Урок "Тарас Шевченко - поет і художник"

Про матеріал
Урок української літератури для вчителів. Конспект стане в нагоді. Дякую за оцінку
Перегляд файлу

Урок української літератури. 9 клас

Тема:

Т. Г. ШЕЧЕНКО – ПОЕТ І ХУДОЖНИК

 

Мета:

- розширити знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка;

- вчити, розуміти поезію та малярські роботи Т. Г. Шевченка;

- виховувати любов до поетичного слова, живопису, розуміння краси, естетичні смаки;

- розвивати логічне й творче мислення, уяву, пам’ять.

 

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, поетичні твори, малярські роботи, сюїта В. Ляташинського, музика В. Бетховена, фото пам’ятника       Т. Г. Шевченка у м. Дергачі, газета «І.М. Сошенко – побратим Шевченка», епіграф, словник: сепія, офорт, портрет.

 

Хід уроку

І. Звучить уривок сюїти В. Лятинського «Тарас Шевченко»

Учитель: Відомо, що поезія і живопис тісно пов’язані між собою. Однак особливості кожного цих видів мистецтва здавна цікавили теоретиків і шанувальників мистецтва, виливалися в дискусії про те, який з них є впливовішим, сильнішим, А відомий художник  Леонардо да Вінчі дійшов висновку, що «малярство» - це німа поезія, а поезія – промовисте «малярство». Не випадково в історії світової культури поєднання в одній особі живописця і поета зустрічаються часто. Очевидно, це доля щедро обдарованих творчих натур, яким тісно в межах одного виду мистецтва.

- Кого ви можете назвати з цих багатогранних особистостей?

-(Творчі обдарування поета і живописця мали Веремій, Данте, Рафаель, Леонардо да Вінчі, Гете, Гюго, Жуковський, Пушкін, Лермонтов)

В історії світової культури Шевченко посідає особливе місце. Природа щедро наділила кріпацького сина не лише поетичним генієм, а й талантом художника, які ніколи не зраджували йому, навіть у години страждань і тяжкої неволі. Для Шевченка малювання стало потребою, вираженням його творчого духу. У Шевченка поєднувалися і водночас боролися поет і художник.

 

Звучить «Думи мої, думи» (виконують учні класу)

Тож давайте спробуємо сьогодні на уроці визначити: що ж перебороло у Шевченка – митця: художник чи поет?

Я запрошую Вас до гри – диспуту «Наші дебати». Готуючись до уроку у нас визначилась аудиторія, яка зупинилась на одному з положень Шевченко – поет, Шевченко – художник. У кого не було випереджаючих завдань, ви маєте сьогодні визначитись і прийти до певного висновку. Тож, я запрошую до гри: справа від мене займуть місця ті, хто впевнений, що Шевченко – художник, зліва – ті, хто вважає Шевченка поетом. Час від часу я буду звертатися і до спостерігачів. Отож, ви маєте право підтримати моє трактування або заперечити.

Учитель: Художній хист прокинувся у Тараса Григоровича дуже рано – ще в дитинстві:

Давно те діялось. Ще в школі

Таки в учителя – дяка,

Гарненько вкраду п’ятака –

Бо я було трох не голе,

Таке убоге – та й куплю

Паперу аркуш. І зроблю

Маленьку книжечку. Хрестами

І візерунками з квітами

Кругом листочки обведу

Та й списую Сковороду

 

Цей талант привів Шевченка до Академії художеств, рятував у найтяжчі хвилини життя од відчаю і розпуки.

Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240 творів, а живописна – близько 1200 робіт (олійних картин, акварелей, офортів, малюнків).

Презентація «Найвідоміші живописні роботи Тараса Шевченка».

Сама вже кількість цих творів свідчить, що малярству Шевченко приділяв велику увагу. Однак за життя жоден його сучасник не мав повного уявлення про Тараса Григоровича як про художника.

Учениця: Готуючись до уроку, я знайшла цікаве повідомлення.

За півроку до смерті Шевченка, 2 вересня 1860 року, Рада Академії художеств присвоїла йому звання академіка гравюри (він уже не побачив диплома академіка). Проте на похороні ніхто не згадав про Тараса Григоровича як художника. Які ж причини цього?

Мистецька спадщина Шевченка довгий час знаходилась у приватних колекціях і не була доступна широким масам. Люди, до яких потрапили роботи художника, часто не уявляли собі їхньої цінності. Недооцінка малярських творів Шевченка пояснювалась ще й тим, що він писав не великі полотна (найбільше – «Катерина»), а твори малих розмірів.

До того ж Шевченко був більше графіком, ніж живописцем. Цього не розуміли критики, вони недооцінювали графіку й були переконані, що обставини життя і поезія перешкодили Шевченкові стати великим живописцем. Але ті картин, які дійшли до нас, доступні справжніх шанувальників мистецтва у Харківському музеї образотворчого мистецтва та в Петербурзі.

 

Учитель: Кому відомі нагороди за живописні картини Шевченка?

1839 р. срібна медаль ІІ ст.. за успіхи з малюнка

1840 р. за першу живописну спробу «Хлопець жебрак, що дає хліб собаці» (картина не збереглась) теж срібна медаль ІІ ст.., а за картину «Циганка – воржка» - втретє срібна медаль ІІ ст..

 

Слово екскурсоводам (опис картини) «Циганка – ворожка»

Учитель: Шевченку не дали найвищої оцінки як художнику, бо він зображував побут, але цей побут, зображений у поезії, долетів до народу.

 

Учитель: Так, Тарас Григорович писав про сирітство, соціальну нерівність, героїчне минуле, красу природи України, але з особливою чуйністю, теплотою й душевністю писав він про жінку. «Такого апофеозу жіночого кохання і жіночої музики не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу», - відзначив М. Рильський.

Для Шевченка тема жіночої долі буда згустком крові, що запеклась у його серці. Ми, мабуть, не знайдемо у творах Кобзаря жодного жіночого образу, який можна було б вважати образом щасливої людини. Навіть назва творів «Наймичка», «Відьма», «Сова», «Слепая» красномовно промовляють про долю героїнь цих творів. Як же втілювалися образи жінок у поетичній і малярській творчості Кобзаря?

Звернімося до образу Катерини.

 

Учень: Катерина – центральна постать однойменної поеми. У поемі Шевченко скупо описує зовнішність Катерини. Це лише окремі деталі портрета: чорні брови, карі оченята, біле личко. Загальний портрет можна лише домислити, уявити. Всю увагу автор концентрує на внутрішньому стані Катерини, її переживаннях і болях (читається уривок з поеми «Катерина» напам’ять)

 

Учениця: Розповідь про картину «Катерина»

 

Учитель: Які рядки з поеми найбільше підходять до картини?

«Прийшли вісті недобрії

В показ затрубили

Пішов москаль у Туреччину

Катрусю накрили»

 

Тарас Шевченко згадував у листі до Тарнавського:

«Я намалював Катерину у той час, як вона прощається зі своїм москаликом і вертається в село, у царині під кущем дідусь сидить, ложки собі струже, а вона сердешна, тіль не плаче… а москаль дере собі, тільки курява ляга; собачка ще поганенька доганя його та ніби гавкає. По другім боці могила, на могилі вітряк, а там уже степ тільки мріє. Отака моя Катерина».

 

Проблемне питання: «Чи можна вважати Катерину ілюстрацією до поеми?»

 

Учитель: Які ви знаєте твори Шевченка у яких змальовано долю жінки.

До теми долі жінки – покритки Шевченко знову повертається у поемі «Слепая». На мотив поеми «Слепая» Шевченко виконав олівцем і серію – однойменній малюнок, а також 6 начерків та ескізів.

Митці всіх віків прагнули оспівати природу, яка давала їм силу й натхнення. Шевченко ніби був створений для того, щоб виразити словом і фарбою цю красу навколишню. Тривалий час він жив за межами України, але марив нею, згадував рідну Черкащину, Київщину. Побачивши щось цікаве в природі, він захоплено ділився своїми враженнями з іншими. Ось як він згадував у своєму щоденнику:

«Предо мною расстилалась степь, усеяная курганами. Предо мной красовалась моя прекрасная, моя бедная Украина во всей непорочной меланхолической красоте своей. Я не мог отвести своих очей от этой родной чарующей прелести.  Призвание, и ничего больше»

Учитель: Які твори на цю тему зацікавили вас?

Ліричний пейзаж у творах Шевченка утверджує життєві цінності. Поет дає змогу відчути вічне, тісний взаємозв’язок Людини і Природи, особливо в поезії.

 

Розповідь учнів

 

А в яких ще творах Шевченко зображує природу України?

(«Садок вишневий коло хати», «Тече вода з-під явора», «Сонце сходить». Ми не можемо не згадати уривок з балади «Причинна»)

Учні виконують пісню

 

Учитель: Надійшла черга звернутись до спостерігачів. Ваша думка щодо питання: Шевченко – поет чи Шевченко – художник?

 

Учениця: Однією з перлин національної графіки є «Живописна Україна». Це альбом офортів. Шевченко прагнув видати по 12 естампів кожного року, але через брак коштів цей грандіозний задум здійснити не зміг. Вдалося видати лише один альбом, куди ввійшло 6 естампів замість 12.

Розповідь учениці: Офорт «Дари в Чигирині»

Учитель:

-Ознайомившись із мистецькою спадщиною, ви помітили, що Шевченко створив галерею портретів. Серед яких портрет Енгельгарда 1833р. «Портрет невідомого», серія автопортретів.

-Опис автопортрета 1840р.

-Що нового дізналися про Т. Г. Шевченка?

 

Висновок:

Сьогодні ми ще раз зримо відчули велич і багатогранність таланту Шевченка, змогли переконатися в тому, що завдяки великій праці він зумів передати у словесних і живописних творах палку любов до народу України і тривогу за її долю. Ми помітили багато спільного у живописних і поетичних творах, але й відзначили те головне, що ці види мистецтва відрізняє. Тож     Т. Г. Шевченко – і поет, і художник.

 

Домашнє завдання: кросворд («Памятники Т. Г. Шевченку в різних містах світу»)

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
29 травня 2022
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку