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку