Урок "Зона мішаних лісів. Полісся."

Про матеріал
Урок розроблений за програмою О.Я. Савченко на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. з ЯДС на тему " Зона мішаних лісів.. Полісся."
Перегляд файлу

Тема. Зона мішаних лісів. Полісся.

 Мета: продовжити формувати уявлення про Україну; розкрити значення

            вислову «мішані ліси»; розкрити значення лісів для життя людей;

            розвивати спостережливість, мислення, уміння аналізувати і робити

            висновки; вміння висловлювати свої думки; виховувати бережливе,

            дбайливе ставлення до природи; любов до рідної землі.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу .

Любі діти!

У наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й добрим словом.

         Доброго дня вам!

         Доброго дня нам!

         Доброго дня всій Україні!

 

Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти.

 

  • Які побажання один одному у вас?

ІІ. Перевірка домашнього завдання.                                                                                             1. Бліц - опитування.

На попередньому уроці ми ознайомились з природними зонами. Давайте пригадаємо.

  • Що ми називаємо природною зоною ?

( Це великі ділянки земної поверхні з однаковою природою )

  • Якими кольорами позначають природні зони на карті ? (Різними кольорами)

Розташуйте до відповідного кольору кожну природну зону.                          

 

 

     Мішані ліси        Лісостеп       Степ

2.  Оголошення гасла  уроку.

   Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і весь день працюватимемо під гаслом «Україною віртуально подорожую -  цікаве для себе відкриваю, нові знання  я здобуваю »

– Для подорожі, хоч і віртуальної, потрібно знати якою ж буде погода сьогодні.

 3. Повідомлення  синоптика. Підсумки спостережень за погодою.

- Прошу синоптика повідомити, якою буде погода сьогодні?

 Хвилинка синоптичних спостережень.

– Який стан неба? Чи світить Сонце? Чи високо воно знаходиться над Землею? Яка температура повітря? Хто помітив, чи є вітер? Які зміни відбулися в природі? Як змінилася праця людей? Запишіть свої спостереження у календар.

 

  • Про що говорить народний календар?
  • У народі вважають, що з цього дня стає значно тепліше, земля прогрівається, сохне, тому в народі говорили, що «Василь землю парить». Наші пращури спостерігали за вербою: якщо вона до цього дня розпушилась — сильного холоду уже не буде.

              З 25 квітня масово вилітають джмелі, літають бджоли.

Виходять з нір лисиці.

 

 У народі кажуть: «Коли в цей день дощ падає, то початок травня буде дощовим.»  

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                                            

 Створення проблемної ситуації.

-  Куди ми сьогодні помандруємо?

-  Я пропоную переглянути фільм . https://www.youtube.com/watch?v=EozJCpsLGQ0&ab_channel=Ukra%D1%97ner

А ще додам :

Це край чарівної краси; земля, яку оспівувала у своїх творах Леся Українка. багато поетів .

  • Після перегляду:

-  Які думки у вас виникли ?

(Багато лісів, озер, боліт.)

- То про яку природну зону піде мова на уроці?

 

-Чому ви так вважаєте ? ( Відповіді дітей )

( Мішані ліси - це ліси з хвойними і листяними деревами.)                                                                   

 ІV. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                                                                - Отже, ви зробили правильний висновок і зрозуміли, що тема нашого уроку

 « Мішані ліси ».                                                                                                                                                                      –Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ?

  •  Запишіть про на листочках.

              

Сьогодні на уроці:

  • Ознайомитись з розташуванням та формою поверхні природної зони.
  • Дізнатися про погоду в природній зоні в різні пори року.            
  • Розглянути рослини природної зони.                                                     
  • Ознайомитись з тваринами природної зони.                                           
  • Поглибити знання про охорону природи. Заповідники.                                          

V. Засвоєння навчального матеріалу.

1. Робота в групах.

  • Так  як у нас урок-дослідження, я пропоную  кожній групі виконати завдання.

Група 1.

  • Яка частина України знаходиться у зоні лісів ?

-  Як її називають по - іншому ? ( Полісся )

Вчитель .

Пригадайте , які форми рельєфу у цій місцевості?.

Розгляньте карту. Назвіть міста , по яких  умовно проходить нижня межа зони мішаних лісів.

В неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей.

 

Група 2

1.Які річки та інші   водойми є в цій зоні ?

( Дніпро , Тетерів, Случ, Прип’ять, , Горич,  Десна . Київське водо­сховище )

Вчитель.  Шацькі озера знаходяться на території  Волинської області. Сюди входять 30 озер Найбільше з Шацьких озер – Світязь. Воно відоме в Україні як саме глибоке прісноводне озеро.  Вода в озері дуже чиста та прозора. У складі води міститься срібло та гліцерин, завдяки чому шкіра після купання м’яка та гладенька.. Тому тут багато відпочивальників.

 

Група 3

З’ясувати погоду зони мішаних лісів.

Скільки є пір року ?

Які характерні ознаки пір року на Поліссі ? Яке літо, зима, весна, осінь  ? (На півночі України проходить Зона мішаних лісів. Тут зима холодна і сніжна. На південному заході  тепліше і більше вологи. Літо – тепле і вологе.  )

Вчитель.

Як ви думаєте, які види  грунтів  поширені на Поліссі?

Розкажи про них.

Група 4

1. Які ліси переважають у зоні мішаних лісів?

2. Скільки ярусів утворюють рослини в лісі ?                                                                                          3. Які рослини утворюють перший ярус?

4. Які утворюють підлісок та нижній ярус ?

Як по-іншому називають середній ярус ? (Підлісок)

 

Вчитель.

В зоні мішаних лісів переважають бори, субори, березняки, діброви.

Дубові ліси – діброви.

Соснові ліси – бори

Дубово-соснові ліси – субори.

Березняки — березові ліси.

 5. Розташуй відповідно за ярусами запропоновані рослини біля дошки. (Колаж на дошці)                                                                                                         

 Група 5                                                                                 

 1.Які групи тварин водяться в зоні мішаних лісів ? Наведіть приклади тварин за групами:      - звірі                 - комахи    - птахи      - плазуни                                              Вчитель.

Чому в лісі різноманітний тваринний світ ?(Є всі необхідні умови для життя тварин: їжа, вода, тепло, світло )

Група 6. Чим займаються люди в цьому краї?

-Дізнайся, які заповідники є на території мішаних лісів?                                                          

 

 Багато рослин і тварин, які зникають, занесено до Червоної книги України та охороняються в заповідниках. А зараз,  користуючись атласом, знайдіть, які  заповідники є в цій природній зоні .

            ( Поліський, Рівненський, Черемський, Шацький).

2. Звіт груп. Виготовлення  лепбука.

                                             

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.  Диференційована робота.

Вчитель.

Ми з вами ознайомились з рослинним і тваринним світом мішаних лісів. З'ясували, що він різноманітний, але усі компоненти природи пов'язані між собою. І ми з вами зараз у цьому переконаємось, побудувавши ланцюги живлення.

 Побудова ланцюгів живлення.(Для кожної групи)) ( В конвертах малюнки рослин і тварин )

 

VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

-Які рослини ви запам'ятали ?

-Які тварини запам'ятали ?

-Так, як ви назвали чорного лелеку, то хочу уточнити.

- Більшість з вас неодноразово зустрічались з білим лелекою,

але ніколи не бачила чорного лелеку. Чому?

VIIІ. Підсумок уроку.

-З якою природною зоною ознайомилися на сьогоднішньому уроці ?

   - Знайдіть і покажіть її на карті.

- Чи справдились ваші очікування ?

-Якщо так, то почепіть їх на дерево…

- Що найбільше   запам'яталося ?

- Які ж заповідники є в цій природній зоні ?

 IX. Домашнє завдання ( диференційоване, на вибір).

  • Підготувати розповідь про рослину зони мішаних лісів, 

яку занесено до Червоної книги України.

  • Підготувати доповідь про тварину  зони мішаних лісів, 

яку занесено до Червоної книги України

docx
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку