Урок з курсу " Я досліджую світ"

Про матеріал
Тема. ЯКІ «ТАЄМНИЦІ» МАЄ ШКІЛЬНЕ ПОДВІР’Я? Клас . 1. Предмет. Я досліджую світ. Тиждень 4 “ Моє довкілля”. Очікувані результати ( з програми): учень: Доброзичливо сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1). Встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі. (2 СЗО 1.4-1). Висловлює власну позицію і пояснює її . (2 МОВ 1.6-4). Досліджує свій організм. (2 ПРО 4.3-9). Пояснює, що люди сприймають звуки по-різному. (2 ПРО 1.5-8). Пояснює, що люди бачать світ по-різному.( 2 ПРО 1.5-12 ). 16 Фіксує здобуту інформацію зображеннями.(2 ПРО 2.2-1). Сприймає та приймає людей з особливими потребами. (2 СЗО 1.2-2). Дотримується правил щодо догляду за своїм тілом, одягом, особистими речами. (2 СЗО 1.1-6). Пояснює ситуації, за яких побутові прилади, речовини можуть бути небезпечними для людини.(2 СЗО 2.1-2). Описує дії, доцільні в разі небезпечної ситуації з вогнем, водою, газом. ( 2 СЗО 2.1-3). Розпізнає, до чого можна торкатися, а до чого не можна в жодному разі. (2 СЗО 2.1-4). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Малює графічними матеріалами. (2 МИО 1.1-5). Підписує друкованими або писаними літерами органи чуття .Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування. (2 МОВ 3.1-3). Сприймає монологічне висловлення (вірш про спостереження за чимось / кимось) і використовує усну інформацію з конкретною метою. (2 МОВ 1.1-2). Пояснює вчинки персонажів на основі змісту тексту та власного досвіду. (2 МОВ 2.4-3). Прогнозує орієнтовний зміст тексту за заголовком. (2 МОВ 2.2-1). Висловлює думку про прочитаний текст.( 2 МОВ 2.5-4). Визначає, що дає природа людині. (2 ГІО 2.2-2). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення усної інформації.( 2 МОВ 1.2-2). Формулює запитання про все, що мене цікавить. ( 2 ПРО 4.4-1). Розрізняє природні і створені людиною об’єкти. 2 ПРО 3.3-5Розпізнає об’єкти живої і неживої природи.( 2 ПРО 3.3-3). Порівнює рукотворні (штучні) та природні об’єкти. (2 ПРО 3.3-2). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками. (2 МАО 3.1-5). Знаходить відомі двовимірні (площинні) та тривимірні (об’ємні) фігури на предметах навколишнього середовища, малюнках. ( 2 МАО 4.2-3). .Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого та побаченого. (2 МОВ 1.8-1). Створює письмове повідомлення за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм.( 2 МОВ 3.1-1). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення усної інформації. (2 МОВ 2.4-3). Велика ідея: Між тілами живої і неживої природи та рукотворними тілами є взаємозв'язки та відмінності. Ключові слова: таємниці, рукотворні та природні тіла, жива та нежива природа, ознаки об'єктів живої та неживої природи, органи чуття. Ресурси: скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”, папір А4, малюнки із зображенням природного довкілля, дезодорант, шматочок лимона, запис мелодії на телефоні, фотографія закутка шкільного подвір’я. Хід уроку на тему “ЯКІ «ТАЄМНИЦІ» МАЄ ШКІЛЬНЕ ПОДВІР’Я?” Види діяльності: I.Ранкова зустріч. Розмальовування малюнка із зображенням природного довкілля . 1. Ранкова зустріч. - Діти, сьогодні ми проведемо більшу частину цього дня на шкільному подвір’ї, помандруємо у пошуку таємниць. - Спочатку давайте станемо в коло. Ви знаєте, діти, що виявлення таємниці – справа детектива або дослідника; сьогодні і ми перебуватимемо у ролі дослідників і шукатимемо таємниці на шкільному подвір’ї. - Які можуть бути таємниці довкола школи? Спробуємо їх знайти. - Послухайте віршик, він допоможе нам виявити таємниці: Поглянь довкола – скільки тут краси! Чудові квіти, птахи і ліси, будинки, вулиці, звірята, Собори, річки і малята. Щоб з користю пройшло дозвілля, ми будемо вивчать довкілля. 2. Розмальовування малюнка із зображенням природного довкілля . - Вмостіться зручно для того, щоб розглянути малюнки, з’ясуємо, чим вони відрізняються і розфарбуємо той із них, на якому зображено природне довкілля. (Додаток 3). Хто з вас бажає висловитися з приводу того, чому ви обрали саме цей. II.Дослідження рукотворних і природних тіл за допомогою органів чуття. Експерименти. Визначення запитів учнів. Малювання органів чуття. 1. Експерименти. 1) Проведення експерименту 1. - Діти, а ви знаєте, всі дослідники люблять не тільки спостерігати і ставити запитання, а й проводити експерименти. Тому і ми проведемо кілька експериментів. 1. - Заплющте долонями очі. – Чи бачите ви чудовий вазон (дерево), ніжне зелене листячко? Розплющте очі. А тепер? – Що відбулося? Чому? Хто вам допоміг побачити красу довкілля? – Чи складно жити людям, які втратили зір? Для чого потрібні очі? – Очі -це помічники, за допомогою яких ми бачимо навколишній світ. За допомогою очей можна спостерігати, розрізняти предмети, їх колір, форму. Бережіть очі – це чудовий дарунок природи. - У світі багато людей, які не бачать, їм складно переходити дорогу, купувати щось у крамницях (якщо ви, діти, побачите таку людину, запропонуйте допомогу). Однак, попри труднощі, незрячі люди можуть жити щасливо, їм допомагають їхні друзі або собаки-провідники, такі люди теж можуть бути науковцями, навіть якщо не бачать. 2) Проведення експерименту 2. - Затисніть долонями вуха. Тихо звучить музика (використовуємо телефон). Тепер опустіть руки. Чи чули ви шелест листя дерев? – Що відбулося? Чому? Як ви почувалися, коли нічого не було чути? Для чого потрібні вуха? - Отже, вуха – помічники у житті, зокрема й для наших досліджень. За допомогою вух ми чуємо всі звуки, якими сповнений світ. Це і мова інших людей, і чудові звуки музики, шум вітру, дзюрчання струмка. Важко жити нечуючій людині. Бережіть вуха від пошкоджень і сильних звуків. Однак, попри глухоту, люди можуть себе реалізувати в житті. Наприклад, відомий композитор Людвіг ван Бетховен, втративши слух, і далі писав чудову музику. Нечуючі люди можуть порозумітися спеціальною мовою жестів. 3) Проведення експерименту 3. - Заплющте очі долонями. (Розпилюю дезодорант). Розплющте очі. – Що змінилося? Що ви відчули? Вам допомогли очі? – Що відбулося? Чому? Для чого людині ніс? Чи всі запахи в довкіллі приємні? Які запахи для вас приємні? Чи нюхають, перш ніж їсти, страву ваші домашні тваринки? Чому? Навіщо людям і тваринкам ніс? - Отже, ніс – помічник, який допомагає визначати різні запахи. У довкіллі бувають і неприємні запахи, яких легко можна позбутися, прибравши. А для того, щоб від вас приємно пахло, що ви робите?( Дотримуємося чистоти залежно від потреб гігієни тіла.) 4) Проведення експерименту 4. - Скуштуйте шматочок лимона, а потім груші. Що змінилося?Що ви відчули? – За допомогою чого розрізнили? Який помічник допоміг? - Висновок: язик – помічник, який допомагає відчувати смак і теж досліджувати світ. Не все можна досліджувати язиком. Наприклад, спробувавши на язик отруйні гриби та ягоди, можна померти. 5) Проведення експерименту 5. - Заплющте очі. Серед предметів, які лежать у вас на парті (або на асфальті, якщо ви на вулиці), відшукайте олівець. Розплющте очі. – Що ви відчули? Як ви шукали потрібний предмет? Який помічник вам допоміг? - Висновок: шкіра – помічник, за допомогою якого ми визначаємо, який предмет: твердий чи м’який, шорсткий чи гладкий, його форму, розмір, матеріал, із якого він виготовлений. Шкіра попереджає про небезпеку, подає сигнал, тому бережіть її від пошкоджень, опіків. Діти, то що, на вашу думку, нам допомагатиме бути дослідником. Це органи чуття, які нам допомагають відчути весняний аромат квітучих садків, бачити прекрасний світ, відчувати холод і спеку, розрізняти пісню соловейка і горобця. Скільки їх? Що це? 2. Визначення запитів учнів. Відбір питань до “Скриньки невідкритих таємниць”. - Про які таємниці шкільного подвір'я ви б хотіли дізнатися? На які питання хотіли б знайти відповідь? Що вам допоможе при дослідженні? Відібрані запити учнів з теми: - Які рукотворні та природні тіла знаходяться на шкільному подвір'ї? Що росте на шкільному подвір'ї? Хто живе у дворі?Яких об'єктів більше та на скільки? Які рослини цвітуть восени? Які барви переважають у природі? Які звуки можна почути? Які помічники людини допомагають досліджувати довкілля? Всі запити учнів з теми: - Де знаходиться Сонце на небі восени? Чи є на небі хмари? Який вигляд вони мають? – Чи дме вітер? Яких птахів, звірів можна зустріти на шкільному подвір'ї? 3. Замальовка ( запис) 1 кроку у “Щоденнику досліджень”. Поповнення “башти слів”. - Діти, намалюйте органи чуття, щоб нагадувати собі, яких помічників ми маємо.(Малювати можемо і на асфальті). III. Слухання оповідання «Хто з помічників найголовніший» (С. Собакар). - Послухайте вірш про «помічників» людини. Про що, на вашу думку, йтиметься у творі? Який «помічник» для вас найважливіший і чому? Дізнаємося, чи підтвердилися наші здогадки. ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ? Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав себе найголовнішим. Вуха сказали: „Ми найголовніші, бо без нас людина нічого не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її ” . Очі сказали: „Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати”. А язик і собі: „Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами”. А руки і собі мовили: „Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене”. Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх, і так разом вони живуть. - Діти, скажіть, чи є питання, на які ви вже можете відповісти? Що ви думаєте і знаєте зараз? Чому це важливо для нас? IV. Екскурсія на шкільне подвір’я. Таємниці шкільного подвір’я «Хто тут живе? Що тут росте?» 1. Правила безпечної поведінки в довкіллі . - Яких правил безпечної поведінки слід дотримуватися під час екскурсії? Що треба робити, щоб не завдати шкоди природі? (Не ламати гілки, не рвати рослини, не ловити тварин). 2. Повідомлення теми і мети екскурсії: - На сьогоднішній екскурсії ви будете спостерігати і вчитися розрізняти живу і неживу природу, а також те, що створене людиною. 3. Розмова з учнями про живу і неживу природу: - Ви вже вмієте розрізняти живу та неживу природу, а також те, що створене людиною. Пригадайте відмінності між живими організмами і тілами неживої природи. Наведіть приклади. Де знаходиться Сонце на небі восени? Чи є на небі хмари? Який вигляд вони мають? Чи дме вітер? 4. Робота в групах. Варіант 1 - Ваше завдання: дослідити за допомогою органів чуття, які рукотворні і природні тіла є на шкільному подвір’ї. Діти об’єднуються у групи відповідно до вподобань: 1-група – дослідіть, що росте на шкільному подвір’ї. 2-група – дослідіть, хто живе на шкільному подвір’ї. 3-група – дослідіть, які звуки характерні для шкільного подвір’я. 4-група – дослідіть фарби шкільного подвір’я. 5. Знаходження відповідей на питання та розповідь груп “Яку «таємницю» приховує шкільне подвір’я” або “Нафантазовані таємниці”. Презентація роботи груп (відповідно до окреслених завдань). 6.Знахідка несподіваної «таємниці» на шкільному подвір’ї, наприклад, особливе (рідкісне) дерево чи розповідь про історію дитячого майданчика/ лавочки/ історичної будівлі. Можна зробити фотографію закутка шкільного подвір’я з несподіваного ракурсу, видрукувати її для всіх груп. - Діти, відчуйте себе дослідниками і знайдіть це місце на шкільному подвір’ї. 7.Знаходження відомих геометричних фігур на предметах навколишнього середовища (квадрати, трикутники, прямокутники). - Станьте в коло, роззирніться і знайдіть математичні фігури. 8. Короткий підсумок мандрівки на свіжому повітрі (див. запитання у Варіанті 2) цього виду діяльності. Замальовка та запис у “ Щоденнику досліджень”. - А тепер побавимося у гру «Сорока-ворона». - Зараз перетворимося у «сорок-ворон», які знані зі свого «збиральництва». Нехай кожна група окреслить собі гніздо, і за сигналом ви “полетите” щоб за кілька хвилин принести предмети неживої природи у свої “домівки”. - А зараз, «сороки-ворони», роззирніться і принесіть округлі камінці, потім продовгуваті; малі / великі тощо. Полічіть всі свої здобутки у гнізді. Окремо порахуйте предмети неживої природи, окремо предмети нерукотворні/рукотворні. 9. Практична робота. Конструювання фантастичного звіра. - Складіть (у групах, або спільно) фантастичного звіра із знайдених предметів. - Якої форми тулуб, голова ? На що схожі?(діти люблять «обігрувати» знахідки, інакше попередня робота виявиться марною). - Діти, як ви думаєте, чому я не попросила вас принести предмети живої природи (шкода зривати квіти і листочки). – Яка група принесла найбільше/ найменше предметів? На скільки? – Хто приніс однакову кількість? Варіант 2. 1. Об’єдання у групи. - Об’єднайтеся у 3 групи довільним способом. - Ви отримаєте однакові завдання, але різні ділянки на шкільному подвір’ї для їх виконання. На виконання завдання даю 15 хвилин. 2.Завдання групам: - Оберіть уподобаний вами куточок природи на окресленій ділянці. Знайдіть на цій території тіла живої і неживої природи. Представте результати вашої роботи іншим групам. Розкажіть, як ви визначили об’єкти живої і неживої природи (перерахуйте знайдені вашою групою об’єкти живої і неживої природи; назвіть ознаки, які допомогли вам визначити об’єкти живої природи). 3. Презентація роботи груп. Групи представляють результати своєї роботи: - Скільки всього об’єктів живої природи вдалося спостерігати під час екскурсії? Скільки всього об’єктів неживої природи вдалося спостерігати під час екскурсії? Які об’єкти живої природи ви всі побачили? Назвіть об’єкти, створені людиною, які ви побачили під час екскурсії. 4. Рефлексія наприкінці екскурсії. - Що було для вас найцікавішим під час екскурсії? Наскільки легко чи складно вдалося вам упоратися із завданнями? Що нового ви дізналися про шкільне подвір’я? На якому дереві ви побачили плоди? (На каштані) Які рослини цвітуть восени? (Квіти) .Назвіть об’єкти, створені людиною, які ви побачили під час екскурсії. Як поводиться білочка восени? - Розкажіть удома про екскурсію. - Настав час побавитися у екологічну гру «Вороняче полювання». - Ви отримуєте аркуш паперу з малюнками природних об’єктів. Організуємо пошуки цих об’єктів, тому будьте уважні, творчі, фантазуйте та уявляйте. «Мисливський перелік» (зобразити значком і потім пояснити). Пір’їнка. Насіннячко рослини, принесене вітром. Кленовий листок. Колючка. Щось кругле Щось пухнасте . Щось гостре. Щось красиве. Щось, що може шуміти . «Сонячна пастка». (Усе, що ловить сонячне тепло, — вода, камені, рослини, тварини). -Знайдіть об’єкти з цього переліку на обраних ділянках. Розподіліть ці об’єкти за групами: жива і нежива природа. V. Фіксування вражень від екскурсії за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм «Яку таємницю ти виявив на шкільному подвір’ї?» - Діти, запрошую вас до класу. Запишіть свої враження від екскурсії у “Щоденнику досліджень” за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм. Покладіть ці «дослідницькі» аркуші у свої портфоліо. VI. Рефлексія. Повернення до «скриньки невідкритих таємниць» - Чи пам’ятаєте ви про скриньку. Чи хтось знайшов відповідь на своє запитання. Якщо так, то на яке? Якщо ні, то поверніться до «найскладніших запитань, відкладених попереднього разу, і дайте на них відповіді.
Перегляд файлу

Тема. ЯКІ «ТАЄМНИЦІ» МАЄ ШКІЛЬНЕ ПОДВІР’Я?                                                             Клас . 1.                                                                                                                   Предмет. Я досліджую світ.                                                                                                                               Тиждень 4 “ Моє довкілля”.                                                                                                         Очікувані результати  ( з програми): учень:                                                             Доброзичливо сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1).  Встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі. (2 СЗО 1.4-1). Висловлює власну позицію і пояснює її . (2 МОВ 1.6-4). Досліджує свій організм. (2 ПРО 4.3-9). Пояснює, що люди сприймають звуки по-різному. (2 ПРО  1.5-8).  Пояснює, що люди бачать світ по-різному.( 2 ПРО 1.5-12 ).   Фіксує здобуту інформацію зображеннями.(2 ПРО 2.2-1).  Сприймає та приймає людей з особливими потребами. (2 СЗО 1.2-2). Дотримується правил щодо догляду за своїм тілом, одягом, особистими речами. (2 СЗО 1.1-6). Пояснює ситуації, за яких побутові прилади, речовини можуть бути небезпечними для людини.(2 СЗО 2.1-2). Описує дії, доцільні в разі небезпечної ситуації з вогнем, водою, газом.      ( 2 СЗО 2.1-3). Розпізнає, до чого можна торкатися, а до чого не можна в жодному разі. (2 СЗО 2.1-4). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Малює графічними матеріалами. (2 МИО 1.1-5).  Підписує друкованими або писаними літерами органи чуття .Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування. (2 МОВ 3.1-3).   Сприймає монологічне висловлення (вірш про спостереження за чимось / кимось)   і використовує усну інформацію з конкретною метою. (2 МОВ 1.1-2). Пояснює вчинки персонажів на основі змісту тексту та власного досвіду. (2 МОВ 2.4-3). Прогнозує орієнтовний зміст тексту за заголовком. (2 МОВ 2.2-1). Висловлює думку про прочитаний текст.( 2 МОВ 2.5-4).                                                                                      Визначає, що дає природа людині. (2 ГІО 2.2-2). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення усної інформації.( 2 МОВ 1.2-2).  Формулює запитання про все, що мене цікавить. ( 2 ПРО 4.4-1). Розрізняє природні і створені людиною об’єкти.  2 ПРО 3.3-5Розпізнає об’єкти живої і неживої природи.( 2 ПРО 3.3-3). Порівнює рукотворні (штучні) та природні об’єкти.            (2 ПРО 3.3-2). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками.                 (2 МАО 3.1-5). Знаходить відомі двовимірні (площинні) та тривимірні (об’ємні) фігури на предметах навколишнього середовища, малюнках. ( 2 МАО 4.2-3). .Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого та побаченого. (2 МОВ 1.8-1). Створює письмове повідомлення   за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм.( 2 МОВ 3.1-1). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення   усної інформації. (2 МОВ 2.4-3).                                                                                                         Велика ідея:  Між тілами живої і  неживої  природи та рукотворними тілами є взаємозв'язки та відмінності.                                                                                                                                      Ключові слова:  таємниці, рукотворні та природні тіла, жива та нежива природа, ознаки об'єктів живої та неживої природи, органи чуття.                                                                                                                                          Ресурси:  скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”,   папір А4,  малюнки із зображенням природного довкілля, дезодорант, шматочок лимона, запис мелодії на телефоні, фотографія закутка шкільного подвір’я.                                                                                                                                                             Хід уроку  на тему “ЯКІ «ТАЄМНИЦІ» МАЄ ШКІЛЬНЕ ПОДВІР’Я?”                                                                                                      Види діяльності:                                                                                                                          I.Ранкова зустріч. Розмальовування малюнка із зображенням природного довкілля .                                                                                                                                                       1. Ранкова зустріч.                                                                                                                                          - Діти, сьогодні ми проведемо більшу частину цього дня на шкільному подвір’ї, помандруємо  у пошуку таємниць.                                                                                           - Спочатку давайте станемо  в коло. Ви знаєте, діти, що виявлення таємниці –        справа детектива або дослідника; сьогодні і ми  перебуватимемо  у ролі дослідників        і шукатимемо таємниці на шкільному подвір’ї.                                                                                  - Які можуть бути таємниці довкола школи? Спробуємо їх знайти.                                                     - Послухайте віршик, він допоможе нам виявити таємниці:                                                                                                                             Поглянь довкола – скільки тут краси! Чудові квіти, птахи і ліси, будинки, вулиці, звірята, Собори, річки і малята. Щоб з користю пройшло дозвілля, ми будемо вивчать довкілля.                                                                                                                                    2. Розмальовування малюнка із зображенням природного довкілля .                                                  - Вмостіться зручно для того, щоб розглянути малюнки, з’ясуємо, чим вони відрізняються і розфарбуємо той із них, на якому зображено природне довкілля. (Додаток 3).  Хто з вас бажає висловитися з приводу того, чому ви обрали саме цей.                                                                                                                                  II.Дослідження рукотворних і природних тіл за допомогою органів чуття. Експерименти.  Визначення запитів учнів. Малювання органів чуття.                                                                                                                1. Експерименти.                                                                                                                    1) Проведення  експерименту 1.                                                                                             - Діти, а ви знаєте, всі дослідники люблять не тільки спостерігати і ставити запитання, а й проводити експерименти. Тому і ми  проведемо кілька експериментів.                                                                                                                                   1. - Заплющте долонями очі. – Чи бачите ви чудовий вазон (дерево), ніжне зелене листячко? Розплющте очі. А тепер?                                                                                                    – Що відбулося? Чому? Хто вам допоміг побачити красу довкілля?                                               – Чи складно жити людям, які втратили зір? Для чого потрібні очі?                                                   – Очі -це помічники, за допомогою яких ми бачимо навколишній світ. За допомогою очей можна спостерігати, розрізняти предмети, їх колір, форму. Бережіть очі – це чудовий дарунок природи.                                                                                 - У світі багато людей, які не бачать, їм складно переходити дорогу, купувати щось у крамницях (якщо ви, діти,  побачите таку людину, запропонуйте допомогу). Однак, попри труднощі, незрячі люди можуть жити щасливо, їм допомагають їхні друзі або собаки-провідники, такі люди теж можуть бути науковцями, навіть якщо не бачать.                                                                                                                             2) Проведення експерименту 2.                                                                                               - Затисніть долонями вуха. Тихо звучить музика (використовуємо телефон). Тепер опустіть руки. Чи чули ви шелест  листя дерев?                                                                                    – Що відбулося? Чому? Як ви почувалися, коли нічого не було чути? Для чого потрібні вуха?                                                                                                                                   - Отже, вуха – помічники у житті, зокрема й для наших досліджень. За допомогою вух ми чуємо всі звуки, якими сповнений світ. Це і мова інших людей, і чудові звуки музики, шум вітру, дзюрчання струмка. Важко жити нечуючій людині. Бережіть вуха від пошкоджень і сильних звуків. Однак, попри глухоту, люди можуть себе реалізувати в житті. Наприклад, відомий композитор Людвіг ван Бетховен, втративши слух, і далі писав чудову музику. Нечуючі люди можуть порозумітися спеціальною мовою жестів.                                                                                               3) Проведення експерименту 3.                                                                                                           -  Заплющте очі долонями. (Розпилюю дезодорант). Розплющте очі.                                                   

– Що змінилося? Що ви відчули? Вам допомогли очі?                                                                                                        – Що відбулося? Чому?  Для чого людині ніс?  Чи всі запахи в довкіллі приємні? Які запахи для вас приємні? Чи нюхають, перш ніж їсти, страву ваші домашні тваринки? Чому? Навіщо людям і тваринкам ніс?                                                                - Отже, ніс – помічник, який допомагає визначати різні запахи. У довкіллі бувають  і  неприємні запахи, яких легко можна позбутися, прибравши. А для того, щоб від вас приємно пахло, що ви робите?( Дотримуємося чистоти залежно від потреб гігієни тіла.)                                                                                                                                                                         4)  Проведення експерименту 4.                                                                                             - Скуштуйте шматочок лимона, а потім груші. Що змінилося?Що ви відчули?                                        – За допомогою чого розрізнили? Який помічник допоміг?                                             - Висновок: язик – помічник, який допомагає відчувати смак і теж досліджувати світ. Не все можна досліджувати язиком. Наприклад, спробувавши на язик отруйні гриби та ягоди, можна померти.                                                                                                           5) Проведення експерименту 5.                                                                                                      - Заплющте очі. Серед предметів, які лежать у вас на парті (або на асфальті, якщо ви на вулиці), відшукайте олівець. Розплющте очі.                                                                         – Що ви відчули? Як ви шукали потрібний предмет? Який помічник вам допоміг?           - Висновок: шкіра – помічник, за допомогою якого ми визначаємо, який предмет: твердий чи м’який, шорсткий чи гладкий, його форму, розмір, матеріал, із якого   він виготовлений. Шкіра попереджає про небезпеку, подає сигнал, тому бережіть   її від пошкоджень, опіків.                                                                                                              Діти, то  що, на вашу думку,  нам допомагатиме бути дослідником. Це органи  чуття, які нам допомагають відчути весняний аромат квітучих садків, бачити прекрасний світ, відчувати холод і спеку, розрізняти пісню соловейка і горобця. Скільки їх? Що це?                                                                                                                                                                        2.  Визначення запитів учнів. Відбір питань до “Скриньки невідкритих таємниць”.                                                                                                                         - Про які таємниці шкільного подвір'я ви б хотіли дізнатися? На які  питання  хотіли б знайти відповідь? Що вам допоможе при дослідженні?                                                                                                                    Відібрані запити учнів з теми:                                                                                                         - Які рукотворні та природні тіла знаходяться на шкільному подвір'ї? Що росте     на шкільному подвір'ї? Хто живе у дворі?Яких об'єктів  більше та на скільки? Які рослини цвітуть восени? Які барви переважають у природі? Які звуки можна почути? Які помічники людини допомагають досліджувати довкілля?                                                                                                 Всі запити учнів з теми:                                                                                                                   - Де знаходиться Сонце на небі восени? Чи є на небі хмари?  Який вигляд вони мають? – Чи дме вітер?  Яких птахів, звірів  можна зустріти  на шкільному подвір'ї?                                                                                                              3. Замальовка ( запис) 1 кроку у “Щоденнику досліджень”.  Поповнення “башти слів”.                                                                                                                                                                          - Діти, намалюйте  органи чуття, щоб нагадувати собі, яких помічників ми маємо.(Малювати можемо і на асфальті).                                                                                            III. Слухання оповідання «Хто з помічників найголовніший» (С. Собакар).                           - Послухайте  вірш про «помічників» людини. Про що, на вашу думку, йтиметься у творі? Який «помічник» для вас найважливіший і чому? Дізнаємося, чи  підтвердилися наші здогадки.                                                                                                    ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ?                                                                                           Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав  себе найголовнішим. Вуха сказали: „Ми найголовніші, бо без нас людина нічого    не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її ” .                                       Очі сказали: „Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати”. А язик і собі: „Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами”. А руки і собі мовили: „Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене”. Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх, і так разом вони живуть.                                                                                                                                                                                                                                                                          - Діти, скажіть, чи є питання, на які ви вже можете відповісти? Що ви думаєте і знаєте зараз? Чому це важливо для нас?                                                                                               IV. Екскурсія на шкільне подвір’я. Таємниці шкільного подвір’я «Хто тут живе?  Що тут росте?»                                                                                                                                            1.  Правила безпечної поведінки в довкіллі .                                                                                           - Яких правил безпечної поведінки слід дотримуватися під час екскурсії? Що   треба робити, щоб не завдати шкоди природі? (Не ламати гілки, не рвати рослини, не ловити тварин).                                                                                                                  2. Повідомлення теми і мети екскурсії:                                                                                     - На сьогоднішній екскурсії ви будете спостерігати і вчитися розрізняти живу і неживу природу, а також те, що створене людиною.                                                                                         3. Розмова з учнями про живу і неживу природу:                                                                         - Ви вже вмієте розрізняти живу та неживу природу, а також те, що створене людиною. Пригадайте відмінності між живими організмами і тілами неживої природи. Наведіть приклади.  Де знаходиться Сонце на небі восени?  Чи є на      небі хмари? Який вигляд вони мають? Чи дме вітер?                                                                       4. Робота в групах.  Варіант 1                                                                                                               - Ваше завдання: дослідити за допомогою органів чуття, які рукотворні і      природні тіла є на шкільному подвір’ї.                                                                                                                 Діти об’єднуються у групи відповідно до вподобань:                                                                              1-група – дослідіть, що росте на шкільному подвір’ї.                                                                             2-група – дослідіть, хто живе на шкільному подвір’ї.                                                                             3-група – дослідіть, які звуки характерні для шкільного подвір’я.                                                                       4-група – дослідіть фарби шкільного подвір’я.                                                                                                                          5.  Знаходження відповідей на питання та розповідь груп  “Яку «таємницю» приховує шкільне подвір’я”  або “Нафантазовані таємниці”.                                                                                                                          Презентація  роботи груп (відповідно до окреслених завдань).                                                                                6.Знахідка несподіваної  «таємниці» на шкільному подвір’ї, наприклад,  особливе (рідкісне) дерево чи розповідь про  історію дитячого майданчика/ лавочки/ історичної будівлі.                                                                                                                           Можна зробити фотографію закутка шкільного подвір’я з несподіваного ракурсу, видрукувати її для всіх груп.                                                                                                                

- Діти, відчуйте себе дослідниками і знайдіть це місце  на шкільному   подвір’ї.                                                                                           7.Знаходження  відомих геометричних фігур на предметах навколишнього середовища (квадрати, трикутники, прямокутники).                                                                                                                 - Станьте в коло, роззирніться і знайдіть математичні фігури.                                                               8. Короткий підсумок мандрівки на свіжому повітрі (див. запитання у Варіанті 2) цього виду діяльності. Замальовка та запис у “ Щоденнику досліджень”.                                                                                                                   - А тепер побавимося у гру «Сорока-ворона».                                                                               - Зараз перетворимося у «сорок-ворон», які знані зі свого «збиральництва».                         Нехай кожна група окреслить собі гніздо, і за сигналом  ви “полетите” щоб за  кілька хвилин принести предмети неживої природи у свої “домівки”.                                                         - А зараз, «сороки-ворони», роззирніться і принесіть  округлі камінці, потім продовгуваті; малі / великі тощо. Полічіть всі свої здобутки у гнізді. Окремо порахуйте предмети неживої природи, окремо предмети нерукотворні/рукотворні.  9. Практична робота. Конструювання фантастичного звіра.                                                                                                              - Складіть (у групах, або спільно) фантастичного звіра із знайдених предметів.                      - Якої форми тулуб, голова ? На що схожі?(діти люблять «обігрувати» знахідки, інакше попередня робота виявиться марною).                                                                                   - Діти, як ви думаєте, чому я не попросила вас принести предмети живої       природи (шкода зривати квіти і листочки).                                                                                                   – Яка група принесла найбільше/ найменше предметів? На скільки?                                               – Хто приніс однакову кількість?                                                                                                       Варіант 2.                                                                                                                                                     1. Об’єдання у групи.                                                                                                              - Об’єднайтеся  у  3 групи довільним способом.                                                                                - Ви  отримаєте  однакові завдання, але  різні ділянки на шкільному подвір’ї для      їх виконання. На виконання завдання даю 15 хвилин.                                                                          2.Завдання групам:                                                                                                                                                - Оберіть уподобаний вами куточок природи на окресленій ділянці. Знайдіть на   цій території тіла живої і неживої природи. Представте результати вашої роботи іншим групам. Розкажіть, як ви визначили об’єкти живої і неживої природи (перерахуйте знайдені вашою групою об’єкти живої і неживої природи; назвіть ознаки, які допомогли вам визначити об’єкти живої природи).                                                                                                         3. Презентація роботи груп.                                                                                                                       Групи представляють результати своєї роботи:                                                                                               - Скільки всього об’єктів живої природи вдалося спостерігати під час екскурсії?  Скільки всього об’єктів неживої природи вдалося спостерігати під час екскурсії?  Які об’єкти живої природи ви всі побачили? Назвіть об’єкти, створені людиною,  які ви побачили під час екскурсії.                                                                                                  4. Рефлексія наприкінці екскурсії.                                                                                                   -  Що було для вас найцікавішим під час екскурсії?  Наскільки легко чи складно вдалося вам упоратися із завданнями?  Що нового ви дізналися про шкільне подвір’я?  На якому дереві ви побачили плоди? (На каштані) Які рослини цвітуть восени? (Квіти) .Назвіть об’єкти, створені людиною, які ви побачили під час екскурсії. Як поводиться білочка восени?                                                                                            

- Розкажіть удома про екскурсію.                                                                                                                                                                                                  - Настав час побавитися у екологічну гру «Вороняче полювання».                                              - Ви отримуєте  аркуш паперу з малюнками природних об’єктів. Організуємо пошуки цих об’єктів, тому будьте уважні, творчі, фантазуйте та уявляйте.  «Мисливський перелік»  (зобразити значком і потім пояснити).  Пір’їнка. Насіннячко рослини, принесене вітром. Кленовий листок. Колючка. Щось кругле Щось пухнасте . Щось гостре. Щось красиве. Щось, що може шуміти . «Сонячна пастка». (Усе, що ловить сонячне тепло, — вода, камені, рослини, тварини).                                                          -Знайдіть об’єкти з цього переліку на обраних ділянках.  Розподіліть ці об’єкти за групами: жива і нежива природа.                                                                                                      V. Фіксування вражень від екскурсії за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм «Яку таємницю ти виявив на шкільному подвір’ї?»   - Діти, запрошую вас до класу. Запишіть свої враження від екскурсії  у   “Щоденнику досліджень” за допомогою писаних/ друкованих літер, малюнків, символів, піктограм.  Покладіть ці «дослідницькі» аркуші у свої портфоліо.                                                                                                                                 VI. Рефлексія. Повернення до «скриньки невідкритих таємниць»                                                                    -  Чи пам’ятаєте ви про скриньку. Чи хтось знайшов відповідь на своє запитання. Якщо так, то на яке? Якщо ні, то поверніться до «найскладніших запитань, відкладених попереднього разу, і дайте на них відповіді.

docx
Додано
23 вересня 2022
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку