Урок."Тарас Григорович Шевченко- великий український поет"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю Т.Г. Шевченка; удосконалю¬вати навички виразного інтонаційного читання текстів, віршів; збагачувати словниковий запас; розвивати пам'ять, мислення, увагу, усне мовлення; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т.Г. Шевченка.
Перегляд файлу

      Горішньошеровецька ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ПОЕТ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План – конспект уроку

вчителя початкових класів: Луканюк О. І.

 

 

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю Т.Г. Шевченка; удосконалю­вати навички виразного інтонаційного читання текстів, віршів; збагачувати сло­вниковий запас; розвивати пам'ять, мислення, увагу, усне мовлення; виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета-мислителя Т.Г. Шевченка.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, виставка книжок, репродукції його ка­ртин, кросворд, предметні малюнки до віршів.

Хід уроку:

1. Організація класу до уроку.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім класі

Діти просто молодці.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми уроку.

––  Чий портрет у кожній хаті

І у бідній, і в багатій –

Прикрашений рушниками,

Вишитий руками мами? (Портрет Шевченка)

Наш урок незвичайний, присвячений він Тарасові Григоровичу Шевченку.

Щовесни, коли тануть сніги

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги,

Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

3. Робота над новим матеріалом.

3.1. Ознайомлення з творчістю українського поета Т.Г. Шевченка.

Створення асоціативного куща.

9 березня 1814 року в селі Моринці, на Черкащині, у бідній родині селянина-кріпака народився хлопчина. Батьки дали йому ім'я Тарас.

Що означає слово «кріпак»? Це людина, закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.

Прізвище Шевченко пов'язане із назвою професії швець. Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця - Шевченко - Шевченко.

Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до селі Кирилівка.

 

 

Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка.

Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра матір та старша сестра Катерина.

Коли Тарасу було 9 років, померла його добра матір, а в хату прийшла зла мачуха. А в 11 років він став круглим сиротою, помер його батько. Дитинство Тарасика було нещасливе. Сховається десь у бур'янах, малює і співає сумні пісні. Будучи пастухом, Тарасик завжди мав при собі зшиту з паперу маленьку кни­жечку, де малював і записував народні пісні.

Важке життя прожив Т. Шевченко. Помер поет у Петербурзі. Згодом тіло його перевезли в Україну і поховали біля міста Канева над Дніпром на Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою.

Пам'ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам'ять: іменем Шевченка названо вулиці, театри. Національний університет носить його ім'я. На майда­нах міст і сіл споруджено пам'ятники поету.

–– Як у народі називали Шевченка? (Кобзарем)

–– Хто такі кобзарі?

Колись, у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі) співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на старовинному інструменті - кобзі. Назва інструмента і дала назву –– кобзарі.

Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.

Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.

Шевченко - художник.

Тарас Григорович Шевченко був не тільки поетом, він був ще і талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі.

Розгляд репродукцій його картин.

––  Діти, багато віршів Тараса Шевченка покладено на музику. Які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка? «Реве та стогне Дніпр широкий», «Зацвіла в долині червона калина», «Заповіт», «По діброві вітер виє», «Зоре моя вечірняя». Шевченко зростав в Україні серед мальовничої природи, захоплюва­вся нею, його твори сповнені любов'ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах. (Слухання віршів Т.Г. Шевченка)

 

3.2. Артикуляційна гімнастика «Щоб ротик був слухняним»

1. «Чищу зуби».

Відкрити рот і кінчиком язика почистити зуби з внутрішнього і зовнішнього боку, рухаючи язиком зліва направо і навпаки.

2. «Смачне варення».

Кінчиком язика проведіть по верхній губі згори вниз. (Такі рухи нагадують облизування губ).

3. «Коник стукає копитцем».

Прицмокуйте кінчиком язика по твердому піднебінню.

4. Дівчатка, уявіть себе бджілками: дз-дз-дз.

5. Хлопчики, уявіть себе жуками: дж-дж-дж.

6. Як весняний вітерець, подмухайте собі на долоні.

7. Один одному усміхніться.

 

Фізкультхвилинка

3.3. Роботи над віршем «Тече вода із-за гаю».

Прогнозування за назвою вірша 

–– Про що може розповідатися у вірші з такою назвою?

а) Словникова робота.

Осока, ряска, качур

б) Читання вірша вчителем.

–– Що зобразив поет у вірші? (Чарівний куточок України)

в) Самостійне читання вірша учнями.

г) Робота над розумінням тексту.

Розгадування кросворда.

1. Хто хлюпочеться у воді поміж осокою? (Качаточка).

2. З ким випливає качечка? (З качуром).

3. Під чим тече вода? (Під горою).

4. З ким розмовляє качечка? (З дітками).

5. Що ловить у воді качечка? (Ряску).

КАЧАТОЧКА

КАЧУРОМ

ГОРОЮ

ДІТКАМИ

РЯСКУ

–– Яке ім'я зашифроване?

–– Які картини можна намалювати до рядків вірша?

–– Що можна почути? (Дзюрчання води, плескіт качок)

–– Знайдіть у тексті слова, в яких звуків більше, ніж букв.

–– Прочитайте двоскладові слова.

–– Прочитайте трискладові слова.

д) Робота над виразністю.

Читання вірша «Вчителі - учені»

(Учні читають, а вчителі слухають)

Заучування вірша за допомогою малюнків.

4. Підсумок уроку.

4.1. Творча робота. «Склади прислів'я»

Шевченко Тарас наче... [зорі].

Шевченкові твори сяють, мов... [сонце для нас].

Шевченків «Кобзар» - то для народу... [не забудем].

Ми Шевченка славить будем і ніколи... [великий дар].

4.2. - Чи є у нашому селі місця, пов'язані з ім'ям Т.Г. Шевченка?
( вулиця, пам'ятник) 

4.3. Гра «Вихваляли».                                                      . .

Похваліться товаришам, що нового дізнались сьогодні на уроці

–– Який настрій у вас від уроку?

 

 

 

doc
Додано
30 березня 2020
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку