Урок "Закінчення слова"

Про матеріал
Даний урок є частиною великого роділу "Будова слова". Учні повинні засвоїти уявлення про закінчення слова як його змінну частину, вміння визначати закінчення в словах шляхом словозміни, розвивати мовлення.
Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

Розділ. Будова слова

 

Тема: Закінчення слова

 Мета: Формувати в учнів уявлення про закінчення слова як його змінну частину, вміння визначати закінчення в словах шляхом словозміни, дослідити роль закінчення в реченні; розвивати в учнів творчу уяву, мовлення і мислення, кмітливість; виховувати цікавість до мовних явищ, повагу до праці хліборобів, бережне ставлення до хліба.

Обладнання: сюжетні малюнки до теми «Хліб», дари осені, картки у вигляді осіннього листя, мультимедійні засоби.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

Вчитель:  Діти, стали рівненько. Сьогодні у нас гості. Поверніться до них і привітайтесь.  З хорошим настроєм, бажанням показати свої знання починаємо урок української мови. Посміхніться один одному. Бажаю вам успіхів. Хочу, щоб наш урок пройшов під девізом (Читає вчитель).

Слайд 2   Девіз уроку

Схили голівку до праці мерщій,

Ти всі перешкоди здолати зумій.

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!

Вчитель: Здобувати знання і долати труднощі на уроці нам будуть допомагати старанність, охайність, увага, активність і гарна дисципліна.

 

IІ.  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

  1. Бесіда. Очікувані результати

Вчитель: Діти, яка пора року зараз хазяйнує у природі?

Учні: Осінь.

Вчитель: Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово?

Учні:  Дощ, вітер, падолист, багрянець, ключ, золото, краса, сум.

Вчитель: А в моїй уяві виникає образ жінки-господині, яка збирає щедрі дари до свого кошика (Слайд 3).

Виконуючи завдання сьогоднішнього уроку, ми також будемо збирати гостинці осені, що символізуватимуть наші нові знання.

  Щоб мати результат, потрібно поставити собі чітке завдання. Які завдання ви собі поставите на цей урок.

  Запишіть на осінніх листочках, що лежать у вас на партах, очікувані результати від сьогоднішнього уроку. (Продовжіть речення: «На сьогоднішньому уроці я буду………………………………………).

  1. Каліграфічна хвилинка

(ЗАПИСАТИ НА ДОШЦІ число, клас.роб.)

Вчитель: А зараз запишіть у свої зошити число, класна робота.

(Пригадаємо урок математики)

Слайд 4 Обчисліть математичні приклади. За відповідями знайдіть відповідні букви алфавіту.

 4*5+6=

 3*6-2=

 3*3+3=

 12:6=

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж

1

2

3

4

5

6

7

8

9

З

И

І

Ї

Й

К

Л

М

Н

10

11

12

13

14

15

16

17

18

О

П

Р

С

Т

У

Ф

Х

Ц

19

20

21

22

23

24

25

26

27

Ч

Ш

Щ

ь

Ю

Я

 

 

 

28

29

30

31

32

33

 

 

 

 Відповідь: хліб.

Вчитель: Яким звуком розпочинається слово хліб? (Звуком х.)

 Якою літерою позначається цей звук на письмі? (Літерою Х.)

Слайд 5

Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба почати.

Букви писатиму рівненько,

Щоб були вони гарненькі.

 

Вчитель: Велика літера «Х» складається з двох великих півовалів (лівого і правого).

 

  Запишіть прислів’я: У хлібі здоров’я і сила.

 

  1. Фронтальне опитування

Вчитель: Подивіться на речення, яке ви записали. Яке це речення за метою висловлювання та інтонацією? (Розповідне, неокличне.)

 Що  ви помітили при написанні слів? (Слово здоров’я пишеться із апострофом.)

 

 Послухайте вірш.

Жито в полі чистім колоситься –

В кожній хаті буде паляниця.

Колоски пшениці дозрівають –

                                  Хліборобів в поле закликають.

 Який синонім до слова хліб ви почули? (Паляниця)

 

Слайд 6 

Вчитель: За всіх часів і в усіх народів хліб був мірилом життя. Тому що тяжко діставався людям. Будь-яке свято не обходиться без паляниці. Народжувалася дитина — йшли з хлібом, збирали сина в далеку дорогу — і мати зав’язувала в рушник житній окраєць, справляли весілля чи будували  хату — неодмінно приходили з хлібом, дорогих гостей також зустрічали хлібом-сіллю. Без хліба наш народ не уявляє свого життя. Для того, щоб спекти хлібину, потрібно приблизно 10000 зернин. В Україні випікають понад 800 видів хліба.

То як же ми повинні ставитися до хліба? (Бережно, доїдати відрізаний шматочок хліба, не кидати і не залишати в непризначених місцях, бо в нього вкладена важка праця людей багатьох професій)

 

IІІ.  Повідомлення теми уроку

Вчитель: Ми вже знаємо як будується текст і речення. Слова також мають свою будову. Досі ми ділили слова тільки на склади. Але в них можна визначити й інші частини, які мають певне значення. Ми починаємо працювати над розділом  «Будова слова» та темою «Поняття про закінчення», будемо виконувати багато цікавих вправ, які допоможуть краще вивчити рідну мову.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Створення проблемної ситуації. (На екрані речення.)

Слайд 7

Я смакував свіжим хліб.

Марійка милувалася пшеничними колоски.  

Вчитель: Що потрібно змінити, щоб отримати речення?

 

Фізкультхвилинка для очей

 

  1. Вибіркове списування

Слайд 8

Вчитель: Прочитайте текст на екрані.

На вишитому рушнику  лежить хліб. Без хліба не зустрічала своїх гостей жодна господиня. У кожній родині споконвіку складають шану хлібу. Хлібом благословляють батьки своїх дітей на життєву дорогу. На хлібові світ тримається.

 

Визначте, яке слово зустрічається у кожному реченні? (Хліб)

Чи однакову форму має слово хліб у кожному реченні?  (Різну форму)

Подумайте й скажіть, чи змінюється лексичне значення слова хліб у реченнях нашого тексту? (Ні)

Так, у кожному з цих речень слово хліб означає харчовий продукт, який випікається з борошна.

Висновок.  Лексичне значення слова не змінюється, змінюється тільки форма слова. Під час змінювання слова утворюється не нове слово, а інша форма того ж слова.

Випишіть 3 слова та

Виділіть і позначте спеціальним значком  цю частину слова (прямокутником’). Вона називається закінченням.

Чи є закінчення у слові хліб? У такому випадку кажуть, що слово має нульове закінчення.

А тепер давайте перевіримо чи правильно ми все робили.

 

  1. Робота над правилом

 Прочитайте правило у підручнику на с. 50.

 

  1. Робота з підручником

Вчитель: 

 Прочитайте  завдання до вправи 106.

 Що потрібно зробити у цій вправі ?

 

Слайд 9

  1. Фізкультхвилинка

  

 

V. Узагальнення та систематизація отриманих знань 

 

1. Гра «Додай закінчення»

Слайд 10

Читаю (що?) книг…

Майбутнє (яке?) далек…

Шанувати (кого?) неньк…

Бути (яким?) чесн…

Ростуть (де?) у Карпат…

Сидить (на чому?) на троянд…

Отримати(що?) похвал…

2.Творча робота. Вправа 107

3.Зоровий диктант

(На картках записані слова, кожне з яких демонструється 2 с. Демонстрація трьох карток – пауза, під час якої діти  записують слова)

Вчитель: У записаних словах позначте закінчення.

 Підкресліть у першому слові першу літеру, в другому – другу і т. д.

 Морква, колосок, паляниця, колобок, народний, учениця, сонячні.

Слайд 11  Відповідь: молодці.

 

3. Творча гра юних поетів

Сійся, жито і пшениця,-

Буде дітям...   (паляниця).

Для веселої малечі

Бублик витягнем із... (печі)

 

Скочить прямо на зубок

Всім рум’яний... (колобок)

 

Виросте всього доволі

На широкім житнім ... (полі).

Запеклося сонце в хлібі

Хто зростив його -... (спасибі).

 

VІ. Підсумок уроку

Вчитель:

Прочитайте свої передбачення, які писали на початку уроку. Чи підтвердилися вони?

Підніміть на долонях гостинці осені. Ось скільки дарунків ви отримали за свої знання.

Домашнє завдання: Виконати вправу 109 на с. 51.

docx
Додав(-ла)
Ситник Людмила
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку