Урок "Сім’я, родина, рід, родовід"

Про матеріал
Матеріал розрахован для роботи з учнями 3 класів. Мета: • формувати поняття родина, рідня, рід їх значення в житті людини; • ознайомити з принципом складання «родовідного дерева»; • пробуджувати інтерес до історії свого роду; • розвивати пізнавальну активність, мислення, творчу уяву; • виховувати почуття любові й поваги до сім’ї , родини, роду, співчуття до дітей-сиріт.
Перегляд файлу

Урок з курсу « Я у світі »

 

Тема. Сім’я, родина, рід, родовід.

 

3 - клас

 

Мета:

формувати поняття  родина, рідня, рід їх значення в житті людини;

• ознайомити з принципом складання «родовідного дерева»;

• пробуджувати інтерес до історії свого роду;

• розвивати пізнавальну активність, мислення, творчу уяву;

• виховувати почуття любові й поваги до сім’ї , родини, роду,

співчуття до дітей-сиріт.

Обладнання:екран, комп’ютер, виставка фотографій родин учнів ; макет

родовідного дерева.

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи

Психологічне налаштування. Учні утворюють коло тримаючись за руки. Промовляють:

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю

Урок новий, цікавий

Я з радістю почну.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вч.- На цей урок я просила принести вас світлини своєї родини. Давайте по черзі вивісимо їх на дошку (діти прикріплюють декоративними прищіпками фото до натягнутої ниті). Ми утворили фотогалерею.

- В мене теж є фотографії дітей, але подивіться чим вони відрізняються від ваших (на фото діти без родини, з дитячих домів)? (Додаток 1)

- Хто щасливіший? Хто має неоціненний дар – любов батьків? Хто відчуває постійний захист і підтримку?

А що дитині треба?

 Дім  красивий, білий

 І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорогого

Чути добре слово.

А ще б гарно мати

І сестру, і брата.

Про кого йдеться у вірші?

Про що мріють ці діти?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Діти, сьогодні у нас дуже важливий урок. Тема його сім’я, родина, рід, родовід.  Бо для кожної людини головне (Додаток 2):

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім’я .

Вправа « Очікування»

  • Що ж ми повинні з’ясувати на уроці?
  • Що кожен з нас хоче дізнатися ? Чому навчитися?

( Діти відповідають, а вчитель уточнює, додає, будує схему).(Додаток 3)

IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Розповідь з елементами бесіди про сім’ю, родину.

Вч.- За світлинами ваших сімей ми можемо зробити висновки, що складаються вони з різної кількості людей – членів родини. Підніміть руки у кого сім’я налічує трьох осіб? (Діти піднімають руки). А у кого сім’я складається з двох осіб? (Діти піднімають руки). А у кого чотири члена сім’ї?(Діти піднімають руки). В нас є родини в яких п’ять осіб? (Діти піднімають руки).

Вч.- Яке слово я постійно повторювала? (Родина, сім’я). Як ви розумієте  ці поняття? (Відповіді дітей).

- Подивіться на дошку. Прочитаємо уточнення (Додаток 4).

2.Ознайомлення з поняттям «рід». Гра «Назви родича»

Вч.- Послухайте моє твердження в якому є запитання до вас:

- У вас є батьки. У ваших батьків є теж батьки, хто вони вам? (Бабуся і дідусь). У бабусі і дідуся є ще діти, окрім ваших тата і мами, хто вони вашим батькам ? (Це їх сестри та брати ). Сестри і брати ваших батьків хто вам? (Це тітки та дядьки).

- Ви добре орієнтуєтеся в родинних зв’язках. А що цих всіх людей об’єднує?

  (Відповіді учнів).

Вч.-Так, те що вони родичі. Всі пішли з родини дідуся і бабусі. Ваші бабусі і дідусі колись теж були маленькими , і в них теж були свої батьки. А знаєте ви, як вам їх називати? ( Прабабусі й прадідусі). І у них теж були свої мама і тато, бабусі. Всі – і бабусі, і дідусі, і прабабусі, і прадідусі, їхні батьки, і батьки їхніх батьків – є ваш рід . Рід – це вся рідня, теперішня і давнішня. Тобто, до складу роду входять кілька родин, родичі, рідня.

Вч. – Підсумуємо. Прочитайте визначення на екрані (Додаток 4).

3. З’ясування значення та способу утворення імені по-батькові. Гра «Знайомимося по-новому»

Вч.- Як ви вважаєте, чим один рід відрізняється від іншого?(Припущення учнів).

- У нас в класі є діти з однаковими іменами. Як бути, якщо хочеш покликати одного з них? (Відповіді дітей).

- Так, за прізвищем. А як воно до вас прийшло? Вірно: від батьків. А вони його отримали від своїх батьків. Прізвище переходить від діда до батька, від батька до сина. Воно є ознакою роду. Ми можемо сказати, рід Коцюбинських, рід Шевченків…

Вч.- А тепер відгадайте загадки :

• Тобі належить, а всі користуються.

• Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить мене все життя людина. А звуся я (ім’я).

- Повне ім’я кожного з вас складається з імені, по батьковіта прізвища. Ім’я своїй дитині батьки вибирають самі, за бажанням. По-батькові утворюється завдяки імені батька.Якщо татусь Сергій, то по-батькові як буде (Сергіївна або Сергійович). До імені дитини додається ім’я батька.

- Тож давайте з вами зіграємо у гру« Познайомимось по-новому». (Діти називають прізвище, ім’я та по батькові.)

Фізкультхвилинка .(Додаток 5)

4.Знайомство з принципом побудови родовідного дерева.

Вч. - Річки немає без джерел. Дерев – без коріння, людини – без свого роду,

без батьків. Чим більше ми знаємо, відаємо, про свій рід, тим він сильніший, а ці знання можна об’єднати в поняття «родовід».

Родовід  -  відаю про свій рід.

- Прочитаємо разом запис на екрані (Додаток 4)

Вч.- Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на своїх предках. Традиційно історію роду показують у вигляді Дерева (Додаток 6)

https://www.google.com.ua/search?q=%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8E%

- Коріння - це наші предки. Від них пішло наше родинне дерево – родовід.

- Стовбур – дідусі та бабусі.Міцні гілки – ваші батьки та їхні брати і сестри.

Відростки -це ви, їхні діти.

- Ми бачимо, як « ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід.Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дуже поважають  людей, які знають своїх предків на сім або більше поколінь назад зі свого роду.

- Хто зацікавився спробуйте вдома зробити власне родовідне дерево. Його можна передавати з покоління до покоління.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

  1. Робота за підручником.

Вч.- Зараз ми прочитаємо статтю в ваших підручниках.

Читання статті « Родина, рідня,  рід»

 

 2.  Відповіді на запитання.

Вч.-  Що таке сім’я ?

- Чим відрізняється сім’я від рідні?

- Ми читали з вами визначення:

Сім’я, або родина – це особи, які спільно проживають, ведуть разом домогосподарство, мають спільні права та обов’язки.

Вч.- Зверніть увагу на кінцівку запису:

…мають спільні права та обов’язки.

-Що мається на увазі і як пов’язано із сім’єю?

   Давайте прочитаємо. (Додаток 7)

Вч.-Це обов’язкові правила для всіх членів родини. Якщо кожен буде вважати їх не тільки власними правами, а і обов’язками по відношенню один до одного, тоді в родині пануватиме повага та взаємопорозуміння.

3.Визначення умов для щасливої родини. Гра «Родинне сонечко».

Робота в групах.

Вч.- Зараз у вас буде змога визначити необхідні умови та поняття, які дійсно зроблять вашу родину щасливою. Утворіть групи відповідно літер, які ви бачите на своїх місцях.

(Перед кожною групою таблиця , діти мають вибрати слова, що сприяють щастю сім’ї).(Додаток 8)

Вч.-Дивіться яке сонечко утворилося. Воно буде зігрівати серце кожного

 члена родини. І сім’я для кожного буде найголовнішим у житті.

Вч.- На початку уроку ми бачили фото самотніх дітей, в яких немає родини.

Наша держава зараз дуже наполегливо розв’язує питання щодо потреби

дітей жити в родині. Пропонують людям брати і виховувати дітей з дитячих

будинків, бо самотній і непотрібній нікому дитині важко жити.

- Ви щасливі тим, що у вас є родина.

 

4.Робота над прислів’ями.(Додаток 9)

Вч.- Прочитайте прислів’я і поясніть як ви їх розумієте ?

VІ. Підсумок уроку.Технологія « Мікрофон»

Вч.- Багато чого ми з вами встигли. Урок добігає кінця. Давайте пригадаємопро що ми говорили сьогодні?

- Що таке сім’я, рідня, рід ?

- Що нового дізналися ?

- Чи виникло бажання дізнатися про свій рід ?

- Що сподобалося більше всього?

- Чим поділитися з батьками ?

- Дякую за роботу.

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку