Урок "Статеве розмноження організмів."

Про матеріал

Даний урок стане в пригоді учителям біології та основ здоров'я, особливо для впровадждення методики критичного мислення, а саме використання наскрізної лінії "Здоров'я і безпека". Особливо він потрібний для вчителів, які поєднують як традиційні, так і інноваційні методи викладання біології.

Перегляд файлу

Тема уроку. Статеве розмноження організмів.

Цілі: - актуалізувати знання учнів про форми розмноження живих організмів;

  • ознайомити учнів зі способами статевого розмноження;
  • розглянути роздільностатеві та гермофродитні організми;
  • розвивати в учнів самостійність та пізнавальну активність;
  • удосконалювати навички і вміння оволодіння новими поняттями.

Компетентності:

  • здоров'язберігаючі: готовність дотримуватися здорового образу життя у фізичній, соціальній, психічній і духовній сферах.
  • саморозвитку й самоосвіти: потреба й готовність постійно вчитися протягом усього життя; опановувати вміннями й навичками самоаналізу, самоконтролю й самооцінки;

Обладнання: саморобні таблиці « Кон’югація в інфузорії – туфельки»,

« Форми копуляції: ізогамія, анізогамія, оогамія», надруковані терміни, фільм

« Життя до народження», ноутбук.

Основні терміни: статевий процес, гамета, яйцеклітина, сперматозоїд, кон’югація, копуляція, ізогамія, анізогамія, оогамія, роздільностатевий організм, гермафродитизм.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Привітання. Налаштування на роботу на уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш це чи ні?

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої одні.

Бо ти на землі – людина.

                                                                                              Уривок із вірша

                                                                                              В. Симоненка

Але перш, ніж з’явилась отака людина, цьому передував довгий еволюційний процес виховання, розвитку і зародження цієї людини. Тож темою нашого уроку буде « Статеве розмноження організмів».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Для перевірки домашнього завдання використаємо метод « Продовж речення».

  1. Розмноження це - ...
  2. Форми розмноження організмів ...
  3. Вегетативне розмноження – це ...
  4. Одноклітинні розмножуються ...

Для вивчення сьогоднішньої теми нам необхідно згадати логічно – опорну схему по формах розмноження організмів. Для цього розділимось на три групи. Правила роботи в групах такі:

  1. Тема для роботи вибирається за кольором карток.
  2. ЛОСи складаються на окремих аркушах.
  3. Захищатиме схему лідер групи, якого вибере кожна група.
  4. Час на роботу в групах – 2 хвилини.

Завдання для складання ЛОСів:

  1. Нестатеве розмноження.
  2. Вегетативне розмноження рослин.
  3. Вегетативне розмноження тварин.

( пройшов захист схем )

На схемі ви бачите ще одну форму розмноження організмів – « статеве». Для його вивчення будуть потрібні ось такі терміни: ( терміни надруковані на полосках паперу, вивішую на дошці, яка закривається).

V. Вивчення нового матеріалу.

Почнемо з першого терміну « статевий процес».

Статевий процес притаманний більшості еукаріотів. У цоьму процесі беруть участь дві батьківські особини, кожна дає по одній статевій клітині( гаметі): яйцеклітину і сперматозоїд.

Зливаючись, гамети утворюють зиготу. Яка і дає початок новому організму. Саме процес злиття статевих клітин називають статевим процесом. Існують такі форми статевого процесу: конюгація , копуляція.

Конюгація( від лат. – сполучення ) – це форма статевого процесу. Під час якого клітини організмів обмінюються спадковим матеріалом.

Розглянемо цю форму розмноження на прикладі інфузорії – туфельки. Перед початком велике ( вегетативне) ядро руйнується, а мале ( генеративне) кілька раз ділиться. Частина ядер зникає, а залишається мігруюче ( чоловіче) і нерухоме ( жіноче).

Потім дві клітини зближуються і через цитоплазматичний місточок обмінюються чоловічвими ядрами, а ці в свою чергу зливаються з жіночими. Клітини розходяться і в кожної через певний час утворюються велике та мале ядро. Такий спосіб розмноження характерний для частини бактерій, водоростей, грибів та одноклітинних тварин.

Копуляція  ( від лат. – сполучення) – це процес злиття статевих клітин( гамет) в зиготу.

 

Копуляція

 

Ізогамія

 

Анізогамія

 

Оогамія

 

 

 

 

Ізогамія ( від лат. – однаковий) – злиття двох однакових гамет, наприклад, в хламідомонади.

Анізогамія( від. Лат. – нерівний) – злиття двох різних за формою, розмірами і будовою статевих клітин, наприклад, у вищих рослин і багатоклітинних тварин.

Оогамія ( від лат. Оон – яйце, гамос – шлюб) – злиття чоловічих дрібних і рухомих гамет з великими і нерухомими жіночими. Великі жіночі( яйцеклітини) гамети мають запас поживних речовин для розвитку зародка.

Саме процес оогамії ми з вами подивимось на фрагменті фільму « Життя до народження». ( Переглядаємо фрагмент).

Ми розглянули статеве розмноження і виявили, що характерним для нього є запліднення. Але є живі організми, які можуть розвиватися з незаплідненої яйцеклітини. Це явище називається партеногенез ( від грец. Пертенос – дівчина і генезис – народження). Поширений серед комах ( бджоли, горіхотворки, попелиці), ракоподібних, найпростіших, як виключення зустрічається у плазунів ( деякі ящірки) та у вищих спорових і насінних рослин. В людини таке явище можливе: незапліднена яйцеклітина починає ділитися, але потім вона гине, дочірня особина не утворюється.

Партеногенез може бути природним ( відкрив швейцарський вчений Ш. Боння в 1762 р. ) і штучним ( відкрив російський зоолог М.А.Тихомиров в 1885 р.). Штучний партеногенез використовують в селекції, наприклад, для отримання більшої кількості шовкових ниток з самок гусені шовкопряда.

Повернемось до термінів, які знаходяться на нашій дошці. ( Повторюємо вивчені терміни і знімаємо їх з дошки).

Залишилися невивченими такі терміни: роздільностатевий організм, гермафролитизм. Якщо чоловічі і жіночі статеві клітини утворюються відповідно в чоловічих і жіночих особинах, то ці організми називаються роздільностатевими. Таких організмів в природі більшість, і люди не є винятком.

Але є організми, в яких одна й та сама особина виробляє як чоловічі, так і жіночі статеві клітини. Такі організми називають гермафродити,а таке явище гермафродитизм. До них належать деякі одноклітинні, дощові черви, ракоподібні, молюски, а також певні квіткові рослини.

Повертаємось до термінів і разом їх повторюємо.

V. Рефлексія уроку.

1. Чи дізналися ви щось нове, цікаве з нашого уроку?

2. З яким настроєм ви залишаєте цю аудиторію?

3. Чи потрібні уроки з такою темою і формою проведення для учнів 11 класу?

VІ. Узагальнення знань.

Бліц – вікторина.

  1. Розвиток з незаплідненої яйцеклітини .....( Партеногенез).
  2. Організм. Який виробляє і жіночі і чоловічі статеві клітини ...( Гермафродит)
  3. Чоловіча статева клітина ...( Сперматозоїд).
  4. Жіноча статева клітина ...( Яйцеклітина).
  5. Статеві клітини це ..( Гамети).
  6. Кон’югація і копуляція – форми ... ( Статевого розмноження).

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити відповідний параграф підручника.
  2. Підготувати ( за бажанням учнів) повідомлення з наступної теми: « Будова сперматозоїда» та « Будова яйцеклітини» у формі презентації.       

 

Використана література:

  1. Н. Ф. Реймерс «Основные биологические понятия и термины» - Москва «Просвещение» 1988 г.
  2. Ю. І. Полянський, О. Д. Брогун, М. М. Верзілін та інші «Загальна біологія» - Київ «Радянська школа» 1988р.
  3. П. Г. Балан, Ю. Г. Вервес «Біологія 11 клас» - Київ «Генеза» 2011р.
  4. Т. О. Сало, В. П. Попович «Біологія у таблицях» - Харків «Країна мрій» 2006р.
  5. Науково-методичний журнал «Біологія» - Харків ВГ «Основа» №6 (270) лютий 2010р.

 

doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
6062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку