Види навчальних завдань на уроках з основ здоров’я
Залежно від навчального матеріалу вчитель на уроках основ здоров’я може використовувати різноманітні види відкритих завдань. Які відповідають певним вимогам:
Необхідно також звернути увагу на важливість формулювання завдань. Педагогічними орієнтирами при їх складанні є запитання типу: «Що буде, якщо?», «Як би ви діяли?», «Звідки з’явилося?», «Запропонуй свій вихід із ситуації, що склалася» тощо. Слова, з яких починаються запитання. Вказують, на який когнітивний рівень – знання, розуміння, застосування, аналіз, оцінка дане запитання розраховане. Ієрархічну класифікацію когнітивних рівнів за Д. Бенксом наведено у таблиці.
Ієрархічна класифікація когнітивних рівнів: ключові слова
Знання |
Розуміння |
Застосування |
Аналіз |
Синтез |
Оцінка |
Визначити |
Порівняти |
Застосувати |
Проаналізувати |
Створити |
Вибрати |
Описати |
Знайти різницю |
Побудувати |
Розбити на категорії |
Вивести закономірність |
Вибрати |
Виявити |
Пояснити |
Сконструювати |
класифікувати |
Розробити |
Оцінити |
Назвати |
Передбачити |
Продемонструвати |
Знайти відмінності |
Сформулювати |
Винести судження |
Згадати |
Перефразувати |
Розробити |
- |
Запропонувати |
Вибрати |
Вказати |
- |
Розв’язати |
- |
Узагальнити |
- |
Наприклад:
Досить поширеним на уроках з основ здоров’я є використання тестових завдань, які уможливлюють оперативну перевірку знання фактичного матеріалу; дозволяють надійно та валідно оцінити знання й уміння школярів; в тестових завданнях розробники можуть максимально відобразити зміст всього предмету, включаючи легкі, репродуктивні завдання. А також складні.
Серед тестових завдань за класифікацією, прийнятою у науковій літературі, на уроках найчастіше використовуються завдання «закритої», коли необхідно вибрати одну або декілька правильних відповідей з набору запропонованих, а також завдання відкритої форми з декількома правильними відповідями. При відповіді на відкрите завдання учень дописує пропущене слово. Завдання складається так. Щоб відповідь була однозначною. Для завдань відкритої форми доречне використання слова: «Доповніть».
Пропоную різні види навчальних завдань за тематикою програми предмета «Основи здоров’я» для учнів різних класів, за результатами виконання яких можна робити висновок про навчальні досягнення учнів.
5 клас
Хто здоров, той ліків … (не потребує)
Веселий сміх - … (здоров’я)
Як надуші, так і … (на тілі)
Здоров’я входить золотниками, а виходить … (пудами)
Поясніть смисл наведених прислів’їв.
Здорові зуби, _____________, здорова шкіра, ______________- це здоров’я тіла.
Добра посмішка, _____________, щире серце, _____________- це здоров’я душі.
Любов до ближнього, ______________, віра, ______________ - це здоров’я духу.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Види небезпек |
Причини виникнення |
Наслідки впливу на людину |
За джерелами виникнення |
||
Природні |
|
|
Антропогенні (техногенні) |
|
|
За характером впливу на людину |
||
Шкідливі |
|
|
Ті, що травмують |
|
|
Надзвичайна ситуація |
Причини виникнення |
Ознаки катастрофи |
Вплив на життєдіяльність |
Землетрус |
Сейсмічна активність кори |
Коливання земної кори. Відчуваються підземні поштовхи різної сили. При значних коливаннях утворюються тріщини, провали земної поверхні |
Залежно від сили, землетруси призводять до руйнування будівель, комунікацій, що може супроводжуватися людськими жертвами, різними травмами, пожежами, промисловими аваріями. Землетруси можуть спровокувати виникнення цунамі, селів тощо. |
Обвал |
|
|
|
Ураган |
|
|
|
Льодохід |
|
|
|
Снігопад |
|
|
|
Лісова пожежа |
|
|
|
6 клас
1.______________________________________________________
2.______________________________________________________
3.______________________________________________________
4.______________________________________________________
5.______________________________________________________
6.______________________________________________________
Харчування. Яке забезпечує повноцінний раціон, називають ________________. Щоб бути здоровими, підлітки мають вживати в їжу білки, ________________________________________________________. Співвідношення цих речовин: ____:____. Кратність харчування підлітка складає _________________ раз на день, з інтервалом _____________ години. Необхідно більше вживати в їжу __________________________________
___________________________________________________________________________________________. Для збереження свого здоров’я слід утримуватися від надмірного вживання _____________________________
___________________________________________________________________________________________________________. Правильно харчуватися, значить бути _________________________!
Вітаміни |
Значення для організму |
Вміст у продуктах |
Добова норма для підлітків |
Вітамін А (ретинол) |
Необхідний для розвитку і зросту, здоров’я шкіри і волосся, нормального зору, гарного обміну речовин |
|
|
Вітамін С (аскорбінова кислота) |
Сприяє підвищенню стійкості організму до інфекцій, зміцнює стінки кровоносних судин, приймає участь в створені енергії в клітинах |
|
|
Вітамін D (кальциферол) |
Сприяє росту і формуванню кісток скелета, зубів особливо у дитячому віці, підтримує нормальну роботу нервової системи |
|
|
Вітамін Е (токоферол) |
Попереджує або гальмує процеси старіння в організмі, забезпечує захист від шкідливої дії токсичних речовин |
|
|
Вітамін В1 (тіамін) |
Необхідний для нормального функціонування нервової системи. Особливо важливий при значних фізичних і розумових навантаженнях |
|
|
Вітамін В2 (рібофлавін) |
Визначає фізичний розвиток дітей та підлітків, забезпечує оптимальне використання жирів і вуглеводів в організмі. Необхідний для доброго нічного і кольорового зору. |
|
|
Вітамін В6 (піридоксин) |
Бере участь у забезпеченні нормальної роботи нервової системи |
|
|
сніданок_________________________________________________________________________________________________________________
обід_______________________________________________________________________________________________________________________
підвечерок_______________________________________________________________________________________________________________
вечерю_________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть висновок щодо правильності вашого харчування.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Складіть такий денний харчовий раціон, який можна було б вважати раціональним і таким, якого ви можете дотримуватись, щоб він відповідав всім принципам раціонального харчування. Ознайомте з цим раціоном батьків і намагайтесь виправити своє харчування, якщо в цьому є потреба.
сніданок_________________________________________________________________________________________________________________
обід_______________________________________________________________________________________________________________________
підвечерок_______________________________________________________________________________________________________________
вечерю_________________________________________________________________________________________________________________
7 клас
Вплив стресу на організм людини
Позитивний (позитивний стрес) |
Негативний (негативний стрес) |
1.Сприяє мобілізації організму в складній ситуації. 2. ______________________
3.______________________ |
1. Може призвести до розладів нервової системи. 2._________________________ 3._________________________ |
страх_____________________________________________________________________________________________________________
сором______________________________________________________________________________________________________________
радість______________________________________________________________________________________________________________
стрес_____________________________________________________________________________________________________________
Слова: диспут, сутичка, розбрат, зіткнення, розлад, лайка, сварка, бій, незгода, дискусія, розрада, скандал, неполадки, розходження, бійка, нелади, рукопашна, суперечка, колотнеча, розмова, бесіда.
Шкала
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
(наприклад
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
зіткнення дискусія)
Слово, яке знаходиться на першому місці, отримує 10 балів, а на десятому – 1 бал. Обговоріть одержані результати.
1.______________________________________________________
2.________________________________________________________
Ситуація |
Мої почуття |
Мої вчинки |
1.Мене образили, сказавши погане слово, або призвістко... 2. Про мене сказали неправду, наговорили на мене… 3. На мене навели наклеп… 4. Зламали мій плейєр… 5. Я відповідаю в класі неправильно, а всі сміються з мене… 6. Глузують з того, як я одягнений… 7. Я розмовляю з однокласником, а він не слухає… |
|
|
Реакція сангвініка_________________________________________
_________________________________________________________
Реакція холерика__________________________________________
________________________________________________________
Реакція флегматика_______________________________________
_________________________________________________________
Реакція меланхоліка_______________________________________
_________________________________________________________
Висновки:
_________________________________________________________________________________________________________________________________
8 клас
Корисні звички |
Шкідливі звички |
1. |
1. |
2. |
2. |
3. |
3. |
4. |
4. |
Курці поділяються на дві групи: активні курці та _______________ курці. Активні курці – це ті, хто ________________________________
______________________________________. Пасивні курці - ______
___________________________________________________________.
Одна пляшка пива містить 5% алкоголю. Скільки грамів алкоголю міститься в цій пляшці? ______________. Чи вплине це на твоє здоров’я?
а) на дискотеці пропонують наркотики. Ти відмовляєшся. У відповідь звучить: «Ти що, маленький? Всі так роблять!»
б) твій друг каже: «Якщо ти мій друг, доведи це: закури це зі мною!»
в) хлопець каже дівчині, з якою зустрічається: «Якщо ти до мене добре відносишся, то покуриш разом зі мною цієї найкращої травички».
9. Створіть свій міні-проект «Життя без наркотиків!»
10. Прокоментуйте дані досліджень Інституту охорони здоров’я
дітей та підлітків АМН України.
а) на думку старшокласників, на формування шкідливих звичок впливає:
- безконтрольність з боку батьків (65%);
- надмірна опіка батьків (10%);
- конфлікти в родині (35%);
- вплив компанії однолітків (40%);
- приклад батьків (15%);
- прагнення розслабитися (15%);
- слідувати молодіжній тусовці (15%);
- слабка сила волі (15%).
б) критичним віком набуття досвіду куріння для юнаків є 12 років, дівчат –14 років; вживання алкоголю – відповідно 13-14 років та 12-13 років. Досвід вживання наркотичних речовин школярі починають набувати з 14-15 років.
11. Творчий проект «Ми з другом проти наркотиків».
Розкрийте своїм друзям шкідливість вживання наркотиків, використавши дані про поширення вживання наркотиків у вашому населеному пункті.
Використана література