Урок "СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВА ДРАМА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» — ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ. ЇЇ СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ."

Про матеріал

Тема. СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВА ДРАМА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» — ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ. ЇЇ СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ.

Мета: ознайомити учнів зі змістом соціально-побутової драматичної п'єси «Наталка Полтавка», з'ясувати, у чому полягає її новаторський характер; удосконалювати вміння читати драматичний твір та аналізувати його; виховувати любов до літератури.

Теорія літератури: драматичний твір.

Обладнання: підручник, різні видання п'єси та ілюстративний матеріал до неї, портрет письменника, відеозапис «Наталка Полтавка» режисер В Кашперський», мультимедійні засоби.

Тип уроку: комбінований

Епіграф до уроку: «Драматичний витвір І. Котляревського –

найкраща оздоба української сцени.»

Анджело де Губернатіс,

італійський учений

Перегляд файлу

Українська література, 9 клас

 

Тема. СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВА ДРАМА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» — ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ. ЇЇ СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ.

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом соціально-побутової драматичної п’єси «Наталка Полтавка», з’ясувати, у чому полягає її новаторський характер; удосконалювати вміння читати драматичний твір та аналізувати його; виховувати любов до літератури.

 

Теорія літератури: драматичний твір. 

 

Обладнання: підручник, різні видання п’єси та ілюстративний матеріал до неї, портрет письменника, відеозапис «Наталка Полтавка» режисер В Кашперський», мультимедійні засоби.

 

Тип уроку: комбінований

 

Епіграф до уроку: «Драматичний витвір І. Котляревського

                                    найкраща оздоба української сцени

Анджело де Губернатіс,

італійський учений

 

ХІД УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Актуалізація опорних знань

              Бесіда:

- Існує думка, що головним героєм «Енеїди» є сміх. Чи так це?

- Які проблеми порушує І. Котляревський в «Енеїді»?

- Назвіть твори, що становлять творчу спадщину письменника.

- Що вам відомо про драму як літературний жанр?

 

  1. Робота з епіграфом

 «Драматичний витвір І. Котляревського найкраща оздоба української сцени                                          Анджело де Губернатіс,

італійський учений

  • На вашу думку, про який твір йдеться у цьому вислові?
  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Про що говорить той факт, що італійський відомий учений саме так висловлюється про твір українського письменника?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні ви ознайомитесь зі змістом соціально-побутової драматичної п’єси «Наталка Полтавка», також з’ясуєте для себе, у чому полягає її новаторський характер. Темою нашого уроку є «СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВА ДРАМА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» — ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ. ЇЇ СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ.»

 

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя. (виділені речення учні записують в зошит)

Уперше п’єсу І. Котляревського «Наталка Полтавка» було показано на сцені театру в Полтаві 1819 року. І з того часу вона не втратила актуальності й любові глядачів, інтерес до неї не зменшується. Чим же зумовлений успіх цього твору? У чому причина його популярності? Працюючи над змістом п’єси, ми знайдемо відповіді на ці питання.

Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» — перший твір нової української драматургії.

Якщо в західноєвропейському драматичному мистецтві першої третини ХІХ ст. запанувала творча пауза, то в новій українській драматургії почався новий період розвитку, представлений насамперед драматичною творчістю І. Котляревського.

Письменника вважають зачинателем нової української драматургії, бо йому належить провідна роль у створенні драми нового типу. У драматичних творах І. Котляревського звучить нова мова — жива народна, колоритна, образна. Він змальовує нових героїв із народу, що являють собою типові національні характери українського селянина, дрібного міщанина. І. Котляревський у «Наталці Полтавці» вдало вживає народну пісню як засіб характеристики персонажів (їх використано більше двадцяти).

Становлення нової української драматургії започаткувала «Наталка Полтавка». Як перша п’єса з народного життя, вона знаменувала новий етап в історії української драматургії й театру, стала імпульсом у дальшому розвитку словесного і сценічного мистецтва на засадах реалізму та народності. Заснована на спостереженнях, винесених письменником із реальної україн­ської дійсності, пройнята високим гуманістичним пафосом, повагою до людини-трудівника, «Наталка Полтавка» відкрила нові можливості українського художнього слова.

Глядач українського театру був найрізноманітніший, але І. Котляревський хотів бачити в театрі найбільше простолюду, тому основою для його п’єси стала жива дійсність, тогочасне народне життя, і героїв він обрав також із народу.

Нову українську драму характеризує в першу чергу те, що вона звернулась до зображення життя, побуту, моралі, інтересів селянина — найбільш численної тоді верстви трудящих. На сцені з’являються картини реальної дійсності, образи живих людей; представники народу стають позитивними персонажами літератури. Незалежно від того, чи таке зображення ґрунтувалось на вірі в моральну гідність простої людини, чи ні, уже сам цей факт був дуже показовим. Так чи інакше драматургія не могла хоч би частково не відбити народну точку зору на дійсність, на деякі істотні соціальні явища. Це позитивно позначилось на ідейному змісті творів, їх мові та стилі.

Як талановитий художник, Котляревський помітив і майстерно відтворив типові для того часу явища соціальної нерівності, що стоять на перешкоді до щастя людини.

П’єса «Наталка Полтавка» — перший драматичний твір нової української літератури, який, за влучним висловом видатного українського драматурга Івана Карпенка-Карого, є «праматір’ю українського народного театру».

 

2. З’ясування відомостей з теорії літератури

Драма (грец. drama — дія) — один з літературних родів, який змальовує світ у формі дії, здебільшого призначений для сценічного втілення.

Драматичний твір — це літературний жанр, в якому автор зображує тогочасну дійсність, життєві реалії через мову та вчинки персонажів.

 

          3. Повідомлення учня про довготривале сценічне життя п’єси.

Учень. «Наталка Полтавка» — унікальний музично-драматичний твір української національної спадщини. Популярності п’єси сприяли чудова музика Миколи Лисенка та майстерна гра акторів.

21 січня 1821 року «Наталку Полтавку» вперше поставлено в Харківському театрі. Сучасник І. Котляревського О. Терещенко відзначив, що вистава була прийнята з гучним схваленням не тільки в Україні, а й у Росії. Із Полтави п’єса пішла у великий світ. Її дивилися в Петербурзі і Москві, Казані і Києві, Чернігові і Тифлісі.

1886 року трупа М. Кропивницького три місяці грала в Петербурзі, поставивши «Наталку» двадцять разів. І кожного разу — повна зала, і кожного разу — надзвичайний успіх. Сьогодні п’єса також чарує глядачів своєю красою, соковитою мовою персонажів, чарівними піснями, незабутніми героями, досконалою грою акторів.

 

4. Перегляд та обговорення відеозапису «Наталка Полтавка» режисер В. Кашперський»

а) Слово вчителя

- А зараз пропоную вам переглянути відеозапис, у якому ви зможете дізнатись хто ж грав ролі у постановках геніальної п’єси, почути інтерв’ю цих акторів і перенестись у театр, стати глядачами  фрагментів унікального музично-драматичного твору. А щоб вам були зрозуміліші ці фрагменти з дійовими особами п’єси познайомлю вас я:

Дійові особи: стара вдова Горпина Терпилиха, її дочка Наталка; далекий родич Терпилихи Микола, коханий Наталки Петро (на далеких заробітках); возний (судовий урядовець) Тетерваковський (освідчується Наталці), виборний Макогоненко (допомагає возному в любовних ділах). 

 

б)Перегляд відеозапису

 

в) Обговорення за питаннями:

- Які відомі актори грали ролі у відомій п’єсі? (Віра Волкова, Іван Козловський, Маргарита Том, Неллі Ножинова, Валерій Івакін)

- Який режисер ставив виставу з цими акторами? (Віталій Степанович Кашперський)

- З якої пісні починається перша дія «Наталки Полтавки»? («Віють вітри, віють буйні…»)

- Як вибирали актрису на головну роль?

- Про який «любовний трикутник» з п’єси нам розповідає актор Валерій Івакін?

- Яку особливість у побудові п’єси ви помітили? (гра героїв побудована на українських народних піснях)

- На вашу думку, чим закінчується ця п’єса?

 

 V.  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

      Інтерактивна вправа «Ланцюжок питань»

Учні повинні придумати по одному запитанню про те, що дізнались сьогодні на уроці. Запитання 1-ий учень задає 2-му, 2-ий – третьому і так далі, наби по ланцюжку. Кому задавати запитання учні вибирають самі.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Бесіда:

  • Що ми вивчали сьогодні на уроці?
  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Що вам запам’яталось найбільше?
  • Чи підштовхнув вас сьогоднішній урок до прочитання п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»?

 

  1. Аргументоване оцінювання роботи учнів на уроці

 

VІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити конспект; читати і переказувати І дію п’єси «Наталка Полтавка»

 

 

 

 

Учень. «Наталка Полтавка» — унікальний музично-драматичний твір української національної спадщини. Популярності п’єси сприяли чудова музика Миколи Лисенка та майстерна гра акторів.

21 січня 1821 року «Наталку Полтавку» вперше поставлено в Харківському театрі. Сучасник І. Котляревського О. Терещенко відзначив, що вистава була прийнята з гучним схваленням не тільки в Україні, а й у Росії. Із Полтави п’єса пішла у великий світ. Її дивилися в Петербурзі і Москві, Казані і Києві, Чернігові і Тифлісі.

1886 року трупа М. Кропивницького три місяці грала в Петербурзі, поставивши «Наталку» двадцять разів. І кожного разу — повна зала, і кожного разу — надзвичайний успіх. Сьогодні п’єса також чарує глядачів своєю красою, соковитою мовою персонажів, чарівними піснями, незабутніми героями, досконалою грою акторів.

 

1

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
8 січня 2019
Переглядів
2982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку