Урок Тема"Поняття швидкість. Одиниці швидкості – 1 км/год., 1 м/с. Прості задачі. Складені задачі на 2-4 дії. ".

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттям швидкості руху, скороченими позначенням швидкості; пояснити правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; учити розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості; повторити прийом додавання та віднімання іменованих чисел; розвивати логічне мислення, увагу, кмітливість, пам’ять; виховувати інтерес до вивчення математики, почуття пошани до рідного краю та колективізму.
Перегляд файлу

Клас: 4

Урок: математика

Тема: Поняття швидкість. Одиниці швидкості – 1 км/год., 1 м/с. Прості задачі. Складені задачі на 2-4 дії. (№ 384-388)

Мета: ознайомити учнів з поняттям швидкості руху, скороченими позначенням швидкості; пояснити правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; учити розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості; повторити прийом додавання та віднімання іменованих чисел; розвивати логічне мислення, увагу, кмітливість, пам’ять; виховувати інтерес до вивчення математики, почуття пошани до рідного краю та колективізму.

Обладнання: Плакати, ППЗ.

Хід уроку:

І. Організація класу.

1.1. Привітання

Вчитель. Любі, діти! До нас завітали гості

Поверніться, усміхніться, привітайтеся.

Діти. Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя завжди буде

Не на день і не на рік

А на довгий-довгий вік.

1.2. Перевірка готовності до уроку

1.3. Девіз уроку

Вчитель. Подивіться мені у очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Девізом нашого уроку будуть слова ( на плакаті)

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно і плідно працювати.

Він нам допоможе впоратися із завданнями, які ми будемо розв’язувати протягом уроку. Але урок в нас буде незвичайний. Ми з вами вирушимо у подорож по місцевості.

Наш маршрут

Село Нововасилівка Зупинка Гра «Естафета».

Село Поди Зупинка «Новинка».

Село Задорожне Зупинка «Задачна».

Село Значкове Зупинка «Математична».

Готуючись до уроку в нас працювало інформаційне бюро. Тому про село Нововасилівка цікаву інформацію нам розкаже Корабльова Катя.

Село Нововасилівка підпорядковане Павлівській сільській раді, розташоване за 7 км від районного центру та за 32 км від обласного. Площа населеного пункту приблизно 111 гектар. Кількість дворів – 153. День села – 21 вересня. У цей день у 1943 році Нововасилівка була звільнена від німецько-фашистських загарбників. В селі знаходиться Братська могила радянських воїнів. Село Нововасилівка утворилося як хутір Василевський у 1922-1923 роках на честь землеміра Василя. Він розділив землю на частини і люди почали зводити невеликі будинки. З’явилася вулиця Першотравнева. А пізніше ще дві вулиці: Центральна і Степова.

ІІ. Контроль і закріплення знань учнів.

Усні обчислення

Зупинка Гра «Естафета»

Обчислити швидко і вірно.

1-й ряд                                   2-й ряд

790-270                             570-330

430+540                           630+210

63:9+0                              490-240

980-360                            72:9+0

150+440                          670+320

890-530                          56:8+0

Перевірте відповіді

520

970

7

620

590

360

240

840

250

8

990

7

Д

Т

  •  

І

К

И

Ш

С

В

  •  

Ь

  •  

 

Виконавши перше завдання ми продовжуємо свою подорож і наступна зупинка село Поди. Цікаву інформацію про це село нам повідомить Чумак Анастасія.

Село Поди розташоване за 8 км від районного центру та за 33 км від обласного. Найближча залізнична станція – Вільнянськ – знаходиться за 8 км. Площа населеного пункту приблизно 61 гектар. Кількість дворів – 32. 21 вересня 1943 року село було звільнене від німецько-фашистських загарбників, тому цей день вважається Днем села. На громадянському кладовищі знаходиться Братська могила радянських воїнів. Село Поди утворилося у середині 1920-х років.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Зупинка «Новинка»

Діти, що ми повторили, розв’язуючи ці вирази? (Додавання і віднімання трицифрових чисел, та розв’язування виразів на дії різних ступенів).

Запишіть відповіді виразів тільки трицифрових чисел в порядку зростання в зошит і звертаємо увагу на правильний запис цифр за допомогою зразків написання цифр на дошці.

Подивіться на дошку та розкодуйте слово за допомогою коду.

  • Яке ви слово прочитали? (Швидкість) Складання асоціативного куща

    Швидкість

    

        Транспорт

                                                    

Автомобіль     Космічна ракета       Літак

 

  • З якими словами можна пов’язати це слово? ( З транспортом).
  • Які види транспорту ви знаєте?
  • Діти, на Ваш погляд, який вид транспорту буде рухатися найшвидше? (Космічна ракета)
  • Чому? (Бо її швидкість буде найбільшою).

Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям швидкості руху, де ми зустрічаємо і як використовуємо цю величину в повсякденному житті, скороченими позначенням швидкості, з’ясуємо правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; будемо вчитися розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості.

ІV. Пояснення нового матеріалу.

З’ясування значення слова швидкості за тлумачним словником.

  • Діти, зараз я Вам зачитаю, що означає слово швидкість за тлумачним словником.

Швидкість – стрімкість руху кого - , чого-небудь або поширення чогось; бистрота.

  • З поняттям «швидкість» ми зустрічаємося часто: «трамвай рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «перша космічні швидкість», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо.
  • А тепер ми зустрінемося з Котиком та Дівчинкою, які також нам допоможуть ще краще зрозуміти що ж таке швидкість?

ППЗ. (№ 381)

  • Котику, поясни будь ласка, що ж таке швидкість?
  • Для того, щоб ти це зрозуміла ми розв’яжемо задачу.
  • Гаразд.
  • Задача № 381.

За 2 год. автобус проїхав 120 км, проїжджаючи щогодини однакову кількість кілометрів. Скільки кілометрів автобус проїжджав за 1 год.?

Розв’язання:

  • Щоб дізнатися скільки кілометрів автобус проїде за 1 год., потрібно 120: 2 буде 60.
  • Правильно. Автобус за 1 год. проїде 60 км за годину. Якщо за 1 год. автобус проїжджає 60 км, то говорять , що він рухається зі швидкістю 60 км за годину. Це записують так.
  • Отже, розв’язавши задачу я знайшла швидкість автобусу.
  • Саме так.
  • Повернімося до нашої задачі. Пригадай які величини в ній були відомі.
  • Була відома відстань, яку проїжджав автобус 120 км, а також час за який він це робив – 2 год.
  • Яку дію ти виконала , щоб знайти швидкість автобус.
  • 120:2, тобто відстань поділила на час.
  • Щойно, ти вимовила правило знаходження швидкості.
  • Отже, щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час.
  • В математиці відстань позначають латинською буквою S, швидкість V, час t. Тоді це правило можна записати латинськими буквами V= S:t
  • В чому вимірюють швидкість?
  • Її вимірюють в різних одиницях 3м/с, 10 м/хв., 120 км/год. Ці одиниці швидкості можна перетворювати. Так, 5м/с. – це те саме, що 5х60 м/хв., тобто 300 м/хв.
  • З поняттям «швидкість» ми зустрічаємося часто: «трамвай рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «перша космічні швидкість», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо.

Фізкультхвилинка

Гуси-лебеді летіли,

На лужку тихенько сіли,

Посиділи, поклювали,

Покрутились й дружно встали.

Полетіли…

А внизу трава низенька-низенька

Дерева високі-високі!

Вітер дерева колише-гойдає,

То вправо, то вліво їх нахиляє,

То вперед, то назад прогинає.

Там пави поважно походжають.

І на папуг гордовито поглядають.

А гуси летять, відлітають,

А учні тихенько за парти сідають.

Наступна зупинка «Задачна» А отже миз вами прибули до села Задорожнє. Короткі відомості про село Задорожне нам повідомить Антоненко Уляна.

Село Задорожне підпорядковане Павлівській сільській раді, розташоване за 9 км від районного центру та за 34 км від обласного. Площа населеного пункту приблизно – 68 гектар. Кількість дворів – 48. День села – 21 вересня. У цей день у 1943 р. село було звільнено від німецько – фашистських загарбників. Поблизу села знаходиться Братська могила радянських воїнів і жертв фашизму. Село Задорожне утворилося як хутір на початку 20 століття, перші назви – хутір Селянський, Труд.

V. Первинне закріплення.

 - Уважно прослухайте вислови, визначте в яких йде мова про швидкість. Чому?

Турист проїхав 150 км. (150 км - шлях який подолав турист)

Швидкість автомобіля 120 км/год. (120 км – це відстань, яку подолав автомобіль за одну годину)

Равлик проповз за хвилину 20 см. (20 см – це відстань, яку подолав равлик за хвилину)

Бігун пробіг 100 м за 10 с. (100 м – це відстань, яку подолав бігун за 10 с.)

  • Діти, що ж таке швидкість? (Це будь-яка відстань, яку подолали за одиницю часу(за 1 год., 1 хв., 1 с.)

Задача № 382 на с. 60. За даними таблиці обчислити швидкість руху вантажівки, ластівки, пасажирського літака. Назвати, які величини відомі і що треба знайти.

Як знайти швидкість?

1 ряд записує розв’язок другої задачі в зошит, 2 ряд третьої задачі в зошит, а першу всі разом розв’язують усно. Перевірка.

Міні-підсумок.

  • Якщо відомі відстань і час руху, то як можна знайти швидкість?
  • Прочитайте правило із завдання № 381 на с. 59.

Задача № 383

Після ознайомлення з текстом задачі скласти таблицю.

Рухомий об’єкт

Швидкість

Час

Відстань

Велосипедист

?

6 год.

72 км

Мотоцикліст

?

2 год.

100 км

  • Що запитується в задачі? (На скільки швидкість мотоцикліста більша за швидкість велосипедиста?)
  • Позначимо запитання відповідним знаком і візьмемо його в кружечок.
  • Що треба знати, щоб знайти на скільки швидкість мотоцикліста більша за швидкість велосипедиста? ( Треба знати швидкість велосипедиста і швидкість мотоцикліста).
  • Чи знаємо ми швидкість велосипедиста? ( Ні)
  • Отже позначимо запитання відповідним знаком і візьмемо його в кружечок.
  • Чи знаємо ми швидкість велосипедиста? (Ні).
  • Поставимо в правому кружечку знак запитання.
  • Що треба знати, щоб знайти швидкість велосипедиста? ( Відстань і час)
  • Чи відома відстань, яку проїхав велосипедист? (Так)
  • Чому дорівнює відстань, яку проїхав велосипедист? (72 км)
  • Чи відомий час, який він був у дорозі? (Так)
  • Скільки часу він був у дорозі? ( 6 год.)
  • Як визначити швидкість велосипедиста? (72:6).
  • Чому дією ділення? (Щоб знайти швидкість треба відстань поділити на час)
  • Що треба знати, щоб знайти швидкість мотоцикліста? ( Відстань і час)
  • Чи відома відстань, яку проїхав мотоцикліст? (Так)
  • Чому дорівнює відстань, яку проїхав мотоцикліст? ( 100 км)
  • Чи відомий час, який він був у дорозі? (Так)
  • Скільки часу він був у дорозі? ( 2 год.)
  • Як визначити швидкість мотоцикліста? ( 100:2)
  • Чому дією ділення? (Щоб знайти швидкість треба відстань поділити на час)
  • Чи можемо тепер відповісти на третє запитання плану? Чому?
  • Що для цього потрібно зробити? (Від швидкості мотоцикліста відняти швидкість велосипедиста).
  • Чому дією віднімання? ( Бо ми порівнюємо дві величини)
  • Запишіть розв’язок задачі по діям з поясненням у зошит. Хто може записує розв’язок виразом.

Запис задачі на дошці ( 1 учень), всі останні в зошитах самостійно.

Здійснюючи подорож ми з вами вже на зупинці «Математична», дізнаємось про село Значкове, про яке нам розповість Косовненко Яна.

Село Значкове – розташоване за 12 км від районного центру та за 37 км від обласного. Воно також підпорядковане Павлівській сільській раді. Площа населеного пункту – 115 га. Кількість дворів – 116. День села – 21 вересня. У центрі села знаходиться Братська могила радянських воїнів і пам’ятник односельцям. Село утворилося близько 1780 року як поміщицьке на землях поручика Миколи Значко-Яворського.

Фізкультхвилинка

Раз-два – всі присіли,

Три-чотири – нахилились,

Зі струмочка гарно вмились.

П’ять-шість – всі веселі,

Крутимось на каруселі.

Сім-вісім – в поїзд сіли,

Ніжками затупотіли.

Дев’ять-десять – відпочили,

Всі за парти дружно сіли.

VІ. Розвиток математичних знань

а) Розв’язання прикладів № 386 (2) з іменованими числами на с. 60 самостійно.

Розв’язують учні із середнім рівнем навчання.

Учні звіряють відповіді із записаними розв’язками на окремих аркушах.

20 грн.8 к.-59 к.=19 грн. 49 к.

2008

12 грн. 70 к.-8 грн. 7 к.=4 грн.63 к.

1270

б) Робота за картками

Розв’язують учні із достатнім рівнем навчання

Картка

10 км 076 м+3 км 830 м

10 ц 09 кг-4 ц 18 кг

Перевірка за окремими аркушами.

VІІ. Підсумок уроку.

Діти! Ви сьогодні добре працювали, на уроці встигли багато зробити, а отже можна сказати, що ми працювали на належній швидкості.

Чого ми навчились, подорожуючи ви мені дасте відповідь на це запитання спочатку розгадавши загадку.

Є вона і в кожного із нас,

і в машини, літака чи черв’яка,

у ракети, пароплава, і в жука. (Швидкість)

  • Саморефлексія ( Наш урок майже закінчився, тому ми з Вами зараз дамо відповіді на такі три питання? Що ми знаємо? Що ми вміємо? Що цінуємо?

Знаю

  • Що таке швидкість? ( Це будь-яка відстань яку подолали за одиницю часу(за1 год., 1 хв., 1 с.)
  • Як знайти швидкість? (Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час).
  • В яких одиницях вимірюються швидкості? (Швидкість вимірюють у таких одиницях: м/с., км/год., м/хв.
  • Короткі відомості про рідний край.

Умію

  • Розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості.
  • Розв’язувати вирази на додавання та віднімання іменованих чисел.

Ціную

  • Корисні поради
  • Думку товаришів
  • Допомогу вчителя
  • Нові знання

VІІІ. Домашнє завдання.

Вдома дізнаєтеся, з якою швидкістю можуть рухатися човен та вершник, виконавши задачі № 387, 388 на с. 60, та вивчити правило знаходження швидкості на с. 59.

Задача 387

  • Що запитується в задачі?
  • Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі? (Ні)
  • Чому? (Бо невідома половина відстані, яку пройшов моторний човен?)
  • Чи можемо ми дізнатися, яка половина шляху? (Так)
  • Якою дією? ( Ділення )
  • Чому? ( Бо треба знайти половину, а отже треба розділити на 2 )
  • Чи можемо ми тепер дізнатися з якою швидкістю йшов човен? (Так)
  • Якою дією? (Ділення)
  • Чому? (Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час)

Задача 388

  • Що запитується в задачі?
  • Чи можемо одразу відповісти на запитання задачі? (Ні)
  • Чому? (Бо невідома загальна відстань?)
  • Чи можемо ми дізнатися яку відстань проїхав віршник туди й назад? (Так)
  • Якою дією? (Додавання)
  • Чому? (Бо треба знайти суму двох чисел)
  • Чи можемо ми тепер дізнатися з якою швидкістю їхав вершник? (Так)
  • Якою дією? (Ділення)
  • Чому? (Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час)

ІХ. Оцінювання учнів

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Мацько Н.Д., Ситник Д.В., Гривко A.B.)
Додано
14 січня 2020
Переглядів
1420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку