Урок у 9 класі Тема. Тарас Григорович Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»

Про матеріал

Тема. Тарас Григорович Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка,

ознайомитись з поезією «Думи мої…», дати ідейно-художній

аналіз вірша, коментувати основні мотиви, ідеї твору;

розвивати навички виразного читання, спостережливість, уміння

робити висновки;

виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Кобзаря;

прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, любов до

поетичного слова.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка творів поета та книг про нього, ілюстрації до твору, пісня «Думи мої…» та «Дивлюсь я на небо».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.


Свою Україну любіть.

Любіть її…

Т.Г.Шевченко

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

В.Сосюра

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

Учитель ( вступне слово).

Коли б у нас була можливість помандрувати планетою, то в багатьох країнах світу ми побачили б пам'ятники одній людині. Ця людина – українець, поет, письменник, художник, гордість нашої держави, нашого народу – Тарас Григорович Шевченко.

Пам'ятники поетові є в Нью-Йорку, Вашингтоні, Торонто, Бухаресті, Москві, Санки-Петербурзі та багатьох містах світу. А в Україні кожне місто гордиться своїм пам'ятником Великому Кобзареві.

Тарас Шевченко дуже любив Україну, боліла йому душа за український народ, мріяв на чужині, що будуть вільними люди і « у селах веселих і люди веселі».

Темою нашого уроку є «Т.Г.Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»

Мета уроку: …

Епіграфами я взяла слова Т.Шевченка та В.Сосюри ( зачитує епіграфи).

Учитель: Запишіть тему та один із епіграфів у зошити.

( УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ ТА ЕПІГРАФ)

УЧИТЕЛЬ. На сьогоднішній урок вам було завдання: опрацювати за

підручником відомості про життя і творчість поета. Тому

зараз ми проведемо літературний диктант «Усім відомий Тарас

Шевченко».

1.Місце народження Т.Шевченка. ( Село Моринці.)

2.Соціальний стан малого Тараса. (Кріпак.)

3.Ким був Тарас у пана Енгельгарда? (Козачок.)

4.Здібність поета в дитинстві. (Малювання.)

5.Хто був ініціатором у викупі Шевченка з кріпацтва? (Сошенко.)

6.Скільки «коштувала» воля поета? ( 2500 рублів.)

7.У якій академії навчався Шевченко? (Мистецтв.)

8.Перша збірка Шевченка. («Кобзар»,)

9.Хто з українських композиторів присвятив понад 80 композицій Т.Шевченку? (М.Лисенко.)

10.Яке друге прізвище поета? (Кобзар.)

11. Найвідоміша поезія Т.Шевченка. («Заповіт».)

12.Скільки подорожей здійснив поет на Україну? ( Три.)

( Учні обмінюються зошитами для перевірки)

Учитель. Ось ми з вами і пригадали ще раз життєвий і творчий шлях поета,

але ми звернули увагу на ініціатора викупу Тараса Шевченка з кріпацтва.

Учениця підготувала невелике повідомлення

«Тарас на волі».

( ВИСТУП УЧЕНИЦІ)

Сошенко – Григорович – Брюллов – Є.Гребінка – Жуковський.

Учитель. Ми говоримо про викуп з неволі, про радість, хвилювання.

А що ж таке воля для Т.Шевченка? Складемо гронування «Воля».

Радість

Щастя

Спілкування з рідними

Скасування кріпацтва

Права людини

Незалежність

Творчість

Навчання

Учитель. Т.Шевченко на волі. Він їде до України і там бачить знову злиденне життя рідних. У 1840 році виходить перша збірка «Кобзар», яка складалася із 8 творів. Ось однією із поезій цієї збірка був вірш «Думи мої, думи мої…», який написаний 1839 року.

Ознайомимося з цією поезією.

УЧИТЕЛЬ. Скажіть, будь ласка, які слова вам найбільше запам'яталися і чому?

(Учні називають Дніпр широкий. сад…)

УЧИТЕЛЬ. Зараз прошу вас самостійно прочитати вдумливо поезію і визначити тему та ідею твору.

(Діти читають вірш та визначають тему, ідею.)

ТЕМА: звернення автора до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне

життя українського народу.

ІДЕЯ: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити

соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості.

УЧИТЕЛЬ. Вірш «Думи мої…» належить до ліричних творів. Повторимо, що таке лірика?

ЛІРИКА –один із трьох основних родів літератури ( поряд з епосом і

драмою), що відображає життя, показуючи переживання

людини, її думки, почуття, викликані певними життєвими

обставинами.

ВИДИ ЛІРИКИ:

-ода;

-гімн;

-послання;

-сонет;

-романс;

-елегія.

За змістом розрізняють лірику:

Громадсько-політична Філософська Любовна Пейзажна Інтимна


УЧИТЕЛЬ. Які проблеми порушив автор у творі?

ПРОБЛЕМИ: 1. Людина і суспільство.

2. Нерівноправність.

3. Кохання.

УЧИТЕЛЬ. А зараз виконаємо ще одну пошукову роботу: знайдемо

у вірші епітети, порівняння, звертання.

(Учні повторюють правила)

Епітети: мої думи, карі очі, чорнії брови, вишневий сад зелений, козацькая

воля, добрим людям.

Звертання: думи мої, Боже, квіти мої, діти, ненько, моя Україно.

Порівняння: думка, як той ворон; Дніпр широкий –море , могили –море,

думи – як свою дитину.

УЧИТЕЛЬ. Як бачимо , найбільше епітетів у творі.

УЧИТЕЛЬ. Ви уже досить добре ознайомилися з поезією. То ж послухаємо пісню «Думи мої» і скажіть, про що ви думали чи про кого.

( «КОЛО ІДЕЙ». Учні по черзі відповідають.)

Учитель. Гра «ПОЗМАГАЙМОСЬ З ПОЕТОМ». Перед вами уривок

Із вірша Т.Шевченка. Доберіть слова за змістом і побачимо, хто з вас точніше відтворить текст.

Із-за гаю ….. (сонце) сходить.

За гай і заходить.

По долині увечері

……..(козак) смутний ходить.

Ходить він годину,

……(ходить) він і другу.

Не виходить ……..(чорнобрива)

Із темного лугу.

(Діти добирають слова)

УЧИТЕЛЬ. Молодці! Пробуйте себе в ролі поета і пишіть вірші.

УЧИТЕЛЬ. Пропоную вам ще одну пісню про думи. Це українська народна пісня «Дивлюсь я на небо».Завдання буде таке: напишіть невеликого листа Тарасу Шевченку в знак подяки за його твори.

(Звучить пісня, діти пишуть листа.)

Один учень зачитує.

Оцінювання.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1. Вивчити уривок напам'ять.

2. Скласти паспорт твору.

*3. Скласти усний опис Чернечої гори.

ПІДСУМОК УРОКУ – «МІКРОФОН»: Що нового я дізнався на уроці.

Вірш «На Чернечій горі»

Перегляд файлу

 

 

Тема. Тарас Григорович Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»

 

 

 

 

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість  Т.Г.Шевченка,            

          ознайомитись з поезією «Думи мої…», дати ідейно-художній

          аналіз вірша, коментувати основні мотиви, ідеї твору;

          розвивати навички виразного читання, спостережливість, уміння

          робити висновки;

          виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Кобзаря;

          прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, любов до

          поетичного слова.

 

 

 

 

Обладнання:  портрет Т.Г.Шевченка, виставка творів поета та книг про нього, ілюстрації до твору, пісня  «Думи мої…» та «Дивлюсь я на небо».

 

 

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

 

 


                                                                    Свою Україну любіть.

Любіть її…

Т.Г.Шевченко

 

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

В.Сосюра

 

 

ХІД  УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

 

Учитель ( вступне слово).

                 Коли б у нас була можливість помандрувати планетою, то в багатьох країнах світу ми побачили б пам’ятники  одній людині. Ця людина – українець, поет, письменник, художник, гордість нашої держави, нашого народу – Тарас Григорович Шевченко.

               Пам’ятники поетові є в Нью-Йорку, Вашингтоні, Торонто, Бухаресті, Москві, Санки-Петербурзі та багатьох містах світу. А в Україні  кожне місто гордиться  своїм пам’ятником Великому Кобзареві.

              Тарас Шевченко дуже любив Україну, боліла йому душа за український народ, мріяв на чужині, що будуть вільними люди і « у селах веселих і люди веселі».

 

              Темою нашого уроку є «Т.Г.Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»

               Мета уроку: …

 

             Епіграфами я взяла слова Т.Шевченка та В.Сосюри ( зачитує епіграфи).

 

Учитель: Запишіть тему та один із епіграфів у зошити.

 

        ( УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ ТА ЕПІГРАФ)

 

УЧИТЕЛЬ. На сьогоднішній урок вам було завдання: опрацювати за

                   підручником відомості про життя і творчість поета. Тому

                    зараз ми проведемо літературний диктант «Усім відомий Тарас

                    Шевченко».

 

 

  1. Місце народження Т.Шевченка. ( Село Моринці.)
  2. Соціальний стан малого Тараса. (Кріпак.)
  3. Ким був Тарас у пана Енгельгарда? (Козачок.)
  4. Здібність поета в дитинстві. (Малювання.)
  5. Хто був ініціатором у викупі Шевченка з кріпацтва? (Сошенко.)
  6. Скільки «коштувала» воля поета? ( 2500 рублів.)
  7. У якій академії навчався Шевченко? (Мистецтв.)
  8. Перша збірка Шевченка. («Кобзар»,)
  9. Хто з українських композиторів присвятив понад 80 композицій Т.Шевченку? (М.Лисенко.)
  10. Яке друге прізвище поета? (Кобзар.)
  11.  Найвідоміша поезія Т.Шевченка. («Заповіт».)
  12. Скільки подорожей здійснив поет на Україну? ( Три.)

 

                          ( Учні обмінюються зошитами для перевірки)

 

Учитель. Ось ми з вами і пригадали ще раз життєвий і творчий шлях поета,

                 але ми звернули увагу на ініціатора викупу Тараса Шевченка з      кріпацтва.

                     Учениця  підготувала невелике повідомлення

                 «Тарас на волі».

                           ( ВИСТУП УЧЕНИЦІ)

                 Сошенко – Григорович – Брюллов – Є.Гребінка – Жуковський.

 

Учитель. Ми говоримо про викуп з неволі, про радість, хвилювання.

                А що ж таке воля для Т.Шевченка?  Складемо гронування «Воля».

                                                                    Радість

                                                                    Щастя

                                                                    Спілкування з рідними

                                                                    Скасування кріпацтва

                                                                    Права людини

                                                                    Незалежність

                                                                    Творчість

                                                                    Навчання

 

Учитель. Т.Шевченко на волі. Він їде до України  і там бачить знову      злиденне життя рідних.  У 1840 році виходить перша збірка «Кобзар», яка складалася із 8 творів.  Ось однією із поезій  цієї збірка  був вірш «Думи мої, думи мої…», який написаний 1839 року.

           Ознайомимося з цією поезією.

 

 

УЧИТЕЛЬ.  Скажіть, будь ласка, які слова вам найбільше запам’яталися і чому?

             (Учні називають Дніпр широкий. сад…)

 

УЧИТЕЛЬ.  Зараз прошу вас самостійно прочитати вдумливо поезію і визначити тему та ідею твору.

                     (Діти читають вірш та визначають тему, ідею.)

 

ТЕМА: звернення автора до своїх дум  із сподіванням і вірою у вільне

             життя українського народу.

 

ІДЕЯ: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити

           соціальний устрій; засудження  слабкості, поневірянь, байдужості.

 

 

УЧИТЕЛЬ.  Вірш «Думи мої…» належить до ліричних творів. Повторимо, що таке лірика?

 

 

ЛІРИКА –один із трьох основних родів літератури ( поряд з епосом і

                   драмою), що відображає життя, показуючи переживання

                   людини, її думки, почуття,  викликані певними життєвими

                   обставинами.

ВИДИ ЛІРИКИ:

  • ода;
  • гімн;
  • послання;
  • сонет;
  • романс;
  • елегія.

 

За змістом розрізняють лірику:


    

 

 

УЧИТЕЛЬ.  Які проблеми  порушив автор у творі?

 

          ПРОБЛЕМИ: 1. Людина і суспільство.

                                  2. Нерівноправність.

                                  3. Кохання.

 

УЧИТЕЛЬ. А зараз виконаємо ще одну пошукову роботу: знайдемо

                   у вірші епітети, порівняння, звертання.

                      (Учні  повторюють правила)

 

Епітети: мої думи, карі очі, чорнії брови, вишневий сад зелений, козацькая

               воля, добрим людям.

Звертання: думи мої, Боже, квіти мої, діти, ненько, моя Україно.

 

Порівняння: думка, як той ворон; Дніпр широкий –море , могили –море,

                      думи – як свою дитину.

 

УЧИТЕЛЬ. Як бачимо , найбільше епітетів у творі.

 

УЧИТЕЛЬ. Ви уже досить добре ознайомилися з поезією. То ж послухаємо пісню «Думи мої» і скажіть, про що ви думали чи про кого.

 

                 ( «КОЛО ІДЕЙ». Учні по черзі відповідають.)

 

Учитель. Гра «ПОЗМАГАЙМОСЬ З ПОЕТОМ». Перед вами уривок

                Із вірша Т.Шевченка. Доберіть слова за змістом і побачимо, хто з вас точніше відтворить текст.

 

Із-за гаю ….. (сонце) сходить.

За гай і заходить.

По долині увечері

……..(козак) смутний ходить.

Ходить він годину,

……(ходить) він і другу.

Не виходить ……..(чорнобрива)

Із темного лугу.

 

               (Діти добирають слова)

 

УЧИТЕЛЬ. Молодці! Пробуйте себе в ролі поета і пишіть вірші.

 

УЧИТЕЛЬ. Пропоную вам ще одну пісню про думи. Це українська народна пісня «Дивлюсь я на небо».Завдання буде таке: напишіть невеликого листа Тарасу Шевченку в знак подяки за його твори.

 

             (Звучить пісня, діти пишуть листа.)

               Один учень зачитує.

 

Оцінювання.

 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1. Вивчити уривок напам’ять.

                                               2. Скласти паспорт твору.

                                             *3. Скласти усний опис Чернечої гори.

 

 

ПІДСУМОК УРОКУ – «МІКРОФОН»: Що нового я дізнався на уроці.

 

Вірш «На Чернечій горі»

 

 

 


ІЗ-ЗА   ГАЮ    …… СХОДИТЬ.

 

ЗА  ГАЙ  І  ЗАХОДИТЬ.

 

ПО ДОЛИНІ  УВЕЧЕРІ

 

…… СМУТНИЙ ХОДИТЬ.

 

ХОДИТЬ ВІН ГОДИНУ,

 

…… ВІН І ДРУГУ.

 

НЕ ВИХОДИТЬ  ……

 

ІЗ ТЕМНОГО ЛУГУ.

 

ІЗ-ЗА   ГАЮ    …… СХОДИТЬ.

 

ЗА  ГАЙ  І  ЗАХОДИТЬ.

 

ПО ДОЛИНІ  УВЕЧЕРІ

 

…… СМУТНИЙ ХОДИТЬ.

 

ХОДИТЬ ВІН ГОДИНУ,

 

…… ВІН І ДРУГУ.

 

НЕ ВИХОДИТЬ  ……

 

ІЗ ТЕМНОГО ЛУГУ.

1

 

doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
6838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку