Відкритий урок з літературного читання 3 клас Пейзажна лірика. Тарас Шевченко«Тече вода із-за гаю"

Про матеріал
Відкритий урок з літературного читання 3 клас.Пейзажна лірика. Тарас Шевченко «Тече вода із-за гаю "
Перегляд файлу

image

Пейзажна лірика. Тарас Шевченко «Тече вода із-за гаю»

 

Мета: розширити знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка; вчити сприймати зміст поезії на слух, викладати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник школярів; формувати образне мислення, вміння словесно відтворити ілюстрацію до твору; виховувати любов до художнього слова, вміння бачити прекрасне у навколишньому середовищі.

 

Хід уроку I. Організаційний момент

        - Пролунав шкільний дзвінок, починається урок.

        Сядемо усі рівненько, попрацюємо гарненько.

II. Мовленнєва розминка -А щоб вправно працювати  потрібно мовленнєву розминку розпочати.  

     1. Дихальні вправи.               2. Робота над чистомовкою.

                       На –на –на до пас прийшла вес…

                       Це- це-це   лагідно сяє сон…

                       В’ї-в’ї- в’ї   весело співають соло…

                       Ра-ра-ра радіє дітво… 

              3. Робота над скоромовкою.                                Курли, курли, курличуть,                             Курличуть журавлі.                             Курличенням закличуть                             Весну по всій землі. III. Актуалізація опорних знань 1. – Над якою темою працюємо?

2.     Поетична хвилинва.

3.     Цікаво факти.( повідомлення учнів )

 

IV.            Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш Тараса Шевченка «Тече вода із-за гаю».

  Цей вірш написано Т. Шевченком за кілька місяців до смерті. Останні дні життя поета були наповнені болем. Він тяжко хворів. Своїм друзям казав, що дочекається весни — і в Україну, там полегшає йому. А поки що його душа линула на рідну землю, і в поезії оживала її неповторна краса.

 

V.   Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша Т.

Г. Шевченка «Тече вода із-за гаю» (с. 137–138)

1.   Виразне читання вірша вчителем

— Який настрій у вас після прослуховування вірша?

2.   Словникова робота

Довідкове бюро

Гай — невеликий листяний ліс.

Зять — чоловік дочки.

Ряска — багаторічна трав’яниста дрібна плаваюча круглолиста рослина, що покриває води (зазвичай стоячі) і є їжею для водоплавних птахів.

 

Робота в парі. Читання стовпчиків слів одне одному

Порадитись                         горою розмовляє                            ставом

заспівало                             дівча хлюпощуться                      качуром

— До якої частини мови належать слова першого стовпчика? другого? — Знайдіть серед поданих слів слово синонім до слова селезень. (Качур)

 

3. Колективне опрацювання пам’ятки «щоб прочитати виразно» Визнач настрій твору. 

      Вибери темп читання ( y повільний, помірний, пришвидшений).

      З більшою силою голосу вимовляй слова, які передають основний смисл (виділені)

Дотримуй пауз у мовленні: y

/ — мала, // — велика, /// — дуже велика.

Дотримуй висоти голосу:

imageпідвищення           ,           зниження  

 

4.Хорове читання

— Що змальовує поет у вірші?

— Відчувається замилування поета рідною природою. Справді, поезія ніби малюнок-пейзаж. Тому цей вірш належить до пейзажної лірики.

5.   Читання «бджілки»

 

6.   Читання сильними учнями. 

-          Що ви побачили?  (воду, каченят, качку, дівчину,  матір, батька, родину)

7. Читання для себе

-  Що ви почули?  (Дзюрчання  води, плескіт і гомін качок, пісню дівчини)

8. Читання для друга

— Які картини ви уявляли, слухаючи вірш? 9. Читання ланцюжком. ( в групі. по черзі)

   - Які асоціації викликають художні образи ?

Орієнтовна відповідь

Образи

Асоціації

 

 

 

 

вода

плин життя

 

 

качечка, качур, каченята

щаслива родина, гармонія

дівча

надія, втіха, радість батьків

батько, мати

батьківське піклування, родинний затишок

 

     Квітучий і чарівний куточок України зображено тут: тече вода попід горою, в річці хлюпочуться качаточка. На тлі чарівної природи діють люди — родина, в якій батько, мати і дівчина на виданні. Настрій добрий, тут панує злагода: дівчина бере воду, співає, батьки радяться, «кого б то їм своїм зятем звати?».

Жагу щастя і спокою передав поет у вірші.

10.   Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання — Як зображено природу у вірші?

— Що робить качка? Яка в неї сім’я? З чого видно, що вона — дбайлива мати?

— Куди прийшло дівча? Про що свідчить поведінка дівчинки?

— Яку розмову ведуть між собою батьки?

11.   Робота в групах:

-   Встановити причинно-наслідкові зв’язки.

-   Знайти рими.

-   Визначити головну думку твору.

Орієнтовна відповідь

Головна думка поезії — уславлення краси природи й родинного щасливого життя.

  Спочатку поет говорить  про качку з качуром та каченятами, далі — про дівча — батьківську втіху. Батько й мати мріють про щасливе майбутнє доньки, про доброго для неї чоловіка й гарну родину.

12.          Зв’язок вірша із сучасністю.

 -Як цей вірш, його думки, ідеї пов’язані з нашим часом, реальним життям.       

   (Незамінними залишилися краса природи, її вплив на людину,  цінність щирих родинних стосунків, збереження сім’ї і под.)

13.          Виразне читання вірша учнями.

14.          Творча робота за ілюстрацією до вірша — Розгляньте малюнок у підручнику (с. 137).

— Які рядки проілюстровані?

— Як ви думаєте, якби поет був на Україні і писав цей вірш, щоб він додав би  краєвиду української природи ? 

VI. Підсумок уроку

Гра «Закінчіть речення» - Мені сподобалось... 

-Цей вір нас навчає…

VІI. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш Т. Г. Шевченка «Тече вода із-за гаю» (с. 137–138). Зробити  ілюстрацію до вірша «Тече вода із-за гаю».

 

pdf
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку